Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Näyttää tulokset 1 - 5 / 5
  1. #1
    Liittymispäivä
    21.09.2008
    Viestejä
    2

    Takareisivamma

    Hei!
    Miten olette saaneet takareitenne lihasvammat hoidettua? Itselläni on viime talvesta alkaen vasen takareisi vihoitellut. Vihlova kipu tuntuu aina juostessa. Juoksen päivittäin 10-15 km lenkkejä ja juoksulenkkeily on kestänyt jo 30 vuotta. Yksi viikon lepotauko flunssan takia ja kahden viikon pyöräilyjakso ovat olleet välissä rauhoittamassa, mutta särky ei ole kadonnut. Onko ainoa keino kääntyä kalliin urheilulääkärin puoleen, joka tietysti lähettää ensin magneettikuvaukseen ja kutsuu taas uudestaan vastaanotolle kuulemaan tuloksia.

  2. #2
    Liittymispäivä
    23.10.2006
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestejä
    1,341
    Mites se menikään - kun monilla hyvillä juoksijoilla on välillä puukkotreffit
    lekurissa kun menee lihaskalvo ahtaaksi ja kiinnikkeiseksi...

    Edullisempi ensitarkistus voisi hoitua etsimällä hyvämaineinen fysioterapeutti
    joka saattaisi tunnistaa sieltä takaosasta jotain...

    ...Ja voihan käydä niinkin, että jos siellä on vain tilantarvetta niin sitä voisi
    saada syntymään venyttävällä hieronnalla - vähän kuin säärivaivoissakin?

    Mutta tämä on nyt ihan arvailua.
    Askel kerrallaan - ja ihan itse.

  3. #3
    Liittymispäivä
    21.10.2005
    Viestejä
    1,360
    Psykiatri tai avioerolakimies se vasta kalliiksi tuleekin...

    Seriosna, lihasaitio-oireyhtymä takareidessä taitaa olla melkoisen harvinainen, mutta jos sanotaan suoraan niin 30 vuotta (tai vähemmänkin) päivittäin (tai edes sinne päin) juosseelle kaverillekin (ja ehkä nimenomaan hänelle) pätee, ettei vanhuus tule yksin. Jos ja kun lihashuoltoa ja venyttelyä lyö laimin tai harjoittaa toistahtoisesti, käy ennen pitkää niin että joku paikka rupeaa siitä muistuttamaan. Jos se ei ole polvi, se on takareisi, ja jos se ei ole takareisi se on lonkka, jne.

    Ohjeeni ovat: 1) Hakeudu hyvälle hierojalle (eli kysele röyhkeästi muilta juoksijoilta kenellä he käyvät jos käyvät). 2) Noudata ehdottomasti em. hierojan ohjeita. 3) Jos hieroja ei auta, kokeile osteopaattia tai kiropraktikkoa. 4) Jos hekään eivät löydä mitään, pure hammasta ja hakeudu oikean urheiluortopedin pakeille.

    Muuten olen sitä mieltä, että 30 vuotta juosseella (ja sellaisella joka ikänsä puolesta voisi olla 30 vuotta juossut) pitää olla erinomaisen hyvä syy juosta useammin kuin viisi kertaa viikossa. 30 vuotta juosseen kannattaisi myös pitää parin viikon juoksutauko kaksi kertaa vuodessa. Eikä kuukauden tai kahdenkaan juoksutauko, jos sellaisen joutuu pitämään, tunnu (negatiivisesti) 30 vuotta juosseella yhtään missään. (On ehkä hyvinkin totta että "Use it or lose it", mutta se pätee tässä vasta todella pitkiin katkoihin.)


    Nimim. kokemusta on ja lisää tulee

  4. #4
    Liittymispäivä
    21.09.2008
    Viestejä
    2
    Kiitos vastauksistanne! Toimintavaihtoehto on harkinnan alla.

  5. #5
    Liittymispäivä
    28.11.2005
    Viestejä
    717
    Viestejä blogissa
    24
    Kannattaa Halti tarkistaa myös niinkin perusasia kuin että onko (iän myötä, vauhdin hidastuessa, kontaktiajan pidentyessä?) tullut jalka ylipronatoivaksi. Varsinkin, jos on matala jalkaholvi. Ylipronaatio kun muuntaa koko jalan liikerataa (polvi ihannekulmasta sisäänpäin) ja saattaa sitä kautta aiheuttaa itb-jänteeseen, takareiteen (lähentäjiin) ja niinkin ylös kuin lonkan seudulle rasitusvamman.
    No reasons, sheer madness

+ Vastaa ketjuun

Viestien säännöt

  • Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Sports 728x90