Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Sivu 1/7 1 2 3 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 17 / 111
    Liittymispäivä
    20.10.2006

Thumbs down laseroidut silmät ja juokseminen

Hei,

olen ajatellut käydä silmien laserleikkauksessa, jotta pääsisin eroon silmälaseista.

Onko palstalaisista kenelläkään kokemusta moisesta ja onko sen jälkeen ollut lenkillä ongelmia silmien kanssa?

nimim. ehkä entinen rillipää

mulla oli -8 ennen leikkausta eli kaytannossa sokea..
    nyt 8v.leikkauksen jalkeen
    on jo unohtanu millasta oli olla sokea,
    lenkilla siita ei kait silloin ollu haittaa mutta esim
    uimahalleissa ei paljon naurattanu..
    silmat toimii nykyaan myos lenkeilla

Liittymispäivä
    21.10.2005
    No pain, no pain.

Liittymispäivä
    18.07.2006
    Silmät laseroitu (Lasik) vajaa 10 vuotta sitten ja 99,5% tyytyväinen päätökseen. Hämäränäkö saattaa olla hieman heikentynyt tuon laseroinnin seurauksena mutta eipä ihmisen silmä hämärässä/pimeässä muutenkaan kissan silmille pärjää.

Lenkkeily sujuu "laser-silmillä" oikein mallikkaasti ja omien kokemusten pohjalta voin suositella toimenpidettä. Nykyisin teknologia on varmasti kehittynyt kymmenen vuoden takaiseen huimasti, joten toimenpiteen onnistuminen on entisestään parantunut.

Oma toimenpiteeni tehtiin Silmä-Laserissa lauttasaaressa.

Liittymispäivä
    19.01.2006

Talking Jops!

Ensimmäisten viikkojen aikana oli kuivalla ilmalla hämärässä kuin vesikerroksen läpi olisi katsonut. Ei kuitenkaan niin pahasti, etteikö vaivattomuus olisi korvannut kevyesti pientä kiusallista "häröä." Sittemmin ei mitään ongelmia, silmät pysyvät kyllä lenkkeillessä hyvin kosteina, aineenvaihduntahan toimii isommilla kierroksilla ja viima sopivasti ärsyttää kyyneleitä silmiin... Kuivuminenhan on muuten ensimmäisten kuukausien ongelma.

Silmiini tehtiin Lasik-leikkaus heinäkuun alussa. Nyt käytän enää silmätippoja silloin tällöin kuivissa, ilmastoiduissa sisätiloissa. Sateesta ei enää tarvitse välittää!!! Näkö on muuttunut lähtötilanteesta n. -8 aivan sinne nollan tienoille. Urheiluharrastus sai melkoisen intosykäyksen.

Suosittelen!

Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Perri Katso viesti
    Hei,

olen ajatellut käydä silmien laserleikkauksessa, jotta pääsisin eroon silmälaseista.

Onko palstalaisista kenelläkään kokemusta moisesta ja onko sen jälkeen ollut lenkillä ongelmia silmien kanssa?

Halkoja teki halkoja. - www.risukarhi.com

Liittymispäivä
    08.01.2006
    Viestejä blogissa
    11
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti belCanto Katso viesti
    Ensimmäisten viikkojen aikana oli kuivalla ilmalla hämärässä kuin vesikerroksen läpi olisi katsonut. Ei kuitenkaan niin pahasti, etteikö vaivattomuus olisi korvannut kevyesti pientä kiusallista "häröä." Sittemmin ei mitään ongelmia, silmät pysyvät kyllä lenkkeillessä hyvin kosteina, aineenvaihduntahan toimii isommilla kierroksilla ja viima sopivasti ärsyttää kyyneleitä silmiin... Kuivuminenhan on muuten ensimmäisten kuukausien ongelma.

Silmiini tehtiin Lasik-leikkaus heinäkuun alussa. Nyt käytän enää silmätippoja silloin tällöin kuivissa, ilmastoiduissa sisätiloissa. Sateesta ei enää tarvitse välittää!!! Näkö on muuttunut lähtötilanteesta n. -8 aivan sinne nollan tienoille. Urheiluharrastus sai melkoisen intosykäyksen.

Suosittelen!
    Mukava kuulla positiivisista kokemuksista. Joskus olen itsekin vähän leikkinyt ajatuksella tuosta leikkauksesta, tosin saamani tiedon perusteella laseista eroonpääsy olisi jo paljon epävarmempaa näillä miinuksilla (yli -10 molemmissa silmissä). Alkuperäisestä kysymyksestä ei taittovirheen määrä käy ilmi, mutta em. kommenttien perusteella ainakin -8 on hyvin mahdollista saada vielä korjattua "rillittömäksi".

Liittymispäivä
    06.01.2007
    Itse kävin pari vuotta leikkauksessa (n.-7) ja täytyy sanoa, että en ole katunut sitä päivääkään. Pari viikkoa piti välttää "hikiliikuntaa", ja puolisen vuotta käyttää silmätippoja. Eli ei mikään suuri vaiva siitä, että sai jättää taakseen piilareiden kanssa kikkailun. Tuon parin viikon jälkeen pystyi aloittamaan normi treenin. Nykyään on mukava lähteä lenkille säällä kuin säällä.

Liittymispäivä
    12.01.2007
    Viestejä blogissa
    176
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Perri Katso viesti
    Taitaa olla nyt noin 7-8 vuotta leikkauksesta ja minulla on pelkästään positiivista sanottavaa. Ei pienimpiäkään ongelmia lenkillä; päinvastoin. Aamulla joskus oli pientä silmien kuivumista, mutta siitäkään en ole ihan varma mistä se johtui. Koskaan en ole käyttänyt mitään silmätippoja ja elän kuin ei laseja koskaan olisi ollutkaan.

Minun on vaikea ymmärtää miksi kaikki eivät käy tässä leikkauksessa ja tee optikkoliikkeitä tarpeettomiksi (paitsi jos vika on sellainen, että leikkaus ei auta).

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Mun leikkauksesta on aikaa kuutisen vuotta, ja edelleen olen tyytyväinen. Miinuksia oli toisessa yli 4 ja toisessa yli 6, eli käytännössä olin ihan sokea ilman rillejä. Leikkaus tehtiin höyläämällä (PRK?), vaikka miinusta oli niin paljon, että Lasik olisi ollut ymmärtääkseni parempi, mutta yhtäkaikki lopputulos on ok.

Hämäränäkö voi olla heikompi kuin ennen ja silmät ovat valon arat. Suora auringon paiste tuntuu minusta hankalalta, tekee mieli laittaa silmät kiinni. Pidänkin aina auringossa aurinkolaseja, jotka olisi kaikille muillekin ihan terveellinen vaihtoehto. Ja laseroidulle jopa pakolliset leikkauksen jälkeen.

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Viestejä blogissa
    27
    Tämä kiinnostaa minuakin, siksi on kiva kuulla toisten kokemuksia. Olen alkanut vakavasti harkita leikkausta. Näköni on -3,75 ja -5,5 joten näön kai pitäisi olla korjattavissa suht hyväksi. Eniten minua mietityttää juuri tuo hämäränäkö, mistä olen kuullut monen valittavan. Lähinnä se että onnistuuko esim. autolla ajaminen kunnolla hämärässä. Se kun meinaa muutenkin olla sopivassa iltahämärässä, jolloin auton valot ei vielä näytä kunnolla valoa, aika ikävää. Mutta ilmeisesti hämäränäkö ei jää pysyvästi huonoksi vaan korjautuu jonkin ajan päästä?

Lisäksi tietty pohdin sitä, että pääseekö leikkauksella laseista lopullisesti eroon vai jääkö silmiin pieni miinus joka tapauksessa. Silloinhan leikkaus ei oikein vastaa tarkoitustaan...Joka tapauksessa olisi NIIN mukava nähdä kunnolla uimahallissa, sateessa jne.

Ai niin, entä oletteko leikkauttaneet molemmat silmät kerralla?

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Kyllä mulla onnistuu autolla ajo hämärässä, ei se näkö sillä tavalla huono ole. Miten sitä kuvaisi... hämärässä tekee mieli räpäyttää silmää ylimääräisen kerran, jotta näkö tarkentuu - ikäänkuin jotain olisi näkökentän edessä, mutta missään nimessä ei haittaa näkemistä niin että olisi vaaraksi itselle tai muille ;)

Nykyään ehkä leikataan molemmat silmät yhtäaikaa, varsinkin jos on noin vähän miinusta kuin sulla, Marny. Leikatulla silmällähän näkee heti hyvin tai ainakin paremmin, joten niillä kyllä pärjää, vaikka molemmat leikattaisiin yhtäaikaa.

Se on tietenkin ikävää, jos miinuksia jää (silloin leikkaus on mielestäni mennyt hukkaan, ellei lähtötilanne ole ollut viittä vaille sokea, ja leikkauksen jälkeen ei tarvi pitää enää ihan pullonpohjia) tai jos myöhemmin silmä muuttuu siten että sitä taittovirhettä tulee uudestaan. Käsitääkseni kovin nuorille leikkausta ei edes lähdetä tekemään, jos on oletettavaa että näkö huononee edelleen. Mulla oli pysynyt samat miinukset jo useamman vuoden. Toki näkö vieläkin huonontua ja tulla ikänäköäkin, mutta silloin ei vaan auta itku markkinoilla.

Liittymispäivä
    12.01.2007
    Viestejä blogissa
    176
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Marny Katso viesti
    Eniten minua mietityttää juuri tuo hämäränäkö, mistä olen kuullut monen valittavan. Lähinnä se että onnistuuko esim. autolla ajaminen kunnolla hämärässä. Se kun meinaa muutenkin olla sopivassa iltahämärässä, jolloin auton valot ei vielä näytä kunnolla valoa, aika ikävää. Mutta ilmeisesti hämäränäkö ei jää pysyvästi huonoksi vaan korjautuu jonkin ajan päästä?

Lisäksi tietty pohdin sitä, että pääseekö leikkauksella laseista lopullisesti eroon vai jääkö silmiin pieni miinus joka tapauksessa. Silloinhan leikkaus ei oikein vastaa tarkoitustaan...Joka tapauksessa olisi NIIN mukava nähdä kunnolla uimahallissa, sateessa jne.

Ai niin, entä oletteko leikkauttaneet molemmat silmät kerralla?
    Hämäränäössä en itse huomannut mitään oleellista muutosta enkä ole käyttänyt aurinkolaseja ennen enkä jälkeen leikkauksen. Tämä lienee yksilöllistä. Ei kai tässä mitään dramaattista huononnusta tapahdu kenelläkään, tai ainakin se silloin ilmenisi jo tilastoista.

Likinäköisyydestä pääsin, mutta lasit ovat kai joskus edessä lukulasien muodossa, joten ikuisesti niistä ei pääse eroon. Likinäköisyys ei käsittääkseni enää uusiudu ja lukulasejakaan en ole vielä joutunut hankkimaan.

Molemmat silmät ilman muuta samalla kerralla. Se on vaivaton muutaman minuutin operaatio.

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Viestejä blogissa
    27
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Maija Katso viesti
    Se on tietenkin ikävää, jos miinuksia jää (silloin leikkaus on mielestäni mennyt hukkaan, ellei lähtötilanne ole ollut viittä vaille sokea, ja leikkauksen jälkeen ei tarvi pitää enää ihan pullonpohjia) tai jos myöhemmin silmä muuttuu siten että sitä taittovirhettä tulee uudestaan. Käsitääkseni kovin nuorille leikkausta ei edes lähdetä tekemään, jos on oletettavaa että näkö huononee edelleen. Mulla oli pysynyt samat miinukset jo useamman vuoden. Toki näkö vieläkin huonontua ja tulla ikänäköäkin, mutta silloin ei vaan auta itku markkinoilla.
    Ai niin, se ikänäkökin vielä :) Näköni tuskin enää miinusten muodossa huononee, kun on ollut samat lukemat jo kohta 25 vuotta. Mutta se ikänäkö alkaa tulla vissiin vastaan jo muutaman vuoden päästä...nyt jo pitää välillä laittaa lehteä kauemmas kun teksit alkaa hämärtyä. Jos pääsis nyt edes nelosella alkavalle kymmenelle ennenkuin ikänäkö alkaa vaivata .

Liittymispäivä
    30.05.2007
    Minä kävin lasik zyoptix-leikkauksessa elokuussa. Vaikka miinusta ei ollut paljon niin hajataittoa senkin edestä.

Koska aikaa on kulunut vasta varsin vähän niin en osaa sanoa onko leikkaus onnistunut täydellisesti vaiko ei. Silmien väsyessä tuntuu, että en näe kunnolla (pitkä päivä tietsikan ääressä) ja iltaisin joutuu räpyttelemään enemmän näön tarkentamiseksi. Välillä silmissä on tunne kuin siellä olisi piilari tms roska, mutta eipä tuo erityisemmin häiritse. Kosteutustippoja ei ole tarvinnut juuri käyttää.

En kuitenkaan kadu leikkausta, aivan ihana oli päästä eroon hiostavista ja valuvista silmälaseista. Piilareistakaan en koskaan liiemmin perustanut, koska hajataiton korjaus niiden avulla ei ollut erityisen hyvä.

Lisäksi on aivan mahetsua, kun ei tarvi enää miettiä, että sopiiko vaatetus rilleihin ja millaisia kampauksia voin rillien kanssa pitää. Vaikken mikään turhamainen nainen olekkaan niin asia kuitenkin tuotti monesti päänvaivaa.

Voin suositella

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Viestejä blogissa
    23
    Minulla leikattiin 5 v sitten ja vielä pelittää. En ole tarvinnut silmätippoja ja näen pienen präntin, eli ikänäkö ei ole iskenyt vaikka sillä vähän peloteltiinkin. Pimeässä näen aika hyvin. Miinusta oli 1,5 eli aika vähän. Ikää on nyt 45 v.

Likinäköisyyttä on muuten hyvä testata katsomalla setelistä ( esim 5 euro ) sen alareunassa olevaa pientä tiheää tekstiä. Äkkiseltään näyttää vain tummennetulta osalta mutta oikeasti siinä on tosiaan pientä kirjoitusta! Noh noh! Suurennuslasit pois!
    " Toimi niin, että maksiimistasi tulee laki! " Immanuel Kant ( 1724 - 1804 )
    ------------------
    Maraton 3.28 / puolikas 1.42 / kymppi 38,47 / cooper 12.00 ;)

Liittymispäivä
    19.01.2006
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti kattipaskiainen Katso viesti
    Minä kävin lasik zyoptix-leikkauksessa elokuussa. Vaikka miinusta ei ollut paljon niin hajataittoa senkin edestä.

Koska aikaa on kulunut vasta varsin vähän niin en osaa sanoa onko leikkaus onnistunut täydellisesti vaiko ei. Silmien väsyessä tuntuu, että en näe kunnolla (pitkä päivä tietsikan
    Käytä ihmeessä tippoja, nuo oireet johtuvat juuri siitä että sarveiskalvon kosteus vaihtelee. Sarveiskalvohan ei hetkeen aisti normaalisti tilaansa ja epämääräiset silmäongelmat johtuvat juuri kuivumisesta. Itselläni roskantunteet ja näköhäiriöt eivät vaivaa, jos käytän hyvälaatuisia silmätippoja. Parhaaksi olen kokeilujen perusteella itselleni havainnut Systane "voitelevat silmätipat," joita saa apteekista.

Toipuminen menee nopeammin, kun silmän kosteus normalisoidaan keinotekoisesti.
    Halkoja teki halkoja. - www.risukarhi.com

Liittymispäivä
    20.10.2006

se on menoa nyt

No niin, kommenteista rohkaistuneena on nyt leikkausaika varattu Mehiläiseen. Kun on tuota ikänäköäkin niin jatkossa tiiraillaan sitten maailmaa ns. monovision-systeemillä.

Leikkauksen hinta on kyllä melkoisen suolainen, karvan verran alle 3500 €. Sillä saisi monta paria Asicsen lenkkitossuja, jopa ohjehinnalla ostettuna.

+ Vastaa ketjuun
Sivu 1/7 1 2 3 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen

Viestien säännöt

• Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin