RSS syöte

Mensonge

Paloheinä Cross

Anna arvosana
Kävin taas kisaamassa. Tiedä sitten pitäisikö, kun oikein mikään ei suju, mutta kävin silti. Kyseessä siis muutaman vuoden järjestetty Paloheinäcross. Ennen en ole mukana ollut. Reitti oli muutettu yhtenäisestä lenkistä lyhyemmäksi kierrokseksi, jota kierreltiin. Matkoina 6km ja 12km, joista pidemmälle lähdin mukaan. Olin katsellut reittiä kisan sivuilta ja mäkeä näkyi olevan aikalailla.

Viikko on ollu hankala. Viime sunnuntain pitkällä parinkympin jälkeen kipeytyneet reidet pisti palauttelamaan muiden lajien parissa huolella. Viime viikolla alkanut kova nuha on jatkunut koko viikon, röörit aivan tukossa koko ajan. Torstaina tein reippaan lenkin. Tunti oli tarkoitus mennä mukavan rennosti 4min vauhtia. Periaatteessa oli rennot ja levänneet jalat, mutta syke ja kello kertoivat muuta. Todella tahmea kulku loppua kohden ja sykkeet aivan taivaissa. Lämmintäkin oli, mutta kyllä tuo treeni veti mielen matalaksi.

Perjantai lepoa ja eilen kävin pari kevyttä lenkkiä. Aamulenkin loppuun muiden mukana 400m-800m pätkiä radalla 3.20 vauhdilla. Eikä kulkenut taaskaan ollenkaan. Ei vaan pysty noihin vauhteihin ja lyhyisiin vetoihin. Silti tänään kisaamaan. Aivan sama, ajattelin. Vedetään kisa, treeninähän se menee.

Lämmin päivä oli tänäänkin. Kiersin reitin kerran läpi ja aika hurja se oli. Alkukiihdytyksen jälkeen heti loiva ja keskipitkä nousu. Jyrkästi alas ja lähes heti pitkään nousuun kohti Paloheinän huippua, nousun alku ja varsinkin loppu todella jyrkkiä. Sitten alas latupohjaa purulla ja todella jyrkästi pariin otteeseen. Hieman tasaista ja taas keskipitkä loiva nousu. Tasainen pätkä ja lyhyempi todella jyrkkä kinkama, josta alas maalialueelle.

Oli vähän tukkonen olo ja kun hankalaa on ollut, päätin lähteä varovaisesti matkaan. Nousut tekisivät varmasti tehtävänsä hitaammassakin vauhdissa. Paukusta valahdin jonnekin sijalle 20. Ekassa nousussa vähän ohittelua ja asetuin pienen ryhmän peesiin. Kärki lähti todella kovaa. Ensimmäinen pitkä nousu huipulle ja nousin ryhmässäni toiseksi. Alamäen jälkeen totesin edellä menneen vauhdin tasaisella liian hitaaksi, joten ohi. Seuraavan nousun jälkeen yhdestä kaverista vielä ohi.

Perässä tuleviin tuli vähän eroa ja edessä oli tyhjää. Kieppi täyteen ja toiselle. Heti ensimmäisessä nousussa yhdestä kaverista ohi, kutosen juoksija oli kyseessä ja hengitys raskasta. Kaveri jäi heti. Perässä yksi tuli koko ajan aika lähellä. Hän oli pidemmän matkan menijä. Nyt ei edessä ollut ketään lähempänä. Pyrin pitämään oman vauhdin sellaisena, etten katkeaisi. Mutta kuten olin ennakoinut, todella hankalaa oli. Nousut oli kovia ja kun sykettä seurasi, niin kyllä se nakutteli nousujen päällä.

Toinen kierros täyteen ja pari kaveria tuli n. 15-20s perässä. Kolmannen kierroksen alussa oli aika epätoivoinen olo. Olisi todella tehnyt mieli heittää koko leikki kesken. Muut tuli lähellä ja tuskaa riitti. Takana huomasin mustapaitaisen juoksijan nousseen minun jälkeen seuraavaksi ja selkeästi hän lähestyi. Olin varma, että kohta tulen kiinniotetuksi. Paloheinän huipulle taas ja jyrkkiin laskuihin jalat aivan tönkkönä. Yht'äkkiä nousussa ollut mustapaita katosi kuvasta. Maalissa kuulin, että krampit olivat iskeneet. Liekö kova vauhdin nosto ja lämmin ilma rankan reitin kera tehneet tehtävänsä.

Ero taakse ei pienentynyt. Pyrin edelleen hallittuun menoon ja pieni toivo heräili, että jaksaisin pitää perässä tulevat takana. Edellä menevistä ei ollut mitään hajua. Olin toisella kierroksella katsonut, että joku siellä menee todella kovaa. Viimeiselle kierrokselle ja olisiko 100m ollut eroa seuraavaan. Koitin vääntää nousuja, ettei ainakaan helpolla kiinni tule. Huipulla oli aikamoista setsuuria jalat ja jyrkkä alamäki tuntui hirveältä. Takaa ei kuitenkaan tultu kovempaa. Noin 1,5km ennen maalia kysyin kisaa seuranneelta kaverilta, mikä on ero. Vastaus oli, että 20s viime kierroksella. Tarkoitin kylläkin eteenpäin, mutta en jaksanut tarkentaa, vaan jatkoin matkaa. Koitin jotenkin kellotella ja vilkuilla taakse, miten ero kehittyy. Varmaan oltiin jo 30s tasossa, tiesin selviäväni.

Viimeinen jyrkkä kinkama minkä jaksoin ja alamäkeen. Enää ei ollut hirveä kiire, joten saatoin tulla lopun omalla mukavalla reippaalla vauhdilla. Maaliin ajassa 46.46 ja oma mittari näytti 11.83km, toinen kisaaja sanoi saaneensa 11.77km matkaksi. Oikominen oli paikoin täysin mahdollista, joten tuonne suuntaan lienee matka ollut. Seuraava hävisi n. 20s. Sitten olikin isompi väli.

Kokemus oli todella rankka. Neljä kertaa Paloheinän huipulle 12km matkalla ja siihen lisäksi joka kierroksella kolme muuta kunnon nousua. Laskut jyrkkiä ja siten rankkoja nekin. Kovin reitti, jonka minkä olen juossut. Vielä kun niin lähellä tultiin takana, oli pakko yrittää pitää vauhtia. Selviydyin ihan hyvin, vaikka eihän juoksu kulkenut laisinkaan. Keskisyke oli 172 ja keskivauhti vaatimaton 3.57.

Maalissa pidempään oltuani kuulin voittaneeni. Se oli yllätys. Luulin jonkun siellä edellä menevän, mutta ei. Onhan se kiva voittaa, vaikka kunto ei kummoinen olekaan. Ainakin joutui koville. Kisan jälkeen reidet olivat todella kipeät. Nuha entisenlainen. Kolme päivää olen allergialäkettä syönyt ja nyt otin Duactinkin. Vielä ne eivät ole auttaneet.

Jatketaan harjoituksia ja toivotaan nyt ainakin jotain helpotusta tähän tukkoiseen oloon. Seuraavaksi voisi kisata viikon kuluttua Sipoossa. Viikolla rauhallista ja ehkä yksi reipas.
Categories
Yleinen

Vastauksia

1. Dorian:n avatar
    Ai, juoksukisan voi siis voittaa huomaamattaan! Mä olen muutamassa kisassa ollut reitillä täysin varma että ole viimeinen. Yllätys on maalissa ollut suuri, kun mun perässä on tullut vielä kymmenittäin porukkaa. Vahinkovoittamisesta ei mulla ole pelkoa!

Mahtavat onnittelut voitosta!
  2. Mensonge:n avatar
    Näemmä voi voittaa vahingossakin. Ei vaan tullu mitään väliaikatietoja esim. selostajan taholta, kun kierrokset tuli täyteen.
  3. Pantse:n avatar
    Kyllä tuohon saa pistellä varsin rapsakkaasti. Onnittelut voitostakin.
  4. Herra47:n avatar
    Voitto on voitto. Loistavaa!
  5. Larry:n avatar
    Onnittelut voitosta.
  6. Ultra-Maileri:n avatar
    Mielenkiintoinen kisa. Ihan hyvä vauhti tuollaiselle reitille ja onnittelut myös voitosta!
Sports 728x90