Get Adobe Flash player
RSS syöte

Mensonge

Minne menossa?

Anna arvosana
Eipä ole paljon ollut kirjoiteltavaa viime aikoina. Juoksurintamalla on menty lenkkeilylinjalla, kun hempat tippu taas lopputalvesta tasolle, jolla ei kovaa juosta. Sydäntalvella tein mielestäni ihan hyvää perustreeniä ja vielä tammikuun lumipöpperössä juostu Aktia lupasi hyvää. Helmikuussa kun aloittelin vetotreenejä, ei tahtonu millään löytyä toivottuja tehoja ja vauhteja. Tein treenejä kärsivällisesti ja uskoin homman kyllä aukeavan, jahka jaksaa takoa. Helmikuun Aktia jäi väliin, kun perheessä sairasteltiin. Itsellä kävi pieni flunssa, ei paha, mutta varotoimenpiteenä en kisannu.

Oulussa hiihtolomalla alko olemaan jo aika nihkeetä, kun tonneja yritti raastaa. Iin testijuoksussa tuli totaalinen seinä vastaan. Maha hiukan oirehti koko ajan, joten ajattelin homman olevan siitä kiinni. Joku mahatauti vaivasi. Veli ja veljen vaimo sairastuivat mahatautiin heti, kun Ouluun päästiin, joten heiltä tai jo aiemmin kotona jyllänneestä mahataudista hain selitystä. Paluu kotimaisemiin ja edelleen nihkeitä kovia treenejä. Nimenomaan lyhyemmät vedot eivät sujuneet lainkaan. Reipasta pystyi kyllä takomaan ihan mukavastikin, mutta kovaa ei.

Maaliskuun Aktiassa sitten tuli karu totuus lopullisesti esille. Aikan kauhea kanttaaminen, kun olisi pitänyt olla jo aika hyvässä tikissä Jyväskylän vetskukisoja ajatellen. Ei vaan pystyny. Varasinkin ajan terveydenhoitajalle. Olin alkanut epäillä mykoplasmaa. Sitä ei kuitenkaan vielä testattu, mutta pieni verenkuva otettiin. Hemoglobiini oli tippunu 136:een, joka on mulle alhainen. Normisti liikun välillä 150-160. Mutta maha vaivasi edelleen, joten halusin lääkärille.

Vaihdoin rautalääkkeen Retaferista Obsidaniin ja se helpotti mahavaivoja. Ilmiesesti jotain häikkää mahassa oli ollut ja aina ennen mun mahalle sopinut Retafer ei enää uponnutkaan ilman vaivoja. Lääkäriin kuitenkin menin ja silloin oli iskenyt päälle todella kova yskä. Mykoplasman halusin edelleen testattavaksi, johon lääkäri ei suostunut. Sain yskänlääkettä ja parin viikon päästä testiin, jos vaivat ei hellitä.

Mykoplasma testattiin lopulta vajaa kuukausi sitten ja sen tulos oli negatiivinen. Helpotti mieltä, kun sai sen vaihtoehdon suljettua pois. Lopputulemana ilmeisesti olin sairastanut mahataudin lievänä ja sitä kautta syömäni rauta ei enää imeytynyt ilman ongelmia. Vatsaystävällisempi rautalääke toimii paremmin. Verta vaan oli vuotanut taas liian paljon, eikä edes raudan syönti siihen auttanut. Yskää oli niin helmi- kuin huhtikuussakin. Koko ajan pystyin kuitenkin lenkkeilemään.

Hempat on mitattu pariin kertaan kevään aikana ja 136 oli molempien tuloksena. Nyt verenvuoto on tyrehtynyt ja toivoa arvon nousemisesta on siis olemassa. Koko ajan olen pystynyt vetämään peruslenkkejä, jotka ovat itseasiassa sujuneet todella hyvin. Eli peruskunto on hyvä. Myös reippaita olen pystynyt juoksemaan, mutta kovissa vauhdeissa seinä tulee hetkessä vastaan.

Olen panostanut peruskunnon ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Välillä aina jotain semikovempaa, vaikka se ei herkkua olekaan. Yritän pitää lihaskunnon ja pohjat hyvällä mallilla, kunnes taas kykenen kisaamaankin kunnolla. Eilen kävin eka kisan maaliskuun Aktian jälkeen. Hakunilassa maastossa 5km meni alle 3.40 vauhdilla ja olen siihen tyytyväinen. Varovainen joutuu olemaan, ettei vedä yli. Tokihan juoksu oli vähän semmosta hidastetun filmin oloista, mutta edes jotenkin pystyi raastamaan. Uskoisin hempan jo vähän parantuneen. Huomenna pm-maastot samassa paikassa ja matkana 6km. Voi olla, että eilinen painaa vielä, mutta ei sen väliä. Saapahan kroppa vähän kovempaakin ärsykettä ja keuhkot tuuletusta, sekä lihakset vähän kovempaa työtä tehtyä.

Viikko sittenhän olin Tuusulan maralla sairasen ja jamon jänönä. Ylipitkä lenkki 5min vauhdilla, johon loppuun 5km 4min vauhtia, kun jänistettävät hyytyivät. Passasi minulle tähän tilanteeseen tuommoinen ihan hyvin. Eikä tuo ole tällä viikolla painanut.Eeilisen maastokisankin pystyi hyvin juoksemaan. Jatkossa yritän kierrellä hölkkiä, jos tilanne kohenee. Ehkä alkukesästä joku mara kovempaa, ei täysillä. Esim. 3h vois jossain steppailla ja hakea sitä kautta vähän erilaista ärsykettä kropalle ja kuntoa uudelle tasolle. Varsinaiset tavoitteet siirtyy kesälle ja syksylle. Toki alkukesästä voi jossain vaikka puolikastakin kunnolla kokeilla, jos yllättäen alkaa oikein kunnolla kulkemaan. Mutta realismia lienee, ettei tästä ihan heti kunnon iskuun päästä.

Näillä miettein eteenpäin. Vastoinkäymisethän ne kasvattaa. Vielä täältä tullaan ja juostaan joku päivä kovempaakin.

Updated 4.5.2012 at 20:03 by Mensonge

Categories
Yleinen

Vastauksia

1. met:n avatar
    Pitäisi varmaan korjata vuodot, vai onko tuo kuvainnollinen ilmaus?
  2. Mensonge:n avatar
    On mulla niihinkin "lääke". Välillä unohtuu ottaa säännöllisesti, välillä ei tahdo tehota. Pukamathan ne vuotaa ja hoito on hirttämistä. Veemäisintä siinä on se, että silloin kun niitä hirtettiin, niin aina ne uusiutu. Kävinköhän kolme vai neljä kertaa operaatiossa. Viimeisin lääkäri vihjaisi Visiblinistä, eli tuosta "lääkkeestä". Luontaistuotehan se on. Nyt on vuoto taas talttunut ihan viime aikoina. Mutta jos ei muu auta, niin hakeudun hirttotoimenpiteisiin. Se on vaan niin turhauttavaa touhua, kun ei mitään toimivampaa hoitoa ole keksitty. Niin ja aika hanurista ihan konkreettisestikin se olotila hirttämisen jälkeisinä päivinä ;)
  3. Tuike:n avatar
    Pirullinen vaiva toi alhainen hemoglobiini. Ite oon vetäny Retaferia ja Obsidania ja lukemat oli alhaisia. Sitten aloin vetää Floradixiä, rautaa ja vitamiinejä taysmehu-yrttiuutoksessa ja lukemat on olleet paremmat. Ei mitkään huiput mutta paremmat. Todennäköisesti toi Floradix imeytyy paremmin.
  4. met:n avatar
    Otan osaa.
  5. Mensonge:n avatar
    Ja Tuikeltahan saa hakea sitä maksaa, vai miten se meni :) Kiitti noista vinkeistä. Jos ei hemppa nouse, niin uutta keinoa kokeilemaan. Ehkä uskaltaudun Retaferiinkin taas, jos vaikka maha kestäis.
  6. jogo3000:n avatar
    Ikävää kuulla vaikeuksistasi. Toivottavasti menisi pian parempaan suuntaan.
  7. sairanen:n avatar
    Joko alotit kananmunakuurin maksamakkaralla?
  8. Mensonge:n avatar
    Kananmunia ja maksamakkaraa on vedetty niitäkin.
  9. sairanen:n avatar
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Mensonge
    Kananmunia ja maksamakkaraa on vedetty niitäkin.
    oon käyny maksan (siis oma maksa) takia verikokeissa 2-3kk välein ja joulukuussa hemo oli 132, nyt 148, kävi jopa 152. Alotin systemaattisen kananmunan syönnin 6kk sitten, noin 1 muna päivässä. Muuten samaa pöperöä, rauta valmisteita en syö. d-vitamiinia ja kalaöljyä otan purkista. En tiijä onko tuo vaikuttanu, mutta hemo ainakin noussu..
  10. sairanen:n avatar
    aikuisen miehen suositus on 9mg/vrk ja 100g munaa saa 5,5mg. Eli 2 munaa aamulla naamariin ruisleivän ja maksamakkaran kera. Kyytipojaksi vaikkapa omenamehua (c-vitamiinia) niin eiköhän sillä saa jotain aikaseksi. Tuo on meinaan minun aamupalani.
    Updated 5.5.2012 at 13:34 by sairanen
  11. Mensonge:n avatar
    Täytyy koittaa panostaa perusruokavalioonkin enemmän. Ei tuo rautavalmisteiden syönti sais olla jatkuvaa. Välillä niitäkin voi popsia, mutta pääsääntöisesti kun pärjäis ilman, niin hyvä olis. Mulla on appelsiinimehu jo valmiiksi mukana aamupalalla.
  12. Mensonge:n avatar
    Tänään pm-maastot. Heti kun lähti kovemmalla vauhdilla matkaan, tuli seinä vastaan. Hirveän tarkkana pitää olla vauhdin kanssa. Erittäin tylsää, mutta karu fakta. Kun lähtee yrittämään liikaa, iskee happivelka, eikä se näillä hapenkuljetuskapasiteeteilla poistu.
    Updated 5.5.2012 at 15:54 by Mensonge
  13. sairanen:n avatar
    Tuttu tunne...
  14. Mensonge:n avatar
    Tutustuin hiukan ravinnon rautapitoisuuksiin. Kananmuna on itseasiassa raudan imeytymistä heikentävien aineiden listalla

http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6713

Toisaalta kananmunassa itsessään on rautaa aika hyvinkin. Yleensä ottaen maksatuotteet on hyviä. Veriohukaiset on ylivoimaisen oloinen ruokapuolella. Poronpaisti myös hyvä raudan lähde. Kasvistuotteista vehnäleseet, vehnänalkiot, kauraleseet, linssit, pavut, seesaminsiemenet jne. Noilla siis pitäisi mennä.

http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6932

Ostin Kräuterblusaftia. Pidän taukoa noiden pillereiden popsimisessa, liika on kaikessa liikaa. Ei ne enää imeydy kunnolla, kun on pitkään popsinu.

http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6717
Sports 728x90