Get Adobe Flash player
  • Aerobisen kynnyksen kehitys? (aka onko minussa jotain vikaa?)

Yritin haulla vähän penkoa, mutta en suoranaisesti vastaavaa topicia löytänyt, niin aloitellaan nyt uutta.

Minua kiinnostaisi minkälaisella käyrällä on forumilaisten aerobinen kynnys vuosien varrella kehittynyt? Sekä sykkeenä että vauhtina mitattuna. Kisatuloksiahan on helppo ihmisten allekirjoituksista penkoa ja tuolta harjoituspäiväkirjan puolelta nähdä millä vauhdeilla niitä lenkkejä tehdään, mutta kauanko siis on ottanut, jotta ne vauhdit on tuollaiseen "optimaaliseen haarukkaan" saatu sullottua?

Aihe siinä mielessä kiinnostaa paljon, että oma aerobinen kynnys tuntuu laahaavan perässä reilusti muun kehityksen kanssa:

Viime vuosi mentiin vielä hyvin pitkälti yhdellä vaihteella ("juoksu", keskisykkeet haarukassa 140-150, vauhdit jossain 7-8 min välimaastossa, puolikkaita juostiin pari n. 6:50 min/km keskivauhdilla). Syksyllä TesKun testi antoi seuraavia lukuja: aeK 128/8:15, anK 162/5:55. Karmiva totuus paljastui, eikä kyse todellakaan ollut mistään mittavirheestä, vaan tuo oli omaa fiilistä tutkiskelemalla suhteellisen oikea.

Tuolla kaavalla lähdettiin eteenpäin (paljon kävelyä (ka. ~100), sauvakävelyä (ka. ~115-120) ja kävelytauotettua kevyttä hölkkää (ka. ~125). Olin suhteellisen varma, että syksyn ja talven PK-voittoisten määräjaksojen sekä ylipäätään harjoittelun järkeistämisen jäljiltä pystyisi tänä vuonna jo PK-lenkit tekemään ihan kivalla vauhdilla (alle 7 min/km riittäisi enshätään oikein mukavasti), mutta vielä saa nuo luvut odottaa. Kynnykset on aivan turhan kaukana toisistaan: aeK ~130/7:30, anK ~165/5:15. Maksimisyke 190. (Nämä ihan fiilispohjalta määritellyt tämän hetken rajat, käyn perjantaina mattotestissä katsomassa mitä laktaateilla ja hengityskaasuilla on asiaan sanottavaa ja pelkään, että käskevät taas vetää PK:t vieläkin hitaampaa, kun tuossakin vauhdissa on pidempien lauseiden puhumisen kanssa jo vähän niin ja näin)

Eli siis käytännössä kynnysten väli pysynyt aika pitkälti yhtä kaukana toisistaan, vaikka kehitystä muuten tapahtuukin. Loka-joulu välissä tein käytännössä lähes pelkkää PK:ta 6-10 h viikossa (viikkojen keskisyke yleensä alle 120), joten syyllinen tuskin on liian kovat lenkit. Toki VK:ta oli mukana hieman, mutta hyvin vähän. Nyt tammi-helmikuussa otin sitten vähän teho/tekniikkapainotteisemman jakson, joka teki todella hyvää kaikilla muilla osa-alueilla, paitsi aerobisen vauhdin parantamisessa.

Kuitenkin kehitystä tapahtuu oikein kivasti noin muutoin. esim. vitosen tulos senkun paranee (osasyyllinen tietty myös pudonnut paino): 2010: 35:16, 2011: 28:52, 2012: 25:49, ja veikkaan, että nyt mentäisiin aika helpolla alle 25 min, kun alla on vauhdikkaampi treenijakso.

Ja näin muuta taustaa, jos joku nyt tahtoo minun tapaustani paremmin analysoida:

Ikää 28 vuotta. Pituutta pari metriä. Painoa nykyään n. 94 kg (BMI ~23). Juoksentelu aloitettu 2010 elokuussa. 2011 juoksua tuli 1222 km (ja päälle sitten sauvakävelyä, pyöräilyä ja sen sorttista jonkin verran). Painoa pudonnut matkan aikana reilu 30 kg. Lähtökunto oli mallia erittäin huono. Cooperin testi elokuussa 2010 neljän viikon kolme kertaa viikossa lenkkeilyn jälkeen 2040 m. Tällä hetkellä viikokilometrit heiluu haarukassa 30-50 km, tarkoituksena tämän vuoden mittaan nostella sille tasolle, että 50 km on ihan "normiviikko".

Olen myös kiitollinen, jos kukaan ei tarjoa vaihtoehdoksi "unohda sykkeet ja keskity juoksemaan niin kuin hyvältä tuntuu". Toista tuhatta kilometriä tuolla tekniikalla tuli kokeiltua ja lopputulos oli ylirasitusoireita sekä totaalinen turhautuminen, kun kehitys jämähti suhteellisen paikalleen.

Mutta nyt lipsutaan jo reilusti sivuraiteille. Pointtini oli kuitenkin kysellä miten teillä tuota kehitystä on tapahtunut, josko sieltä vähän toivoa saisi tähän tilanteeseen. Eli montakohan vuotta tässä minun pitää määriä nostella ennen kuin voisi kuvitella, että PK ja VK-vauhtien välissä ei ole useampaa minuuttia? Kiitos :)
    Tämä artikkeli on alunperin kirjoitettu ketjuun: Aerobisen kynnyksen kehitys? (aka onko minussa jotain vikaa?) Aloittaja EeroK Lue alkuperäinen viesti
  • Harjoituspäiväkirjat

maahinen

Maahinen (Peruskunnon kasvatus)

heh, saa täällä höpistä, kun muuten mä höpisisin täällä vaan yksin. ;) Jonkin verran lukijoita täällä kai kuiteskin käy. Toivottavasti mun treenit ovat "taviksia", ja siksi eivät herätä kommentoinnin tarvetta. Mutta jos jollakulla tulee mieleen ajatus, että tyyppi treenaa päin peetä, niin mieluusti kuulisin sen. :) Ja Jennielle vielä, mulla kans se 160+ on semmoinen "nyt kaikki kyllä näkee, että tuota alkaa hapettaa" -syke, eli ei voisi enää hengästymistä peitellä mitenkään vieressä juoksevalle, mutta sitä jaksaa kuitenkin jonkun aikaa. 170 ja risat -arvoilla tulee äkkiä väsy, eli menee anaerobisen puolelle. Semmoista jaksaa korkeintaan muutaman sata metriä. Hyvin harvoin mullakaan syke yli 170 on käynyt. Minä tosiaan aika usein kävelen nuo ylämäet (tai sitten teen just päinvastoin ja kiristän niissä kahta kauheammin, jos ei ole pk-lenkki menossa), niin keskisyke jää matalammaksi.

maahinen Tänään, 19:48 Siirry viimeiseen viestiin
    LauriH

LauriH (Ironman Frankfurt 2015)

Lauantai 26.7.

Iltapäivä: KemTU triathlon (sprintti: 750 m / 20 km / 5 km) / 1:12:27 / 2. sija (miehet yleinen)

Hopea ei oo häpeä. Enpä ole ennen saanut pokaalia ja vieläpä kovasta harjoituksesta. Kyllä nyt on hyvä mieli. :D Tässä lyhyt raportti lyhyestä kisasta.

Uinti tapahtui hyvin tuulisessa satamassa ja aallokkoa oli kosolti. Aaltoa iski naamaan melkein aina kun yritti suunnistaa tai sitten aallon pohjalta ei nähnyt minnekään, mutta onneksi suunnistuksessa ei ollut mitään hämminkiä ja löysin mielestäni poijuille melkolailla tiukinta mahdollista reittiä. Voi oikeasti sanoa, että pari viikkoa avovedessä on tehnyt ihmeitä suoraan uintitaidolle kun ei näe sitä viivaa pohjassa. Uimahallissa tätä ei vaan opi millään. Kauhoin noin puolimatkaan asti kolmantena (miehet + naiset) ja siirryin toiseksi. Uintia johtanut Suvi Lavonen meni menojaan heti aluksi ja oli noin puolitoista minuuttia minua nopeampi. Kovaa tahtia siinä aallokossa. Itse vedin aika maksimeilla tuolla ja keskisykekin oli 174 (max 180), joten olen tyytyväinen

LauriH Tänään, 19:20 Siirry viimeiseen viestiin
    JussiM

La 26.7.

Tänä helleaaltona kun kaikki lenkit on tehty aamuisin, ei kunnon lämpöjä ole päässyt kokemaan tien päällä. Nyt tuli hyvä tilaisuus korjata tämä: 4,5 km @ 5'50 min/km, ka. 124. Ainakin melkein palauttavaa ja tutuilla hitaan lenkin Pegasuksilla. +30 astetta, ei paha! Toki näin puolessa tunnissa ei vielä tätä herkkua pääse täysin kokemaan.

JussiM Tänään, 19:00 Siirry viimeiseen viestiin
    Knuutinpoika

Knuutinpoika (Puolimaraton alle 1.25)

Vähän harmittaa, mutta ei tän pitäisi olla mitään vakavaa ja korvaavilla pystyy sen viikon tai kaksi pitämään kuntoa hyvin yllä. Juoksutuntuma voi kärsiä, mutta ei tässä nyt heti kisoihin olla muutenkaan menossa, niin parempi hoitaa jalka kuntoon. Kunto oli kyllä hyvässä nousussa.

Knuutinpoika Tänään, 18:50 Siirry viimeiseen viestiin
    Jennie

Maahinen (Peruskunnon kasvatus)

No tuo 157 ei vielä aiheuta erikoisia tuntemuksia, mutta siellä 160-> alkaa hengitys tiheentymään, eli jonkinlainen puuskutus alkaa ja hengitystä ei saa tasaiseksi! Pitkissä mäissä joskus noussut 170-> ja sieltä sitten jo kestää tovi jos toinenkin saada se alas :D en silti ala kävelemään, jos ei ihan tule sellaista oloa, että pakko vetää henkeä ja senkin jälkeen jatkan heti juoksua...mutta en mä ole ikinä vielä juossut yhtään lenkkiä niin, että olisin kaikkeni antaneena lopettanut!

Mittarivirhe joskus heitti mullekin 203bpm, mutta silloin se temppuili jumittumalla ja menemällä nollille ja sieltä tuohon 203... Eli oli ihan sekaisin koko mittari ;) tuon 197bpm ja sitä aiemman 194bpm sain kun peruslenkillä 3km juosseena kiristin vauhtia ja annoin mennä urkuauki n. 500-1000m ja sitten vilkaisin sykettä :) tämän jälkeen jatkoin hölkäten lenkin loppuun eli vielä 2km. Tuskin noi oli mittarivirheitä kun muutenkin mittari toimi moitteettomasti.

Mulla ei nenän kautta hengitys kyllä toimi , liekö liian

Jennie Tänään, 18:33 Siirry viimeiseen viestiin
  • Mainos

• Uusimmat blogikirjoitukset

Runningidiot

Fillarin fittaamista

Kun posti toi lopulta polkimetkin kotiin, pääsin aloittamaan pyörän säädön. Lähinnä tuli seurattua tämän ja...

Runningidiot 24.7.2014 14:31
    Juoksijapoika

Ensimmäinen kauden tavoitteista saavutettu - Finntriathlon 2014

Viime lauantaina Joroisilla oli ilmassa suuren urheilujuhlan tuntua. Mukaan Finntriathlonin puolelle matkalle oli ilmottautunut 1400 triatleettia sekä 50 joukkuetta. Valvatuksen rannassa riitti siis...

Juoksijapoika 24.7.2014 10:21
    Ultra-Maileri

Toinen viikko plakkarissa

Ilmassa on selvästi jonkinlaisia comebackin tuntuisia tuulahduksia, sillä pari viikkoa sitten alkanut harjoittelu aiheutti jonkun epäjatkuvuuskohdan mun elämässä ja olen jostain syystä alkanut laskea...

Ultra-Maileri 21.7.2014 17:46
    mage

Telakalta pois

Ainakin jossain määrin voinen julistaa telakkani päättyneeksi. Akilles ei ole enää vaivannut, vanha vieteri jalkapohjassa on blokkallut useamminkin lenkin, mutta fyssari ei rajoittanut juoksua enää...

mage 21.7.2014 16:47
    hatapa

Keuruun yömaraton vol II

Tuli sitten käytyä Keuruulla. Yömaratoniksi kutsuvat...

Homman teki haastavaksi alla ollut täysi työpäivä ja se, miten iltajuoksuun tulisi kisapäivänä tankkailla. Harvemmin kun on tullut näin...

hatapa 21.7.2014 15:00
  • Uusimmat ketjut

kimmoke

Su 27.7

Ketjun aloittaja: kimmoke

Adidaksen-ohjelma, PK/VK-juoksu:9.2km/1h05.Eipä paljoa juosksijoita tai muutakaan liikkujia näkynyt.
    Polar lakkasi toimimasta, syke- ja G.P.S-laite.Oli kai liian kuuma.Onneksi kännykkäohjelma toimi.

Uusin viesti: kimmoke Tänään, 16:06 Siirry viimeiseen viestiin
    LTH

ohjeita pohjevaivoista kärsivälle

Ketjun aloittaja: LTH

Kävin läpi kuuden viime vuoden harjoituspäiväkirjat ja totesin, että nyt päällä oleva vasemman pohkeen kipeytyminen on toistunut 16 kertaa. "Kokemus ei opeta, vain analysoity kokemus opettaa"

Uusin viesti: jklaukka Tänään, 14:36 Siirry viimeiseen viestiin
    Wilma Wonka

Kuinka vähissä vaatteissa kehtaa juosta?

Ketjun aloittaja: Wilma Wonka

Sellasta tässä aloin miettiä kun lämpömittari näyttää 29 C ja lenkille tekisi mieli, että miten vähissä vaatteissa sitä kehtaa ihmisten ilmoilla juoksennella? Tämähän on ihan uutta tänä vuonna!

Uusin viesti: kirva Tänään, 19:19 Siirry viimeiseen viestiin
    hidas

Magnesium

Ketjun aloittaja: hidas

Ostin tänään magnesiumia johon lisätty myös B-vitamiinia,koska jaloissa havaittavissa "outoja" lihaskireyksiä
    varsinkin pohkeissa.Muutaman kerran herännyt yöllä kovaan pohkeen kramppiin(suonenvetoon)

Uusin viesti: Vm60 Tänään, 18:54 Siirry viimeiseen viestiin
    Liikkuja

La 26.7.

Ketjun aloittaja: Liikkuja

Aamusta 8.2km. Täytyy sanoa, että oli aika tukalaa jo aamusta, mutta tulipahan tehtyä:)

Uusin viesti: JussiM Tänään, 19:00 Siirry viimeiseen viestiin
  • Google Adsense

Sports 728x90