Get Adobe Flash player
  • Aerobisen kynnyksen kehitys? (aka onko minussa jotain vikaa?)

    Yritin haulla vähän penkoa, mutta en suoranaisesti vastaavaa topicia löytänyt, niin aloitellaan nyt uutta.

    Minua kiinnostaisi minkälaisella käyrällä on forumilaisten aerobinen kynnys vuosien varrella kehittynyt? Sekä sykkeenä että vauhtina mitattuna. Kisatuloksiahan on helppo ihmisten allekirjoituksista penkoa ja tuolta harjoituspäiväkirjan puolelta nähdä millä vauhdeilla niitä lenkkejä tehdään, mutta kauanko siis on ottanut, jotta ne vauhdit on tuollaiseen "optimaaliseen haarukkaan" saatu sullottua?

    Aihe siinä mielessä kiinnostaa paljon, että oma aerobinen kynnys tuntuu laahaavan perässä reilusti muun kehityksen kanssa:

    Viime vuosi mentiin vielä hyvin pitkälti yhdellä vaihteella ("juoksu", keskisykkeet haarukassa 140-150, vauhdit jossain 7-8 min välimaastossa, puolikkaita juostiin pari n. 6:50 min/km keskivauhdilla). Syksyllä TesKun testi antoi seuraavia lukuja: aeK 128/8:15, anK 162/5:55. Karmiva totuus paljastui, eikä kyse todellakaan ollut mistään mittavirheestä, vaan tuo oli omaa fiilistä tutkiskelemalla suhteellisen oikea.

    Tuolla kaavalla lähdettiin eteenpäin (paljon kävelyä (ka. ~100), sauvakävelyä (ka. ~115-120) ja kävelytauotettua kevyttä hölkkää (ka. ~125). Olin suhteellisen varma, että syksyn ja talven PK-voittoisten määräjaksojen sekä ylipäätään harjoittelun järkeistämisen jäljiltä pystyisi tänä vuonna jo PK-lenkit tekemään ihan kivalla vauhdilla (alle 7 min/km riittäisi enshätään oikein mukavasti), mutta vielä saa nuo luvut odottaa. Kynnykset on aivan turhan kaukana toisistaan: aeK ~130/7:30, anK ~165/5:15. Maksimisyke 190. (Nämä ihan fiilispohjalta määritellyt tämän hetken rajat, käyn perjantaina mattotestissä katsomassa mitä laktaateilla ja hengityskaasuilla on asiaan sanottavaa ja pelkään, että käskevät taas vetää PK:t vieläkin hitaampaa, kun tuossakin vauhdissa on pidempien lauseiden puhumisen kanssa jo vähän niin ja näin)

    Eli siis käytännössä kynnysten väli pysynyt aika pitkälti yhtä kaukana toisistaan, vaikka kehitystä muuten tapahtuukin. Loka-joulu välissä tein käytännössä lähes pelkkää PK:ta 6-10 h viikossa (viikkojen keskisyke yleensä alle 120), joten syyllinen tuskin on liian kovat lenkit. Toki VK:ta oli mukana hieman, mutta hyvin vähän. Nyt tammi-helmikuussa otin sitten vähän teho/tekniikkapainotteisemman jakson, joka teki todella hyvää kaikilla muilla osa-alueilla, paitsi aerobisen vauhdin parantamisessa.

    Kuitenkin kehitystä tapahtuu oikein kivasti noin muutoin. esim. vitosen tulos senkun paranee (osasyyllinen tietty myös pudonnut paino): 2010: 35:16, 2011: 28:52, 2012: 25:49, ja veikkaan, että nyt mentäisiin aika helpolla alle 25 min, kun alla on vauhdikkaampi treenijakso.

    Ja näin muuta taustaa, jos joku nyt tahtoo minun tapaustani paremmin analysoida:

    Ikää 28 vuotta. Pituutta pari metriä. Painoa nykyään n. 94 kg (BMI ~23). Juoksentelu aloitettu 2010 elokuussa. 2011 juoksua tuli 1222 km (ja päälle sitten sauvakävelyä, pyöräilyä ja sen sorttista jonkin verran). Painoa pudonnut matkan aikana reilu 30 kg. Lähtökunto oli mallia erittäin huono. Cooperin testi elokuussa 2010 neljän viikon kolme kertaa viikossa lenkkeilyn jälkeen 2040 m. Tällä hetkellä viikokilometrit heiluu haarukassa 30-50 km, tarkoituksena tämän vuoden mittaan nostella sille tasolle, että 50 km on ihan "normiviikko".

    Olen myös kiitollinen, jos kukaan ei tarjoa vaihtoehdoksi "unohda sykkeet ja keskity juoksemaan niin kuin hyvältä tuntuu". Toista tuhatta kilometriä tuolla tekniikalla tuli kokeiltua ja lopputulos oli ylirasitusoireita sekä totaalinen turhautuminen, kun kehitys jämähti suhteellisen paikalleen.

    Mutta nyt lipsutaan jo reilusti sivuraiteille. Pointtini oli kuitenkin kysellä miten teillä tuota kehitystä on tapahtunut, josko sieltä vähän toivoa saisi tähän tilanteeseen. Eli montakohan vuotta tässä minun pitää määriä nostella ennen kuin voisi kuvitella, että PK ja VK-vauhtien välissä ei ole useampaa minuuttia? Kiitos :)
    Tämä artikkeli on alunperin kirjoitettu ketjuun: Aerobisen kynnyksen kehitys? (aka onko minussa jotain vikaa?) Aloittaja EeroK Lue alkuperäinen viesti. Voit myös kommentoida päivitystä kyseiseen ketjuun. Kommentin jättäminen ei vaadi rekisteröitymistä.
  • Google

  • Uusimmat ketjut

    TeTi

    Onko Ow sauvat hyviä?

    Ketjun aloittaja: TeTi

    Paljon on tarjouksia 300 e sauvoja noin 100 e, esim.One Way Diamond Storm 10Max Extra-Hot. Vai onko niin huonoja ettei viime vuotiset ole menneet.

    Muitakin malleja on. Voikohan noita pätkästä

    Uusin viesti: tb2 Tänään, 17:11 Siirry viimeiseen viestiin
    JussiM

    Ma 26.1.

    Ketjun aloittaja: JussiM

    Pa 8,5 km @ 5'55 min/km, ka. 120. Olipa pohkeet jäykkänä eilisestä. Kevyemmät kengät toki (Feelmax Vasko), mutta ei ollut suinkaan ensimmäinen pitkis niillä. Sattumaa tai ei, mutta eilen ei lähes poikkeuksellisesti

    Uusin viesti: m-52 Tänään, 15:30 Siirry viimeiseen viestiin
    henkka

    Disa Gran Canaria maraton 2015

    Ketjun aloittaja: henkka

    Tuli tämmöinenkin bongattua lomalla ja osallistuttua puolikkaalle. Mukava "pienehkö" tapahtuma jossa kymppi, puolikas ja kokonainen yhteensä 8000 osallistujan voimin joista puolikas ja kokonainen

    Uusin viesti: henkka Tänään, 01:43 Siirry viimeiseen viestiin
    sofisti

    Millainen rekkitanko kotiin?

    Ketjun aloittaja: sofisti

    Olisi mukavaa saada kotiin rekkitanko lähinnä leuanvetotarkoitukseen mutta miksei muutenkin yleiseen roikkumiseen ja rimpuiluun. Ongelmana on, että sellainen oviaukkoon kiinnitettävä malli ei toimi, koska

    Uusin viesti: sofisti Eilen, 21:39 Siirry viimeiseen viestiin
    punajuuri

    Kevyt viikko vai jotain muuta?

    Ketjun aloittaja: punajuuri

    Harjoitusohjelmissa on yleensä kevyitä viikkoja muutaman tai useamman välein? Pidättekö niitä, vai onko parempi puolen-viikon-viikon harjoittelutauko? Siinä ei kai kunto pahemmin romahda, palautuu? Vai

    Uusin viesti: JKi Tänään, 16:47 Siirry viimeiseen viestiin
  • Harjoituspäiväkirjat

    riopentti

    riopentti (mara < 3h)

    Joo ei viikko sitten kannattanut mennä puolikuntoisena, tuli pää kipeäksi ja sai viettää pari lepopäivää varuilta. Sitten pukkasikin taas työmatkaa ja perhevelvoitteita joten vasta eilen hiihtolenkille - kolme kiekkaa Tornimäellä, kaksi perinteisellä zerosuksilla ja yksi luistellen pari päivää vanhalla uudenlumen kerroksella. Lämpötila -1, zero toimi hyvin kunhan jaksoi potkaista tarpeeksi terävästi - eli ei läheskään aina varsinkaan jyrkemmissä kohdissa. Tulipahan hyvää harjoitusta, mistä lukematkin kertoivat: hiihtoaikaa tunti (päälle 5 min suksen- ja kengänvaihdot), TE 3.7, 850 kcal, avg 156, max 192 ja nousua 198m. Seuraavat harjoitukset taas hotlan salilla jos sinne kerkeää tai jaksaa...

    riopentti Tänään, 17:01 Siirry viimeiseen viestiin
    Jodlaaja

    Jodlaaja (Kovempaa radalla: 3000m alle 10:30 min)

    Loppuviikosta vielä yksi hippasen rankempi harjoitus ja palauttava.

    Eli lauantaina 14,15 km @ 5:14/km, aika 1:14:07 h., Sarvat, -7.
    Alkuun 4 kilsaa lämmittelyä noin 6:00/km vauhtia, jonka jälkeen viimeinen 10,15 km siten että ylämäet aina reippaasti tai kovaa. Pisimmälle ylämäkivedolle kertyi mittaa 410m sen mennessä vauhtia 3:59/km.
    Koska ylämäkiä oli reitillä paljon ja koska alusta oli vain paikoin aurattu ja huonosti/haastavasti juostava, niin tämä oli jo melko kova harjoitus.

    Sen sain huomata sitten pyhänä, kun pystyin jäykillä pohkeilla ja kipeillä reisillä vaivoin juoksemaan palauttavan 3,33 km @ 6:08/km. Varsinkin oikea takareisi kipuili todella voimakkaasti juostessa ja jopa loukkaantumisen vaara leijui ilmassa.

    Koko viikko 4:

    Ma Lepo
    Ti Lepo
    Ke 11,11 km (pk 5:12/km, aika 57:51 min., Sarvat, -9, tuulista, aamu)
    To 16,16 km (pk 5:14/km, aika 1:24:36 h., Sarvat, -13, kylmä, aamu)
    Pe Lepo
    La 14,15 km (VL 5:14/km, aika 1:14:07 h., Sarvat, ensin 4 kilsaa kevyttä, jonka jälkeen loppu niin että ylämäet

    Jodlaaja Tänään, 16:38 Siirry viimeiseen viestiin
    m-52

    Ma 26.1.

    Rauhallista hiihtelyä metsäsuksilla 12,3 km hieman alle 2 h.

    m-52 Tänään, 15:30 Siirry viimeiseen viestiin
    hidas

    Hidas(Kohti maratonia 2015)

    Ma:10,1km 7,40/148 Matkalle sattuu 3kpl sopivia ylämäkiä n.50-100m,joihin tein tänään ensimmäistä kertaa
    "vauhdikkaat" ruskot.Olen käsittänyt toisten tekevän noita ruskoja peruslenkeillä,mutta onko niistä vastaavaa
    hyötyä kehityksen kannalta näin "harrastelija kuntoilijalle"? Silti ne tuo mukavaa vaihtelua noihin PK-lenkkeihin ja aion jatkossakin noita tehdä.

    -1 hyvä lenkki keli.

    hidas Tänään, 14:22 Siirry viimeiseen viestiin
    tanikutsi

    tanikutsi (E24 >200 km or bust)

    Unohdin eilen mainita, että otin lenkillä kunnon lipat. Taisi kaatuessani joku lihas venähtää kyljestä. Kylki alkoi vaivata vasta illalla lihasten jäähdyttyä. Yöllä heräsin monta kertää kipuun ja vieläkin kylki on kipeä ja yskiminen saa irvistämään.
    Saa nähdä pystyykö huomenna juoksemaan vai sattuuko juoksun aiheuttama tärinä liikaa.

    tanikutsi Tänään, 13:45 Siirry viimeiseen viestiin
  • Mainos

  • Google

Sports 728x90