Vuosia sitten alle kuuskymppinen tätini totesi ääni väristen: "Sitä tämä vanheneminen on, että sitä vaan odottelee, että mikä paikka hajoaa seuraavaksi." Ajatus tuntui silloin aika vieraalta, eikä se oikein kuulostanut uskottavalta tädinkään sanomana, vaikka hänellä oli tuolloin diagnosoitu ainakin reuma, osteoporoosi ja rintasyöpä.
Onneksi omat vaivani ovat huomattavasti lievempiä. Ukkovarvas on ollut kipeä koko kesän, ensin ajoittain ja MasUn jälkeen jatkuvammin. Koska vaiva ei haitannut juoksemista eikä nukkumista, olin ajatellut mennä lääkäriin vasta Vantaan maratonin jälkeen. Tällä viikolla kipu kuitenkin taas yltyi ja kävin sitten työterveyslääkärillä. Röntgenkuvista varmistui diagnoosiksi nivelrikko. Tulee lääkärin mukaan lähes kaikille vanhoille ihmisille. Sain puolen vuoden lääkekuurin. Juosta ja liikkua saa kivun antamissa rajoissa ihan vapaasti. Netissä tosin käskettiin lepuuttamaan kipeää niveltä ja hankkimaan keppi tai rollaattori :-). Tosin tuo nettiohje taisi koskea jotain muuta kuin varvasniveltä.
Eilen sitten hierojalla mietin näitä mun vaivoja. Sen verran tuo kipeä varvas on muuttanut mun askellusta, että sisäreisi on hiukan kipeä. Pakarassa on taas ajoittain hermopinnettä. Sekin voi tosin olla seurausta askelluksen muuttumisesta. Aiemmin tuota hermokipua on hoidettu akupunktiolla ja hyvin se on tehonnutkin. Nyt kuitenkin varasin ajan fyssarille, että kivun syyt tutkittaisiin kunnolla. Ei jotenkin tunnu järkevältä rampata jatkuvasti akupunktiossa, kun kipu palaa takaisin muutaman kuukauden kuluttua.
Eikä se eilinen hieronta ollutkaan ihan tavallista hierontaa vaan voice massagea. Siinä hierotaan niska-hartian lisäksi purentalihaksia, jotka olen saanut kammottavaan jumiin bruksaamalla yökaudet purentakiskosta huolimatta. No, siinä hierontapöydällä makoillessa tuli sitten mieleen tuo tätini valitus ja kuinka oikeassa hän olikaan: sitähän tää vanheneminen on, sitä vaan odottaa, mikä paikka seuraavaksi lasahtaa.
Kestäisi nyt kuitenkin tää vanheneva kroppa ensi viikon niin pääsisi Vantaalle juoksemaan. Saas nähdä kuis mummon käy - juokseeko vai hajoaako lopullisesti!