PDA

View Full Version : fillari mukaan lentokoneeseen



kenny
27.5.2007, 23:01
Miten kannattaa polkupyörä pakata, jotta se mahdollsimman suurella varmuudella tulee toimivana perille? Onko mitään muita vinkkejä fillarin mukaan ottamiseen ulkomaankisoihin kun suoralla lennolla ei pääse perille asti eli fillari ei missään nimessä saisi "kadota" lentomatkan aikana.

226
28.5.2007, 09:46
Pyörän kuljetus kansainvälisissä kisoissa ei olekaan ihan pieni ongelma. Paras ratkaisu on ihan pyörää varten tehty kuljetuslaukku. Yleensä ne on muovia, ja hinta oli aikoinaan noin 2000 mk. Minulla oli lainassa pari kertaa tällainen laukku. Suurin ongelma toisella laukulla oli sen tyhjäpaino 14 kg. Jotkut lentoyhtiöt ottavat kaikki kilot huomioon ja jos pyörälaukku painaa työkaluineen ja pyöräilykenkineen vaikka 26 kg, niin sitten maksat esim. 10 euroa/suunta jokaisesta 20 g yli menevästä kilosta muut ruumaan menevät matkatavarat huomioiden. Voi pyörän kuljetus tulla henkilölipun hintaiseksi. Toiset lentoyhtiöt ottavat könttähinnan pyörästä, esim. 150 euroa. Jos ei raaski ostaa pyörälaukkua, niin esim. iso Giant-pahvilaatikkokin on ollut kaverillani matkalla. Se ei paina paljon, mutta ei myöskään suojaa hyvin, ja on pirun vaikea vetää perässä, eikä mahdu taksiin tai bussiin. Ei sitä tavallistakaan pyörälaukkua aina bussiin tai taksiin oteta kohdemaassa.
Kolmantena virityksenä minulla on ollut omatekoiset vanerilevyt kiekojen suojana, ja erillinen muovipurkki takavaihtajan suojaksi teipattuna. Siitä on muutaman kerran lentokentällä urputettu, mutta pyörä on kestänyt ehjänä. Silloin kun pyörä näkyy, niin sitä ehkä käsitellään paremmin kuin kovaa isoa muovilaatikkoa. Kannattaa eukäteen siis kysellä lentoyhtiöltä pyöräkuljetuksen hintaa, ja selvitellä esim. kisan järjestäjiltä sitä miten pyörän saa lentokentältä hotellille. Turkin Alanyan kisassa on Keljan Riikka käynyt muutamia kertoja, ja Jarmo Hast muistaakseni myös ainakin kerran. Riikan yhteystiedot saanee Karjala Triathlonilta.

perttu
28.5.2007, 09:56
Kyllä se kovaan salkkuun on turvallisinta laittaa, mikäli on vähänkin arvokkaampi peli. Kts. vaikka http://www.bike24.com/1.php?content=7;page=1;ID=144672e90e9cfce415856091 ad7275f3

perttu
29.5.2007, 12:33
Tuossa Tiinan jutussakin käy esille pyöränkuljetuksen karumpi puoli.. Kolmesta fillarista pyydettiin vaivaiset 1400e ja sitten särkyi vielä hiilikuitukiekko.

http://www.realsport.net/tiina/index.php?sisalto=files/doc37.jlt&msg=close_698

Kisaan pitäisi tietysti päästä omalla pelillä, mutta jos on menossa kauas vain ajelemaan niin kannattaa selvittäää mahdollisuuksia vuokrata pyörä. Joissain pyöräilijäystävällisissä kohteissa saa vuokralle jopa laadukkaita kilpapyöriä.

Wallu
21.3.2012, 09:16
Rustataan tänne ettei turhaan availla uutta ketjua. Nyt olisi tilanne se, että tässä kun on nykyään ikäänkuin kaksi kotia, toinen täällä Norjassa ja toinen Suomessa, ja pyörä pitäisi saada Norjaan viikonlopun jälkeen kun käyn Suomessa. Kevät tuli todella nopsaan Norjaan ja pyörä pitäisi saada ulos samantien. Ei vähiten sen takia että 3 kk kauden päätavoitteeseen joten kilsoja tarvitaan alle sen minkä ehtii saada. Lentokoneessa kuljetukseen laukku puuttuu, ja netistä löytynyt monta hyvää kohtuuhintaista kovaa laukkua, jollaisen mieluiten ostaisin mutta nyt ei oikein ehdi, pyörä pitää todella saada jo maanantaikoneeseen... Netistä ei pahemmin löytynyt, kuin kalliita huippulaukkuja kovina ja sitten pehmeitä versioita. Mitä mieltä noista ollaan, onko joku käyttänyt esim. tämäntyylistä http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=10820 Tai myydäänkö jossain pk-seudun myymälässä kovia mutta hinnaltaan kohtuullisempia tämäntyylisiä laukkuja http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-travel-box-v/aid:472876

Baldini
21.3.2012, 11:34
Itse olen käyttänyt sellaista ratkaisua (vein pyörän myöskin keväällä) että kävin fillariliikkeissä kysymässä pahvilaatikoita, joissa fillarit tulevat. Sain sieltä sellaisen mukaani ja purin fillaria sen verran että se mahtui laatikkoon, laitoin kai jotain pehmustetta sinne vähän, sitten teippasin sen kunnolla kiinni ja otin mukaani, kun lähdin lentokentälle. Ei käynyt mitään sille fillarille.

50DM oli silloin kiinteä hinta Lufthansalla fillarikuljetukselle ja Münchenin lentokentällä se tuotiin erikseen minulle, ts. kukaan ei heittänyt pakettia siihen hihnalle, josta matkalaukut tulevat. Saman tyyppisellä "Sperrgut" -ratkaisulla vein sinne eri kertoina myös laskettelu- ja golfkamat.

pölhö
21.3.2012, 12:02
Riippuen vähän fillarista voi selvitä kevyemmälläkin. Teräsrunkoista olen kuljettanut kiekot paikallaan niin, että
- satula on laskettu mahd. alas
- stonga on käännetty
- ilmaa päästetty renkaista
- pikkaisen kuplamuovia teipattu vaihtajien ympärille.

Tässä on hyvänä puolena se, että filoa voi taluttaa kentällä, mikä helpottaa huomattavasti liikkumista. Lisäksi kuvittelisin/toivoisin/unelmoisin matkalaukkujen käsittelijöiden todennäköisemmin paiskovan epämääräistä pahvilaatikkoa kuin kokonaista pyörää.

Huonona puolena on mahdollinen naarmuuntuminen (ei ole käynyt). Ja voipi olla, että hintavammalla (kuituisella) pyörällä en välttämättä haluisi kokeilla onneani...

Baldini
21.3.2012, 12:29
Lisäksi kuvittelisin/toivoisin/unelmoisin matkalaukkujen käsittelijöiden todennäköisemmin paiskovan epämääräistä pahvilaatikkoa kuin kokonaista pyörää.


No fillarilaatikoissa yleensä lukee mitä se sisältää ja siihen voi lisätä niitä fragile tarroja ellei laatikossa jo niin lue. Kuljettaminen kentällä on mielestäni aika helppoa kun laittaa fillarin sen kärryn päälle. Mulla oli iso matkalaukku alla ja fillari sen päällä. Kohdepaikassa sitten ottaa sellaisen farmari- tai pakumallisen taksin. Toki ihan perushenkilöautoon ei mahdu, mutta en itse kokenut, että se olisi kovinkaan vaikeata. Yksi tuttavapariskunta on reissannut ympäri maailmaa mm. Islannissa, Uudessa-Seelannissa ja Suomessa niin että on ottanut mainitsemallasi tavalla fillarit mukaan ja ovat sitten pyrkineet ajamaan jo lentokentältä hotellille, koska ovat tehneet lomia nimenomaan fillareilla, eivätkä ne fillari ole aina säilyneet koneessa ehjinä.

Wallu
22.3.2012, 07:26
Ok kiitos erilaisista hyvistä vinkeistä vaikka varsinaisesti en kaikkiin kysymyksiini saanut vastausta.. eiköhän joku ratkaisu löydy ja on se kova laukku hankittava jossain kohtaa kuitenkin kun on kisamatkaa kesällä ulkomaille niin tulee noita mankeleita kyyditettyä enemmän kuin kerran.