PDA

View Full Version : Välinehankinnat

Sivut : [1] 2

Wilbur
28.9.2006, 13:18
Jokos on uusien välineiden haikailu aloitettu? Odottelen tuossa uusia kalikoita alle, painokin vähän päässyt nousemaan tänä vuonna.

Pistinkin yhdet hyvät parit myyntiin tuonne > Varusteet > Muut, kun jäivät hiukan löysiksi.

Beatles
28.9.2006, 13:43
Haikailu nimenomaan on aloitettu. Uudet vapaan sukset pitäisi hankkia. Mutta ei nyt vielä viitsi mennä katselemaan. Tulee vain paha mieli kun ei vielä kuitenkaan pääse niitä testaamaan. Mutta kun ensilumi pärähtää maahan niin sitten juoksen kyllä kauppaan. Näillä keleillä saa kyllä odottaa vielä jonkun aikaa.

Oppressor
28.9.2006, 17:12
Yksi pari pikkupakkasen pertsoja on tilattu kotimaisesta hallista - saapi nähdä milloin tuleevatten (ei ole kiirettä)...

olli
28.9.2006, 17:30
No joo on aloitettu,tilattu yhdet Peltosen Zenitit pertsat,Karhun ja Rossarin seuraksi.

savolka
29.9.2006, 10:34
Kyllähän sitä aina haikaillaan. Mutta arvatkaapa minkälaista on ehtiä pertsan suksea junnun pituiselle, mutta aikuisen painoiselle hiihtäjälle. Aikuisten sukset on liian pitkiä, junnut liian löysiä. No, valinnan varaa tulisi tietty vähän enemmän, jos saisi tuota elopainoa tiputettua, pituudelle ei voi enää mitään.

Ylä-Kainuussa tuli muuten eilen ensimmäiset lumet, olisikohan pitänyt hyökätä jo ensilumen ladulle. :D

Ullamaija
29.9.2006, 10:51
Uudet perinteisen sukset täytyy hankkia. Viime marraskuussa löysin edulliset luistelusukset Oulun Rintamäeltä, edellisvuoden mallia. Täytyy käydä tutkimusretkellä siellä myös tänä vuonna.

Lunta tuli eilen myös Koillismaalla, mutta ei ihan niin paljoa, että ois hiihtämään päässyt.

josuu
29.9.2006, 12:02
Olisiko pientä vinkkiä tarjota välinehankintaa silmällä pitäen. Suunnitelmissa on ostaa ensimmäiset sukset reiluun kymmeneen vuoteen. En ole hiihtänyt sitten kouluaikojen. Viime vuonna tuli hinku päästä kokeilemaan taas, mutta ongelmana on varusteiden puute. Tuo suksivalikoima on muuttunut ihan toisenlaiseksi siitä kun viimeksi olen sellaiset omistanut.

Hakusessa siis hyvä perussuksi (ja mono tietenkin myös), jolla todennäköisesti ihan perinteistä tulee mentyä. Tekniikkakin on varmaan hiihtämättömällä ihan hakusessa. En niinkään kaipaa merkkivinkkejä, vaan lähinnä millaisia ominaisuuksia sukseen aloittelijan tulisi kaivata.

Manus
1.10.2006, 12:05
Sain eilen vinkin, että Sellon Top Sportissa oli inventaarioalessa Atomicin RS10:t puoleen hintaan tarjolla. Autoon ja menoksi! Sieltähän löytyi juuri sopivasti yksi sopiva pari ja varastosta löytyi vielä yhdet siteetkin. Hintakin oli mielestäni ihan kohtuullinen: 153 EUR sukset siteineen (Salomonin pilotit). Kymppejä ei enää ollut, mutta kaseja ja ysejä jäi vielä ehkä neljä paria. Lunta odotellessa...

PH
1.10.2006, 16:18
Sain eilen vinkin, että Sellon Top Sportissa oli inventaarioalessa Atomicin RS10:t puoleen hintaan tarjolla. Autoon ja menoksi! Sieltähän löytyi juuri sopivasti yksi sopiva pari ja varastosta löytyi vielä yhdet siteetkin. Hintakin oli mielestäni ihan kohtuullinen: 153 EUR sukset siteineen (Salomonin pilotit). Kymppejä ei enää ollut, mutta kaseja ja ysejä jäi vielä ehkä neljä paria. Lunta odotellessa...
Onpa hämmästyttävän hyvä tuuri käynyt jos ainoa kaupassa ollut RS10-pari oli oikeasti sopiva. Mahdollista toki. Mutta noin omana kokemuksena sanoisin, että kauppaan jääneitä viimeisiä suksipareja ei yleensä kannata ostaa ja että myyjän ammattitaitoon suksivalinnassa ei yleensä voi luottaa edes urheilukaupassa. Toivottavsti sukset toimii!

Itellä ostoslistalla perinteisen suksipari siteineen ja monot. Sukset todennäköisesti kotimaiselta valmistajalta tallipäällikön valitsemana. Ja vaihdan voidemerkkiä liian monen epäonnistumisen jälkeen joten voiteisiin pitää yrittää jostakin säästää muutama satanen.

Oppressor
1.10.2006, 16:48
Täytyy valitettavasti yhtyä PH.n näkemykseen mutta toivotaan, että Top Sportin pari toimii...

Enää kuukausi ensilumille!!! ja 2,5 vkoa Leppävirran putkeen... :026:

olli
1.10.2006, 17:01
Niin kyllähän myjän täytyy osata neuvoa mitkä kalikat alle laitetaan.Tuo voitelu se on monasti henkimaailman asioita mutta näin kuntoilijana (1500km. pertsaa) tuntuu kuiteskin että kun oppii muutaman peruställin niin luistoon ku pitoon niin kyllä sitä aika vähillä voiteilla kuitenkin pärjää??!!Tokihan on mukava välillä kokeilla uusiakin tsysteemejä mutta loppupeleissä sitä tuppaa luottaan vanhoihin jo opittuihin nikseihin.Pidossa varsinkin on pakki täynnä purkkeja mutta muutama ylivertanen suosikki purkki näkyy kuluvan aika nopeesti.

savolka
1.10.2006, 17:52
Ollapa niin paljon suhteita, että saisi käyttöön tallipäällikön valkkaamat hikilankkut. Kyllä kelpaisi kuntohiihtäjän hiihdellä. Tulisi jo talvi, ei malta enää odottaa!

Manus
1.10.2006, 18:16
Onpa hämmästyttävän hyvä tuuri käynyt jos ainoa kaupassa ollut RS10-pari oli oikeasti sopiva. Mahdollista toki. Mutta noin omana kokemuksena sanoisin, että kauppaan jääneitä viimeisiä suksipareja ei yleensä kannata ostaa ja että myyjän ammattitaitoon suksivalinnassa ei yleensä voi luottaa edes urheilukaupassa. Toivottavsti sukset toimii!

Ei tullut luotettua tälläkään kertaa myyjän ammattitaitoon, vaan ammattitaito otettiin konsultiksi mukaan suksikauppaan. Lähdin ostoksille sillä mielellä, että tuskin löytyy, mutta jos edelle vaimolle jotain... Toivotaan, että kyse oli tuosta mainitsemastasi hämmästyttävästä tuurista.

Jouduttiin muuten itse auttamaan kaivamaan lankkua liikkeen takahuoneesta kenkäpinojen takaa. Ei ollut vielä oikein "sesonkituote", minkä huomasi myös ihmisten ilmeistä kävellessä takaisin autolle...:smiley:

Jokeri
1.10.2006, 19:55
Itselläni on Atomicin RS11 sukset (vm.-04) ja ensi alkuun oli todella vaikeuksia saada sukset luistamaan. Asiantuntija valitsi sukset useista pareista, joten suksien piti olla hyvät ainakin teoriassa. Ei kuitenkaan luistaneet ja pohjakin harmaantui jo 20 km:n jälkeen. Vaikka kuinka pohjustelin ja voitelin suksia, niin ei luistanut ei.

Sitten tuli mieleen, että edellisvuoden suksien pohjat ovat kuivuneet ja siksi pohja ei ime voidetta. Siispä vein sukset hiottavaksi. Kuvioksi "suora 7" eli turvallinen pakkaskelin kuvio. Ja hionnan jälkeen pohjustukset uudestaan ja johan alkoi sukset luistaa.

Suosittelen hiontaa ammattitaitoisessa liikkeessä. Jos päästää amatöörin hiomaan suksia, niin pohja voi palaa, jolloin hionnasta ei ole kuin haittaa.

Jälkeenpäin kuulin eräältä asiantuntijalta, että ko. vuoden Atomic-suksissa on "ominaisuutena" kuiva pohja. Eli työlas saada luistamaan. Uudemmissa versioissa ongelma lienee jo korjattu.

olli
1.10.2006, 20:16
Niinpä...kyllähän se monesti käy niin että uudet kalliit sukset ei vaan alussa luista niin hyvin kun vanhat kapulat ja pettymys on suuri!Tosiasiassa on usein niin että vanhoja on vaan tullut voideltua enemmän....???

PH
2.10.2006, 13:42
Jälkeenpäin kuulin eräältä asiantuntijalta, että ko. vuoden Atomic-suksissa on "ominaisuutena" kuiva pohja. Eli työlas saada luistamaan. Uudemmissa versioissa ongelma lienee jo korjattu.
Olen kuullut ja omakohtaisesti kokenut saman. Uusissa Atomiceissa ei samaa ongelmaa enää pitäisi olla koska kuulemani mukaan pohjamateriaaliin/rakenteeseen on tehty muutoksia. Tähän asti olen hiihtänyt Atomiceilla ja ollut varsin tyytyväinen, mutta ens talvena on testissä Peltoset. Tallihan tekee comebackia ja tällä kertaa tuotekehitykseen on satsattu tuntuvasti ja huippulaatua pitäisi kuulemma olla. Mielenkiintoista päästä testailemaan...
http://www.ek.fi/prima/10_2005_joulukuu/peltonen_ski.php

Epezz
2.10.2006, 14:10
Jaahans,eka viesti tälle foorumille,tästä se lähtee:lolk:

Painon laskun myötä, pitäisi minunkin uuudet sukset hommata, mutta sanokaas mulle,että mistä?

Voiko noihin suurien urheiluliikeiden myyjiin luottaa,että ne osaa valita mulle juuri sen oikean parin, tai edes sinnepäin?
Mulla ei itsellä ole juurikaan tietoa, kuinka hyvä pari valkataan muiden joukosta, joten mulle voi helposti myydä lähes mitä tahansa:ashamed0001:
Olen siis helppo asiakas:hali_hehe:

Asun J-kylässä, ja kovin kaukaa en viitsisi lähteä suksia ostamaan.
Hiihtokilometrejä tuli viimetalvena n. 850, ja tuota määrää olisi tarkoitus lisätä.Perinteisen sukset olisi mulle ne tärkeämmät. Pituutta mulla on 188 ja painoa vielä toistaiseksi 85kg, mutta siitä otan vielä vähän pois.

Eli, mistä sukset? Kilpasukset, vai aktiivi harrastajan?
Keneen tässä asiassa voi luottaa?

Olisi kiva saada vinkkejä!

G-D K
2.10.2006, 14:27
Eli, mistä sukset? Kilpasukset, vai aktiivi harrastajan?
Keneen tässä asiassa voi luottaa?
Termos ja tervetuloa palstalle. Sulla tulee hiihdettyä kuiteskin aika paljon (850 km) kaudessa. Suosittelen aktiivihiitäjän suksia ja aktiivin monoja. Toki edelliskauden kilpuritkin ovat hyvät, mutta niistä kannattaa mainita myyjälle, jollet harrasta kilpahiihtoa aktiivisesti, niin hän katsois "hieman" löysemmän parin.

Mistään marketista et sitten lähde niitä vermeitä ostamaan, vaan luota ammattihenkilökuntaan alan erikoisliikkeissä. Tai sitten ota hyvä kamu mukaan, jolla ois käytännön kokemusta suksista ja niiden jäykkyyksistä.

Suksipuolella ei yhtälöä hyvä=halpa ole olemassa, vaan sinun on itse tehtävä päätös millaisilla kamoilla mennään.

Hiihto on hieno harrastus...

SportFinn
2.10.2006, 21:24
Suositelkaas kokeneemmat: mikä on asiantunteva paikka ostaa sukset pääkaupunkiseudulla?? Ainakin luistelusukset pitäisi hankkia. Niin ja voisi ehkä nuo monotkin päivittää. Ei tahdo jalka enää kunnolla mahtua kenkään...

TCB
3.10.2006, 11:31
Suositelkaas kokeneemmat: mikä on asiantunteva paikka ostaa sukset pääkaupunkiseudulla?? Ainakin luistelusukset pitäisi hankkia. Niin ja voisi ehkä nuo monotkin päivittää. Ei tahdo jalka enää kunnolla mahtua kenkään...

Yks statilainen kaveri osti tuolta :http://www.kallesport.fi/
En kuitenkaan mainosta tahi erityisesti suosi ko. kauppaa:)

Herra46
3.10.2006, 12:20
Väittävät että just tuolla KalleSportissa ja Puhoksen Intersportissa tietäisivät keskimääräistä enempi hiihtovälineistä täällä "tzadissa" ... omakohtaista kokemusta ei toistaiseksi ole kun ihan tavallisesta Intersportista on nuo aiemmat sivakat tullut hommattua. Asiantuntemus/palvelun taso riippunee paljon myyjästäkin (ja myös omasta tietämyksestä mitä haluaa/tarvitsee). Omalle kohdalle on osunut suht. asiantuntevaa henkilöä ja ihan toimivan oloiset välineet olen saanut.

Manus
3.10.2006, 13:52
Melko yleisesti puhutaan, että hiihtovälineitä kannattaa ostaa noista kaupoista (KalleSport ja Puhos), mikäli haluaa luottaa puhtaasti myyjän ammattitaitoon. Omakohtaista kokemusta ko. liikkeistä ei suksien osalta ole.

Epezz
3.10.2006, 14:56
Termos ja tervetuloa palstalle. Sulla tulee hiihdettyä kuiteskin aika paljon (850 km) kaudessa. Suosittelen aktiivihiitäjän suksia ja aktiivin monoja. Toki edelliskauden kilpuritkin ovat hyvät, mutta niistä kannattaa mainita myyjälle, jollet harrasta kilpahiihtoa aktiivisesti, niin hän katsois "hieman" löysemmän parin.

Mistään marketista et sitten lähde niitä vermeitä ostamaan, vaan luota ammattihenkilökuntaan alan erikoisliikkeissä. Tai sitten ota hyvä kamu mukaan, jolla ois käytännön kokemusta suksista ja niiden jäykkyyksistä.

Suksipuolella ei yhtälöä hyvä=halpa ole olemassa, vaan sinun on itse tehtävä päätös millaisilla kamoilla mennään.

Hiihto on hieno harrastus...

Kitoos!
Taidan pysyä velä toistaiseksi kilpasuksista erossa,ehkä sitten joskus, jos vielä opin hiihtämään,on nimittäin tekniika vielä hakusessa.

Marketin paketit olen unohtanut,täytyy sesongin alkaessa lähteä vertailuja tekemään paikallisiin urheiluliikkeisiin.

Osaisiko joku Jyväskyläläinen suositella oikein nimeltä jotakin liikettä, mistä taatusti saa ammattitaitoista apua? Laskin vain eilen,että koko paketti uusia vermeitä vie melkoisen osan tuloista, joten olisi kiva, jos kerralla sattuisi valinnat kohilleen:thumbup:

Viime vuotinen Finlandia vei siinä määrin mennessään,että alkaa tehdä jo ladulle mieli:lolk:

Murski
3.10.2006, 16:53
Itse olen ostanut suksia J-kylässä Seppälän Sportiasta sekä keskustan ja Tourulan Intersportista. Kolmet viimeisimmät parit olen ostanut Tourulasta, jossa on mielestäni asiantunteva n. 40 vuotias miesmyyjä, jota minulle alunperin suosittelivat itseäni paljon paremmat hiihtäjät. Kävin eilen Tourulassa, mutta sukset eivät vielä olleet esillä. Itsekkin satsaan kunkin valmistajan parhaimpiin aktiivihiihtäjien suksiin. Myyjälle kannattaakin sanoa etsivänsä suksia Finlandia-hiihto varten, niin osaavat kaupassa esitellä sopivan laadukkaita.

run4fun
3.10.2006, 18:34
KalleSportin vakioasiakas jo pitkään. Liikkeessä on usein suksien uutuusesittelyjä ym.teemapäiviä eli ovat kyllä ajan hermolla ja ammattitaitoa löytyy. Sieltä ostetut sukset ovat pelanneet tosi hyvin (pertsa ja luistelu) ja miellyttävä niillä on hiihdellä, vaikka suksivalinnat eivät vielä olekaan tuoneet hiihtovauhtiin toivottua parannusta.:viheltely:

savolka
3.10.2006, 18:42
Sieltä ostetut sukset ovat pelanneet tosi hyvin (pertsa ja luistelu) ja miellyttävä niillä on hiihdellä, vaikka suksivalinnat eivät vielä olekaan tuoneet hiihtovauhtiin toivottua parannusta.:viheltely:

Mulla onkin ollut pitkään motto hiihtämisen suhteen: Taidoista viis. Pääasia, että näyttää ja tuntuu hyvältä. ;)

olli
6.10.2006, 09:39
Tuossa uudessa hiihto/juoksu lehdessä oli aikas hyvä pertsa suksien testi...suomi kapulat pärjäs hienost.Taidan ostaa tosiaan Zenitit.

PH
6.10.2006, 11:30
Osaisiko joku Jyväskyläläinen suositella oikein nimeltä jotakin liikettä, mistä taatusti saa ammattitaitoista apua?
1. Tourulan Intersport, ehdoton ykkönen Jyväskylässä
2. keskustan Intersport
3. Seppälän Sportia, kisasuksia vain erikseen tilaamalla eli ei aktiivihiihtäjän suksikauppa, voidevalikoima sen sijaan hyvä sisältäen mm REX jota ei Intersporteista löydä.

nakke69
7.10.2006, 14:45
Parhaat sukseni olen ostanut Carilaiselta Ähtäristä. Todella asiansa osaava henkilökunta! Lisäksi suksilla palautusoikeus jos kapulat ei pelaa!!!! Myyvät myös matkahuollon kautta.

wagner
13.10.2006, 23:43
Olen kuullut ja omakohtaisesti kokenut saman. Uusissa Atomiceissa ei samaa ongelmaa enää pitäisi olla koska kuulemani mukaan pohjamateriaaliin/rakenteeseen on tehty muutoksia. Tähän asti olen hiihtänyt Atomiceilla ja ollut varsin tyytyväinen, mutta ens talvena on testissä Peltoset. Tallihan tekee comebackia ja tällä kertaa tuotekehitykseen on satsattu tuntuvasti ja huippulaatua pitäisi kuulemma olla. Mielenkiintoista päästä testailemaan...
http://www.ek.fi/prima/10_2005_joulukuu/peltonen_ski.php

Jaahans, ostin Atomicin rs11 vuonna-05 ja vieläpä tilasin suoraan maahantuojalta tietysti painojen ja mittojen mukaan pienelle pakkaskelille. Täytyy sanoa että pettymys oli suuri. Sukset ei tuntuneet liukkailta missään kelissä. Testejä/vertailuja tein vanhoilla suksilla. Täytyy toivoa että uutuuttaan olis nihkeät ja tänä talvena olis ylimääräiset "karvat" hioituneet pois. Voipi olla että käyn ne hiotuttaan jos eivät ala luistamaan.

Kyllä tuo suksen valintakin on yhtä arpapeliä kuten lenkkarin osto. Aina ei kallein ole paras ja päinvastoin...tai sitten on.:mad0228:

nakke69
14.10.2006, 11:13
Atomicin vuoden 2005-2006 suksien suurin ongelma on suksen paksuus siteen alta. Se aiheuttaa voimakkaan paine piikiin juuri luiston kannalta tärkeälle alueelle. (Näin minulle kertoi Atomicin palveluksessa oleva kaveri.) Tallihiihtäjät palauttaneet kymmeniä pareja takaisin ja hiihtivät mieluummin vanhemmilla suksilla. Sen takia Atomic joutui tekemään tälle vuodelle uuden mallin, jossa ongelman pitäisi olla hoidettu.
Luotto on kyllä mennyt täysin Atomicin suksiin. Ja kun ne joutuu itse ostaan niin ei viitti ottaa riskiä. Viime vuotisiin ei auttanut vaikka saunotti ja teki kaikki maholliset konstit.
Luotan vain Fischerin ja rossarin kapuloihin. Ne on ainakin tasalaatuisia.

miguel
14.10.2006, 15:29
Joo... Oon kyl kuullu tuosta ongelmasta Atomicin suksissa. On kyl aika outoa et minne se tekemisen laatu on oikein kadonnut viime vuosina. Onhan se kyllä niinkin että kaikkien valmistajien tuotteet ovat mielestäni parantuneet vuosien myötä huomattavasti mutta kun uusia malleja suunnitellaan niin huteja tulee väistämättä. Tuohon en ota kantaa mikä merkki on paras ym. koska sehän riippuu täysin siitä mitä on hakemassa esim. harraste, kilpa vai ihan pro tason kamoja. Mun mielestä siin on sellainen viidakko, tyyliin jokaiselle jotakin et ei muuta kuin malttia hankintoihin. Hiihto on kyllä kiva laji mutta kyllä se vaan niin on että se on yksi suurimmista välinelajeista mitä on. (Vertaa esim. alppihiihto vaikka nekin sukset ovat erittäin vaativia, tehdä niin jopa suksi valmistajat ovat sanoneet alppisuksien tekemisen olevan helpompaa kuin hyvän murtomaasuksen valmistaminen. Hyvän luiston ja pidon yhtälö on äärimmäisen vaikea. Oma lukunsa on sitten voiteet. Huonoa suksea ei voitelu ikinä pelasta korkeintaa saa siitä aikaan siedettävän.
Hiihtelemisiin ja talvea odotellen, Moro !

Jokeri
14.10.2006, 15:36
Niin kuin aikaisemmin kerroin, sain omat RS11 (vm.-04) luistamaan hionnan (kuvio suora 7) jälkeen. Hionnan jälkeen aina pohjustus uudestaan: imeytys ensin useaan (3-4) kertaan pehmeällä pohjustusvahalla tai vesikelin vahalla, sitten sininen pakkasvaha, jolla saadaan mikrohaituvat pois pohjasta - tämä pariin kertaan.

Itselläni suksien pohja harmaantui uskomattoman vähistä kilometreista. Hionnan ja uuden pohjustuksen ja kelivoitelun jälkeen ongelma katosi. Nyt luistaa oikein hyvin.

Toki vika voi olla pikkupakkaselle liian tiukoissa painealueissa.

Tässä vinkkejä suksikysymyksiin:
http://www.sci.fi/~shlhelp/huoltokoulutuskoulutusaineisto.htm

PH
15.10.2006, 11:36
Itselläni suksien pohja harmaantui uskomattoman vähistä kilometreista.
Tohon syinä voi olla ainakin:
- vääränmuotoiset painealueet edessä ja/tai takana, jolloin harmaantuminen tapahtuu "painepiikin" kohdalla. Tällainen suksi ei myöskään luista millään kelillä. Arvoton suksipari aktiivihiihtäjälle.
- pohja on palanut, jolloin voide ei imeydy ja harmaantuminen tapahtuu palaneella alueella. Hionta pelastaa. Eräät suksimerkit tosin käyttävät niin ohutta pohjaa, että hiontaa ei voi tehdä montaa kertaa.
- pohjustusta ei ole tehty kunnolla, jolloin harmaantuminen alkaa painealueilta mutta sitä esiintyy muuallakin. Ilman huolellista pohjustusta mikään suksi ei luista.

Jokeri
15.10.2006, 19:28
Sen verran tarkennusta edelliseen viestiini, että ostin sukset keväällä 2005 Atomicin maahantuojan asiantuntijalta, joka oli myymässä vanhaa varastoa hintaan 199 € Jyväskylän HS-kisoissa. Pari valittiin kolmesta mahdollisisesta, joten ihan viimeistä paria ei tarvinnut ostaa. Kuitenkin sukset olivat olleet varastossa yli vuoden ilman suojavahaa.

Pohjustuksesta sen verran, että kokemusta löytyy vuodesta -77 asti. Tein pohjustuksen Swixin ohjeiden mukaisesti ja suksia tietenkin voitelin ahkerasti, koska takapainealue harmaantui helposti. Käytössä kunnollinen voitelurauta, voiteluteline sekä harjat, joten en millään jaksa uskoa, että luistamattomuus olisi ollut pojustuksesta tai voitelusta kiinni. Voiteluraudassa käytän aina valmistajien suosituslämpötiloja, joten tuskinpa itse poltin pohjia. Pulvereita en käytä, koska ovat kalliita.

Joka tapauksessa luisto-ongelma korjaantui minun tapauksessa hionnalla eli jostain syystä pohjat olivat tukossa/palaneet eivätkä imeneet voidetta. Tehtaan kuvioon en osaa ottaa kantaa. Nyt kuviona on suora 7, johon laitan tarvittaessa kevytkuvion päälle. Nyt olen suksiin tyytyväinen.

Keväällä 2006 Vuokatin Intersportissa myyjä kertoi, kuinka erään merkin kanssa saa tehdä tavallista enemmän töitä luiston eteen. Hän esitteli myös Atomicin Worldcup -mallin, jossa pohja oli silminnähden toisenlainen kuin vanhemmissa RS11-malleissa. Olisiko kokemuksia tai mielipiteitä Worldcup -mallista?

PH
16.10.2006, 11:35
ostin sukset keväällä 2005 Atomicin maahantuojan asiantuntijalta, joka oli myymässä vanhaa varastoa hintaan 199 € Jyväskylän HS-kisoissa.
Niin täällä Huhtasuollahan oli kisateltassa hyviä tarjouksia. Itsekin kiertelin katselemassa ja vähäisiä ropojani tuhlaamasssa minkä talkootehtäviltä ennätin, mutta suksitarjonnasta en ollut vakuuttunut. Mutta hyvä juttu kun sait Atomicit toimimaan.

Miquelin kanssa olen kyllä vähän samaa mieltä että Atomicilla on laatu ollut laskusuunnassa viime vuosina. Valitettavasti. Kaiholla vain voi muistella kun sai Atomicin ARC suksilla päästellä menemään. Sen parempia suksia ei ole vastaan tullut. Sillloin juniorina suksivalinta oli muuten todella helppoa - ARC:t piti saada koska Myllylä hiihti samanlaisilla. Sen jälkeen onkin Atomiceilla tullut hiihdeltyä, mutta nyt on hieman alkanut luotto hiipumaan ja aika kokeilla uutta.

ÄmÄm
16.10.2006, 17:55
Onko kenelläkään kokemuksia salomonin suksista? ainakin viime syksynä kallesportissa niitä kauppasivat ja kehuivat kovin olevan hinta/laatusuhteelta hyvät. Muistaakseni sanoivat, että kalliimman luokan sukset on valmistettu fischerin tehtaalla!

Oppressor
16.10.2006, 18:07
Visseri niitä kapuloita teki vielä viime vuonna, mutta en tiedä tekeekö enää
(Amer osti Salomonin Atomicin rinnalle)... Ihan niinkui muistaisin, että aikoivat tehdä oman tehtaan jonnekin keskiseen eurooppaan???

olli
16.10.2006, 18:40
Taitaa se vielä tämän vuoden niitä valmistaa(fischer),uudessa hiihto/juoksu lehdessä oli juttua muistakin suksista.Salomonilla ainasksi joku hurri voitti Wasa-hiihdon....soipa peli varmasti!itte aattelin kokeilla peltosen uutta ??zenittiä.

niiles
16.10.2006, 20:20
Otin viime keväänä Puhokselta Salomon-testiparin (luikkarit) Pogosta-viikonlopuksi koekäyttöön. Puolimetrinen pytty oli kotiintuomisena. Tilasin sitten Salomonit itsellenikin täksi talveksi.

hiihtäjän veri on verta sakeampaa

ÄmÄm
18.10.2006, 10:56
Kallesportissa näyttäis olevan hiihtokaudenavaus 11.11.06.

staM
19.10.2006, 14:34
Terve!

Onko enemmän hiihtävillä kokemusta Atomicin uusista malleista. Mulla olis mahdollisuus saada ostaa Atomicin suksia edullisemmin kuin muita joten taidan päätyä tähän merkkiin. Hiihto on minulle juoksun tukiharjoittelua, eli en ole mikään kilpahiihtäjä. Haluaisin kumminkin sukset jotka toimivat hyvin. Atomicin malli Worldcup classic on ehkä turhan hieno minulle, mutta ajattelin itselleni mallia Atomic Race classic. Hinnoiltaan se on ilmeisesti vastaava kuin vanha rc 10. Onko kenelläkään kommenttia tästä mallista? Lisäksi haluaisin tietää mikä on softin ja hardin ero hiihdettäessä. Minä olen melko voimakas jaloistani, pitäiskö tämä huomioda jotenkin suksia valittaesa?

tanna
19.10.2006, 17:10
Terve!

Onko enemmän hiihtävillä kokemusta Atomicin uusista malleista. Mulla olis mahdollisuus saada ostaa Atomicin suksia edullisemmin kuin muita joten taidan päätyä tähän merkkiin. Hiihto on minulle juoksun tukiharjoittelua, eli en ole mikään kilpahiihtäjä. Haluaisin kumminkin sukset jotka toimivat hyvin. Atomicin malli Worldcup classic on ehkä turhan hieno minulle, mutta ajattelin itselleni mallia Atomic Race classic. Hinnoiltaan se on ilmeisesti vastaava kuin vanha rc 10. Onko kenelläkään kommenttia tästä mallista? Lisäksi haluaisin tietää mikä on softin ja hardin ero hiihdettäessä. Minä olen melko voimakas jaloistani, pitäiskö tämä huomioda jotenkin suksia valittaesa?

En varmaan kuulu tuohon ryhmään "enemmän hiihtävät", kun lumipäivistä suurinosa tulee alamäkihiihdossa. Vastaillaan nyt kuitenkin jotain, kun on muutamassa suksiesittelyssä tullut käytyä. Paremmin tietävät voivat sitten jatkaa..

Tuo softin ja hardin valinta riippuu hiihtäjän painosta, eli samanpituisista suksijoista selvästi eripainoiset voivat kuitenkin valita itselleen sopivat hiihtimet. Saman voi havaita sillä perinteisellä paperitestillä. Tuossa vielä taulukko:
http://www.atomicsnow.com/atomic.php?id=32&f=5&s=207
Voimakkaammassa potkussa suksi taipuu enemmän, joten jos olet painorajoilta softin yläpäässä, kannattaa ihan suosiolla valita hardit. Tietenkin paras olisi päästä kokeilemaan molempia, mikä nyt kuitenkin harvemmin onnistuu.

AriJ
19.10.2006, 21:21
Osaisiko joku Jyväskyläläinen suositella oikein nimeltä jotakin liikettä, mistä taatusti saa ammattitaitoista apua?

Itse olen melko tuoreena Jyväskyläläisenä ostanut sukset Sportiasta (Seppälä). Kiertelin kaikki urheilukaupat ja Sportiassa homma toimi hienosti. Palvelu oli loistavaa ja luotin ex-kilpahiihtäjän ammattitaitoon.

Saattahan muistakin urheilukaupoista ammattitaitoa löytyä, mutta ehkä ne ei ole osunut minun kohdalle.

Samuli
1.11.2006, 11:02
Muistaako kukaan, mitä viimeisimmässä juoksu-hiihto lehdessä sanottiin Madshusin suksista? Siinä oli joku välinetesti. Tai onko kellään kokemusta Madshusin terrasonic suksista? Tänään olisi Puhoksessa kyseiset sukset tarjouksessa.
Hiihtelen enemmäkseen luistellen, mutta jos pakkaskeleille ostaisi perinteisen sukset.

ainatäysii
1.11.2006, 14:08
Muistaako kukaan, mitä viimeisimmässä juoksu-hiihto lehdessä sanottiin Madshusin suksista? Siinä oli joku välinetesti. Tai onko kellään kokemusta Madshusin terrasonic suksista? Tänään olisi Puhoksessa kyseiset sukset tarjouksessa.
Hiihtelen enemmäkseen luistellen, mutta jos pakkaskeleille ostaisi perinteisen sukset.

Itsekin hiihdän 95% skate ja se n.5% pertsaa. Tuolloin pertsansuksella ei niin suurta väliä. Luottaisin Puhoksen myyjiin, jos myyjästä ja itsestäsi vaikuttavat sopivilta jäykkyyden suhteen. Kannattaa varmaan mainita, että tulevat nimenomaan kunnon pakkaskelille.

Manus
2.11.2006, 11:00
Onko kenelläkään kokemuksia salomonin suksista? ainakin viime syksynä kallesportissa niitä kauppasivat ja kehuivat kovin olevan hinta/laatusuhteelta hyvät. Muistaakseni sanoivat, että kalliimman luokan sukset on valmistettu fischerin tehtaalla!

Ei ole vielä kokemuksia, mutta kovasti suosittelivat niitä eilen Puhoksessakin. Tuli hankittua vaimolle Salomon Equipe 9 Classicit suksiksi ja Active 9:t monoiksi. Itsellekin tarttui ensilumen huumassa vielä noi S-Lab Carbon Skatet mukaan. Nyt ei puutu enää kuin ladut...

jupis
20.2.2007, 13:14
Löytyiskö suosituksia pertsan voitelun 'eloonjäämis pakkaukseksi'? Eli mitä basic voiteita ja voiteluvälineitä kannattaisi hommata?
Kalustona mulla on jotkut Madshusin Terrasonicit liikkeessä tehdyllä pohjustuksella+perusvoitelulla ja ite vedin Startin pitoteipit kokeeksi pohjaan.
Luisto on mielestäni hieman tahmeahko, eikä teipin pitokaan tunnu ihan optimaaliselta.
Hiihdän lähinnä HKI Keskuspuistossa 10-20km lenkkejä pari krt vko kelien mukaan tietty.
Mitä perusluistovoidetta kannattaisi hommata, kenties pito-osastolle myös jotain suht yleispätevää? Hiihto on mulle sivulaji, joten mistään hifistelystä en ainakaan vielä ole kiinnostunut. Edelliset kokemukset pertsalla hiihdosta lienee 80-90 luvun taitteesta.

PH
20.2.2007, 14:08
Alla 20 euron voidesetti jolla hiihtelee pertsaa ilman ongelmia 90% talvesta ainakin keskisen Suomen ilmastossa.

Luisto:
- sininen fluoriton parafiini

Pito:
- pikkupakkasen purkki (esim. REX vaaleansininen -1...-4C tai Vauhti violetti minus -0...-2C)
- pakkaskelin purkki (Vauhti porkkana -1...-6C)
- tavallinen pohjavoide

jupis
20.2.2007, 14:26
Thanks!
Mites nuo voiteluraudat, harjat, lastat etc.
Vanhaa silitysrautaa ei oo käytettävissä.

ainatäysii
20.2.2007, 14:38
Thanks!
Mites nuo voiteluraudat, harjat, lastat etc.
Vanhaa silitysrautaa ei oo käytettävissä.

Kannattaa hommata se vanha silitysrauta esim. kirppikseltä/halpahallista tms., kätevä sulattaa nimenomaan luistovoide ja ensimmäiset kerrokset pitovoidetta. Akryylisikli ja nylonharja, joilla siis käsitellään luistoalue. Ja tärkeimpänä jonkunlainen teline, johon suksen saa kiinni. Tässä perussetti.

Mikko
9.3.2007, 21:31
Kannattaa käydä kattomassa MYLLYSSÄ, jos on Turussa päin. Stadium myy Siellä FISCHER RCS CLASSIC Plus pertsan suksia puoli-ilmatteeksi 149€:kapa:

savolka
15.3.2007, 12:09
On tuo hiihtäminen yhtä "varustelukierrettä." Mua suorastaan hävettää upottaa hiihtokamppeisiin hirveitä (kaikki on toki suhteellista) summia verrattuna siihen, mitä se mun etenemisvauhti on ladulla. No, ei sille voi mitään, että rakkaus lajia kohtaan pistää lompakot nyörit levälleen... Joo, siis viimeisin hankita oli nuo Oneway Diamond 985 -kepit, kun kerran halvalla sai Tervahiihdon yhteydessä (129 eur -> 59 eur). Tuossa pätkin ne sopivan mittaisiksi ja käväsin testilenkillä. Ekasta työnnöstä lähtien oli heti semmonen olo, että wau mitkä kepit! Aivan käsittämättömän hyvät verrattuna vanhoihin Yokon Safiroihin. No, ovh:ssakin on reilusti eroa, olikohan nuo Safirat toissatalvena 59 eur ja taisin niistä 39 eur pulittaa.

Nyt kun vaan saisi hiihtäjän vauhdin täsmäämään välineisiin... :ruoska:

Jokkehp
15.3.2007, 12:27
On tuo hiihtäminen yhtä "varustelukierrettä"...No, ei sille voi mitään, että rakkaus lajia kohtaan pistää lompakot nyörit levälleen...

Itse olen huomannut että kun ei ole ollut juuri minkäänlaisia välineitä, nyt on sitten tullut hankittua yhtä sun toista. Toivottavasti jatkossa ei tarvitse yhtä paljon sijoittaa hankintoihin, vaan harrastusten hintojahan ei lasketa...

eras
15.3.2007, 23:02
Olen sitä mieltä, että välineisiin kannattaa kyllä sijoittaa.
Hyvillä varusteilla on ilo harrastaa eikä harrastaminen ainakaan silloin lopu huonoisiin välineisiin.

Uskon, että urheiluvälineisiin sijoitetut varat tulevat takaisin jossain toisessa muodossa, kuten hyvänä kuntona, elämän laadun yleisenä paramisena, työtehon paramisena jne..

Itse en ainakaan urheiluvälineissä pihtaile. Jos aletaan laskemaan mitä menee rahaa esim. autoon, niin urheiluvälineisiin sijoitetut varat ovat niihin nähden todella pientä..

sokrates
27.3.2007, 14:02
Intersportin Megastoressa Mikonkadulla on joitain pareja 90% alennuksella, muttei ihan meikäläisen painoiselle (75kg), vaan löysempiä lähinnä perinteisen menopelejä.

Mm. Atomicin 440 euron kapulat (tosin 4v. vanha malli) pudotettu viiteenkymppiin.

artsi1981
9.4.2007, 16:32
Harrastaako kukaan muu teistä suksien ennakkotilauksia? Eli onko kukaan vielä tilannut tulevalle kaudellaa uusia suksia? Itse olen tässä kahdenvaiheilla, tilatakko ennakkoon Madshusin kisasukset vaiko Fischerin kisasukset. Molemmat pyörii noin 400€:n hinnoissa. Ennakkoon tilaamalla sais ainaki oikean mittaset ja oikealla jäykkyydellä

juoksupoika
9.4.2007, 19:36
Sain ko. sukset niin halvalla, että en hintaa viitsi ilmoittaa. Onks millaiset luistelusukset? Käyttökokemuksia?:cool0010:

Oppressor
22.8.2007, 12:36
Nonni, nyt on sitten siirrytty Pilotti aikaan. KalleSportista Atomicin punavalkoiset kilpamonot ja 3t pilottisiteet lähti mukaan + asfalttipiikit
exeleihin. Illalla joutuu/pääsee vaihtotöihin.

olli
24.9.2007, 19:48
MORJENS HIIHTONIILOT!!!Onkohan kellään kokemuksia Salomonin Equipe 10 suksista??Ois tarjolla aikas edulliseen(?) hintaan, alle 2sattoo€.Taitais alkaa olla kohta aika ruveta laitteleen suksia kuntoon....?!

savolka
27.9.2007, 10:58
joo eipä mittään

olli
27.9.2007, 11:53
Itse en ole ainakaan muuta eroa huomannut kun sen, että kun ostin uudet Fisherin monot joissa siis on ne 2 poikkitappia niin koko monon pohja on pikkasen jäykempi kun vanhat joissa siis vain 1 tappi ,eli takuuvarmasti itselle rakot jalkaan (autsh!!).....

PH
28.9.2007, 10:38
Itellä pilottia vain vaparin vehkeissä joten enpä tiedä siteiden paremmuudesta. Mutta jos profil-siteilläkin on mahtava hiihtää niin en ite lähtis vaihtamaan. Toivottavasti ei jalat palellu carboneissa kun ovat varmaankin kylmimmät monot markkinoilla.

PH
3.10.2007, 19:59
Pientä mainostusta mutta jospa se olis sallittua eli Carilaisen hiihtokauden avaustilaisuus perjantai-sunnuntai Ähtärissä. Tallipäälliköitä ja muita asiantuntijoita valitsemassa suksia poikkeuksellisen isosta valikoimasta ennakkohintaan. Ja oikeiden kilpahiihtäjien testisuksia "edullisesti" mitä se sitten tarkottaakin. Myös kaikki kauden uutuudet esittelyssä. Tonne pitää mennä perjantaina hakemaan sellaset perinteisen Fisukat joilla vauhti on vallankumouksellista niin vasta- kuin myötämäessä ja erityisesti Hollolan pelloilla.
http://www.carilainensport.fi/Ennakko06.html

PH
5.10.2007, 16:55
Nyt on uudet hienot Fisukan kisapertsat pohjustusta odottomassa. Olipa muuten suksenvalinta vähän erilaista kuin noissa Intersporteissa. Ekaks puristelemalla yli 20 paria läpi ja sitten paperitestiin ja painomittariin kolme paria tarkempiin tutkimuksiin, yhteensä tais lähemmäs tunti mennä. Mutta nyt on kahden todellisen asiantuntijan mukaan tykkipari massahiihtoihin. Eli enää ei voi suksia syyttää. Pitääpä alkaa treenaamaan.

Taidan vaihtaa kaikkiin vanhoihinkin pertsan suksiin Salomonin tilalle Rottafella siteet kun sellaiset on kaksissa uusimmissa ja Alpinan monot on jalassa tosi hyvät ja väriltäänkin hienon punaiset :tongue:. Ei tarvi sit viime talven malliin kisapaikalla suksitesteissä vaihdella monoja eri suksipareja testatessa.

Oppressor
5.10.2007, 19:05
Onnittelut uusista kapuloista! Mille kelille sukset on - vai ovatko ns. yleiskelin sukset??

Oliko Milla entisessä kuosissaan?? :viheltely:

PH
6.10.2007, 15:26
Onnittelut uusista kapuloista! Mille kelille sukset on - vai ovatko ns. yleiskelin sukset??

Oliko Milla entisessä kuosissaan?? :viheltely:
Pikkupakkasen kapulat eli "yleiskelille". Pitkän matkan erikoissuksi eli voidepesä kohtuu pitkä ja korkea ja suksi suht jäykkä. Mahtuu siis pohjavoide (tai ohut liisterikin pohjavoiteeksi) ja useampi kerros kelinmukaista purkkia päälle eikä silti pitäis heikentää luistoa edes vuorohiihdon yhden jalan liu'ussa. Uusiin Fisukoihin (ainakin kisasuksiin) on tehtaalla laitettu säilytysparkku eli ennen kuin kaupassa voi testailla suksen jäykkyyttä ja painealueita paperitestillä niin sukset täytyy siklata. Hyvä ratkaisu varmasti luiston kannalta mutta takuulla aiheuttaa narinaa sellaisissa urheilukaupoisssa jotka ei ole erityisesti perehtyneet maastohiihtoon. Milla oli vähintäänkin entisessä kuosissaan :icon_syda:

Oppressor
6.10.2007, 16:43
Suksi kuulostaa kyllä hyvälle, tuolla on hyvä paukuttaa. Tuollaista palvelua ei kyllä monesta ´erikoisliikkeestäkään´ saa... huomaa, että on prot asialla...

Hyvä, että on kuosissa. On vieläkin muistissa Keuruun sm.ien illalta näky eräistä farkuista siellä kisa-alueen lähellä olleessa hotellissa :shocked:

Henu
21.10.2007, 13:29
Hakusessa on perinteisen sukset. Mistähän liikkeistä Tampereen alueella löytyy asiantuntemusta? Onko jollain kokemuksia esim. Häijään urheilutarvikkeesta tai Sportia Pekasta (Lielahti)?

Varsin monessa paikkaa myynnissä on myös viime vuoden kisasuksia. Kuivuuko tuo pohja miten pahasti vuoden aikana ja saako sitä hionnalla kuntoon, jos ostaa viime vuotisia suksia?

Itsellä ei ole kilpataustaa hiihdossa, joten tuo välinevalintapuoli on vähän hakusessa. Ärsyttää vain kaupat joissa myyjä puristekee yhtä tai kahta suksiparia ja kun käyn seisomassa niiden päällä, niin heti kuulemma löyty hyvä pari perinteiseen. Onko tuo perinteisten suksien valinta noin helppoa vai onko myyjillä vain rahat mielessä?

Onko tuohon suksenvalintaan olemassa jotain perusjuttuja, joiden perusteella voisi itsekin vähän tutkia onko suksi sopiva vai ei? Vai pitääkö vain luottaa myyjiin?

Tupu
21.10.2007, 20:38
Hakusessa on perinteisen sukset. Mistähän liikkeistä Tampereen alueella löytyy asiantuntemusta? Onko jollain kokemuksia esim. Häijään urheilutarvikkeesta tai Sportia Pekasta (Lielahti)?

Expertti en todellakaan ole mutta suosittelen Tampereella Lielahden Inter Sporttia suksien ostopaikaksi, myyjän nimeä en muista mutta siellä on kuulemma yksi taikakäsi joka hallitsee suksien valinnan.

Wilbur
22.10.2007, 10:30
Käy Turtolan Intersportissa. Siellä on pari itsekin kovaa mennyttä vanhaa kisahiihtäjää, joilla hyvä tuntuma suksiin. Valitsevat aika monelle kisaajallekin sukset. Näkyi olevan aika hyvin pareja jo hyllyssä. Kisamallit ovat käyneet itse puristelemassa tehtaalla.

Kysy vaikka Markusta tai Juhaa, molemmilla vankka hiihtotausta ...

Tuo Lielahden "taikakäsi" lienee sama sälli, joka oli viime talven jo Jämin putken Kesportissa ja nykyään jossakin lisäravinnepuljussa ...

jaana1970
29.10.2007, 20:42
Jostain luin, että sauvarinteeseen olisi hyvä olla vähän kävelysauvoja pidemmät kepit. Tietääkö joku minkälaisista pituuksista tässä on kyse? Jos sauvojalla itsellään on pituutta 165 cm, niin sauvat sitten?

jaana1970
29.10.2007, 20:47
Osaako joku kertoa minkäpituiset sauvat pitäisi 165 cm:llä sauvojalla olla rinnetreeniin? Lunta odotellessa...

Oppressor
30.10.2007, 07:12
Mie teen sauvareenit pertsan sauvalla..

PH
30.10.2007, 11:20
"Suositusten mukainen" sauva 165 cm henkilölle sauvakävelyyn olis 115-120 cm ja perinteisen hiihtoon 140 cm. Sauvajuoksuun, sauvaloikkiin, sauvarinneharjotuksiin yms sopiva sauvanpituus löytyy noiden väliltä, todennäköisesti 130-140 cm. Pidemmällä sauvalla saa pidemmän työnnön ja enempi työtä käsilihaksille. Mitä kovempi vauhti sen pidempi sauva.

jaana1970
31.10.2007, 19:31
Olen uusi täällä ja testaan nyt tätä osallistumista. Yhden viestin laitoin muistaakseni toissailtana, mutta minne lie meni...

jaana1970
31.10.2007, 19:41
Olen uusi täällä ja testaan nyt tätä osallistumista. Yhden viestin laitoin muistaakseni toissailtana, mutta minne lie meni...

No niiin, löytyiväthän nuo kaikki viestit... Kiitos sauvainfosta!

pakuri
26.2.2008, 17:55
Onko kellään tietoa että tuleeko fischeriltä uusi mono malli ensi talveksi?

mikkokat
5.3.2008, 12:14
Onko kellään tietoa että tuleeko fischeriltä uusi mono malli ensi talveksi?

Kuulin tuossa kun vaimolle luistelumonoja katsottiin, että Fischerin tän vuoden malli (kisa) olis sama kuin Rossignol ja että ens vuonna tosiaan tulis uusi, oma malli. En osaa kyllä sanoa pitääkö tuo paikkaansa, eli en ole vertailuja tehnyt, mutta vois siis olla tulossa.

Pitäis ostaa ekat aikuisiän perinteisen välineet nyt kevään alennusmyynneistä. Monot hankin jo - Adidaksen pro mallit 50 eur (ovh 300). Enää tarvisi sitten sukset, siteet ja sauvat :)

pakuri
22.9.2008, 17:11
Onko kellään kokemusta uusimmista fisherin luistelumonoista?
Kiinnostas ja ois tarkoitus hankkia tälle talvelle.
Rossarit on jo tilattu.

miksor
23.9.2008, 12:07
Onko kellään kokemusta uusimmista fisherin luistelumonoista?
Kiinnostas ja ois tarkoitus hankkia tälle talvelle.
Rossarit on jo tilattu.

Osta madhusin monot!

huoltomies
23.9.2008, 14:19
Fischerin uudet luistelumonot ainakin näyttää paremmalta kuin vanhat. Matukat ja Alpinat kuulemma istuvat hyvin jalkaan- tosin ihmettelen miksi aika usein näkyy Alpinan hiihtäjillä ihmeellisiä urheiluteippiviriteltiä nilkan ympärillä.

Rossarista on hyviä kokemuksia- kapeajalkaisena kaksiosainen nauhoitus toimii.

huoltomies
23.9.2008, 14:20
Ja joo. Fischerin uusi kisamono ei ole enää se Rossarin retkimono Fischerin väreillä.

pakuri
23.9.2008, 17:26
Osta madhusin monot!

Alpinen monoista sain itelle nivelvaurion, Madhuseja en ole kokeillut jalassa.
Tarttis varmaan testata.
Onko sulla minkä tyypinen jalanlesti?
Mulla oma lesti on levee niin ko jätkäki.:sign0096:

miksor
24.9.2008, 12:06
Tarttis varmaan testata.

Aika normaali lesti on mutta on kyllä viimesen päälle hyvät monot salomonien jälkeen!Suosittelen kokeilemaan

skiman
24.9.2008, 12:28
Tarttis varmaan testata.

Muutama tuttava on hiihdellyt noilla alpinen monoilla 10 tuhansia kilometrejä. Varmaan riippuu jalasta jne..

ainatäysii
24.9.2008, 14:15
Mikä vika Salomoneissa, minulla toimineet aina hyvin, nyt se musta S-lab carbo vaimikäseoli.

miksor
24.9.2008, 14:25
Mikä vika Salomoneissa, minulla toimineet aina hyvin, nyt se musta S-lab carbo vaimikäseoli.

ei kai niissä salomoneissa välttämättä mitään vikaa oo mutta madhus sopii ainakin omalle jalalle paremmin ja muutenki on huomattavasti jämäkämpi mono.

Oppressor
24.9.2008, 15:40
Yep ei niissä vikoja olekaan ellei ole leveämpi jalka kui tehtaan mallinukella (mulla on..)

ainatäysii
24.9.2008, 16:50
ei kai niissä salomoneissa välttämättä mitään vikaa oo mutta madhus sopii ainakin omalle jalalle paremmin ja muutenki on huomattavasti jämäkämpi mono.

Salomonfanina pakko tarttua tähän, onko todella jämäkämpi kuin s-lab carbo(linkki), sittenhän sen täytyy olla melkein laskettelumono, täytyy käydä tsekkaamassa, en ole noita uusia matukoita nähnyt.
http://snipurl.com/3tcfo [images_google_fi]

huoltomies
24.9.2008, 20:53
Itselläni on molemmat monot: uusin Salomoni ja Rossignol. Molemmat hyviä pienin varauksin. Vaikka omistan kapeahkon räpylän Salomon on parhaimmillaan silloin kun nauhat on kokonaan auki- vain vetskari ja nilkkaremmi kiinni. Rossarin normaalilestinen kisakenkä melkein ookoo, mutta kapeampi malli istuu jalkaan kuin laskenkä Tuhkimolle. Ja Salomon on todellakin tukeva. Herää kysymys pitääkö sen olla? Paitsi sivusuuntaan tietty!!

pakuri
24.9.2008, 21:10
Muutama tuttava on hiihdellyt noilla alpinen monoilla 10 tuhansia kilometrejä. Varmaan riippuu jalasta jne..
Jalathan vaihtelee meillä ja nilkan asento. mulla tahtoo yulla painetta liika päkiälle.

miksor
25.9.2008, 10:38
Salomonfanina pakko tarttua tähän, onko todella jämäkämpi kuin s-lab carbo(linkki), sittenhän sen täytyy olla melkein laskettelumono, täytyy käydä tsekkaamassa, en ole noita uusia matukoita nähnyt.
http://snipurl.com/3tcfo [images_google_fi]

Itselläkään ei kokemusta tuosta mustasta salomonin mallista muuta kuin jalkaan kokeillut. Omasta mielestä madhusin nilkkatuki on selkeästi jämäkämpi kuin salomonin vastaava muovinen tuki! Mahdusin tuki ei ehkä ole niin korkea kuin salomonissa , mikä on ainoastaan hyvä asia.

Itsekkin huomasin vasta nyt madhusin uude nano skate monot häijään sivuilla. Itsellä on ne hyper skatet, hinta oli tällä hetkellä 175€.

pakuri
21.10.2008, 15:26
Mulle mainostettiin rossareitten luistelumonoja, mulla ei ole niistä kengistä mitään kokemusta.
Jos jollakin tälläiset on niin ois kiva kuulla kokemuksista..

Heka
21.10.2008, 21:20
Mul on rossarin huippumalli luisteluun 06/07 ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei mustia kynsiä/rakkoja. Tukevat hyvin ja lisäksi monipuoliset säätömahdollisuudet. On se vaan hieno urheiluväline tuollainen nykyaikainen mono.

Oppressor
25.10.2008, 22:17
Seinäjoen Supersportissa on Exelin world cupit hinnoiteltu miellyttävästi 99 €, black featherit taisi olla 119... Worldcupit mitassa 155 cm lähti matkaan kun niissä on tuo normikahva, sillä Joutsen mallisella onnistuu luikkarointi hyvin kyllä, mutta pertsaan tykkäilen enämpi tuosta suorasta mallista.

pakuri
30.10.2008, 19:45
Tänään tuli hommattua alpinen luistelumonot istu jalkaan kuin nyrkki silmään, vielä pitäs saada rossarit tilauksesta ja oottamaan lunta. Pirun laillako tuota malttas.:character00256:

raatonamaantiellä
11.11.2008, 22:22
Kaksi paria käytettyjä ja kohtuu hyviksi havaittuja vesikelin Fissereitä hommattu testiä varten takkahuoneen nurkkaan. Tulisi vaan lunta perskules ainakin tänä vuonna.!. Tai ei nyt liikoja pyydellä...tulisi edes pakkasia, niin tykit hoitelee loput.

Toinen pari on about vuodelta 2003 elikkäs aika antiikit..Miten vanhoilla pareilla ite hiihdätte kisaa/muuta?

Sporty65
11.11.2008, 23:17
Toinen pari on about vuodelta 2003 elikkäs aika antiikit..Miten vanhoilla pareilla ite hiihdätte kisaa/muuta?
Minulla on vuosimallia 1988 olevat vesikelin mustapohjaiset peltoset, joilla lykin viime talvena Pogostan hiihdon. Ja yhdelläkään ei suksi luistanut paremmin, kenen kanssa pääsin luistoja vertailemaan. Joten minun mittapuuni mukaan nuo 2003 vuosimallin suksesi ovat tuliterät :thumbsup:.

skiman
12.11.2008, 08:18
Minulla on vuosimallia 1988 olevat vesikelin mustapohjaiset peltoset, joilla lykin viime talvena Pogostan hiihdon. Ja yhdelläkään ei suksi luistanut paremmin, kenen kanssa pääsin luistoja vertailemaan. Joten minun mittapuuni mukaan nuo 2003 vuosimallin suksesi ovat tuliterät :thumbsup:.

Luisto alamäessä ja ylämäessä ovat kaksi eri asiaa. Toinen itselle tärkeä asia on hiihdettävyys. Suksen päällä pitää pystyä seisomaan rentona, ilman että tarvii miettiä että minne se suksi on millonkin menossa. Ei silti kyllä 1988 peltoset voi olla ihan soivat pelit, epäilen vain niiden jäykkyyden riittävyyttä enää tämän päivän vaatimuksiin.