PDA

View Full Version : Miten alkoholi vaikuttaa palautumiseen?

Akselipoika
29.9.2012, 17:19
Niin, eli miten alkoholin nauttiminen vaikuttaa palautumiseen treenin jälkeen? Siis tällainen "kohtuullinen" humalahakuinen juominen, käydään pubissa muutamalla, ja sitten vaikka vielä yökerhossa muutamalla? Tämä on ihan hypoteettinen kysymys, tietenkin :)

EeroK
29.9.2012, 17:27
Useammassa paikassa on väitetty, että yksi tai kaksi ei paljoa asiaan vaikuta, mutta jos maksansa aktivoi pidemmäksi aikaa alkoholia polttelemaan niin palautuminen hidastuu kyllä ihan merkittävästi. Maalaisjärki sanoisi, että kun kroppa keskittyy alkoholimyrkytykseen niin samalla siirtyy se palautuminen vähän ikään kuin eespäin.

Toki riippuu paljon varmasti ihmisestäkin.

sairanen
29.9.2012, 17:36
nukkumisen laatu huononee, joka varmasti vaikuttaa palautumiseen

riopentti
29.9.2012, 20:07
Maksa polttaa ensin alkoholin pois ennen kuin ryhtyy täydentämään lihassolujen energiavarastoja niille sopivalla polttoaineella, muistelen. Tästä löytyy aikaisempiakin ketjuja.

Utinkasakka
29.9.2012, 20:18
Alkoholi stimuloi sympaattista hermostoa mikä lyhentää R-R intervallia joten palautuminen ei ole sataprosenttista.

JPTOS
29.9.2012, 20:32
Jatkan yllä olevia kompaten. Itseasiassa hyvin pieni määrä alkoholia kiihdyttää aineenvaihduntaa ja sinällään nopeuttaa palautumista mutta tästä hiukankin isompi määrä saa aikaan juurikin sen, että kehon "normaali" huoltava toiminta (palautuminen) pysähtyy kunnes myrkky elimistöstä on poistettu. Ja kuten Sairanenkin sanoi vaikutus unen laatuun on useinkin dramaattinen..

met
29.9.2012, 21:54
Kyllä minä ainakin palauttelen harva se ilta, tosin vain yhdellä - kahdella. Neljässä menee raja, jonka jälkeen uni alkaa heikentyä merkittävästi. Tänään saattaa mennä sen yli.

perttu
29.9.2012, 22:04
Maksa polttaa ensin alkoholin pois ennen kuin ryhtyy täydentämään lihassolujen energiavarastoja niille sopivalla polttoaineella, muistelen. Tästä löytyy aikaisempiakin ketjuja.

Tuo on toisaalta totta, alkoholi estää maksaa vapauttamasta sokeria (maksaan varastoituneesta glykogeenista) verenkiertoon. Sen vuoksi se mm. alentaa välillisesti verensokeria jota tarvitaan lihastenkin tankkaamiseen. Toisaalta jos syödään kunnolla harjoituksen jälkeen niin vereen tulee ravinnosta suoraan sokeria eikä verensokeri pääse laskemaan. Eli tärkeää olisi syödä pian harjoituksen jälkeen ateria ( ja juoda myös nestettä), mieluummin jo ennen sitä mahdollista 'yhtä'. Tuohan on mm. diabeetikoilla ongelma että yksikin saattaa heittää päässä yllättävän pahasti ja jos näin tapahtuu niin pitäisi päästä syömään kunnon ateria koska huonosti ravittuna alkoholi tosiaan sekoittaa joskus jo valmiiksi matalalla olevan verensokerin säätelyn. Alkoholi on myös diureetti eli poistaa nestettä elimistöstä ja senkin vuoksi se on huono juoma heti hikoilun jälkeen.

Kekki
30.9.2012, 00:20
Alkoholin nauttiminen vaikuttaa positiivisesti vain palautu(mi)spullojen määrään.

sairanen
30.9.2012, 08:36
Alkoholin nauttiminen vaikuttaa positiivisesti vain palautu(mi)spullojen määrään.

tuo on totta, muu höpöhöpö puhe palautumisesta on liioiteltua. Itse otan alkoholia ihan muista syistä, en tarvitse siihen selittelyksi palauttelua.

Baldini
30.9.2012, 18:15
Niin, eli miten alkoholin nauttiminen vaikuttaa palautumiseen treenin jälkeen? Siis tällainen "kohtuullinen" humalahakuinen juominen, käydään pubissa muutamalla, ja sitten vaikka vielä yökerhossa muutamalla? Tämä on ihan hypoteettinen kysymys, tietenkin :)

ite otan joka lenkin jälkeen oluen tai parit. Se ei ole humalahakuista, mutta palautumisjuomaa, koska lenkki on tehty niin saa ottaa muutakin kuin vettä. Maistuu hyvältä ja saa heti hiilareita. Samalla saatan kyllä syödäkin ja ottaa punaviiniä. Sitäkin otan käytännössä joka ilta, mutta se on eriasia kuin mitä kysyit. Ongelma tuossa sinun mainitsemassasi aiheessa eli yökerhosetissä on se vähäinen unen määrä. Henkilö menee nukkumaan esim. kuudelta ja humalan vuoksi nukkuu huonosti senkin vähäisen tuntimäärän mitä nukkuu. Pelkkä sunnuntai ei ehkä auta toipumisessa, vaan maanantainakin saattaa väsyttää. Ei se silloin palautumista edistä, vaan on aika synkkää lähteä harjoitusviikkoon, jos on valmiiksi totaalisen poikki. Tosin mikä tahansa unettomuus aiheuttaa melkein saman, mutta vastaukseksi sanoisin, että yökerhokeikat eivät edistä palautusta, päin vastoin.

mikasa
30.9.2012, 21:18
ite otan joka lenkin jälkeen oluen tai parit. Se ei ole humalahakuista, mutta palautumisjuomaa, koska lenkki on tehty niin saa ottaa muutakin kuin vettä. Maistuu hyvältä ja saa heti hiilareita.

Hiilareitahan (keski)oluessa on 2-3%, joten se on vähän ontuva peruste. Mutta hyvä maku ja relaksoiva vaikutus hyväksytään perusteluiksi.

forrest_42195
30.9.2012, 22:45
Perjantaina pojat "pakotti" juomaan kovan lenkin (ja viikon) päälle 5 isoa. Sitten huonot yöunet ja lepopäivä. Tänään aikaisin aamulla kiihtyvä pitkis meni kokonaan todella raskain jaloin ja henkisesti puoliväkisin puskemalla. Sykkeet korkealla, vauhdit alhaalla. Toivottavasti oli vielä kuningas a:n sivuvaikutusta edes osa kokemuksesta - muuten alan huolestua. Nyt tarkoitus viettää seuraavaan kisaan viikon päähän tipatonta, ettei ainakaan siitä jää kiinni.

riopentti
30.9.2012, 23:48
^Alkoholin palamistuotteiden poistumisaika elimistöstä kaiketi viikko, joten hyvä idea, jos ei ole numerolapun pahoinpitelymatkalla.

Obelix
11.10.2012, 19:45
Vaarojen jälkeen 6 kalijaa, ja hyvin nukutti. Yleensä parhaat tulokset oon tehny kisoissa kun on edellisenä iltana(kin) raapassu muutamat kalijat. Joskus harkinnu hetken nuita tipattomuuksia ennen kisailuja, mutta yleensä on järki voittanut. Normi rutiinejahan ei kannata muuttaa, kun viikollakin lenkin päälle nautin parit ölsät. Noista tiedehöpötyksistä en tiedä, mutta kun on maullaan niin sillon naatitaan. Ja hyvin on palauduttu!

Walrus
3.6.2013, 14:57
^Alkoholin palamistuotteiden poistumisaika elimistöstä kaiketi viikko, joten hyvä idea, jos ei ole numerolapun pahoinpitelymatkalla.

Viikko kuulostaa kyllä yllättävän pitkältä ajalta. Itse ajattelin ennen 1. maratoniani parin viikon päästä vielä tissutella normaalitapaan eli ns. semi-kohtuudella edellisenä viikonloppuna. Tällä tuskin suoritukseen mitään vaikutusta, vai mitä sanovat palstan asiantuntijat?

lare85
3.6.2013, 15:09
Kyllä viikossa selvinnee jos ei montaa päivää aatellut ottaa.
Uskon että 3 päivän juhannusrallin jälkee asia olisi eri. Onneksi oma tri-puolimatka on vasta 2 viikon päästä jussista.

Baldini
3.6.2013, 16:46
Viikko kuulostaa kyllä yllättävän pitkältä ajalta. Itse ajattelin ennen 1. maratoniani parin viikon päästä vielä tissutella normaalitapaan eli ns. semi-kohtuudella edellisenä viikonloppuna. Tällä tuskin suoritukseen mitään vaikutusta, vai mitä sanovat palstan asiantuntijat?

tissuttelu ei vaikuta mitään. Mä olen tissutellut aina ennen maraa. Sitä kutsutaan tankkaukseksi. Kivahan sitä on istua terasseilla ja hankkia hiilareita. Viimeksikin su oli mara niin pe join vielä joku 4 litraa olutta, mutta en mennyt jurriin pahemmin, koska se oli tissuttelua. Vähän tuntui, mutta ei känniä. Lauantaina vedin sitten jo paljon vähemmän.

atoivanen
3.6.2013, 17:06
Siis 8 pitkää keppanaa perjantaina ja sunnuntaina mara? melkosta.. kyllähän sitä varmaan suoriutuu ei siinä mitään, mutta ainakin itellä ois melkosen liikaa jos jotain ennätyksiä miettisi havitella. 1-2 saunakepua nyt ei vaikuta mihinkään

ruiskarhu
3.6.2013, 19:16
Niin maksa ei pysty luovuttamaan glukoosia silloin kun se polttelee alkoholia. No maksan varastoima glukoosi onkin ns. elimistön hätävara, jos energiatasot on alhaalla jne.. Sen verran kommentoin, että vaikea sitä alkoholin käytön vaikutusta palautumiseen on arvioida, jos ei ole omakohtaista kokemusta sekä käytöstä että käyttämättömyydestä. Mulla on ainakin suht tiukka kuri toiminut ja tulokset ovat sen mukaisia. Toki joskus joitakin annoksia, mutta ei esim. toissa viikon lauantain 34,4 kilsan maratreenin jälkeen yhtään missään tapauksessa.

lare85
3.6.2013, 19:16
Faija veti joskus ennen HCM:ää edellisiltana kossupullon, no mutta ei se juoksukaan sillon kulkenut :D

ForrestG
3.6.2013, 20:23
Jos aikoo juosta maratonin, niin viimeiseen 4kk ei YHTÄÄN alkoholia. Sikäli hölkkäilee lävitse, niin voi vetästä vaikka tönkit edellisenä päivänä ja vaikka joka lenkin jälkeen eikä vaikuta mitään - vähän saattaa janottaa enemmän, mutta muuhun ei pitäsi olla merkitystä. Olen kokeillut molempia lähestymistapoja ja 2.27/2.48 on erotus kuntoon.

Melkein jokaisen maratonin jälkeen olen vetänyt tönkit ja hyvin niistä olen palautunut - lähes aina olen seuraavana päivänä pystynyt hölkkäilemään palauttavaa lenkkiä.

ruiskarhu
3.6.2013, 21:15
Siinäs kuulitte! FG:llä siis samansuuntaisia havaintoja kuin mulla.

jarmohenrik
3.6.2013, 22:15
Mä olen tissutellut aina ennen maraa. Sitä kutsutaan tankkaukseksi. Kivahan sitä on istua terasseilla ja hankkia hiilareita.

Kaksi isoa kirjainta: NR.

heikkij
4.6.2013, 00:00
Höh, kuka sitä nyt ennen maraa alkas juopottelemaan. Maran jälkeen sitten voi ottaa vaikka oluset, jos vaikka sattuu mukana olemaan. Ja kai se nyt on selvää, etteihän siitä oluesta saa känniä, vaikka miten juot, mutta kusella joudut käymään yhtenään: täsä se pointti on! eli neste katoo.

ForrestG
4.6.2013, 05:28
Kaksi isoa kirjainta: NR.

Kuten sanoin; hölkkäri.

BorntoRun
4.6.2013, 09:22
4kk taukoa en ole vielä kokeillut, mutta 2kk vs. 3vko erot olivat omalla kohdalla minuutin luokkaa. Olen ollut talvisaikaan yleensä aika nollalinjalla. Viimeksi otin maljaa 22.3 hyvin eurooppalaisittain, ja itse asiassa toukokuun loppupuolella tuli muutama tuoppi kyllä otettua. Aika munkkimaisesti tässä on kuitenkin tullut oltua suomalaisen mittakaavan mukaan.

Jos tavoite on raastaa maximaalinen tulos, niin silloin ainakin itse jättäisin alkoholin, ja muut myrkyt pidemmäksi aikaa pois, koska maximaalinen tulos vaatii aika paljon myös henkistä kovuutta. On helpompaa raastaa vapain mielin, koska jossittelulle ei ole sijaa. Jos olet esim. ottanut kolme viikkoa ennen h-hetkeä Ilpon polttareissa hieman liikaa, niin todennäköisesti ajattelet heti sitä, kun ensimmäisen kerran alkaa hieman tuntua pahalta.

Yhteenvetona voisi todeta, että jos vetelet NR-tyyliin, niin pari viikkoa ennen maraa on ihan bueno, mutta jos olet harjoitellut vuoden tosissaan johonkin yhteen pieneen rypäsyyn, niin älä tee edes pieniä virheitä loppuvaiheessa. Pitäisi myös muistaa, että keho on se työkalu, ja sitä pitäisi kohdella sen mukaisesti. Eihän Ferrariinkaan laiteta dieseliä.

Walrus
4.6.2013, 09:31
Itse tunnustaudun selkeästi ihan hölkkääjäksi, sillä tavoitteena on päästä eka maraton maaliin ja mieluusti alle 4 h. Lajihan on kokonaan toinen, jos puhutaan jostain sub 3h-ajoista.

forrest_42195
4.6.2013, 09:40
Jopas tässä on skaalaa. Täytyy myöntää, että 4kk ennen starttia ei ole minkäänlaista kokemusta, eikä myöskään edellisen päivän tissuttelusta. Mulle on vakiintunut 1,5-2 viikkoa. Se(kin) antaa jo mutu-tuntumalla virkistävän olon viivalle, eikä käy edelliset kaljat mielessä juostessa (tuleva kylläkin). Siinäkin toki eri vetääkö viimeksi kunnon kumut baarissa tappiin 3-päivän krapuloineen vai maltilliset kalsaritissuttelut kotona. Tosin ... edellisistä kunnon kumuista on jo aika lailla aikaa.

heikkij
6.6.2013, 16:52
Alkoholi on Suomessa tabu ja pyhä aihe. Maratonharrastuksessakin voi niin olla, eli tarkoitan sitä, että maratoonari voi fakkitutua sellaiseen ajatukseen, että kokonaan pois, ei tippaakaan, ei ikinä, ei milloinkaan, ei ainakaan ennen maratonia. Jotta en tällaiseen mokaan tai harkittuun valheeseen itse syyllistyisi, jonka jo olen tehnytkin, niin juonpa nyt saksalaista viiniä. :) meniköhän noi pilkut oikeinpäin?

Been there, done that
7.6.2013, 13:43
Oho, melko puritaanista porukkaa :playful: Joskus ennen ekaa maratoonia olin parin viikkoa kokonaan ilman alkoholia. Sittemmin olen löysännyt linjaa niinkin paljon, että sääntö on edellisenä iltana ei oteta... Joskin juomatapani ovat varsin eurooppalaiset, mutta jos sunnuntaina juoksee maratoonin niin ei siinä nyt perjantaina nautit kaksi lasia punaviiniä näy tai tunnu ollenkaan. Ai niin ja joo, mä olen kyllä hölkkäsarjalainen mäkin.

IpoT
7.6.2013, 14:09
Itsellä on yleensä meininkinä ollut että viikon verran olen vesilinjalla ennen kilpailuja, juoksun jälkeen voi sitten ottaa enemmänkin jos siltä tuntuu..

Reenaaja
3.3.2014, 12:21
NO 1-2 kaljaa tai siideriä ei vielä haittaa ... mutta enempi on kyllä mielstäni liikaa , jos ja kun treenaa paljon . Paljolla tarkoitan 7- 14 harjoitusta viikossa !! tai jopa enemmän ... jos treenaa 4-6 reeniä en usko että noin vähäinen harjoittelu paljoa ainakaan kärsii vaikka ottaisia vähän enemmän... nukkuminen on tärkeää ---siis yö on nukkumista varten !! Jos on mahdollista ottaa jo päivällä keho polttaa alkoholi höyryt ja isku voi aamulla olla kohtuu hyvä... yksilöllisiä eroja on... Mutta eihän se pääsääntöisesti lenkkeilyn kanssa sovi yhteen ... sen verran:throw: kova laji juoksu kuitenkin on ...

Jodlaaja
6.3.2014, 14:13
Pojat pojat!

Ei se alkoholin nauttiminen mitään vaikuta, aina voi ottaa jos siltä tuntuu.
Otto päälle vaan ja elämäkin on mukavampaa tässä muuten ankeassa, Jumalan hylkäämässä maassa.
Kippis ja kulaus:icon_pidu:

Reenaaja
6.4.2014, 20:15
kylhän tuo kuningas alko holi vaikuttaa ihan vaikka työpäiväänkiin...jos siis kupittaa enemmän... saati sit reeniin... !! mutta joskus ottanu ihan reippaasti ja vetäny nopeutta 5-10x200m vetoja radalla(heti seuraavana päivänä) niin ihan hyvin on menny... tosin vain on sit nukuttuva pienet päikkärit ... mut näin ... en ole niin ajatellu onko palautunut vai ei ... jos on ollu kupittaa siis....:035:

sairanen
6.4.2014, 21:03
Pojat pojat!

Ei se alkoholin nauttiminen mitään vaikuta, aina voi ottaa jos siltä tuntuu.
Otto päälle vaan ja elämäkin on mukavampaa tässä muuten ankeassa, Jumalan hylkäämässä maassa.
Kippis ja kulaus:icon_pidu:

Juotko samalla tyylillä kuin juoksetkin eli rennosti rallatellen =)

jussis
9.4.2014, 22:20
Satun olemaan mukana sellaisessa KIHUn juoksututkimuksessa ja sillä seurataan mm. palautumista yöllä kerättävän sykemittauksen avulla. Saan siis käppyrää aika ajoin, joka kertoo miten palautuminen etenee.
Yhdellä työmatkalla käytiin sitten syömässä ja otin kolme (tai neljä) olutta. Palautumista kuvaavassa käppyrässä oli huomattava pudotus - eli ymmärtääkseni yön aikana ei palautumista hirveästi tapahtunut. Yhdellä tai kahdella iltakaljalla en ole huomannut muutosta.

Arsi Oululainen
10.4.2014, 12:42
http://www.voice.fi/terveysjahyvinvointi/tutkimus--perinteinen-ravintolisa-tehostaa-merkittavasti-liikuntasuoritusta/23/60152

Oppressor
10.8.2014, 22:23
jos on harjoitellut alaa niin ei se vaan vaikuta lyhyellä juoksulla millään muotoa. Muutama viikko sit 5,5 h reeni villarilla ja seur päivänä vajaa 4 h. Välissä kunnon tankkaus - huom. ei dexalilla tsm muulla kuralla. Olutta & punkkua - toimii :stung: