PDA

View Full Version : Polven alapuolisen ruston kipeytyminen

Beetami
24.6.2011, 13:09
Mua on muutaman viikon ajan vaivannut toisen jalan polven alapuolisen ruston kipu. Olin jo diagnosoinut itselleni juoksijan polven, johon auttaa useinmiten reisilihasten vahvistaminen. Nyt vain tuntuu, että kaikki venytykset, mitä polveen teen tai kaikki jumpat(vesijuoksu, pyöräily) vain pahentavat polven kipua. Juoksemista ensiksi vähensin ja nyt en oo reiluun viikkoon juossu käytännössä yhtään. Fysioterapia on varattu maanantaille. Kannattaisko tässä nyt vain olla tekemättä yhtään mitään siihen maanantaille saakka? Kellään kokemuksia samanlaisesta vaivasta?

Beetami
27.6.2011, 20:31
Fysiolta sain hyviä uutisia sikäli, ettei mitään vakavaa pitäis olla ainakaan rikki. Toisaalta nyt joutuu vain vesijuokseen ja pyöräileen pari viikkoa ja katsoa sitten, voisiko palata vähän kerrallaan juoksun pariin.

Beetami
6.7.2011, 21:01
Taitaa siellä jotain sellaista nyt olla rikki, joka ei ainakaan kuntoutuksella parane. Tai ei ainakaan sellaisella kuntoutuksella, mitä minulle on neuvottu. Pyörälenkin jälkeen(poljin vielä hyvin kevyesti) seuraavana päivänä hyvä kun pääsi sängystä ylös ja vesijuoksunkin jälkeen polvi ollut tosi kipeä. Lääkärissäkin kävin ja sain lähetteen ortopedille. Alkaa jo ahdistaa tää homma.

jatossu
6.7.2011, 22:43
Taitaa siellä jotain sellaista nyt olla rikki, joka ei ainakaan kuntoutuksella parane. Tai ei ainakaan sellaisella kuntoutuksella, mitä minulle on neuvottu. Pyörälenkin jälkeen(poljin vielä hyvin kevyesti) seuraavana päivänä hyvä kun pääsi sängystä ylös ja vesijuoksunkin jälkeen polvi ollut tosi kipeä. Lääkärissäkin kävin ja sain lähetteen ortopedille. Alkaa jo ahdistaa tää homma.

Polveen sopii vaikka mitä vaivaa. Toivottavasti pääset magneettikuvaan (itse menin itsemaksavana yksityiselle), missä todellä nähdään, mikä polvea vaivaa. Itselläni oli yllätyslöydöksenä sääriluun pään osteonekroosi ja siihen oli hoitona ensin 5 viikkoa sairaslomaa ja totaaliliikuntakiletoa 2 viikkoa ja sitten sai ruveta tekemään lihaskuntoa. Mm vesijuoksu oli alkuvaiheessa kielletty. Juoksutaukoa pidin 3 kuukautta. Polven paranemiseen meni aikaa reilu puoli vuotta. Niin ja olihan siellä polvessa tuon lisäksi kulumaa ja kierukan repeämä.

Toivon hartaasti, että sulla on joku pienempi vaiva, mutta koroston polven huolellista tutkimista ja sitä, että saisit sen jälkeen selkeät ohjeet, miten toimia polven kanssa. "Kivun sallimissa rajoissa" on vihon viimeinen ohje ihmiselle, joka nauttii koko sielullaan juoksusta!

Beetami
8.7.2011, 16:43
Kiitos tuesta. Lähipiiristä löytyi myös homeopaatti, joka kävi kylässä ja kun sattumalta puhuttiin aiheesta, sain häneltä homeopaattista lääkettä. Jos nyt polvi alkaa paraneen, niin pakko on todeta että se on ollut tuon homeopaattisen lääkkeen ansiota.

Etana
9.7.2011, 09:41
http://www.kuntopiste.com/tuotteet.html?id=24/95 Tuollaisesta oli minulla suuri apu. Ilman tuota tukea en olisi pystynyt juoksemaan tai pyöräilemään.

Beetami
10.7.2011, 20:48
http://www.kuntopiste.com/tuotteet.html?id=24/95 Tuollaisesta oli minulla suuri apu. Ilman tuota tukea en olisi pystynyt juoksemaan tai pyöräilemään.
Miltä se tuntui juostessa? oliko siitä paljon haittaa vai tottuiko siihen nopeasti? Kävin tuossa piruuttaan kokeilemassa, miltä juoksu tuntuu ja 3 km aikana totesin, että jos siitä jatkaisin, niin polvi olisi ihan yhtä kipeä, mitä aiemminkin. Eli täytyy kokeilla tuollaista remmiä nyt sitten.

Etana
11.7.2011, 09:46
Ei haittaa ollenkaan juoksussa, eikä pyörässä. Olen ollut tuohon todella tyytyväinen ja kerrankin sai apua halvalla. Vastaavia olen nähnyt ainakin Prismoissa. Taisi olla Niken tuki.

Beetami
13.7.2011, 17:00
Noniin, nyt on tuollainen tuki hommattuna. Täytyypä käydä juoksua testaamassa sen kanssa. Jos tästä vammasta jotain hyvää saa revittyä, niin on nyt tullut venyteltyä huolella ja harrastettua jotain muutakin kuin juoksemista. Ei se vesijuoksukaan ehkä enää niin pahalta tunnu kun siihenkin päässy vähän sisään ja tekniikka on alkanut löytymään. Menin myös ostamaan kahvakuulan, joten nyt saa vahvistettua keskikehon lihaksia ihan erilailla, jonka pitäis auttaa myös sitten juoksemisessa.

Beetami
18.7.2011, 07:33
Kävin eilen 3 km juoksemassa ja tulos oli huono. Remmistä ei ollut mitään mainittavaa hyötyä ja polvi alkoi heti kipeytyyn. Huomenna sitten ortopedille jep jep.

second
18.7.2011, 18:29
Mites noiden kenkien kanssa? Olen kyllä vähän tyhmä mutta en ainakaan huomannut että olisit puhunut mitään kengistä, eli että oletko yrittänyt niitä vaihtaa. Minulla meni Karhu M2:set linttaan ja ne alkoi säteillä polviin kipuna. Aiemmin ne oli ihan hyvät kengät juosta, mutta ajan myötä polvet alkoi kipuilla entistä enemmän. Kun tungin tässä yksi päivä kengät taas vaihteeksi jalkaan niin tajusin että ne "ylipronanoi", minulla siis on neutraali jalka mutta kengät pakottaa nilkan ylipronanoimaan ja se aiheuttaa juoksijan polvea.

Beetami
19.7.2011, 09:01
Kengat vaihdoin ensitilassa, mutta eipä ollut siitä mitään apua. Mulla oli aiemmin Nimbukset ja keväällä ostin Niken Lunarglide 2:t. Niiden Niken tossujen ja intervalliharjoitusten yhteysvaikutuksesta nää vaivat ilmeisesti alkoivatkin ja aika nopeasti kävin ostamassa uudet Nimbukset. Aiemmin ei Nimbuksilla ollut mitään pulmaa, joten en mitenkään usko, että tää homma olis enää niistä kiinni.
Tänään olis ortopedi, vähän kyllä jännittää mikä on tuomio. Toivottavasti se sanoo muutakin kuin että lopeta juoksu tai että ota buranaa.

Beetami
19.7.2011, 20:13
Ja sitten tuomio: Ei ole juoksijan- tai hyppääjänpolvi, ei ole Osgood-Schlatter, mutta vähän sinne päin. Mulla on joskus lapsena kasvanut siihen polven alapuolelle rustopatti enkä ole polvillani pystynyt lattialla olemaan sen jälkeen. Muuten vaiva ei ole ikinä haitannut paitsi nyt. Nyt sen patin ja siitä lähtevien jänteiden alue on tulehtunut, johon on lääkkeenä tulehduskipulääke(sain Mobic nimistä lääkettä, jonka vaikuttava aine on meloksikaami) ja kortisooni(sain Prednisolon nimistä lääkettä, jonka vaikuttava aine on prednisoloni). Näitä nyt vedetään 2 viikkoa ennen seuraavaa lääkärinaikaa ja mahdollista magneettikuvausta.
Juosta ei saa, pyöräillä ei saa, vesijuosta ei saa, mutta kahvakuulailla saa. Ortopedi oli itsekkin juoksun harrastaja ja kehoitti nyt keskittymään keski- ja ylävartalon vahvistamiseen.
Eli ei siis mikään maailman pahin tuomio, tällä kun pääsis tästä vaivasta niin muistaisin olla joka kilometristä kiitollinen, minkä saisi terveenä ilman kipuja juosta.

second
19.7.2011, 21:24
Aika jännä tuo että kahvakuulailu on sallittua. Tuliko listaa soveliaista liikkeistä vai onko minkäänlaisia rajoituksia? Ainakin omat kokemukset on semmoiset että ei se mikään helpoin laji ole kipeälle polvelle, jos ei pahinkaan. Toki tehtävistä liikkeistähän tuo riippuu ensikädessä.

Osaatko sanoa että miksi juuri tuota kahvakuulailua suositeltiin, olisi mielenkiintoista kuulla!

jatossu
20.7.2011, 01:31
Ja sitten tuomio: Ei ole juoksijan- tai hyppääjänpolvi, ei ole Osgood-Schlatter, mutta vähän sinne päin. Mulla on joskus lapsena kasvanut siihen polven alapuolelle rustopatti enkä ole polvillani pystynyt lattialla olemaan sen jälkeen. Muuten vaiva ei ole ikinä haitannut paitsi nyt. Nyt sen patin ja siitä lähtevien jänteiden alue on tulehtunut, johon on lääkkeenä tulehduskipulääke(sain Mobic nimistä lääkettä, jonka vaikuttava aine on meloksikaami) ja kortisooni(sain Prednisolon nimistä lääkettä, jonka vaikuttava aine on prednisoloni). Näitä nyt vedetään 2 viikkoa ennen seuraavaa lääkärinaikaa ja mahdollista magneettikuvausta.
Juosta ei saa, pyöräillä ei saa, vesijuosta ei saa, mutta kahvakuulailla saa. Ortopedi oli itsekkin juoksun harrastaja ja kehoitti nyt keskittymään keski- ja ylävartalon vahvistamiseen.
Eli ei siis mikään maailman pahin tuomio, tällä kun pääsis tästä vaivasta niin muistaisin olla joka kilometristä kiitollinen, minkä saisi terveenä ilman kipuja juosta.

Kuulostaa melko samalta kuin mun "tuomioni". Hoitopolun avauduttua kävin yliopistollisen keskussairaalan fysioterapeutilla ja sieltä sain lihakunto-ohjeita, jotka tähtäsivät ryhdin ja lihasten taspainon lisäämiseen. MITÄÄN liikkeitä en saa tehdä painojen kanssa. Kaikissa liikkeissä ideana oman kehon paino ja oikeiden liikeratojen löytäminen.

Nyt olen päässyt juoksmaan, mutta edelleenkin pidän kilsat vähäisinä ja ylläpidän peruskuntoa mm. soutamalla (ergo/ kirkkovene).

Eli älä masennu. Pidä kuntoa yllä muilla tavoilla ja anna polven parantua rauhassa. Lopulliseen ja oikeaan diagnoosiin tarvitan mun mielestä se magnettikuva. Maksoin sen itse ja kelakorvauksen jälkeen se tuli maksamaan 460 e + tietty erikoilääkäri palkkiot.

Beetami
20.7.2011, 07:07
No ei kahvakuulaa varsinaisesti suositeltu ja tuon ortopedin mielestä koko kahvakuula pitäisi kieltää lailla. Se ei kyllä tuo mun polveen minkäänlaisia kipuja(en nyt mitään askelkyykkyjä teekkään vaan lähinnä perusheilautuksia), mutta pääasissa suositus on nyt välttää jalkojen harjoitteita ja keskittyä muualle. Suuri helpotus on nyt ainakin se, että leikkaukselta todennäköisesti vältytään ja magneettikuvaan kyllä mennään, jos se näyttää tarpeellista. Joskus vain terveydestäkin joutuu maksamaan eikä sille nyt ainakaan tässä vaiheessa mitään voi.

Beetami
3.8.2011, 20:55
Tänään alkoi toinen kortisoonikuuri. Ortopedi kysyi, että hän sellasen määrää jos vain suostun toisen kuurin syömään. Mielessäni mietin, että suostun syömään vaikka toisen kivekseni, jos vain saan polven kuntoon. Oon käynyt pari kertaa testilenkillä juokseen 3 km ja 5 km ja jotain siellä edelleen on vialla. Maanantaina magneettikuvaukseen, josta pitäis selvitä, tarviiko niitä jänteitä alkaa leikkauksella puhdistaan.
Parasta tässä kohtaa on kuitenkin se, että joka toinen päivä saa max 5 km juosta. Aika ärsyyntyneeksi on tuo kortisoni mut tehnyt, niin pääsee sentään vähän pääkoppaa tuulettaa.

jatossu
3.8.2011, 21:41
Hienoa, että menet sinne magneettiin. On paljon helpompaa hyväksyä asioita, kun todella tietää vaivan tarkalleen. Ja saat toivonmukaan myös järkevät hoito- ja kuntoustusohjeet. Koita kestää...

Beetami
8.8.2011, 16:11
Magneetti takana, sitten vain tuloksia odottamaan. Ei ole nyt jalka edelleenkään siinä kunnossa, että voisi juosta edes tuota 5 km joka toinen päivä. Perjantaina ahnehdin ja juoksin 6 km sitten onkin ollut taas polvi kipeänä. Onhan tää taas perseestä.

Beetami
24.8.2011, 21:47
Toivon hartaasti, että sulla on joku pienempi vaiva, mutta koroston polven huolellista tutkimista ja sitä, että saisit sen jälkeen selkeät ohjeet, miten toimia polven kanssa. "Kivun sallimissa rajoissa" on vihon viimeinen ohje ihmiselle, joka nauttii koko sielullaan juoksusta!

Päivitystä tilanteeseen, eli magneettikuvauksesta ei löytynyt mitään, mitä täytyisi leikata. Ortopedin ohje oli just tuo kivun sallimissa rajoissa ja lähete fysioterapiaan, jossa jo kävinkin huonoin tuloksin. Meinasin sinne kyllä mennä ja ja varata ajan Juha Holttiselle, jota jossain tälläkin palstalla suositeltiin. Ollaan siis lähtöpisteessä ja polvi on edelleen kipeä. Ehkä se on kuitenkin vähän parempi noiden kortisoonikuurien jälkeen.

Beetami
2.9.2011, 22:05
Tänään sitten heitin tukipohjalliset mäkeen fysion suosituksesta ja avot: polvikipuja ei nimeksikään! Kävin aamulla 6 kilsaa juoksemassa ja ylämäissä polvikipu yltyi normaaliin tapaan. Päivällä oli fysio ja suosituksena oli kokeilla ilman pohjallisia. Lisäksi polvea vähän teipattiin, jonka pitäis vähän ohjata jalkaa paremmin. Sitten illalla 8 km ilman pohjallisia tuntui tosi hyvälle. Aikoinaan tukipohjalliset hommasin penikkataudin vuoksi ja viime syksynä uusin pohjalliset, kun vanhat alkoivat vedellä viimeisiään. Ilmeisesti nyt syynä ovatkin olleet nämä uudet pohjalliset. Talven juoksuissa ne menivät, kun en silloin vauhtivetoja juossut, mutta heti keväällä kun aloin vetoharjoituksia tekemään, alkoivat polvikivut. Penikkataudin kivun muistaen ilman tukipohjallisia en ole enää uskaltanut juosta, ja siksi ne on aina olleet kengissä mukana. Ilman tukipohjallisia en pärjää, joten kokeillaanpa uusia ne seuraavaksi. Nyt tuntuu, että alkaa syyt polvikivuille löytymään :)

jatossu
7.9.2011, 23:32
Tänään sitten heitin tukipohjalliset mäkeen fysion suosituksesta ja avot: polvikipuja ei nimeksikään! Kävin aamulla 6 kilsaa juoksemassa ja ylämäissä polvikipu yltyi normaaliin tapaan. Päivällä oli fysio ja suosituksena oli kokeilla ilman pohjallisia. Lisäksi polvea vähän teipattiin, jonka pitäis vähän ohjata jalkaa paremmin. Sitten illalla 8 km ilman pohjallisia tuntui tosi hyvälle. Aikoinaan tukipohjalliset hommasin penikkataudin vuoksi ja viime syksynä uusin pohjalliset, kun vanhat alkoivat vedellä viimeisiään. Ilmeisesti nyt syynä ovatkin olleet nämä uudet pohjalliset. Talven juoksuissa ne menivät, kun en silloin vauhtivetoja juossut, mutta heti keväällä kun aloin vetoharjoituksia tekemään, alkoivat polvikivut. Penikkataudin kivun muistaen ilman tukipohjallisia en ole enää uskaltanut juosta, ja siksi ne on aina olleet kengissä mukana. Ilman tukipohjallisia en pärjää, joten kokeillaanpa uusia ne seuraavaksi. Nyt tuntuu, että alkaa syyt polvikivuille löytymään :)

Hienoa, että rupeaa kivut helpottamaan! Mä olen nyt pärjännyt hyvin polven kanssa (juoksen toki vähemmän kuin ennen). Olen nyt lähdössä vaeltamaan ja turvaudun siellä polvitukeen. Rinkassa, kun painoa noin 18-20 kg ja se on aikamoinen rasitus polvelle. Mullahan oli vaivan pahimmassa vaiheessa käytössä jämäkkä polvituki arjessakin (juoksu kieletty!) ja juoksemisen aloitin polvituen ja kinestesia teippausten avittamana. Pienikin asennon muutos on merkityksellinen. Lihashuoltoon kiinnitä nyt huomiota.Koko kehon tasapaino ja mahdolisten asentovirheiden korjaaminen on tärkeää. Itse käyn nykyään säännölllisesti core/Balance/Pilates/jooga tunneilla vaihdellen. Juostessa vahvistuu juoksussa käytettävät lihakset, mutta kehon tasapainossa tarvitaan muitakin lihaksia. Tsemppiä!

Mullkin vaivasi joskus penikat, mutta niistä ei ole vuosiin ollut mitään kiusaa. Eri lestisiä tossuja kierätän koko ajan- ideana se, että painopisteet muuttuvat. Tällä hetkellä pehmeät Vomerot istuu parhaiten pitkille lenkeille, mutta muillakin niitä juoksen. Lyhyillä lenkeillä kevyemmät tossut.

Beetami
10.9.2011, 08:47
Hienoa, että rupeaa kivut helpottamaan! Mä olen nyt pärjännyt hyvin polven kanssa (juoksen toki vähemmän kuin ennen). Olen nyt lähdössä vaeltamaan ja turvaudun siellä polvitukeen. Rinkassa, kun painoa noin 18-20 kg ja se on aikamoinen rasitus polvelle. Mullahan oli vaivan pahimmassa vaiheessa käytössä jämäkkä polvituki arjessakin (juoksu kieletty!) ja juoksemisen aloitin polvituen ja kinestesia teippausten avittamana. Pienikin asennon muutos on merkityksellinen. Lihashuoltoon kiinnitä nyt huomiota.Koko kehon tasapaino ja mahdolisten asentovirheiden korjaaminen on tärkeää. Itse käyn nykyään säännölllisesti core/Balance/Pilates/jooga tunneilla vaihdellen. Juostessa vahvistuu juoksussa käytettävät lihakset, mutta kehon tasapainossa tarvitaan muitakin lihaksia. Tsemppiä!

Mullkin vaivasi joskus penikat, mutta niistä ei ole vuosiin ollut mitään kiusaa. Eri lestisiä tossuja kierätän koko ajan- ideana se, että painopisteet muuttuvat. Tällä hetkellä pehmeät Vomerot istuu parhaiten pitkille lenkeille, mutta muillakin niitä juoksen. Lyhyillä lenkeillä kevyemmät tossut.

Näin on. Tuosta kahvakuulailusta toivon apua juuri tämän monipuolisuuden ylläpitämiseen, samoin aion pitää ohjelmassa vesijuoksun myös jatkossa. Lonkan syvät ulkokiertäjät on myös treenauksen kohteena, joita harjoitan fysiolta saadulla kuminauhalla. Myös erilaiset venyttelyt olen ottanut taas päivittäiseksi ohjelmaksi. Haasteellista on nyt löytää toimiva kenkä. Olen juossut Nimbuksilla ennen näitä vaivoja, mutta nyt kun ilman pohjallisia olen juossut, tuntuu välillä ettei niillä saa minkäänlaista tuntumaa tiehen, ovat siis liian pehmeät. Samoin niillä tuntuu, että jalkaterä vain pyörii kengän sisällä hakien tasapainoa ja nilkka joutuu kovalle työlle, joka heijastuu sitten myös polveen. Merrelin barefooteilla ei tätä ongelmaa ole ollut ainakaan näillä 3 testilenkillä, mitä olen niitä ehtinyt testaamaan. Tarvitsisin nyt myös jotkit muut kengät ja Asicsen sky speedejä ja New Balancen 1064 kenkiä olen vähän miettinyt. Jotkut neutraalit ei ihan törkeesti vaimennetut kengät olis siis hakusessa.

Beetami
5.10.2011, 20:32
Päivitystä tilanteeseen eli jäi Sky speedit onneksi ostamatta, kun nettikauppiaalta oli oikeat koot loppuneet. Onneksi siksi, koska juokseminen saa hetkeksi jäädä. Marraskuulla polvi tähystetään ja nyt juostaan pikkulenkkejä sen mitä kivulta viittii juosta. Ei tähän nyt ole mikään auttanut ratkaisevasti ja tässä on toukokuulta kärvistelty asian kanssa.

Beetami
11.11.2011, 13:49
Nyt on polvi tähystetty. Kierrukasta löytyi repeämä ja muutenkin polvi siistittiin. Myös juoksuasentoa on paranneltu syksyn aikana ja fysion käsittelyssä on käyty muutamia kertoja. Siellä on ollut kipupisteitä ja jännitystiloja joita on koitettu korjata. Nyt 4 viikkoa täyslepoa juoksusta ja katellaan sitten taas miltä homma sen jälkeen näyttää.

Beetami
4.1.2012, 19:51
Nyt on kohta 2 kuukautta tähystyksestä ja polvi tuntuu tällä hetkellä ihan hyvältä. Päivittäistä venyttelyä, lyhyitä ja monipuolisia harjoituksia, niillä mennään. Juoksen tällä hetkellä kaksi lenkkiä viikossa, noin 6 km kerrallaan. Sen lisäksi vesijuoksua ja kahvakuulaa. Ehkä mä vielä maratonin juoksen joskus, mutta tuskin tämän vuoden aikana, sen verran hitaasti projekti etenee. Mutta hyvä näin, eteenpäin ainakin mennään.