Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Satkus

Mitä tänään syötäisiin

Recommended Posts

poppeli   

Kateellisena ja puolestanne onnellisena luen ruokavalioitanne. Satkusin viestiä ja ruokalajeja en kehtaa edes paremmin kommentoida. :smiley: Tulee vain itselle paha mieli. Hyvää taisi olla! Hyvä niin!

Tällä(kin) viikolla olen laittanut ruoaksi jotakin seuraavista kombinaatioista:

• keitettyä vehnää, pastaa tai tattaria
  • raejuustoa, tonnikalaa tai makrilli-/ särkisäilykettä
  • tomaattia tai kurkkua

Onneksi yliopiston ruokalassa saa mm. kaalisalaatteja, kanaa, keitettyä kieltä, maissipuuroa ja tomaattimehua, ettei ihan mene yksispuoliseksi.

Nim.merk: asuntolassa kahdenhengen huoneessa on vähän ankeat ruoanlaittomahdollisuudet...

Aineet:

2 litraa vettä

4 dl mustikoita (tuoreita tai pakastettuja)

3-3 1/2 desilitraa sokeria

Vaiheet:

Mittaa kaikki aineet lasitölkkiin tai - kannuun. Peitä astia kannella tai paperilla. Jätä ikkunanlaudalle tai muuhun aurinkoiseen paikkaan huoneenlämpöön kolmeksi viikoksi.

Siivilöi juma ja säilytä viileässä.

Aineet:

1 appelsiini

2 desilitraa punaviiniä

1 desilitra madeiraa tai punaista makeaa portviiniä

50 g mustaherukkahyytelöä

20 g karpalohyytelöä

3 ruokalusikallista sokeria

2 teelusikkaa maizenaa

sinappijauhetta

cayennepippuria

Vaiheet:

Kuori perunankuorimaveitsellä osa appelsiin kuoren keltaista osaa niin, että valkoista osaa ei tule yhtään mukaan.

Suikaloi kuori ohuiksi suikaleiksi niin, että saat noin teelusikallisen kuorisuikaleita.

Kiehauta suikaleet tilkassa vettä.

Purista appelsiinista mehu.

Kaada 1,5 dl viinistä, madeira ja appelsiinimehu teräskattilaan. Kuumenna kiehuvaksi.

Älä sekoita.

Kuori muodostuva vaahto mpois pinnalta. Lisää hyytelöt.

Keitä kunnes hyytelöt ovat sulanneet.

Lisää sokeria maksusi mukaan. Tässä vaiheessa kastikkeen pitäisi maistua melko makealta.

Lisää ryöpätyt kuorisuikaleet.

Mausta sinappijauheella ja jauhetulla cayennepippurilla niin, että pieni polte tuntuu.

Sekoita tilkka vettä, loppu punaviini ja maizena.

Lisää kiehuvaan kastikkeeseen ja keitä noin 5 minuuttia, kunnes kastike hieman sakenee.

Tarjoile mielimenetelmälläsi kypsennetyn broilerin kanssa.

(Alkuperäinen ohje: Hannu Lehtisalo, Taikurihattu Oy/Onnellinen kana)

Aineet:

3 keltuaista

3 ruokalusikallista sokeria

3 desilitraa kuohukermaa

Makuaineeksi:

1/2 litraa tuoreita tai pakastettuja lakkoja

Vaiheet:

Vatkaa sokeri ja keltuaiset vaahdoksi.

Vaahdota kerma eri astiassa.

Survo lakat ja sekoita keltuaisvaahtoon.

Yhdistä vaahdot varovasti sekoittaen.

Kaada seos vedellä huuhdeltuun vuokaan ja jäädytä peitettynä.

Ota jäädyke huoneenlämpöön noin 1-2 tuntia ennen tarjoilua.

Vinkki:

Juhlavan jäädykkeen voit maustaa myös 1/4 -1/2 desilitralla makuun sopivaa likööriä.

Aineet:

4 suurta naurista

Vaiheet:

Pese nauriit ja leikkaa ristiviilto niiden yläpintaan. Kypsennä 200-asteisessa uunilla ritilällä 50-60 minuuttia. Puserra kypsää naurista hieman, jotta viilto avautuu. Pane nauriille nokare rasvaa, maustettua kermaviiliä tai maustevoita juuri ennen tarjoilua.

Voit myös kääriä kunkin nauriin pieneen foliopalaan ennen kypsennystä ja tarjota ne kääreessään.

Uuniperunat valmistuvat samalla tavalla

Hauskaa viikonloppua kaikille.

Satkus   

en minä sinulle hametta ollut ostamassa. Se vaimo-juttu nimittäin.

Ikävää ettäjoutuu ihan asiaa alleviivaamaan.

Pinnan alla näköjään vaan kuohuu, joten pitää pitää kieli keskellä suuta. Poolille on syntynyt vastapooli... ja vastapoolia tukevaa toimintaa on ilmaantunut... ja ukkosenjumala on saatu heräämään. Raf.

Höpö höpö. Enhän mä nyt moisesta oo moksiskaan. LEPOOOO!

Satkus   

Ohje tänne ja heti! Mun on aina pakko kokeilla kaikki ihanat herkkureseptit.:goodvibes:

Itse aion huomenna väsätä neljävuotissynttäreille täytekakun. Mitä sinne laittais väliin? Oisko kellään hyviä vinkkejä? Mulla pyörii aina ne samat mansikat ja rahka-kermavaahdot.

Ruuaksi huomenna syödään kanankoipia ja sunnuntaina kai jotain paistia. Ja ihan perussalaattia kyytipoikana.

Niin satkus, vielä voisit sen juustoisen salaatinkin ainekset antaa, kiitos.

http://portal.kuvalehdet.fi/portal/page?_pageid=425,1079644&_dad=portal&_schema=PORTAL&docid=5048382

Löytyy keväisestä Anna lehdestä 8.5 ja myös niiden nettisivuiltaan nimellä sulkaa aprikoosirulla. Nam nam on muuten hyvää. Tuon täytteen meinaan laittaa seuraavan kerran täytekakkuunkin. :)

Satkus   

Niin satkus, vielä voisit sen juustoisen salaatinkin ainekset antaa, kiitos.

Ai niin tuo salaatti taas on jonkun Hesalaisen ravintolan muunnos

Lehtisalaattia, fetajuusto, mozzarella juustoa, parmesan lastuja, kirsikkatomaatteja, kesäkurpitsaa tai kurkkua pikanttina päälle vielä punasipulia :):038:

Satkus   

Mikä olis kuntoilijan ruoka-ohjelma? Siis meinaat tehdä kaiken tuon ja ihan itse??? No johan... Minä täällä vaan nyystän graham lihapiirakkaa ja kittaan Olvin tumma olutta..kukaan mulle oo leiponu!!! Mutta sain sentäs syödä tänään lounaaks uunimakkaraa. Joten päiväni on pelastettu.

- no niin joku kokki voisi kehitellä sellaisen kuntoilijan ruokaohjelman. Mitä missäkin vaiheessa pitäisi syödä, että liikunta sujuisi. Ei mitään ammattimaista, mutta jotain...

No joo picnic paisti on tehty ja syöty, uunissa oli myös yrttiperunat ja pippuriset porkkanat + lanttu viipaleet. Höysteeksi tuorejuustoa.

Myös vuokaleivät on paistettu.

Huomenna sitten heti aamusta tuo lihapiirakkauuniin ja pitkiksen jälkeen vielä pyöräytetään sämpylät/patongit.

Joskus iskee leipomisvimma, mutta ei kamalan usein. Joo ja ei musta Marttaa saa tekmälläkään, mutta tuoreesta leivästä tykkään. Lihapiirakka on taas miehen synttäriruokaa.

Tarvikkeet:

kokonaisia valkosipuleita tarpeen mukaan

öljyä

Vaiheet:

Leikkaa kokonaisilta valkosipuleilta "päät" pois (siis "hattu" pois).

Kaada valkosipuleille öljyä.

Grillaa pehmeiksi (pehmeä ja kynsi "muljahtaa" hyvin pois kuorestaan)

Tarjoillaan pihvin ja muiden höysteiden kera.

Tai yksinään.

Voidaan valmistaa uusissakin, mutta koska olen aina grillannut, en osaa

arvioida lämpötilaa ja aikaa.

Vinkki:

Nautitaan mahdollisuuksien mukaan kahdestaan (niin että molemmat tuoksuvat!) Ei nautita, jos seuraavana päivänä asiakaspalaveri tms.

Runsas käyttö tulee läpi sitten hikikanavistakin.

Sisältää runsaasti luonnon omia terveystekijöitä. Vähän niinkuin hunajakin - kaikkia vaikutuksia ei tunneta tarkoin.

Lidlin maksalaatikkoa voissa paistettuna ja ruissämpylöitä voin ja täysrasvaisen saksalaisen kermajuuston kanssa. Päälle litra vettä. Kyllä juoksu sujuu!

olen löytänyt sukulaissielun. Kannatan "Kahden Lihavan Leidin" ruokaohjeita: voita, kermaa - antavat makua. Eihän näitä joka päivä tarvitse syödä, mutta silloin kun syö - syö hyvin.

Minulle rasvattomat juustot ovat kauhistus. On kuin söisi kumia. Kunnon kermajuusto on hyvää. (Ja itse ehty kotijuusto.... sitten kun sitä vielä heittää pannulle hieman ruskistumaan... njam... siis sellainen piimällä

juoksutettu... ei niitä tekojuoksutusaineella tehtyjä.... niistä tulee vähän kumisia....)

olen löytänyt sukulaissielun. Kannatan "Kahden Lihavan Leidin" ruokaohjeita: voita, kermaa - antavat makua. Eihän näitä joka päivä tarvitse syödä, mutta silloin kun syö - syö hyvin.

Minulle rasvattomat juustot ovat kauhistus. On kuin söisi kumia. Kunnon kermajuusto on hyvää. (Ja itse ehty kotijuusto.... sitten kun sitä vielä heittää pannulle hieman ruskistumaan... njam... siis sellainen piimällä

juoksutettu... ei niitä tekojuoksutusaineella tehtyjä.... niistä tulee vähän kumisia....)

Täähän oli kuin mun suusta! Jes, voita ja kermaa sen olla pitää. Leivän päälle kelpaa joku muuukin, mutta leipomaan en edes rupea, jos jääkaapista ei löydy oikeeta voita. Ja kermajuustoa ehdottomasti! Onneksi sitä saa suht vähärasvaisenakin. Mitään kumijuustoja en ala syömään. Ja joka ruokaan lorautan kermaa. Kauheen epäterveellistä, mutta toisaalta syön paljon luomua, vihanneksia ja lihaa. Ja eihän noita pullia ja piirakoita niin hirveesti koko ajan syödä, saa ne olla ihan kunnon tavaraa.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...