Jump to content
Juoksufoorumi.fi

irongirl

Millaisia rullahiihtotreenejä?

Recommended Posts

1 tunti sitten, TeTi kirjoitti:

Sain siis hiustenkuivaimella ihan helposti nuo piikit tuolta alhaalta pois,

Minä käytän Startin sompaliimaa. https://varuste.net/Start+Sompaliima?_tu=53197

Pikku pala sompaan, lämmitys hiustenkuivaimella ja varsi sompaan

Koska hihdän pertsan rullasuksilla myös luistelua, tein vanhoista hiihtosauvoista kompromissisauvat. Eli kun pertsan sauvojen pituus on minulla 153 cm ja luistelusauvat 163, tein rullahiintosauvat 160 cm (rullasuksi on n. 2 cm korkeampi kuin suksi joten tuo vastaa 158 cm sauvaa).

3 tuntia sitten, tb2 kirjoitti:

Minkä mittaisilla sauvoilla tasatyönnät? Itse käytän (talvella) tasatyöntöön luistelusauvoja. Minusta ne ovat juuri sopivan mittaiset. Luisteluhiihdossakin sauvoja käytetään tasatyöntömaisesti. Vuorohiihto vaatii sitten lyhyemmät sauvat.

Ja minun (n. 0,90 x pituus) luistelusauvat menee kyllä reilusti olkapäiden yläpuolelle.

Työnnän enemmän pertsan sauvoilla (0.86 x oma pituus), joskus myös luistelusauvoilla (ja suksilla), 0,91 x omapituus.

2 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

Minä käytän Startin sompaliimaa. https://varuste.net/Start+Sompaliima?_tu=53197

Pikku pala sompaan, lämmitys hiustenkuivaimella ja varsi sompaan

Koska hihdän pertsan rullasuksilla myös luistelua, tein vanhoista hiihtosauvoista kompromissisauvat. Eli kun pertsan sauvojen pituus on minulla 153 cm ja luistelusauvat 163, tein rullahiintosauvat 160 cm (rullasuksi on n. 2 cm korkeampi kuin suksi joten tuo vastaa 158 cm sauvaa).

Niin meillä on lasten askarteluliimaa, kuumaa liimaa. Kaipa sillä voi sen laittaa :). Tuota joo nuo sauvat (mistä olen tekemässä niitä rullissauvoja) on nyt 155 cm, valmiiksi jo 2 cm lyhyemmät kuin normi luistelusauvat...

On 23.6.2016 at 18.17, TeTi kirjoitti:

Niin meillä on lasten askarteluliimaa, kuumaa liimaa. Kaipa sillä voi sen laittaa :). Tuota joo nuo sauvat (mistä olen tekemässä niitä rullissauvoja) on nyt 155 cm, valmiiksi jo 2 cm lyhyemmät kuin normi luistelusauvat...

Piikit ja sommat pitää laittaa niitä varten tehdyllä, lämmössä sulavalla "liimalla", jotta ne saa lämmittämällä irti.

Tasuri-rullahiidossa, etenkin kivituhka-alustoilla, piikit ovat kulutustavaraa, joten vanhaa piikiä saa olla tämän tästä irrottelemassa. Minulla katkeaa 1-2 piikkiä 100km kohti. Piikit katkeava helposti varsinkin ylämäki-tasurissa, jossa hypätään ilmaan ja sauvaa isketään täysillä, koko painolla maahan. Olen kokeillut usemman tyyppisiä piikkejä, mutta kaikki ne katkeilee suurin piirtein samaan tahtiin.

Piikit katkeavat rullahiihdossa? En ole itse moiseen törmännytkään. Hiihdän normaalilla asfaltilla, joka kyllä kuluttaa piikit melko nopeasti tylsiksi, mutta ne on hiottavissa bilteman timanttikovasimella teräviksi (tietenkin jossain vaiheessa ne kuluvat loppuun). Onhan siinäkin vähän aina vaivaa, mutta yksiäkään piikkejä en ole vielä katkaissut. 

Piikkien kulutus lisääntyi huomattavasti, kun siirryin puhtaaseen tasuri-treeniin. Aiempina kesinä, jolloin menin rullilla perinteiseen tyyliin, siis diagonaalia, jossa tasuria lähinnä vain tasamaalla (enkä ollut vielä kunnolla pois-oppinut vanhaa, tehottomampaa, Juha Miedon aikaista tasatyöntötyyliä), piikkejä meni kesän mittaan vain muutama kpl. Jostain netin rullahiihto-oppaasta lueskelin, etta kivituhka-alustalla piikit katkeilevat paljon useammin kuin asvaltilla.

Huom! Katkenneista eli irronneista piikeistä 4kpl talvisompia (heikompia), loput 1-2 kpl vars. rullahiihtopiikkejä.

Ilmeisesti piikeissä on eroja! Vauhdin piikeistä ikään kuin lohkeilee paloja pois. Nyt pienen haaverin jälkeen ostin uudet sauvat, joissa oli startin piikit valmiina. Pito on selkeästi parempi, kuin vauhdin piikeissä. Lipsumisia tapahtuu tosi harvoin vs. Aikaisemmin, vaikka oon teroitellut piikkejä.

Joo, kyllä tuo talvisompien käyttö selittää osittain sen kovan piikki-kulutuksen. Minulla oli kaksi talvisompaparia, joissa oli liian pienet sommat, ja päätin käyttää ne rullahiihtopiikkeinä. Äkkiäpä pääsinkin niistä eroon.

Joka tapauksessa piikkejä kuluu jonkin verran, etenkin tasurissa kivituhka-alustalla. Varapiikkiä kannattaisi pitää mukana; paitsi että vanhaa piikkiä ei tietenkään saa mitenkään irti ilman lämmitintä! Ostin kokeeksi piikit, joissa oli kiristysrullat (swix-merkkiset?). Ne olivat kuitenkin halkaisijaltaa hieman liian pienet; menivät kyllä sauvan (10mm) putkeen, mutta kiristin ei ottanut kunnolla kiinni jengoihin, joten piikit jäivät hieman löysälle. Mutta jos löydän jostakin oikean kokoiset kiristettävät mallit, niin meinaan vielä kokeilla niitä.

No niin eilen hommaa testailtu. Äkkiseltään aika paljon (2h 2min) tasatyöntöä, paitsi alamäet (ja nehän menin hitaasti...). Muuten ihan hyvä lenkki. Vauhdin piikit sattu nuo olemaan. Ei ollu kuluneet (tuossa kerkesin 26 km mennä, sis. yksi hidas ylämäki, jossa huono asfaltti). Kyllä nuo minusta ihan hyvin piti kun osas/oppi iskemään, kyllähän tuossa ns. oppii. Pari kertaa siis lipsahti ihan minusta laiskuuttani.

Rullaluistimilla siis menin, eikä niillä mielestäni kauheasti 'hypitä', vähän otin kyllä päkiölle painoa. Sauvat oli nyt pituudeltaan ns. kompromissi (155 vast. 152), kyllähän tuo yöllä vähän hartioihin sattu. Myönnän että muutamissa kohdin ylämäkiä huomasin työstäväni aika paljon (pelkillä) käsillä, mutta aamuinen jalkatreeni salilla tuntui ja kun noilla rullaluistimiilla ei niin hyvin uskalla mennä siihen työnnön päälle.

Ja rexin sauvojen hihnat on sitten ihan sieltä ja syvältä, koko ajan nous vähän ylemmäksi käteen, tarrat piti irroittaa ja asetella aina paremmin. Ratkaisu voisi siis olla että vaihtaa talvipertsan sauvoihin asfalttipiikit tai 10 min tt- 10 min v jne.

Rullasuksilla pääsee lähemmäs lajinomaista hiihtotreeniä. Etenkin tasurissa rullilla meno on erittäin lähellä talven lumilla tapahtuvaa tasuria. Tasuria voi siten treenata täysipainoisesti vaikka afrikassa. Toivotaan, etteivät FIS:n herrat torpedoi tasuria (http://www.kestavyysurheilu.fi/hiihto/13341-tasatyontokieltoa-ei-tule-ensi-talven-maailmancupiin#comment-2734718524).  Jolleivat torpedoi, tasatyöntöön saattaa jatkossa tulla eliittitason menijöitä hyvinkin eksoottisista maista.

Taas katkes piikki. Ja kyseessä ei ollut mikään talvisompa vaan ihan oikea rullapiikki. Vaihdoin molemmat piikit n. 150km sitten, joten toinenkin piikki menee kohta. Piikkien kulutus kivituhka-alustan tasurissa on siis luokkaa 1kpl/100km.

On 2.7.2016 at 00.36, levox kirjoitti:

Rullasuksilla pääsee lähemmäs lajinomaista hiihtotreeniä. Etenkin tasurissa rullilla meno on erittäin lähellä talven lumilla tapahtuvaa tasuria. Tasuria voi siten treenata täysipainoisesti vaikka afrikassa.

Niihän se ois, muistaakseni voi vaikka vapaan rullilla mennä tasuria. Pitääpä kattoo oisko tuolla paikallisen liikkeen loppuunmyynnissä (enää) rullasuksia.

Vapaan rullilla voi tietenkin mennä tasuria siinä missä vapaan suksilla voi talvisin hiihtää tasuria. 

Kyllä ne rullasukset ovat ainakin minun mielestäni hyvä ostos, jos haluaa sulan maan aikana treenata nimen omaan hiihtoa. Aluksi voi homma tuntua vaikealta ja vaaralliselta. Muistan kun 10 vuotta sitten ostin ensimmäiset rullasukseni. Meni yllättävän paljon aikaa siihen, että kykenin täysipainoisiin rullatreeneihin. 

tunti sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Aluksi voi homma tuntua vaikealta ja vaaralliselta. Muistan kun 10 vuotta sitten ostin ensimmäiset rullasukseni. Meni yllättävän paljon aikaa siihen, että kykenin täysipainoisiin rullatreeneihin. 

Varmaan mutta itselläni on sellainen mielikuva että rullaluistimet olisi hankalammat siis jarrutella... no menenkin niillä ihan surkeen hiljaa alamäet.

ed. toisaalta pidän kyllä hirveesti vuorohiihdosta ja ei olisi pito(voitelu)ongelmia noiden rullasuksien kanssa että ehkä pertsan rullat voisikin olla parempi valinta alkuun..

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...