Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
HANNAS

mahakipu juoksun jälkeen

Recommended Posts

HANNAS   

missä mahtaa olla vika kun juoksun jälkeen alkaa järkyttävä maha kipu ja mikään ei pysy sisällä koko loppupäivänä, menee päivä ihan pilalle kun pitää olla vaan wc:een puolella. syönyt ja juonut olen kunnolla ennen lenkkiä, ainakin mielestäni. nestehukkako? itse lenkillä ei ole mitään ongelmia,mutta heti kun juoksu on ohitse se alkaa joka kerta.

juoksen kymppiä ja puolimaratonia.

Leiska   

Mulla on ollu samaa ongelmaa mut ei noin pahana. Maha oli kipee joka lenkin jälkeen mut kun juoksin pienemmillä sykkeillä ja kunto nousi niin rupes helpottaa ja nyt mahakipuja vaan oikeen kovien treenejen jälkeen tai jos kuumalla ilmalla raskas futispeli. Samarin heti lenkin jälkeen auttoi, kannattaa kokeilla.

jogo3000   

missä mahtaa olla vika kun juoksun jälkeen alkaa järkyttävä maha kipu ja mikään ei pysy sisällä koko loppupäivänä, menee päivä ihan pilalle kun pitää olla vaan wc:een puolella. syönyt ja juonut olen kunnolla ennen lenkkiä, ainakin mielestäni. nestehukkako? itse lenkillä ei ole mitään ongelmia,mutta heti kun juoksu on ohitse se alkaa joka kerta.

juoksen kymppiä ja puolimaratonia.

Tuleeko tuo ongelma joka harjoituslenkin päätteeksi vai pelkästään kisojen jälkeen?

kameli   

Meikäläisellä sama ongelma, kauheita vatsakramppeja ja vatsa aivan kuralla, mutta yleensä vaivat tulevat ainoastaan kovan kisan jälkeen, jolloin on vetänyt itsensä aivan "piippuun". Ja mikä ihmeellistä, yhdenkään juoksemani maratonin jälkeen näitä ei ole ilmennyt, vaan lähinnä puolikkaiden ja sitä lyhyempien matkojen jälkeen. Harjoitusten jälkeen ei koskaan.

Luulen että vaiva johtuu vaan kovasta rasituksesta ja ehkä myös osaltaan urheilujuomista. Maratonilla vatsavaivoja ei ole ollut, mutta voisiko se johtua siitä, että maratonilla vauhti on kuitenkin pakostakin rauhallisempi, vaikka tietysti kokonaisrasitus on vielä kovempi. Tästä voisi päätellä, että vauhdilla, yli anaerobisen kynnyksen, on ainakin meikäläisen tapauksessa syy-yhteys vatsan pahoinvointiin.

Ennen viime kisaa (puolikas) otin Imodium 2mg, vaikuttava aine Loperamid, pari pilleriä, eikä ainakaan joutunut menemään suoraan istunnolle kisan jälkeen. Vatsassa kyllä silti poreili edelleen...

Skylihme   

Ongelmani on myös ollut aina tuo maha. Ja juuri niinkuin edellinen kirjoittaja sanoi, että lyhyiden kisojen jälkeen kun on juossut ns. "hampaat irvessä" muutaman tunnin päästä tulee auttamatta mahavaivoja eli vessaan saa mennä aika vauhdikkaasti. Minulla kyllä sama ilmiö joskus myös ihan tavislenkin jälkeenkin. Lisäksi tiedän kyllä ihmisiä - juoksevia siis -joilla pusikkokäynti lenkillä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Ruisleipä, herneet, pavut, tuorekurkku, kahvi, banaani, kaali - nuo eivät ainakaan sovi, luettelon olen lukenut joskus lehdestä ja muitakin siinä toki oli. Nämä ruoka-aineet ovat siis kiellettyjä tai ei suositeltavia jos kärsii ns. ärtyneestä suolesta. Jos syöt esim. paljon ruisleipää niin kannattaa kokeilla muutama päivä ilman, että miltä se tuntuu. Eihän se valkoinen leipä niin kovin terveellistä ole, mutta eipä tuossa ole paljoa vaihtoehtoja. Itse syön kyllä ruisleipääkin ja sen myös huomaa heti muutaman päivän kuluttua!

Joku mainitsi jogurtin ja se on yksi parhaista vatsan rauhoittajista ja myös vanha kunnon mustikkasoppa!

Mulla on ollut myös vatsavaivoja kilpailuissa/kilpailujen jälkeen ja kokemukseni mukaan ne ovat johtuneet urheilujuomasta. Eli jos olen käyttänyt urkkajuomaa kisassa tai heti sen jälkeen niin seurausena on ollut kovat vatsakivut jotka on kestänyt tuntikausia. Tavallista mehua juotuani taas ei mitään ongelmaa ole ollut. Tämä on ollut varsin ikävä ongelma etenkin puolikkaalla ja maratonilla kun olisi hyvä juoda muutakin kuin vettä.

Viime talvena yritin harjoitella tuota vatsan sietokykyä kovissa harjoituksissa. Ainakin silloin selvisin ilman vaivoja. Nyt tulevana lauantaina pääseekin sitten testaamaan tositilanteessa kuinka vatsa kestää....

HANNAS   

pitääkin kokeilla tuota ruokavalion muutosta, koska juon kahvia ja mm. syön baania ja ruisleipää samana aamuna kun lähden juokseen, ei kyllä ole tullut tuo mieleenkään..vaikka mitä on tullut mietittyä mitä syön väärin, mutta eipä sitä kaikkea voi tietää. kahvia kun on pakko saada aamulla että herää, mutta eiköhänsiitäkin voi luopua tiettyinä aamuina.kiitos vinkeistä

tapio   

Aina on se mahdollisuus että ruoka-aine allergia-peikko :angry: vaanii nurkan takana. Mukulana en suostunut syömään jäätelöä tai kermakakkua kun siitä tuli huono olo. Koulu aamuina, kun olin syönyt kaurapuuron maidon kera, ryntäsin ensimmäisenä koulussa vessaan kun maha oli löysällä. Hiihdin kilpaa ja kisojen alla aamupuuron jälleen piti mennä vessaan ruikulille. Sain huonohermoisen leiman. Aina kovissa treeneissä maha oli sekaisin. Nyt kun aloittelin pitkän tauon jälkeen ( 20 vuotta) harjoittelun sama toistui. Tällä välillä äidin puolen suvusta paljastui keliakia taipumus ja maitoallergia tapauksia. Minulla todettiin keliakia ja jätin kaiken kotimaisen viljan pois myös kauran joka ei sivi vatsalleni myös maito on kielletyllä listalla. Nyt kaikki vatsa oireet ovat häipynneet ja vauhtia saa olla sen mitä mies kestää.:cool0010:

Mahakipu ja pakin sekaisin meneminen kovien suoritusten jälkeen voi johtua myös siitä, että että tiukan suorituksen aikana elimistön maitohappotaso nousee ja suorituksen jälkeen lihakset taas rentoutuvat ja hapot lähtevät liikkeelle, seurauksena vatsakipu ja sekaisin menevä pakki.

Positiivista tässä on se, että olet todennäköisesti viillättänyt aikalailla suorituskykysi ylärajoilla ja seuraavalla kerralla vaatii taas hieman enemmän repimistä, että pääsisit tälle pakki sekaisin-osastolle...:rockwoot:

jogo3000   

Aina on se mahdollisuus että ruoka-aine allergia-peikko :angry: vaanii nurkan takana. Mukulana en suostunut syömään jäätelöä tai kermakakkua kun siitä tuli huono olo. Koulu aamuina, kun olin syönyt kaurapuuron maidon kera, ryntäsin ensimmäisenä koulussa vessaan kun maha oli löysällä. Hiihdin kilpaa ja kisojen alla aamupuuron jälleen piti mennä vessaan ruikulille. Sain huonohermoisen leiman. Aina kovissa treeneissä maha oli sekaisin. Nyt kun aloittelin pitkän tauon jälkeen ( 20 vuotta) harjoittelun sama toistui. Tällä välillä äidin puolen suvusta paljastui keliakia taipumus ja maitoallergia tapauksia. Minulla todettiin keliakia ja jätin kaiken kotimaisen viljan pois myös kauran joka ei sivi vatsalleni myös maito on kielletyllä listalla. Nyt kaikki vatsa oireet ovat häipynneet ja vauhtia saa olla sen mitä mies kestää.:cool0010:

Melkein täysin kuin mun suusta tuo tarina! Vatsaoireet ilmeni voimakkaimpina juuri stressaavissa tilanteissa kuten ennen tenttejä jne. Keliakiadiagnoosin saatuani ei ole tarvinnut kärsiä vatsavaivoista käytännössä ollenkaan. Kaura ei sovi minullekaan, vaikka sehän on todettu keliaakikolle soveltuvaksi tuotteeksi.

Miiu   

Mulla on ollut myös vatsavaivoja kilpailuissa/kilpailujen jälkeen ja kokemukseni mukaan ne ovat johtuneet urheilujuomasta. Eli jos olen käyttänyt urkkajuomaa kisassa tai heti sen jälkeen niin seurausena on ollut kovat vatsakivut jotka on kestänyt tuntikausia. Tavallista mehua juotuani taas ei mitään ongelmaa ole ollut. Tämä on ollut varsin ikävä ongelma etenkin puolikkaalla ja maratonilla kun olisi hyvä juoda muutakin kuin vettä.

Viime talvena yritin harjoitella tuota vatsan sietokykyä kovissa harjoituksissa. Ainakin silloin selvisin ilman vaivoja. Nyt tulevana lauantaina pääseekin sitten testaamaan tositilanteessa kuinka vatsa kestää....

Olen huomannut saman asian itsestäni myös. Maratonilla juoduista urheilujuomista on aina vatsa turvonnut ja viimeisimmässä juoksussa oli maaliin tulon jälkeen kunnon sulatusongelmia. En tiedä johtuuko ihan harjoittelun puutteesta vai mistä, mutta en oikein uskalla enää urheilujuomia edes kokeilla. Ikävä homma tosiaan, kun maratoneja juoksee sillä pelkällä vedellä ei kuitenkaan pärjää...

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this