Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pre

Juoksija -lehden tarpeellisuus

Recommended Posts

19 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

En kuuntele mitään podcasteja kun ne ovat ikäänkuin raakamateriaalia eli paskanjauhantaa lämpimikseen. Oikeasti ne pitäisi editoida ja tiivistää. Kirjoittakaa tänne tiivistelmä niin näen kolmessa tai viidessä sekunnissa, mitä siinä sanotaan. 

Tää ei päde tämän podcastin kohdalla. Täyttä asiaa 🙂

40 minuuttia sitten, Tarkki kirjoitti:

Tää ei päde tämän podcastin kohdalla. Täyttä asiaa 🙂

Kuten sadat muutkin podcastit, joiden aihepiiri kulkee laidasta laitaan.

Esimerkiksi kielen opetuspodcastit, joita olen usein kuunnellut työmatkoilla yms. on huolella laadittu, dialogeja lukevat ääninäyttelijät, ja koko podcastin transkription saa pdf:nä.

Toisaalta monista tv-sarjoista on tehty podcasteja, joissa voidaan analysoida vaikka 25 minuutin pituista jaksoa kahden tunnin ajan, joskus jopa vieraaksi on saatu joku käsikirjoittaja tai näyttelijä.

"Paskanjauhantaa lämpikseen" ei kyllä kuvaa yhtäkään podcastia mihin itse olen törmännyt, ehkä sitten olen lottovoittajan tuurilla saanut poimittua sieltä ne kaikkein laadukkaimmat. Todennäköisesti kuitenkin Baltsun esittämä näkemys ei pidä paikkaansa. Podcastit tarjoavat nimenomaisesti laadukasta ohjelmaa, jota ei ikinä kuulisi mistään radiosta.

• Like 1

Kuuntelin puolentunnin kohdalta kymmenisen minuuttia eteenpäin, ja kuin radio-ohjelmaa olisi kuunnellut. Oikein hyvä siis. Tilasin itse asiassa aivan äskettäin Juoksija-lehden, ja nyt on lupa parkua.

Pidän aika masentavana sitä että päätoimittaja miettii missä asennossa lehteä luetaan. Seiskaa luetaan odotustiloissa, ei Juoksijaa. Ja jos luetaankin, lehteen voi aina palata, jos jokin ei auennut ensimmäisellä lukukerralla, silloin kun ei pystynyt kunnolla keskittymään. Ja löytyi tuosta kymmenen minuutin pätkästä pseudotiedettäkin.

Ja tässäkin ketjussa on kyselty, minkälaisia juttuja pitää olla missäkin lehdessä. Urheilulehden lukijat ilmeisesti odottavat napakoita juttuja, joiden päätähti on kirjoittaja itse. Juoksija-lehdeltä voisi odottaa että valaistaan asiaa.

Juoksija-lehden linjan voi vilkaista pääkirjoituksesta. Itse haaveilin joskus pelaavani vielä jonain päivänä San Sirolla (Juventuksen paidassa), ja sillä tiellä ollaan. Joku toinen lukee jutun 32-vuotiaasta kolmen lapsen äidistä, joka painii ruuhkavuosien keskellä, ja innostuu.

Juoksijalehdestä on tullut naistenlehti. Keskitytään fiilistelyyn ja hehkutukseen +tuote-esittelyihin. Samat ruoka- ja juomajutut vuodesta toiseen. 

Aikoinaan tuli itsellenikin. Nykyään tulee puolisolle ja lähinnä selaan lävitse. Janne Holmenilta tulee sentäs asiaa.

3 tuntia sitten, harmis kirjoitti:

Juoksijalehdestä on tullut naistenlehti. Keskitytään fiilistelyyn ja hehkutukseen +tuote-esittelyihin. Samat ruoka- ja juomajutut vuodesta toiseen.

Kyllä ne ruokajutut ovat kehittyneet. Nykyään on usein asiaa esim. kasvisruokavalioon liittyen, ennen ei juurikaan ollut, jos oikein muistan.

Se mitä pitää kyllä ihmetellä on se tarvitaanko toistoa "näin valmistaudut puolimaratonille" yms. niin usein, koska valmistautuminen tuskin radikaalisti muuttuu muutaman vuoden välein, itse matka ei ainakaan muutu. Ehkä ennen toistot olivat uusille lukijoille paikallaan, mutta kun nykyään viimeiset kymmenen vuotta saa digitaalisena versiona netistä, niin olettaisi että lehdessä olisi jotain uutta sisältöä.

Itse pidän lehden parhaana antina hyviä kirjoituksia ulkomaisista juoksutapahtumista, joista joihinkin haluaisin osallistua, joihinkin en tule ikinä osallistumaan (jokin Afrikan safarimaraton yms.), mutta ne ovat kiinnostavia joka tapauksessa.

Lehden ehdottomasti hyödyttömintä antia on kaikki hiihtojutut, monena talvena kun ei ole juuri luntakaan näkynyt...

• Like 1

Naistenlehtiväitteelle pieni aihetodiste:Milloin on kisakuvia lukuun ottamatta lehden kuvituksessa juostu irvistäen, oikeasti tosissaan? Eihän se toisaalta kaikkia houkuttele, että alkaisi harrastamaan lajia jossa voi tulla vaikka hiki!

Sanottakoon tässä etten tiedä onko irvistyskuvia ollut vanhoissakaan Juoksijoissa, vaikka minulla odottaa lukemista toistakymmentä vuosikertaa ko. lehteä 70-luvunkin puolelta 🙂

On 14.9.2018 at 07.11, harmis kirjoitti:

Juuri näin. Siksi peruutin oman tilaukseni aiemmin tänä vuonna.

Jos haluan lukean naistenlehtiä, luen naistenlehtiä. Jos haluan lukea juoksulehteä, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä.

• Like 1

2 tuntia sitten, hatapa kirjoitti:

Juuri näin. Siksi peruutin oman tilaukseni aiemmin tänä vuonna.

Jos haluan lukean naistenlehtiä, luen naistenlehtiä. Jos haluan lukea juoksulehteä, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä.

Samaa mieltä. Pahoitteluni, jos menee off-topic, mutta tilanne on vielä pahempi polku- ja ultrajuoksun mediaseksikkäässä maailmassa. Nyt kun ultra- ja polkujuoksusta on tullut muotia, nettisaitit, blogit ja lehdet ovat täynnä parrakkaita miehiä ja lettipäisiä naisia, kaikilla positiivinen naminami-asenne ja sisäsiittoinen "me ollaan kaikki niin hyviä kavereita, ihquu" . Instagrammit pursuavat selfietä ja halailukuvia. Kuvottavaa mediahuoraamista, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa - kaikki on niin sliipattua, puhdasta, geneeristä ja purkkaa. Aitous loistaa poissaolollaan ja kaikki ovat toistensa kopioita. Katsokaa vaikka ihmisten Instagram-tilejä, kaikilla samaa soopaa päivästä toiseen. Nykyaika, huoh...

• Like 1

Itse harmistuin Juoksija-lehteen jokunen vuosi sitten kun sen lukeminen kävi liian hankalaksi. Alettiin kikkailla ulkonäöllä luettavuuden kustannuksella. Yhä useammin näkyi esimerkiksi vihreää tekstiä punaisella taustalla, keltaista tekstiä taustavalokuvien päällä, tmv. Vähänkin hämärämmässä lukeminen huonolla kontrastilla oli jo mahdotonta. En tilaa lehteä vain siksi, että sitä on pelkästään kaunis katsella sivuja nopeasti plärätessä.

• Like 1