Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Recommended Posts

Lossi   

No niin,

haudottuani koipiani sohvan uumenissa viikon ja kaksi päivää maratonin jälkeen en kestänyt enää kauempaa. Juoksin taas. Juostessa kiteytyi viikon aikana hcm:n jälkeisessä hyvässä fiiliksessä sohvalla köllötellessä muotoutunut tavoite. Keväällä Tukholmassa 3.30. Kyllä.

Mutta onko melkein nelikymppisen aloittelijan mahdollista (ylipäätään vielä?) kehittyä niin, että saa melkein 15 minuuttia leikattua tuloksesta pois? Ja millä eväillä? Lueskelin forumin viestejä ja siellä vilisevät erilaiset 12-, 8- ja 6-viikon ohjelmat ja kaikenlaiset keskustelut lyhyistä, pitkistä, vauhdikkaista ja hitaista lenkeistä. Varmaan sohaisen murahaispesää kun kysyn, mutta kysyn kumminkin: Mitäs ohjelmaa suosittelette? Ja mistä sellaisen löytää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sohaisit muurahaispesää liian isolla kepillä ja liian syvälle. Kuningatar kuoli ja sen jälkeen kaikki muurahaiset tekivät itsarin.

Kyllähän sitä nelikymppisenäkin voi kehittyä. Mies parhaassa maratoniässä.

Jos kysymys on 15 min aikaparannuksesta 3:45 -> 3:30 niin totta kai se onnistuu. Homma on vain omien korvien välistä kiinni. Talvikaudella ei välttämättä kannata ottaa mitään tiettyä ohjelmaa kuvioihin, ne kun keskittyvät lähes poikkeuksetta aikamoiseen monipuolisuuteen. Sen sijaan kannattaa keskittyä enemmälti määrään ja jatkuvuuteen, toki monipuolisuutta unohtamatta. Sitten lopputalvesta ja kevään aikana otat jonkin ohjelman avuksi ja tykität sen avulla kohti kesää. Painotat tuolloin harjoittelua enemmän laatuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syyskuussa Kiimingissä tuo jo pikkuhiljaa apinaksi hartioille muodostunut 3:30 sitten alittui omalla kohdallani ensimmäisen kerran, loppuaika ja oma ennätys kirjataan nyt 3:28. Vasta n. 500 metriä ennen maalia olin varma että alle menee vaikka kramppi tulisi, tuossa vaiheessa oli messevä olo! Maaliviivan jälkeen tuntui että nippu apinoita tippui hartioilta.. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
orteju   

3:45 -> 3:30 vuodessa 40v naiselta on iso pala purtavaksi.

Tietysti jos 3:45 tuli vähällä juoksuharjoittelulla sen enempiä keskittymättä harjoitteluun niin mahdollisuudet on olemassa. Juokset vaan runsaasti kilometrejä syksyn-talven aikana niin luot mahdollisuudet kovempaan harjoitteluun keväällä. TSEMPPIÄ :o)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos harjoittelussasi on kiristämisen varaa ja motivaatio on kohdallaan, niin ei kun yrittämään. Sittenhän sen näkee kuinka käy. Tavoitteita pitää olla.

Itsekin haaveilen vastaavan suuruisesta parannuksesta ja tiedän, että tarvitsen siihen ensinnäkin kunnollisen motivaation (en osaa vielä juosta pelkästä juoksemisen ilosta, valitettavasti) ja enemmän, laadukkaampaa, suunnitelmallisempaa harjoittelua kuin tähän saakka. Harjoittelumäärissäni sekä säännöllisyydessä on parantamisen varaa. Yritän ottaa PK -kauden vakavasti ja hakea isompia kilometrimääriä, sekä hiihtäen ja juosten. Kevään lähestyessä vauhdikkaammille lenkeille on helpompi lähteä, mutta nuo talven PK -lenkit vaatii multa tiukkaa motivointia.

Tukholmassa olisi tarkoitus ennätyksen kohennusta kokeilla. Juhlamaraton, Tukholman 30. ja mun 10. Lähtöryhmäni on sellainen, että vältän pahimmat ruuhkat ja pääsen heti lähelle tavoitevauhtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse juoksin elämäni ensimmäisen maran kuluneena kesänä Forssassa, aika 3.49. Toinen yritys Tampereella elokuun alussa toi ajan 3.31 ja kolmas syyskuussa Jyväskylässä 3.26. Ennen avausmaraa alla oli neljä puolikasta + pari kymppiä, ekat kesällä 2006. Säännölliseksi luokiteltavaa kuntoilujuoksua kesästä 2005 alkaen. Joten tälläisia "ihmiskokeen" tuloksia täältäpäin, tuohon 3.30 rajan pohdintaan :vrolijk_26:

Niin ja henkilökohtaiset statsit: mies ja 40 v.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jari   

Täällä sama tavoite ensi kesäksi, ikää on yli 40 ja jonkunlaista juoksentelua on takana kolme vuotta. Toukokuussa juoksin ensimmäisen täysmaran 3:54 ja syyskuun lopussa toisen 3:39.

Uskon, että 3:30 menee ensi kesänä kunhan vaan muistan käydä lenkillä ja saan vähän kuntoa parannettua, joka on omasta mielestäni vielä aika kehno.

Samoilla eväillä se sullakin menee, jos aloittelijana juokset jo nyt noin hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pjl   

Hienoa kuulla, että muillakin on vähän vastaavia haaveita kuin itsellä. Tosin oma tavoite on päästä ensi vuonna jonnin verran alle 4 tunnin. Tänä syksynä kulutin aikaa 4h16min, mutta toisaalta treenikilometrejä ei ollut koko vuotena kuin noin 300 km :ashamed0001:

Ensi vuodeksi on tavoite triplata juoksumäärä ja jatkaa myös pallojen perässä ravaamista. Eli viikossa olisi tavoite juosta sellaiset 25 kilsaa + sitten päälle 1-2 kertaa sulka/jalka/sählypallon perässä kirmaamista. Toivottavasti tämä treenimäärä riittää 4 tunnin alitukseen kohta 40v ukkelilla. Onko mielipiteitä riittääkö tälläinen treeni neljän tunnin alitukseen vai pitäisikö jotain muuttaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
rantanen   

Mutta onko melkein nelikymppisen aloittelijan mahdollista (ylipäätään vielä?) kehittyä niin, että saa melkein 15 minuuttia leikattua tuloksesta pois?

Jos edellinen juoksu oli "nappisuoritus", niin 15 min parannus on aika paljon. Vauhdin pitäisi olla 7 % kovempaa. Jos on mahdollisuus pudottaa painoa 7 %, niin teoriassa tuo parannus tulee jo sillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×