Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Sign in to follow this  
mjarkko

Raskas työ ja treenaus

Recommended Posts

Itsellä ravintolatyö, nykyään kiireisessä paikassa (kahvila, lounas ja pitopalvelu). Porrastreeniä sekä kantamista tulee paljon ja jaloillaanhan ollaan koko päivä. Työpäivät väh 8 tuntia. Juoksu kulkee hektisen työpäivän jälkeen usein paremmin kun kroppa jo valmiiksi hereillä kunnolla. Kovat treenit/pitkät lenkit jätettävä vapaapäiville. Salitreeni nykyään pääosin ylläpitävää, kunnon voimatreenejä ei jaksa  joka salikerta. Palautuminen on haastavaa ja nukkua voisi aina enemmän. Koen kuitenkin että kun koko ikänsä tehnyt ns fyysistä työtä, kropalle olisi vaikeaa istumatyöstä lähteä treenaamaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3.5.2007 at 12.42, Timo kirjoitti:

Yritystoimintani ollesa vähän aikaa jäissä kokeilin muutaman kuukauden postinjakohommaa.

Ei tullut illalla mieleen heti mennä lenkille, kun oli päivällä tunti tolkulla juossut rappuja ylös alas sekä fillaroinut painavat postipinkat tarakalla.Mutta ihme kumma juoksutulokset paranivat.Kaverilla oli askelmittari piirillä ja hän sai lukemaksi 13,5km per päivä. Tiedä sitten kuinka tarkka se oli mutta ainakin suuntaa antava. Joten kun läheskään kaikissa rapuissa ei ollut hissiä, niin tuli ainakin harrastettua tota porrasjuoksua runsaasti.

Olen käynyt muutaman kerran lenkillä nyt eläköityneen postimiehen kanssa. Kuulemma vielä nykyäänkin 64v käy vuodessa kahta päivää lukuun ottamatta joka päivä lenkillä. Sopivan aktiivinen työ varmasti lisää energiaa tehdä harjoituksia, mutta jos uni ja ravinto ovat puutteellisia niin metsään mennään (toki aiemmin täällä metsuri menee metsään joka tapauksessa ) :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu   
Guest Baltsu
On 13.7.2017 at 21.08, Kylmää terästä kirjoitti:

Harrastukset on syytä miettiä senhetkisen elämäntilanteen mukaan.

 

 

itselläni ei ole edes aikaa oikeastaan nyt harrastaa mitään, kun duunit, tieteelliset kirjoittelut ja juoksu vievät niin paljon aikaa. Tokihan se olisi kiva käydä suppaamassa, golffaamassa ja tennistä pelaamassa, mutta kun ei oikeasti oo oikein saumoja harrastaa mitään. Henkisesti stressaavat hommat ovat siinä mielessä erilaisia kuin tässä ketjussa mainitut fyysisesti stressaavat hommat, että useimmiten se, joka kärsii on uni. Käy niin ylikierroksilla, ettei pysty välttämättä nukkumaan. Vaikka olisi kuinka väsynyt niin sitten herää viimeistään viiden tunnin päästä taas. Koko ajan on tuhat asiaa, mitkä pitäisi saada tehdyksi ja varsinkin isompia asioita eteenpäin. Tällaisessa tilanteessa olisi paljon helpompaa olla kuntoilija. Lenkkeily olisi hyvää vastapainoa muille kiireille kun taas tavoitteellinen harjoittelu ei. Juoksuharjoittelu on ihan samalla tavalla työtä kuin mikä muukin työ eli sitä tehdään tosissaan. Se on kieltämättä joskus todella vaikeata lähteä tekemään kunnollista harjoitusta, jos on väsynyt tai ärtynyt, jos päivä on ollut huono tai jos on tehnyt niin paljon hommia, että on ihan tööt. Päivien välillä on valtavat erot. Hyvin levänneenä puolestaan intoa on ja kulkee loistavasti.Tällai kesällä se vielä menee kun on valoisaa ja semilämmintä, mutta muina vuodenaikoina se käy rankaksi. Silloin pitää pohtia, että haluaako tehdä jotain vain eikö. Jos ei halua, niin lyö hanskat tiskiin ja lopettaa koko lajin. Jos haluaa, niin sitten harjoittelee ja tinkii jostain muusta. Itse olen tinkinyt kaikesta puuhasta himassa. En esim. jaksa siivota kotona kuin joskus hyvin harvoin ja viikonloput olen pyrkinyt pyhittämään levolle. Käyn vain lenkillä, saunassa ja syön. Sen jälkeen katson vaikkapa telkkaria ja jätän sosiaalisen elämän kuten terassikeikat hyvin satunnaiseksi huviksi. Onneksi olen viikonloppuisin saanut hyvin nukutuksikin. Moni keksii kaikenmaailman tekemistä viikonlopuksi ja ramppaa ties missä, mutta minä en tee niin, vaan makaan himassa. Matkustaminen, leffassa, ravintolassa tai vaikkapa Ikeassa ramppaaminen ei tee minusta yhtään parempaa juoksijaa. Ulkoistin myöskin nyt hieman ajattelua aikapulan ja HHM-pettymyksen vuoksi ottamalla Pfitzingerin valmiin 18 viikon ohjelman, enkä suunnittele itse nyt harjoittelua. teen nyt tuon 18 viikkoa ja katson sen jälkeen, missä kunto makaa ja fiksaan sitten lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Timo   
17 tuntia sitten, Guest Baltsu kirjoitti:

Ulkoistin myöskin nyt hieman ajattelua aikapulan ja HHM-pettymyksen vuoksi ottamalla Pfitzingerin valmiin 18 viikon ohjelman, enkä suunnittele itse nyt harjoittelua. teen nyt tuon 18 viikkoa ja katson sen jälkeen, missä kunto makaa ja fiksaan sitten lisää.

 

Kokemukset kyseisen ohjelman vaikutuksista ovat tervetulleita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ekiz   

Lentoasemalla raskasta työtä tulee tehtyä, pakkaamista, raskaita nostoja satoja kertoja vuoron aikana ja kävelyä vähintään se 8km vuorossa. Kyllä välillä kun kotiin pääsee niin ei paljoa tee mieli lenkille lähteä muutakun koiran kanssa kävelemään mutta siihen on vuosien varrella aika hyvin tottunut. Kotiin kun pääsen niin muksujen kanssa iltaan asti touhuan käytän koiran ja sitten juoksemaan, kivasti palauttaa ja seuraavana päivänä jaksaa taas paiskoo töitä, välillä myös pyöräilen työmatkat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2-vuorotyötä poliisina (kentällä siis), aamuvuoro normaalisti 8-20 / 7-19, yöt 20-08 /19-07. 12-tuntisia siis tehdään. Olen tykännyt tästä systeemistä, tosin jos on kaksi päivävuoroa putkeen töitä niin siinä välissä ei usein jaksa reenata (pvän 1 jälkeen). Yövuoroja ennen taas kerkee ihan hyvin. Siis tähän minun reenaamiseeni tätä aikaa on riittävästi. :) Kaikille tää ei varmaan passais, jos tarve ois reenata "vielä himommin" :) 

Yövuorojen välissä on monesti kevyt reeni tai ei reeniä ollenkaan, riippuu miten tööt sitä on kun herää. Mutta tavallisesti tää siis meinaa kevyttä kropan herättelyä tyyliin 5-7 km lenkillä, yleensä se jää tuohon 5 kilsan hölkkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  







×