Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyörän kuljetus ym?


romu

Recommended Posts

Nyt on sitten ensimmäinen oma maantiepeli hankittu, tai siis tilauksessa. Pitäisi malttaa vielä muutama viikko että pääsee kokeilemaan:)

Millaisella kuljetustelineellä kuskaatte pyöräänne autossa? siis katolle vai perään? Ilmeisesti katolla kuljettaminen olisi ainakin pyöräystävällisempää..

Entäs sitten kun pitää kengät hommata, kannaattako ostaa suoraan tri-kengät vai onko maantiekengillä jotain etuja tri-kenkiin verrattuna? Mihinkään huipputuloksiin en ole tähtäämässä, joten se muutama lisäsekuntti vaihdossa ei liene merkittävä..

Triathlon-innostus kasvaa samalla kun perusvarusteet alkavat olla kasassa;)

Link to comment
Share on other sites

Telineistä ei ole paljon kokemusta, mutta katolla pyörä ei ainakaan hypi (lue:saa naarmuja tai kolhuja)töyssyisemmälläkään tiellä, mitä voi tapahtua esim. halvassa peräkoukkutelineessä. Itse olen kuitenkin pitänyt pyörän autossa sisällä, missä se tietty vie tilaa aika paljon.

Kengillä ei oo paljon väliä jos ne laittaa jalkaan ennen ajoa. Hyvät maantiekengät voi olla jopa mukavimmat, mutta jos aikoo saada ne kengät vasta ajaessa jalkoihin niin sitten mahdollisimman yksinkertaiset kengät isolla tarralla on ehkä parhaat.

Link to comment
Share on other sites

Katolla pyörä säilyy puhtaampana kuin auton perässä. Ulkomailla ollaan tarkkoja rekkarin ja valojen näkyvyydestä, joten lisäpaneli vaaditaan, jos pyörä on peräkoukussa. Ilmanvastus on suurempi jos pyörä on katolla. Peräkoukku kiinnitys on yksinkertaisempi käyttää lyhyillä matkoilla. Kerran Kuopion SM-kisaa edeltävänä yönä kun oltiin tuttavien luona Mikkelissä meiltä pöllittiin vetokoukkuun laitettu teline. Pyörä oli onneksi tuttavien luona sisällä, mutta kiire tuli aamulla hankkia uusi teline, jotta pääsi kisapaikalle ajoissa. Saksassa tuli ajettua matalaan parkkihalliin pyörä katolla, ja satula meni paskaksi. Tiedän myös pari kaveria, joille on käynyt ihan samalla tavalla. Kerran jarrutin yhteen tietyön monttuun niin rajusti, että etuhaarukka vääntyi pyörän ollessa katolla, etupää haarukasta kiinni. Kerran soitin kotiin Göteborgin lauttajonosta ja sanoin, että mä oon rekkamies, kun olin pyörän korkeuden perusteella rekkojen kanssa samassa jonossa ja vähän kallimmalla hinnallakin. Hyödyt ja haitat on molemmissa. Ja olen tuhonut yhdet kammet kun pyörä oli purettu matkatavaroiden sekaan Honda Civicin sisälle. Paras tapa "ammattilaiselle" on sellainen auto, johon pyörä mahtuu kokonaisena. Ei tarvitse kisapaikallakaan alkaa ihmettelemään, että miksi vaihteiden säätö on pielessä, vaikka se vielä kotoa lähtiessä oli ihan hyvä. Sekin on jo puoli voittoa, että takarenkaan saa pitää kiinni, ja vain eturengas irrotetaan.

Sanoisin kuitenkin, että katolle, ja apukuskin puolelle, niin kurastuu vähemmän. Ja sitten kannattaa mökkiteillä katsoa, että ei oksat vie pyörää mennessään.

Link to comment
Share on other sites

Yhden kesän kokemuksella kattoteline on edullinen ja hyvä vaihtoehto.

Lomareissulla kun oli pyörä mukana niin hyvä olla myös lukko siinä telineessä jos käy syömässä, uimassa, kaupoilla jne....

Jos pääsi/joutui ilman perhettä liikkeelle, niin silloin takapenkki kumoon ja ehjänä pyörä sinne pötköttelemään.

Onnea myös Romulle uudelle pyörälle. Maantiekuume kasvaa myös monella muulla....

Link to comment
Share on other sites

Entäs sitten kun pitää kengät hommata, kannaattako ostaa suoraan tri-kengät vai onko maantiekengillä jotain etuja tri-kenkiin verrattuna? Mihinkään huipputuloksiin en ole tähtäämässä, joten se muutama lisäsekuntti vaihdossa ei liene merkittävä..

Viime kesän ajelin maastokengillä ja lukoilla myös maantiellä, tulevaksi kesäksi päädyin ostamaan hiilikuitupohjaiset maantiemalliset kengät.

Ajattelin että treenaan kuitenkin huomattavasti suuremmat määrät satulassa kuin teen kamojen vaihtoharjotteluita tai osallistun kilpailuihin. En usko että menetän kovin monta sekuntia napsauttamalla clipsut kiinni kuin käyttämällä yhtä isompaa tarraa. Kuten Perttu jo totesi niin tilanne on sit aivan toinen jos on tarkoituksena pujottaa jalat valmiina pyörään kiinnitettyihin kenkiin.

Ja maantiekengistä löytyy Suomestakin parempi valikoima kuin tri-kengistä. Hurmion mahdollisesti myöhemmin noustessa ehtii vielä ostaa oikeat tri-kengätkin rinnalle kisakäyttöön.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! Taidan toistaiseksi tyytyä kuljettamaan fillaria autossa sisällä, siihen asti kunnes ukkelikin saadaan innostumaan hommasta ja pyöriä tulee lisää;)

Maantiekenkiä kävin hieman kokeilemassa mutta ei oo helppo niidenkään hankinta. Kohtuuhintaisissa malleissa on kokoja vaan numeron välein ja sopivaa ei tietysti ole. Kalleimmissa löytyy kokoja puolen numeron välein mutta sellaisiin en oo vielä raaskinut satsata. Toistaiseksi puljuissa joissa olen käynyt on ollut tarjolla vain Shimanoja, pitää vissiin etsiskellä josko muista merkeistä löytyisi sopivaa.

Link to comment
Share on other sites

Maantiekenkiä kävin hieman kokeilemassa mutta ei oo helppo niidenkään hankinta. Kohtuuhintaisissa malleissa on kokoja vaan numeron välein ja sopivaa ei tietysti ole. Kalleimmissa löytyy kokoja puolen numeron välein mutta sellaisiin en oo vielä raaskinut satsata. Toistaiseksi puljuissa joissa olen käynyt on ollut tarjolla vain Shimanoja, pitää vissiin etsiskellä josko muista merkeistä löytyisi sopivaa.

Varsinkin tähän aikaan vuodesta valikoima on melkoisen nihkeä. Varmaan loppukuusta alkaa enemmän kenkiä tulla hyllyille.

Nykyisissä Shimanon kengissä lesti on melkoisen leveä mun kapeaan jalkaan. Sidi ois varmaan kova sana, mutta järkevän hintaista ja sopivaa kenkää ei löytynyt. Diadooralla oli hyvän tuntuinen edukas malli, mutta halusin kengän kiinnityksen napsuilla tarrojen sijaan. Päädyin lopulta ostamaan Niken kengät Brahenkadun MTB shopista.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on shimanon maantiekenkä, jossa on kiinnitys kahdella tarralla. Toinen on niin edessä että käytännössä yksi iso kiinnitystarra käytössä -> pitäisi toimia hyvin triathlonissa....?

Koko on tosiaan olennainen, että kenkä on jämpti. (Näin ainakin mulle uskoteltiin...) Että ei kannata ostaa sinnepäin- kokoa vaikka saisi vähän halvemmallakin...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy