Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kierros

Nilkan ulkosyrjän kipu

Recommended Posts

Onko jollakin kokemusta nilkan ulkosyrjän kivusta. Itselläni se alkoi muutamia viikkoja sitten ja juoksu oli mahdotonta ilman kipua silloin, sekä kävely oli linkkaamista. Todennäköisesti peroneus brevis jänne oli tulehtunut, koska juuri kehräsluun takana oli turvotusta ja kuumotusta, sekä sattui myös alemmaksi, minne jänne jatkuu. Kävin työterveydessä ja sain viikon tulehduskipukuurin ja pari päivää saikkua. Jalka rauhoittui viikossa ja pidin parin viikon juoksutauon. Sitten koitin muutaman pienen juoksulenkin ja ensimmäiset menivätkin ilman kipua, mutta sitten yhden lenkin jälkeen(tai oikeastaan lenkin aikana ja kotimatka oli jo hiukan tuskaa) kipu palasi. Nyt sitten taas kävellessä on hiukan kipua ja jos yrittää ottaa juoksuaskeleita, niin kipu on viiltävä kehräsluun takana. 

Onko jollain kokemusta tällaisesta ja onko mahdollista, että peroneus breviksessä olisi halkeama ja sen takia jalka ei parane? Jalka on hiukan "paksumpi" kehräsluun takaa... 

Harmittaa, että Juoksut on nyt tauolla ja pelkään, että menee kauan ennen kuin pääsee taas juoksemaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttuakin tutumpaa on kaikenlaiset nilkkavaivat. Itsellä myös vasemman nilkan ulkosivu on välillä ollut montakin kuukautta arka, ei siinä oikein auta muu, kuin tehdä suosiolla kaikkea korvaavaa ja kokeilla juoksua vasta sitten kun kävelyssäkään ei huomaa enää minkäänlaista erikoista tunnetta nilkassa. Sitten jos vähänkin sattuu, niin keskeytys. 

Itsellä tuo vaiva tuntuisi pysyvän ainakin jotenkin poissa, kun muutaman kerran viikossa käyn huolella hierontapallon kanssa tuon pohkeen läpi, erityisesti ulko- ja sisäsivun. Sitten yritän jokaisen pidemmän juoksulenkin jälkeen laittaa kylmää tuohon jalkaan, vaikka tuntuisikin täysin oireettomalta. Sitten myös noita nilkkoja ja jalketerän lihaksia kannattaa vahvistaa ja yrittää kehittää "symmetrinen" juoksutyyli. Esimerkiksi se jos asfaltilla jalat läpsyy erilailla kertoo että voi olla askelluksessa jotain häikkää. Mutta ei välttämättä juostessa kannata kovin radikaalisti alkaa sitä korjaamaan, vaan ehkä enemmän pikkuhiljaa lihasten kehittämisen kautta.

 

Olen myös käynyt saman vaivan vuoksi fysssarilla. Ei löytynyt juoksusta muuta vikaa, kuin että vasen jalkaterä taipuu muutaman millin sisäänpäin ja ponnistus tapahtuu keskemmältä päkiää, kun taas oikealla jalalla ponnistus oli käsittääkseni oikeaoppisemmin enemmän isovarpaan puolelta (mistä kuulemma saa vahvimman voiman aikaiseksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime talvena alkoi ulkokehräksen takana pistävä kipu. Tämä ajoittui samaan aikaan kun liukastelin ekoja lenkkejä vähän huonoilla kengillä. Jossain vaiheessa kipu tuntui vasta kun kilsoja oli lenkillä enemmän alla. Homma paheni sitten keväällä ja oikeasti haittasi jo juoksemista. Sain sitten duunin kautta lähetteen magneettiin ja peroneusjännehän siellä oli tulehtunut. Fyssarilta vahvistavia liikkeitä ja korvaavaa urheilua kesän ajaksi. 

2 kk jälkeen kokeilin kovia kävelykenkkejä jonka jälkeen jänne kipeytyi taas. Paluu ortopedille joka iski kortisonia poistaakseen loput nesteet jänteen ympäriltä. Huilailin muutaman päivän ja sain luvan kokeilla lenkkiä. Tämän jälkeen kun jalka tuntui hyvältä, sain luvan aloittaa kuormittamisen. 

 

Nyt on reilu kuukausi takana, vajaa 200 kilsaa mttarissa mutta aina välillä tuo jänne ilmoittelee. Kylmää koitan antaa aina suihkussa/saunassa, pohkeita pitää venytellä enemmän mutta jänne ei varsinaisesti ole turvoksissa. Edelleen menee tilannetta tarkkaillen mutta kyllähän venytellä pitäisi enemmän ja lihashuoltoa harrastaa myös paremmin. 

Tällä hetkellä pystyn siis melkein kivuttomasti juoksemaan. Olen epäillyt että voisiko johtua jumeista, askelluksesta tms. Paskamainen hommahan noi jännejutut on, mutta täytyy yrittää löytää juurisyy tai ainakin ne keinot jolla se vaiva pysyy aisoissa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Täytyy varmaan käydä jossain vaiheessa siellä fyssarilla. Ja täytyy yrittää myös hieroa pallolla pohjelihaksia(vaikka nyt ei vielä ole mitään lihaskireyttä). Ja täytyy myös kokeilla venytellä enemmän. Onko jotain hyviä vinkkejä vai ihan "yleisvenytykset" ovat hyviä? 

Tällä hetkellä en pysty ottamaan yhtään juoksuaskelta, koska tekee sen verran kipeää 😞 Kävelessä on myös kipua, mutta sen kanssa pärjää ja yritän pyrkiä astumaan suht normaalisti, että ei tulisi muita ongelmia. Kävelyä en voi tällä hetkellä harrastaa liikuntamuotona vaan pelkät "pakolliset" kävelyt ja paikasta toiseen siirtymiset teen. Huomaa kyllä heti särkyänä, jos on joutunut kävelemään liikaa. 

Mitä korvaavaa liikuntaa sitten suosittelette? Pyöräilykin sattuu siihen jänteeseen eli sekään ei ole hyvä. Pyöräilen päivittäin lyhyen työmatkan ja huomaan, että käytän tervettä jalkaa enemmän polkiessa. Kohta mulla on mahtilihakset toisessa jalassa 😂😂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now




×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy