Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tms

Minkälaiset kengät aloittelijalle?

Recommended Posts

Useamman päivän olen nyt pyörinyt liikkeissä sovittamassa lukemattomia kenkiä ja juttelemassa myyjien kanssa.

 

Alan tuskastua. Minkälaiset kengät kannattaisi ostaa?

 

Olen aloittelija, tällä hetkellä menen polarin 10km harjoitusohjelman mukaan. Asfaltti/kivimurska-alusta. Joskus aikaisemmin hölkkäilin halpislenkkareilla vuoden verran ilman ongelmia.

 

Hämmennystä tuottaa eniten, kun itsellä on aika kovasti ylipronatoiva lättäjalka... osa myyjistä sanoo että kannattaa hankkia neutraali kenkä, osa taas ei päästäisi kaupasta kuin ylipronatoivalle suunnitellun kengän kanssa. Pilaako jalkani tuettu kenkä vai päinvastoin?

 

Ylivoimaisesti parhailta jalassa tuntuu Asics gel kayano 25, mutta sitä ei kai juoksijapiireissä hirveästi arvosteta? Ja tuettu on kovasti... Gel nimbus 20 tuntuu myös hyvältä. Mutta nämähän ovatkin sellaisia ylivaimennettuja, ei ihme että tällainen aloittelija tykkää 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuuttia sitten, Tms kirjoitti:

Useamman päivän olen nyt pyörinyt liikkeissä sovittamassa lukemattomia kenkiä ja juttelemassa myyjien kanssa.

 

Alan tuskastua. Minkälaiset kengät kannattaisi ostaa?

 

Hämmennystä tuottaa eniten, kun itsellä on aika kovasti ylipronatoiva lättäjalka... osa myyjistä sanoo että kannattaa hankkia neutraali kenkä, osa taas ei päästäisi kaupasta kuin ylipronatoivalle suunnitellun kengän kanssa. Pilaako jalkani tuettu kenkä vai päinvastoin?

 

Ylivoimaisesti parhailta jalassa tuntuu Asics gel kayano 25, mutta sitä ei kai juoksijapiireissä hirveästi arvosteta? Ja tuettu on kovasti... Gel nimbus 20 tuntuu myös hyvältä. Mutta nämähän ovatkin sellaisia ylivaimennettuja, ei ihme että tällainen aloittelija tykkää 😅

 

Aloittelijan kannattaa ostaa kengät, joilla pystyy juoksemaan ongelmitta. Kun kehittyy, niin jalat vahvistuvat, jolloin kenkävalintoja voi muuttaa. Itse juoksin 3.33 maratonaikaan saakka painavilla ylipronaatiokengillä kaikki lenkkini ja ne olivat siihen aikaan 100g painavammat kuin mitä Kayanot nykyään painavat. En kokenut sitä silloin minkäänlaisena ongelmana. Puoli tuntia lähti enkasta maratonilla, kun vain jaksoin jonkun verran käydä lenkillä. Tuskin se tulos olisi kevyemmillä kengillä ollut parempi, kun pullonkaulana oli kuitenkin kunto. Jos Kayanot tuntuvat parhailta jalassa, niin silloin sanoisin, että ne kannattaa hankkia. Tuo Kayano 25 on oikeasti arvioissa todettu hyväksi kengäksi ja monella aloittelijoilla jalat eivät kestä juoksua kovin kevyillä kengillä.

 

Neutraali vs. pronaatio keskustelu on mennyt viime vuosina laidasta laitaan. Voi olla, että kaikki eivät tarvitse pronaatiojalkineita, mutta itselläni ainakin tilanne oli se, että neutraalit kengät menivät aivan linttaan. Kun hankin pronaatiokenkiä, niiden rakenne pysyi ryhdikkäänä. Sen takia juoksin niillä, kun ajattelin, että jos kengät ovat lintassa, niin se ei tee hyvää jaloille. Myöhemmin kun juoksutekniikkani kehittyi ja vauhtini kasvoivat samalla kun jalat juoksun myötä vahvistuivat ja vahvistin niitä myös ahkerasti pohjetreenillä, pystyin siirtymään neutraaleihin kenkiin, mutta se ei tapahtunut yön yli, vaan vaati aktiivista juoksua joku seitsemän vuotta. Lähtökohtaisesti sen vuoksi ottaisin aloittelijana mieluummin Kayanot kuin Nimbukset, mutta jokaisen jalat ovat yksilölliset. Samoin kuin se, kuinka paljon ylipronaatiota esiintyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

””parhailta jalassa tuntuu Asics gel kayano 25, mutta sitä ei kai juoksijapiireissä hirveästi arvosteta? Ja tuettu on kovasti... Gel nimbus 20 tuntuu myös hyvältä””

 

Siinähän se vastaus on. Kokeile sillä, mikä tuntuu hyvältä ja jos ei tuo kenkä sitten toimi, niin sitten vaan niillä halpislenkkareilla. Niiden halpisten ominaisuudet riittävät monessa tapauksessa aika pitkälle, ainakin ns. Sunnuntai juoksijalle. 

 

Vaan jos tavoittelet oikein kovia aikoja kisoissa ja harjoitusmääräsi ovat suuremmat, esim. 100 km viikossa tai yli, niin se oikea ja sopiva kenkä on varmasti silloin merkittävä tekijä. Silloinkin se sopivuuden testaaminen jalkaan on aloitettava jostain kengästä ja valinta aina ihan oman jalan tuntuman mukaisesti. 

 

Kun sitten aikanaan ne juoksumäärät kasvavat, niin tarvitset myös vaihtolenkkareita. Samoilla kengillä ei kannata kokemukseni mukaan koko viikkoa juosta. Mulle on sopinut parhaiten parit - kolmet kengät samanaikaisessa käytössä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenkien pitää tuntua jo liikkeessä hyvältä jalassa, sillä silloin ne sitä on myös jatkossa. Kuten sanoit, jos Asicset tuntuivat jalkaasi hyviltä, niin niillä sitten. Jatkossa sitten on lukematon määrä vaihtoehtoja tuetuista neutraaleihin. Tossuja kannattaa kierrättää sitten myöhemmin, kuten joukor tuossa mainitsi, tämä ehkäisee mahdollisia jalkaongelmia. Tarkoitan tässä sanoa, että tossujen on heti tunnuttava hyviltä ostettaessa, sillä ei ne sellaisiksi sopimattomista muutu. Olen sitä mieltä, että alussa iskutuksen takia onkin hyvä olla melko vaimennetut kengät, ennenkuin jalat vähän vahvistuu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, joukor kirjoitti:

Siinähän se vastaus on. Kokeile sillä, mikä tuntuu hyvältä ja jos ei tuo kenkä sitten toimi, niin sitten vaan niillä halpislenkkareilla. Niiden halpisten ominaisuudet riittävät monessa tapauksessa aika pitkälle, ainakin ns. Sunnuntai juoksijalle. 

 

Vaan jos tavoittelet oikein kovia aikoja kisoissa ja harjoitusmääräsi ovat suuremmat, esim. 100 km viikossa tai yli, niin se oikea ja sopiva kenkä on varmasti silloin merkittävä tekijä. Silloinkin se sopivuuden testaaminen jalkaan on aloitettava jostain kengästä ja valinta aina ihan oman jalan tuntuman mukaisesti. 

 

minusta tuo on juuri päinvastoin. Kokeneemmat voivat pärjätä halpislenkkareilla,  samoin jotkut nuoret kundit, joilla on erinomainen juoksutekniikka jne. Aloittelija sen sijaan ei saa kuin murheita markettilenkkareilla juostessa. Se on eri asia ajaa ruohoa pihalla kuin käydä juoksemassa. Kengät ovat juoksijan tärkein työväline kuitenkin. On fiksumpaa ostaa alesta ylivuotisia kuin jotain parinkympin markettilenkkareita. Minusta ovh:ltaan 100 dollarin kengät ovat halvimmat (Suomen hinnoista ei kannata puhua, koska ne määräytyvät täällä epäloogisesti), mitä järkevästi voi ajatella juoksukäyttöön. Asicsilla se on Roadhawk FF2, joka maksaa sen satasen. Alesta voi saada sitten viidelläkympillä. Reilusti vaimennetut kengät ovat yleensä kalliimpia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuuttia sitten, KooTee kirjoitti:

Kenkien pitää tuntua jo liikkeessä hyvältä jalassa, sillä silloin ne sitä on myös jatkossa. Kuten sanoit, jos Asicset tuntuivat jalkaasi hyviltä, niin niillä sitten.

 

Tarkoitan tässä sanoa, että tossujen on heti tunnuttava hyviltä ostettaessa, sillä ei ne sellaisiksi sopimattomista muutu. 

 

tuntua hyvältä jalassa on eri asia kuin tuntua hyvältä juostessa. On sellaisia juoksukenkiä, jotka eivät tarvitse sisäänajoa ja sitten toisaalta sellaisia, mitkä sitä tarvitsevat. Toki jos kenkä on alun perin epämukava tai se painaa jostain kohdasta, niin sitä ei kannata ostaa, mutta se ei silti tarkoita sitä, että tossu olisi heti ekasta lenkistä alkaen hyvä. Hokissa mulla oli niin, että se tossu tuntui aika jäykältä ja meni yli 100 kilsaa ennen kuin se oli mukautunut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

samoin jotkut nuoret kundit, joilla on erinomainen juoksutekniikka jne. Aloittelija sen sijaan ei saa kuin murheita markettilenkkareilla juostessa. Se on eri asia ajaa ruohoa pihalla kuin käydä juoksemassa. 

 

Niin. Aloitin juoksemisen nollasta. Eka lenkki oli n. 2 km, ja vuosi 2003 muistaakseni. Olin silloin jo ihan miehen iässä. Yli 35 v.ja painoa n. 88 kg. ( nyt 76 kg )  Ekat lenkkarit oli Prisman muutaman kympin pläägät. Kyllä ne oikeasti asiansa ajoi. 

 

Aikaisemmalla treenaamisellani  ei ollut mitään tekemistä juoksun tai oikean juoksutekniikan kanssa. Seuraavat kengät sitten taisi olla Pumat, sitten NB t jne.. Juoksuharrastuksen alussa kaikilla pääsin hyvin oikein eteenpäin, eikä jalat hajonneet, ei polvivaivoja, ei penikoita tai akillesvikoja tms. Kilometrimäärät ja vauhdit kun olivat alkuun toki varovaiset. Näin se on käsittääkseni monella muullakin aloittelijalla. 

 

Joten se siitä kokemuksen, tai nuoruuden kautta tapahtuvasta valinnasta. 

 

Kenkä, joka tuntuu hyvältä liikkeessä on todennäköisesti sellainen myös juostessa. Logiikka toimii, jos vertaat kenkään, jota et kokeile. Testaamistahan se toki voi olla, kunnes se mieluinen löytyy.

 

Harvemmin kenkiä muuten saa amatöörit koekäyttöön pariksi viikoksi. Sen halvan kengän kanssa jos aiemmin on tottunut liikkumaan, niin siinäpä on hyvä pohja verrata ja miettiä hinta/ laatusuhdetta ja omaa tarvetta. 

 

Perusasioiden kautta kestävyys, tekniikka ja kunto nousevat aikanaan. Silloin jalkakin jo oikeasti haluaa parempaan kenkään, mutta toisaalta jalka tottuu myös paljasjalkajuoksuun ja silloin mun kokemuksen mukaan myös rasitusvammojen riski pienenee vahvistuvien jalkojen johdosta. 

 

No, eipä tässä ole yhtä totuutta. Hienoa kuitenkin kuulla, että juoksijoisen määrä lisääntyy ainakin yhdellä :). 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instagramista bongattu. Eräällä b:llä alkavalla maratonin olympiavoittajalla jalassa Kayano 25:t. Väite, etteivät juoksijat arvostaisi ko. mallia, muuttuu kyseenalaiseksi. No itsehän en Asicseilla juokse, mutta... Just saying. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now




×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy