Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Jani Räsänen

Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

Recommended Posts

Tervehdys. En olisi ikinä uskonut että rekisteröidyn tälle foorumille. En olisi ikinä uskonut sitäkään, että nauttisin hetkeäkään juoksemisesta, koskaan.

No, edelleen inhoan juoksua, ellei mulla ole jotain perusteltua syytä juosta mutta olen oppinut huijaamaan itseni juoksemaan edes vähän.

 

Kerron vähän itsestäni ja sitten kerron miten olen alkanut juoksemaan. Ehkä tästä on joskus apua muille jotka inhoavat juoksua, mutta eksyvät tälle foorumille.

 

Olen 39v mies, ylipainoa löytyy noin 45kg, ehtaa rasvaa, painan 115-118kg päivästä riippuen. Olen ollut aina "pötikkä", mutta urheillut välillä aktiivisestikkin. Noin 4 ja 1/2 vuotta olen harrastanut kuntosalia, joka on  ollut kuitenkin vähäistä vajaan vuoden, aloin myös hiihtämään noin 4v sitten. Sain pudotettua painoani 28kg 3v aikana. Nyt on tullut takaisin melkein 20kg 2 vuoteen, kun moni hyötyliikunta jäi selkä/jalkakipujen takia. Sain asiat suht hyvään kuntoon kun kipujen syyt löytyivät viime syksynä ja nyt ollaan taas matkalla kohti 100kg. Tavoite on pysyvästi alle 105kg, silloinkin jää ylipainoa, mutta se ei haittaa jos kunto on riittävän hyvä. Minulla painon hallinta vaatii selkeästi säännöllistä liikuntaa, vaikka asiassa onkin 90% kyse ruokavaliosta. Mulla se ruokavalio ei pysy järkevänä ilman liikuntaa.

 

No miten tämä liittyy juoksuun: Kuten kerroin, olen aina inhonnut juoksua, myös armeijassa, vaikka minulla oli hyvä kunto ja juoksin reilu 3000m Cooperissa. Harrastusten vuoksi olisi kuitenkin hyvä jaksaa juosta tarvittaessa noin 5km putkeen ja Cooperissa olisi päästävä vähintään 2300m, tavoite kuitenkin on 2500m.

 

Kokeilin huvikseen Cooperia kylmiltään joku aika sitten ja pääsin 2000m juoksematta itseäni piippuun. Olin positiivisesti yllättynyt, mutta silti pettynyt. Huijasin itseni juoksulenkeille siten, että laitoin aserinkan selkään ja menin ampumaradalle juoksemaan 1,5km lenkin, jonka jälkeen ammuin 3-5 laukausta tauluun, juoksin uuden kierroksen ja ammuin taas. Repun paino oli 15kg ja jalassa vaelluskengät. Tämä tuntui yllättäen mukavalta, myös juoksu. Tämän jälkeen tein vastaavia 1,5-3km lenkkejä ampumaradalla muutaman. Sitten siirryin juoksemaan tielle josta 30% asfalttia, loput hiekkaa, edelleen ne vaelluskengät jalassa. Lenkki on 3,8km, josta juoksin 3100m ja kävelin loppumatkan kotiin jäähdytellen. Olin yllättynyt kun jaksoin juosta 3km putkeen. Nyt sain jonkin ihme älynväläyksen ja ostin polkujuoksukengät ja olen 3pvn aikana juossut kyseisen lenkin jo 2 kertaa. Tänään pitensin juoksumatkaa 200m ja juoksin alkumatkan loppumatkaa vauhdikkaammin, toisin kuin yleensä juostessa teen.

 

Minulla menee tuohon lenkkiin reilu 20min, juoksen alkumatkan sykkeellä 100-110, koska syke ei tunnu nousevan, tai sitten Polarissa on vikaa. Vauhteja en ole viimeaikoina juostessa katsellut, ainoastaan sykettä. Jostain syystä sykkeet pomppaa kuin taikaiskusta aina samassa alamäessä siitä sadasta 155-160, silloin on matkaa takana 750m. Pyrin juoksemaan näillä sykkeillä seuraavat 750m jonka jälkeen viimeiset noin 1,5km sykkeellä 170, mutta se tahtoo lopussa karata sinne 182 tienoille. Maksimiksi olen saanut 190 viimeisen 200m vedolla kun testasin.

 

Koetan tänne päivitellä, enimmäkseen iselleni, mutta miks ei myös kannustuksena muille samassa tilanteessa oleville. Toki ohjeet, neuvot ja kommentit ovat tervetulleita. Tavoitteena siis marraskuun alkuun mennessä 2500m Cooperissa, jos se vaan on mahdollista 3x/vk 3km treenauksella? Pystyn pidentämään juoksun osuuden 3,8km tällä samaisella lenkillä. Tämä pituus on siitäkin hyvä, että vanhempi lapsi jaksaa ajaa tuon pyörällä mukana.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa järkevän maltilliselta alulta! Sykkeistä ei kannata tässä vaiheessa välittää, ne tulee kyllä alas kun kunto kasvaa. Nyt vain kun maltat odottaa ennen kuin kasvatat juoksumäärää - ylipaino ja juoksuun tottumattomat jalat ovat huono yhdistelmä. Hitaasti mutta varmasti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitetään tähän nyt vastoinkäymisetkin. Viime yönä alkoi nenä tukkeutumaan ja tuli kovin vetämätön olo. Olin yön töissä ja laitoin sykemittarin nukkuma-ajaksi, kun tuntui rintakehää puristavan. Leposyke oli nukkuessakin 70-88. Vetämätön olo tuntuu jatkuvan ja varsinkin sisäänhengitys tuntuu hankalalta. Oli ajatus käydä tänään juoksemassa tai edes kävelemässä, mutta jätän suosiolla ainakin 3pv nyt levolle, vaikka töissä nyt on tietty käytävä.

 

Btw. Treenaan myös kävelyä noin 14kg rinkan kanssa vaelluskengillä, ihan koiran ulkoilutuslenkit yms, yli vuoteen en ole edes 10km lenkkiä tehnyt, mutta kun paikat alkaa olla kunnossa, niin pitää tämäkin ottaa suht säännölliseen ohjelmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä. 3pv sairaslomaa, ylähengitystieinfektio ja crp aavistuksen koholla. Nyt levätään ja tähän kaipaisin kommentteja. Miten aloitatte treenin sairastamisen jälkeen? Salitreenien suhteen mulla on kokemusta miten aloittaa kevyesti, mutta entä juoksu? Aloitanko pelkällä kävelyllä, kun juoksu on mulle hitaastikkin aika raskasta, vai olisiko järkevää juosta vaikka 100m pätkiä lenkin kuluessa?

 

Mitä tulee Muusa:n huoleen minun polvista repun kanssa kävellessä, niin se ei sinällään ole ongelma. Mulla on edelleen salin kautta suhteellisen vahvat tukevat lihakset. Se pitää myöntää, että yli 10kg repun kanssa juokseminen tahtoo vielä tällä painolla rasittaa selkää turhan paljon, siksi olen pitäytynyt max 1,5km yhtämittaisessa juoksussa jos on reppu selässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä taas. 2vk oli taukoa juoksemisesta flunssan takia, vieläkin on vähän  tukkonen ja limanen olo, mutta kävin juoksemassa.

 

Lenkki oli 3,7km josta kävelin ekat 650m kun oli koira hihnassa mukana. Loppumatkan juoksin ja tuntuu että paremmin meni näin päin. Tähän asti olen juossut alusta ja kävellyt lopusta.

Liittäsin tuon Polarin yhteenvedon treenistä mutta en osaa.

 

 Juoksuosuuden eka noin 1.5km syke nousee maltillisen tasaisesti 132 saakka, mutta pomppaa sen jälkeen 200m matkalla 172 ja pysyy  siinä loput 1.1km vaikka vauhti ei kasva yhtään. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuon mittariasian voit selvittää helposti mittaamalla sykkeen vanhalla konstilla esim. ranteesta sormella 10 sekuntia * 6 tms. ja vertaamalla lukuihin mittarissa. Jos tuo 40 pykälän yhtäkkinen nousu on todellinen niin sen eron kyllä helposti huomaisi tuolla menetelmällä. Kysyisin myös liittyykö tuo reppu jotenkin kiinteästi harrastuksiin joita varten nostat kuntoa? Itse lähtisin myös liikkeelle Muusan tavoin ilman reppua koska juoksu on silloin vain PALJON mielekkäämpää ja vauhdikkaampaa ja kardiovaskulaarinen kunto nousee kuitenkin yhtä lailla jos sydän tekee saman työn. Repun kanssa kävely kuulostaisi järkevältä jos se on lopullisena tavoitteena. Itse yhdistäisin silloin juoksua ilman reppua ja kävelyä haastavassa maastossa repun kanssa sopivassa suhteessa, tarvittaessa vielä lihaskuntoharjoituksia. Tämä vain omasta näkökulmasta, 15kg:n repun kanssa en selviäisi varmaan kunnossa yhdestäkään juoksulenkistä mutta ilman reppua tai ihan kevyellä juoksurepullakin voi onnistua tuntien juoksu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Kysyisin myös liittyykö tuo reppu jotenkin kiinteästi harrastuksiin joita varten nostat kuntoa?. Repun kanssa kävely kuulostaisi järkevältä jos se on lopullisena tavoitteena.  

 Selvennyksenä: aloitin juoksun repun kanssa, mutta juoksukenkien oston jälkeen olen luopunut siitä ja juoksen ilman reppua.

 

Kävelen edelleen repun kanssa arkiset hyötyliikunnat, esim koiran kanssa lenkit. Se liittyykin harrastuksiin. Olen nostanut repun painon 10 kilosta 14kiloon ja viimeisin lenkki oli 25kg rinkalla, mutta se tuntuu vielä raskaalta, ehkä kevennän sen 20 kiloon ja jatkan sillä.

 

Kuntosali on yksi harrastuksista, mutta maaliskuun jälkeen olen käynyt vain satunnaisesti, pistin juoksun 1 prioriteetiksi, mutta "odotan oikeaa hetkeä" saliharrastuksen aloitukseen uudelleen. Ajan hallinta on suurimpana ongelmana työn, opiskelun ja kaikkien harrastusten sovittamiseksi arkeen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatketaan. Sunnuntaina siis viimeisin juoksulenkki. Sen jälkeen 2pv 3,7km kävelyä 25kg rinkan kanssa, siihen tottuikin yllättävän nopeasti.

 

Tänään ei ollut mahdollisuutta juosta lenkkiä, mutta juoksin kuitenkin 3x350m ratakierrosta, eli 1050m. Aikaa siihen meni 5.48,  ja vähän sylettääkin kun en yhtään parempaan pystynyt. Käytännössä samaa vauhtia mitä juoksin jo kylmiltäänkin. Tosin  pitää ottaa huomioon, että treeniä on vasta olemattoman vähän takana, eikä kokonaisuus ole ravitsemuksen ja muiden harrastusten kanssa oikein kunnossa. Mutta olisihan se antanut hieman lisämotivaatiota jos olisi edes vähän paremmin mennyt.

 

Sykemittarissa on selkeästi vikaa, koska terassin kaiteen syke oli mittarin mukaan 88 kun kiepautin siihen etsimään gps signaalia. Lisäksi juoksun jälkeen näytti 80 sykettä, mutta käsimittauksella syke oli 130.  Kyseessä Polar 200 joka mittaa sykkeen ranteesta

 

Kannattaako ostaa uusi mittari ja seurata sykkeitä, vai pärjäänkö ilman? Vauhdin tuo näyttää suht oikein ja alun perin ostinkin juuri vauhtia mittaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ilman sykemittausta voi juosta täyttä päätä ja on juostu kovaa maailman sivu. Voi se olla hauskempaa kun ei tarvitse  vehdata lukemia. Yksi luokittelu on ihan tuntemuksen perusteella. Pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta (pppp, kokonaisia lauseita) =kevyt peruskuntolenkki ja maratonjuoksijoilla ns. pitkä lenkki. Eli yleensä suurin osa lenkeistä. Myös kävelyt. Puuskuttaa mutta jaksaa ainakin tunnin =(kova) vauhtikestävyyslenkki (yleensä Max 1-2 per viikko, eikä kannata mennä koko tuntia kerrallaan sillä harjoitus ei ole kisa. Pitää jäädä reilusti pelivaraa koska on parempi harjoitella seuraavana päivänä uudelleen kuin lepäillä viikko lihakset väsyneenä). Hapottaa ja lähes verenmaku suussa niin ettei jaksa kuin 3-5km = maksimikestävyys, ohjelmassa silloin tällöin, yleensä kuitenkin korkeintaan kerran viikossa . Toki aina on mahdollisuus hankkia myös oikea sykevyöllinen mittari jos raha oikein pakottaa taskuissa.

 

Ajoissa näkyvän kehityksen suhteen ei kannata hätäillä. Jos juoksutaustaa ei paljon ole niin kehitystä tulee ihan varmasti kun malttaa olla kärsivällinen ja juoksee nousujohteisesti (vähitellen enempi ja toisinaan kovaa). Nuo sairastelut ja muut vaivat vie aina hetkeksi takaisinpäin, mutta ei muuta kuin maltilla taas lisää. Jos pystyt esim. läpi talven pysymään liikkeessä niin varmasti jotain tapahtuu. Kuten sanovat että juoksijat tehdään talvella, ei parilla räväkällä treenillä ennen jotain testiä tai kisaa (jotka sellaisia juoksevat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin. Olin 4pv kertaamassa ja äsken kävin juoksemassa.

 

Ei toimi tuo sykemittari luotettavasti. Ajattelin nimittäin, että kävelen ensimmäisen kilometrin lämmittelynä ja juoksen sen jälkeen 12km tunnissa niin pitkälle kun jaksan.

 

Juoksin ensimmäiset 100m ja mittari näytti 11,6km tunnissa, kiristin vauhtia ja lopulta juoksin käytännössä täysillä, mutta 200m kohdalla vauhti oli vasta 11.9km tunnissa josta se 250m kohdalla pomppasikin sitten 13,9km tunnissa. Aloin hidastamaan vauhtia ja se putosi sitten 10,9km tunnissa, mutta olin jo aika poikki siinä vaiheessa enkä enää luottanut mittariin ja juoksin "tuntumalta" 6min täyteen (kuvitteellisen puoli cooperin.) Kello antoi matkaksi 1080m, mutta eipä tuohon näytä olevan luottamista. Edit: Viimeisen 30sekunnin aikana alkoi hapottamaan jo aika paljon, ei jalka meinannut oikein nousta.

 

Viimeisen reilun kilometrin juoksin kovaa aina 250m ja kävelin aina seuraavat 250m.

 

Marraskuun puoliväliin mennessä pitäisi juosta 2400m Cooperissa. Meinaa epätoivo iskeä....

 

Olen valmis juoksemaan 3 päivänä viikossa tuon 3,7km lenkin ja jos tarve vaatii, niin olen valmis juoksemaan tuon lenkin vaikka kahdesti niinä 3 päivänä.

 

Olisko antaa vinkkejä miten treenata a) ilman sykemittaria ja b) luotettavan sykemittarin kanssa, että pääsisin tavoitteeseen?

 

On kyllä tarkoitus jatkaa juoksua tuon Marraskuun Cooperin jälkeenkin, mutta nyt taitaa tulla aika kiire päästä siihen tavoitteeseen vaikka laskinkin sitä jo 100 metrillä alkuperäisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 28.8.2018 at 22.19, perttu kirjoitti:

 

 

Noin yleisellä tasolla vähitellen hieman pidempiä lenkkejä se 3-4 krt viikkoon. 30-60min per siivu vaikka aluksi ja vauhti pitää tietysti olla niin hidasta että ne tuntuvat mukavilta eli ei juurikaan hengästyttäviltä. Yhdellä kerroista sitten kovempaa vaikka tuo 3.x km. Tarvittaessa 3-4 osassa pienillä palautuksilla. Pikku hiljaa enemmän & useammin syksyn mittaan siten kuin paikat tuntuvat kestävän eikä väsymys nouse liian suureksi. Mutta helpon tuntuisia kilsoja tosiaan lisäten ja väliin aina reippaampi juoksu. Lopulta kyllä 2400m varmasti onnistuu, onko sitten marraskuussa on toinen juttu. Ei kannata liikaa kiirehtiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  




×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy