Jump to content
Juoksufoorumi.fi

onnia

Amatöörin mietteitä juoksutyylistä

Recommended Posts

26 minuuttia sitten, JKi kirjoitti:

Suhteellisen uusi tutkimus kertoo myös, että suurimmalla osalla huippujuoksijoista kantapää itse asiassa koskettaa maata ensimmäisenä.

Muutenkin ihan mielenkiintoista pohdintaa esimerkiksi askelluksen symmetriasta ja epäsymmetriasta. Johtopäätöksenä, että juoksutyyleissä paljon yksilöllisiä eroja ja mahdolliset muutokset tyyliin tehtävä varovasti vaiheittain.

PS. IAAF:n tiedote tutkimuksesta

• Like 1

On 7.8.2018 at 10.18, Jim kirjoitti:

Minulla on ollut 2 tapaa

- kuntosalin matolla. Olen laittanut kameran lyhyeseen kameratelineeseen, joka on kuvannut mattojuoksua. Tällä tavalla kuvasin sekä sivusta että takaa

- perinteisempi eli olemme tyttäreni kanssa kuvanneet toistemme juoksua lenkillä

Tuo kuntosalin matolla kuulostaa näin omiin korviin loistavalta idealta, ei käynyt edes mielessä tommonen kun en salilla käy koskaan. Toki toinenkin varmaan toimii mutta lähtökohtaisesti luulen että matto toimii paremmin. Kiitos!

tunti sitten, Laamis kirjoitti:

Tuo kuntosalin matolla kuulostaa näin omiin korviin loistavalta idealta, ei käynyt edes mielessä tommonen kun en salilla käy koskaan. Toki toinenkin varmaan toimii mutta lähtökohtaisesti luulen että matto toimii paremmin. Kiitos!

Pitäisi vain tietää, missä saleissa matto on paikassa, johon kameran saa muutaman metrin päähän. Itse kuvasin aikanaan Tikkurilan SATS/Fressissä. Tuolla mattojen takana on hyvin tilaa, mutta sivulla vähemmän, mutta kuvattua saa vaikka koko vartalo ei täysin näy. Ehkä sopivammalla linsillä näkyisi. Nykyään käyn Malmin Fix:ssä ja siellä olisi vaikea löytää kameran paikkaa.

Takaa tehdyssä kuvauksessa ja sen hidastuksessa näkee hyvin pronaation. Jos kuvaa eri kengillä, näkee kengän vaikutuksen pronaatioon.

Sivusta kuvauksessa voi kuvata ensin luonnollista tekniikkaa ja sitten hieman muuttaa tekniikkaa ja katsoa miten se vaikuttaa. Että oikeasti videolla huomaa, missä kohtaa tekniikkaa muuttaa, voi näyttää kameralle käsimerkin.

Jos ei ole aiemmin juossut juoksumatolla, niin ei se juoksu ihan sitä samaa ole, kuin ulkona juostu.