Jump to content
Juoksufoorumi.fi

onnia

Amatöörin mietteitä juoksutyylistä

Recommended Posts

Hei, ensimmäinen postaus tänne foorumille. 😊

 

En ole kovin kokenut juoksija tekniikan suhteen. Olen kyllä "kuntohölkkää" harrastanut elämän aikana, mutta mietteeksi tuli juoksutyyli, tarkemmin juoksun askeltaminen. 

 

Onko foorumin porukalla joitain neuvoja nimenomaan hölkkäämiseen? Suurin kysymys kuulunee tuohon askeltamiseen, onko kantapään kautta rullaaminen vai "päkijäjuoksu" kuntoilun kannalta parempi? Kannattaako mennä luontevammalla tyylillä? 

 

Erinäisiä sivustoja lukeneena ja videoita katselleena moni on sitä mieltä, että kestävyyskuntoilijan valinta on "kantapääjuoksu", toiset kumoaa tämän valinnan sillä, että se on alttiimpi rasitusvammoille? Myös suosittiin mahdollisimman pehmustamattomia kenkiä, että saadaan vahvistettua jalan lihaksistoa. 

 

Toiset sanoivat, että juurikin tämä "päkijäjuoksu" olisi vähemmän herkkä rasitusvammoille. 

 

Minun juoksutyyli on juurikin tuo "kantapääjuoksu", eli kantapään kautta rullaten päkijöille askeltaen. Välillä penikoissa tuntuu ja lenkillä tuppaa pohkeet tukkeutumaan. 

 

Tosineuvoja kaivataan, tavoitteena saada kuntoiltua itseni kuntoon, että jokin päivä tulevaisuudessa jaksaisi sen puolimaratonin juosta. Nykyään se ihan maksimimatka on 10km ~1h 15min, eli tämän jälkeen ollaan sit lähes sänkypotilaana, vaikka ylimääräistä ei ole kuin se ~10kg 😅 

 

Kiitos etukäteen vastauksista ja anteeksi, jos meni väärän otsikon alle (en ole foorumiammattilainen, vielä. 🤨

 

Hyvää kesää ja hyviä juoksuja! 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kanta on, että juosta kannattaa sillä tekniikalla miten pystyisit/haluaisit juosta ihan naturellina ilman kenkiäkin. Se lienee se tapa miten miljoonien vuosien evoluutio asian on tarkoittanut. Eli ei välttämättä kantapäät edellä.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi looginen neuvo on astua painopisteen alle. Sinäns ei ole väliä, tuleeko päkiä vai koko jalka ensin maahan.

Jos astuu kantapää edellä, on polvi usein suorana ja sitä kautta isku kohdistuu aina lonkkaan asti. Ainoa vaimentava elementti on kengän kantavaimennus.

Jos astuu painopisteen alle, on polvi väkisin koukussa ja siten joustaa. Tällöin kengän vaimennusta ei vaadita niin paljon.

Lisäksi jos astuu kantapää edellä, aiheuttaa se usein jarruttavan voiman. Jos astuu painopisteen alle ei tätä tapahdu

 

Tuosta näkee tuoreen ME-juoksijan hienoa tekniikkaa vaikka toki nopeus on kovempi kuin meillä. Polvi on koukussa ja kun paino laskeutuu jalalle, on jalka lähes painopisteen takana. Samalla tekniikalla voi juosta myös hiljaa https://www.youtube.com/watch?v=oweVg3Vps4w&t=452s

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos loistavista vastauksista ja perusteluista! 

 

Näin hiljattain seuraavan linkin facebookissa, tämän vuoksi rupesin noita tekniikka-asioita miettimään: 

 

https://brandstore.fi/blog-post.php?id=100&utm_source=Facebook&utm_medium=Ad&utm_campaign=paljasjalkablogi

 

Ja tämän jälkeen tutkin vähän näitä juttuja youtubesta, jossa Vainion juoksuopettaja neuvoi kuntoilijaa käyttämään kantapään kautta tapahtuvaa, rullaavaa juoksua.  Kyseinen clippi oli Elixir-ohjelmassa näytetty juttu. 

 

Tästä alkoi näiden mietintöjen polku 🤔😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksutyylistä en tiedä mitään, mutta entisessä elämässä juoksin kovempaa asfaltilla ja kengät kuluivat kantapäästä. Äskettäin katsoin 2900 km ajettuja kenkiä ja pohjat eivät olleet juuri kuluneet, ehkä hiukan päkiästä. Askel on varmaan matala..

Käytän vahvasti vaimennettuja kenkiä, eli kun ne vähitellen muotoutuvat jalkaan niin on vielä vaimennusta jäljellä. Tämä tuntuu jotenkin ekologisemmalta kuin heittää useammin kenkiä roskiin. Toki käytän kenkiä muuten vielä senkin jälkeen kun vaimennus on mennyt..

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, onnia kirjoitti:

Hyvä linkki. Voi ajatella myös loogisesti, onko järkevämpi astua polvi suorana vai lievästi koukussa.

Jotkut pitävät modernien kantavaimennettujen lenkkareiden ja usein Asics-merkin nousun 2000 luvulla siivittäneen kanta-askellukseen (ja pronaatiotuen ylikorostamiseen).

Kuten linkkaamassasi artikkelissa kerrotaan, lapset juoksevat luonnollisesti oikein, mutta kun ihminen on juoksematta vuosia ja alkaa vanhempana lenkkeilemään, on luonteva pikku hiljaa lähteä juoksemaan, kuten kävelee eli kantapää edelle

Usein lapset juoksevat paljain jaloin tai kevyillä kengillä asfaltilla. Tuo ei ole mahdollista ilman oikeaa juoksutekniikkaa. Valitettavasti nykynuorisolta voi lenkkarien ja tietokoneen ääressä istumisen vuoksi tuo luonnollinen taito kadota

Tässä muutama linkki noista lapsien luonnollisesta tekniikasta

https://www.youtube.com/watch?v=ryXEzumKhQ4

https://www.youtube.com/watch?v=qXXZL6oodPE

https://www.youtube.com/watch?v=_aQ8YlRyvkg

 

Itse lähdin muuttamaan tekniikkaa 2012 ja meni muutaman vuoden, että luonnostaa uusi tekniikka sujui. Oman juoksun videointi on hyvä tapa ja hyvin lahjomaton.

Ainakin itselläni puolikkaan ennätys parani minuutteja 2016 55-vuotiaana. Lisäksi kun minulla todettiin 2013 nivelrikko polvessa ja lonkassa, Ei ole enää varaa juosta kanta-askelluksella

 

 

Edit: Tässä vielä aikuisia juoksemassa asfaltilla https://www.youtube.com/watch?v=jf89ga9Vj-A

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli vastauksista päätellen lopputuloksena voidaan ajatella, että on kannattavaa harjoitella juurikin sitä "päkijäjuoksemista" vammojen minimoimiseksi, luonnollisuuden tukemiseksi sekä taloudellisen juoksemisen lisäämiseksi. 

 

Täytyypi lopettaa se kantapääjuoksenta ja käsijarrun päällä pitäminen (= polven suoraksi ojennus eteen). 

 

Kiitoksia kaikille! Huomenna täytyykin lähteä sitten tekniikkahippasille 😅👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa muistaa että pienikin tietoinen muutos tekniikkaan on kilsojen myötä iso uusi haaste uusille lihaksille joten varovaisesti ja vähän kerrallaan kannattanee edetä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhat tossut myös vaihtoon,etteivät ohjaa askelta vanhaan,kunsiihen kuluneet...tulipahan vaan mieleen...jos ovat jo selvästi kuluneet.

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No perkule, kenkäkaupoillekko tästä joutaakin 😅 Kiitos hyvistä pointeista. Suosituksia barefoot vai paksut+vaimeat? Vai onko puhdas mielipideasia? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelisin uusia tossuja sitä varten,jos ovat selvästi kuluneet vanhan juoksutyylin mukaisesti,niin askel menee ainakin oikein uusien tossujen myötä.

Tossuvaihtoehtoja on niin paljon mistä valita,että kyllä mieleiset varmasti löytyy.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuuttia sitten, onnia kirjoitti:

Eli vastauksista päätellen lopputuloksena voidaan ajatella, että on kannattavaa harjoitella juurikin sitä "päkijäjuoksemista"

Näin, mutta päkiällä ei tarvitse tulla alas. Moni käyttääkin midfoot strike eli koko jalalla maahan. Keskeistä on se polvikulma.

Kuten yllä mainittiin, muutos tapahtuu hitaasti. Todennäköisesti "uudet" lihakset kipeytyy jolloin kannattaa tilapäisesti palata vanhaan tekniikkaan. Matalan dropin pohjasta taipuisat kengät sopisivat asiaan, mutta matalaan droppiin totutteleminen saattaa aluksi kipeyttää akilleksen (koska se venyy enemmän). Kannattaa siis juosta osa juoksuista vanhoilla kengillä ja vähiten lisätä matalan dropin kenkien käyttöä.

En suosittelisi barefoot-kenkiä kuin vasta sitten, kun tekniikka on hallussa. Jotkut matalan dropin vaimennetut ?

Niissä varmaan ihmisillä on monia suosikkeja. Itse pidän esim. Saucony Kinvara 8 (mielestäni parempi kuin Kinvara 9)

Jos koko löytyy niin tuolla on aika halpaa https://www.sportsshoes.com/products/z/womens/?s=2&p=1&l=20&q=*saucony+kinvara&_cur=2

Itse totuttelin 2012 juuri Kinvaroilla, joissa on 4 mm droppi

 

Jos Kinvara 8:n päädyt (muitakin hyviä suosituksia varmaan tulee), niin tuolla voi sovittaa. Toki ostaakin jos haluaa maksaa 150 € Stadium

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen koettanut pyrkiä tasajalka-askellukseen pitkillä matkoilla ja askelparitiheydeksi noin 90 maratonkisavauhdeilla. Nopeassa juoksussa tulee tietenkin askel enemmän päkiälle. Pitkillä matkoilla käytän vaimennettuja neutraaleja kenkiä (Hoka) ja keskimatkoilla esim.  Pegasus 34 ja Adidaksen vastaavia. Joskus käytän lyhemmillä lenkeillä vaimentamattomia Fivefingersejä jalkojen kouluttamiseen. Nyt ei pariin vuoteen ole ollut vaivoja, paitsi piriformis joskus oireilee kovemman kuormituksen jälkeen, mutta keventelyllä menee ohi.

 

 

http://www.juoksija-lehti.fi/Harjoittelu/Juoksu/ArticleID/120

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy