Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vieras

Pituuden vaikutus coopperin tulokseen

Recommended Posts

Vieras

Terve. En ole ennen kirjoittanut tänne, mutta en tiennyt mistä muualta voisin kysyä tätä. Olen monen vuoden ajan miettinyt ja pohtinut asiaa cooper testi. Sitähän mitataan iän mukaan, mutta mihin se perustuu? Eikö tuossa pitäisi ottaa huomioon juoksijan pituus? Olen vuosia harrastanut juoksua ja olen todella lyhyt. Olen monissa asioissa joutunut toteamaan sen, että pituuteni vuoksi en yksinkertaisesti voi saada samoja tuloksia kuin vastaavan kunnon omistava henkilö, jolla on pituutta enemmän kuin minulla. Koska askel pituudessa on niin suuri ero. Pidemmälle ihmiselle minun juoksu vauhti on todennäköisesti hölkkää, kun taas heidän juoksu vauhtinsa minulle liki täysillä juoksemista. En toki ole asiaa testannut niin en tiedä varmaksi, mutta mitä olen seurannut muita juoksijoita lenkillä niin olen tullut tähän tulokseen. Yksinkertaisesti siitä syystä, että kun toinen ottaa yhden askeleen, niin minä otan kaksi.  Cooper taulukon mukaan saisin varmaankin tulokseksi huonon tai erittäin huonon, vaikka juoksen viikottain kymmenen kilometrin lenkkejä ym. Eli miksi ihmeessä Cooper testiä mitataan iän mukaan, eikä oteta huomioon pituus eroja? Koska onhan sillä suuri vaikutus kuinka pitkä askel on. Ja mitä pidemmät jalat, niin luonnollisesti askel on suurempi. Vai olenko todellakin rapakuntoinen, vaikka olen juossut pitkiä lenkkejä kymmenen vuoden ajan?

Pituushan ei meinaa mitään: Haile Gebrselassie 1,64m eikä paino 54kg, Cooper testissäkään.

Cooper testihän mittaa maksimaalista kestävyyttä eli max. hapenoton kykyä. 12min niin pitkälle kuin pääsee.

Mikä on todella lyhyt ? Taidat nyt pikkuisen liioitella askelpituuksilla.

Cooperissa on otanta todella laaja joten siellä on varmasti juosseet 2m ja 1.5m juoksijoita. Eli pituus ei ole muuttujana enää merkityksellinen. Eikä Cooperia koskaan ole juostukaan pituuksien mukaan lähinnä samantasoisia joskus samaan erään, että tulee kilpailua.

Mikäs se Nekon eli japaniksi kissan Cooper sitten on ?

Ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuu sekä rakenteellisia että toiminnallisia muutoksia, jotka heikentävät suorituskykyä oletusarvoisesti. Tuo ei tietenkään tarkoitta etteikö ihminen voisi olla esim. 40v paremmassa kunnossa mitä oli 20v. Mites lyhyt olet? No jokatapauksessa, kestävyysjuoksijoista esimerkkeinä suht nopeat ja menestyneet, miehistä Haile Gebrselassie 164 cm ja naisista Catherine Ndereba 160 cm. Väittäisin siis, että siihen askelpituuteen vaikuttaa pituuden lisäksi esim. voima ja voimantuotto, suhteessa massaan. Ei ole esim. Hailella erityisen lyhyt askel ollut, kun suorastaan liiti maratonilla.

• Like 1

En tiedä liittyykö aiheeseen mitenkään, mutta armeija-aikana muistan kuinka tuskaa oli komppanian yhtenä lyhimmistä marssia aina letkan hännillä. Eturivien 190 cm kaverit askelteli rennosti edessä ja itse harpoin omilla pikku muumijaloillani kuin viimeistä päivää takana ja siltikään en millään meinannut pysyä perässä.

Olen siksi miettinyt ihan samaa kuin ketjun aloittaja.

Vieras

Kiitos ruiskarhu asiallisesta vastauksesta. Jos voisin kirjoittaa sinulle yksityisesti voisin jatkaa keskustelua kanssasi, mutta tämä foorumi näytti jo itsensä ja asenteensa ja sen tähden en aio enää lukea enkä vastata viesteihin. Joten poistakaa koko topic. Minusta 160cm ei ole lyhyt, joten päätelkää hienohelma pätijät siitä. Asiallisista vastauksista kiitän ja kumarran. Ja nyt poistun. Pitäkää hienohelma klubinne

8 minuuttia sitten, parek kirjoitti:

En tiedä liittyykö aiheeseen mitenkään, mutta armeija-aikana muistan kuinka tuskaa oli komppanian yhtenä lyhimmistä marssia aina letkan hännillä. Eturivien 190 cm kaverit askelteli rennosti edessä ja itse harpoin omilla pikku muumijaloillani kuin viimeistä päivää takana ja siltikään en millään meinannut pysyä perässä.

Olen siksi miettinyt ihan samaa kuin ketjun aloittaja.

Juuri tätä tarkoitan ja olen tästä keskutellut muidenkin kanssa. Mutta asenne on täällä sen verran paska, että täällä on turha jatkaa keskustelua.

Kyllä se enemmänkin on niin, että ylimääräisestä pituudesta on haittaa. Samoin kuin painosta. Juoksunopeushan on suoraan kahden tekijän eli kadenssin (=askeleita minuutissa) ja askelpituuden tulo. Lyhyillä toki luonnostaan hivenen lyhyempi askelpituus, mutta vastaavasti luonnollinen kadenssi on suurempi. Toisaalta lyhyessä varressa on helposti vähemmän massaa, joka kompensoi tuota askelpituutta (voima/massa on lyhyillä helposti parempi). Pitkillä puolestaan askelpituus on luonnostaan pidempi, mutta kadenssin nostaminen on fysikaalisesti todella hankalaa, kun pitkien raajojen liikutteluun menee huomattavasti enemmän energiaa kuin lyhyiden. Samoiten pitkässä varressa on "ylimääräistä" massaa oli kuin luiseva menijä tahansa kyseessä!

@Neko mielestäni kysymyksesi ei ollut tyhmä. @kimmoke ois voinut vähän suodattaa vastaustaan. Ei tuosta välttämättä havaitse semmoista tervetuloa foorumille ja tsemiä juoksuun -viestiä.

Olipas huono trolli ei kertonut edes pituuttaan. Juoksufoorumilla tietääkseni on aina vastattu aloittelijoille asiallisesti niin nytkin. Itsehän sanoi tyhmäksi kysymykseksi ja jos ei kestä vastauksia niin voi voi ei se ole vastaajan vika.

Tekoloukkaantujat yök.

edit. tuossa äskettäin vastasin edeliselle uudelle foorumiin tulijalle ja sain viestin:

"Okei! Kuulostaa ihan järkevältä kyllä! Kiitos paljon kuule vastauksesta! " 🙂

• Like 1

Urheilulajit ovat erikoistuneet jo siinä määrin, että eri lajeissa on aivan erityyppisiä vartalotyyppejä. Kestävyysjuoksussa tuo tarkoittaa lähinnä hintelää rakennetta, monesti myös suhteessa pitkiä jalkoja. Kokonaispituus heittelee kyllä yllättävän paljon huipullakin. Armeijan marssivauhti on vähän eri juttu, kun siinä kävellään eikä juosta. Jos marssissa jokainen juoksisi omaan tahtiinsa niin eiköhän pakka sekoittuisi 🙂

Guest TilastollinenLuokitus

Se on tilastollinen luokitus, jos tarkoitat talukkoa jossa kunto luokitellaan viiten ryhmään sen mukaan minkä matkan jaksaa juosta 12 min ajassa. Sille miksei talukossa ole huomioitu painoa, bmi:tä, pituutta, lämpötilaa, korkeutta, siitepölyä, tms. mutta sitten yleens ikä ja sukupuoli on, tuskin on muuta syytä kuin se, että ikä ja sukupuoli on klassinen ja käytetty luokittelun asteikko. Urheilioiden Cooper taulukossa on vain sukupuoli, joka on yleinen joka uhrielussa. Jos olet käynnyt säännöllisesti lenkillä, niin et ole rapa "rapakuntoinnen".

tunti sitten, Don_Valido kirjoitti:

Pituudesta on vain haittaa juoksussa.

Ilmankos tästä mitään tuu. Kolmeatonnia pääse kuupperissa lähellekkään vaikka kuinka koittaa käyä lenkillä reuhtomassa 😎

t. nimm. 190cm

55 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Kyllä se enemmänkin on niin, että ylimääräisestä pituudesta on haittaa. Samoin kuin painosta. Juoksunopeushan on suoraan kahden tekijän eli kadenssin (=askeleita minuutissa) ja askelpituuden tulo. Lyhyillä toki luonnostaan hivenen lyhyempi askelpituus, mutta vastaavasti luonnollinen kadenssi on suurempi. Toisaalta lyhyessä varressa on helposti vähemmän massaa, joka kompensoi tuota askelpituutta (voima/massa on lyhyillä helposti parempi). Pitkillä puolestaan askelpituus on luonnostaan pidempi, mutta kadenssin nostaminen on fysikaalisesti todella hankalaa, kun pitkien raajojen liikutteluun menee huomattavasti enemmän energiaa kuin lyhyiden. Samoiten pitkässä varressa on "ylimääräistä" massaa oli kuin luiseva menijä tahansa kyseessä!

Kyllä en mieltäni pahoittaisi jos olisi hölkkäkisoissa ikäluokkien sijaan painoluokat. Pääsisi lusikoille paljon helpommin 😎

t. nimm. yli 85kg

• Haha 2

55 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Juoksunopeushan on suoraan kahden tekijän eli kadenssin (=askeleita minuutissa) ja askelpituuden tulo. Lyhyillä toki luonnostaan hivenen lyhyempi askelpituus, mutta vastaavasti luonnollinen kadenssi on suurempi. Toisaalta lyhyessä varressa on helposti vähemmän massaa, joka kompensoi tuota askelpituutta (voima/massa on lyhyillä helposti parempi). Pitkillä puolestaan askelpituus on luonnostaan pidempi, mutta kadenssin nostaminen on fysikaalisesti todella hankalaa, kun pitkien raajojen liikutteluun menee huomattavasti enemmän energiaa kuin lyhyiden. Samoiten pitkässä varressa on "ylimääräistä" massaa oli kuin luiseva menijä tahansa kyseessä!

Tämä selvensi hyvin omia pähkäilyjäni aiheesta, kiitos.

10 tuntia sitten, Neko kirjoitti:

Kiitos ruiskarhu asiallisesta vastauksesta. Jos voisin kirjoittaa sinulle yksityisesti voisin jatkaa keskustelua kanssasi, mutta tämä foorumi näytti jo itsensä ja asenteensa ja sen tähden en aio enää lukea enkä vastata viesteihin. Joten poistakaa koko topic. Minusta 160cm ei ole lyhyt, joten päätelkää hienohelma pätijät siitä. Asiallisista vastauksista kiitän ja kumarran. Ja nyt poistun. Pitäkää hienohelma klubinne

Juuri tätä tarkoitan ja olen tästä keskutellut muidenkin kanssa. Mutta asenne on täällä sen verran paska, että täällä on turha jatkaa keskustelua.

Mielestäni hieman liian herkkää nahkaa havaittavissa tässä, vaikka ehkä pikkaisen karkea vastaus kimmokkeelta. 

Oli kiva kun kävit. 

Kivempi kun lähdit 👍🏻 

Henkilökohtaisesti ei minulle jää ikävä. 

• Like 1