Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Guest Ihmettelijä

Vilpillä voittoon Lahti Ironman 70.3 kilpailussa 2018

Recommended Posts

Guest Ihmettelijä

Finntriathlon Oy oli järjestänyt hienot kilpailut eilen Lahteen.  Lisäksi olivat saaneet kisan Iroman series brandin alle, mille seikalle voi nostaa hattua. Katsojana huomasi, että kisa ei ollut ensimmäinen, jonka järjestäjä on järjestänyt. Kokemukset muista kisoista näkyivät ja puitteet oli loistavat hienolle triathlon tapahtumalle. Monelle ensikertalaiselle kokemus oli varmasti hieno.

Itse seurasin tapahtumaa tiiviisti paikan päällä ja lajia tuntevana se paljasti myös muita ei niin mukavia piirteitä. Näistä pääosaan nousi jälleen kerran peesaaminen pyöräilyosuudella. Se on heti sanottava, että Pro urheilijat ajoivat ammattimaisesti eivätkä peesanneet. Heillä on myös ammattikunnioitusta toista urheilijaa kohtaan ja peesaukseen ei hevillä ryhdytä. Tätä samaa ei voi sanoa, mitä tapahtui ammattimiesten ja ammattinaisten takana. Itse seurasin pyöräilyä kolmessa paikassa ja jokaisessa paikassa oli näkyvissä räikeää peesausta. Moni ajoi ns. sanotussa peesijunassa, jossa yleensä oli noin kymmenkunta kilpailijaa. Välimatka seuraavaan oli noin metri. Näitä peesijunia oli lukemattomia ja järjestäjä näytti olevan kovin haluton millään tavalla puuttumaan tähän. Ja itse peesausvalvojia oli kyllä lähes naurettavan vähän reitillä. Itselle tulee sellainen tunne, että tämä on osa-alue, johon järjestäjä ei halua puuttua syystä tai toisesta.  Samanlainen toiminta on kyllä ollut nähtävissä jo useiden vuosien ajan esimerkiksi muuten niin hienossa Joroisten puolimatkan kilpailussa.

Triathlonia on yleensä pidetty pitkälti kilpailemisesta itseään vastaan ja toissijaisesti muita vastaan. Näin varsinkin kuntotasolla. Mutta tietenkin tason koventuessa taistellaan myös tiukasti sijoituksista omissa sarjoissa. Näin tapahtuu varsinkin ikäsarjoissa. Tässä ryhmässä tapahtui eilen ehkä kaikkein räikein vilppi. Miesten ikäsarjojen 35-39 ja 40-44 voittajat ajoivat pyörän yhdessä pyöräilyn alusta pyöräilyn loppuun.  Itse olin kolmessa kohtaa katsomassa pyöräilyä ja nämä kaksi saman seuran kaverusta ajoivat joka paikassa peräkanaa peesikieltoa rikkoen. Jokainen joka tietää pyöräilystä jotain tajuaa, että tällä saavutettiin merkittävä hyöty. Mahdollisesti molempien tapauksessa ratkaisi voiton, koska kilpakumppanit olivat molemmilla vain muutaman minuutin päässä. Jos kilpailija on ajanut peesissä merkittävän osan matkasta, niin se hyödyttää myös juoksussa tämä kannattaa muistaa.

Jos on olemassa kilpailu, jossa on säännöt, joissa on peesauskielto, niin on järjestäjän velvollisuus valvoa sääntöä. Muuten kilpailu ei ole reilu kaikille ja mitalit menevät väärille henkilöille. Muuten monelle tulee sellainen tunne, että vain tyhmät noudattavat sääntöjä, koska järjestäjä katsoo niiden rikkomista läpi sormien. Lähtökohtaisesti sääntöjen noudattaminen lähtee jokaisesta kilpailijasta itsestään ja hänen moraalikäsityksestään. Itselle tulee sellainen tunne, että jos on valmis räikeisiin sääntörikkomuksiin esimerkiksi peesauksen kohdalla, niin kynnys rikkoa sääntöjä myös muussa urheilun osa-alueessa on matala.

Itse Lahdessa kisanneena kilpailin todellakin vain itseäni vastaan. Huonona uimarina napsin edellä ajaneiden selkämyksiä pitkin pyöräosuutta. Itse näin omin pikkusilmin loppupätkän alamäkiosuudella, kun eräälle näytettiin keltaista laikkaa. Muutenkin reitin varrella näin useamman kerran prätkätuomarin puuttuneen alkaviin possujuniin. Omien näköhavaintojen ja kokemusten mukaan peesausta ja possujunia oli vähemmän kuin Joroisissa. Myös Challenge Turussa on ollut väilliä menoa, mutta siellä olen nähnyt tuomareiden puuttuneen asiaan ja sanktion niin määrätessä syyllisten kökkineen penalty boxissa. 

En sano, etteikö peesausta ollut Lahdessa, mutta omien havainojen mukaan huomattavasti siistimpää menoa kuin muissa kisaamissani puolimatkoilla tai muissakaan peesikieltokisoissa. 

Ensisijaisesti sääntöjen noudattaminen on kilpailijan vastuulla. Olen itsekin saanut aikoinaan pillivihellyshuomautuksen kun tuomarin mielestä ylitin kuvitellun keskiviivan ohittaessani hitaampaa. Tiessä ei ollut maalattua keskiviivaa ja vieläkin vuosien jälkeen olen sitä mieltä, että kuviteltua keskiviivaa en ylittänyt. Kuitenkin nielin tuomion ja muistan tämän kultaisen säännön tänäkin päivänä. 

Lahdessa ilahdutti yleisön määrä reittien varrella kannustus katsomatta sitä, onko pro vai ikäsarjalainen. Tsempeistä / kannustuksista saa virtaa! Itsellä on tapana tilanteen mukaan nostaa pyöräosuudella peukkua tai käpälää tervehdyksen merkiksi. 
En tiedä, olitko yksi niistä ihanista katsojista joita reitin varrella näin, mutta kiitos joka tapauksessa 🙂

• Like 4

Guest Kas kummaa

Tarkka huomio! Ja väliajat tukee huomiotasi täydellisesti! T1:stä poistuttu samalla kellon ajalla ja matkalla molemmat väliajat sekunnin välein. Haisee kyllä. 

En tiedä pitäisikö tähän tarttua, kun en ollut paikalla itse edes katsomassa kisaa. Paikallaan katsoessa toki näkee vain sen yhden hetken. Tästä kaksikosta useamman valokuvan olen yhtälailla nähnyt netissä kisasta, ja väli on enemmän kuin legit. Myös tuomarimoottoripyörä ajoi pitkiä matkoja kaksikon kanssa, ja kuulemma kehui siistiä ajoa, vaikka vuorovetoa tekivätkin (saa ohittaa 25s aikana (silloin saa olla alle 12m päässä), ja ohitetuksi tulevalla on 25s aikaa jättäytyä yli 12m päähän (vai oliko se Lahdessa 10m, en tiedä), eli käytännössä 50s voi jopa mennä alle 12m välillä. Kun ohitetuksi tullut on jättäytynyt yli 12m päähän, saa hän halutessaan tehdä itse ohituksen heti kun haluaa samalla tavalla.).

kyllähän siitä molemmat hyötyy, jos on tasaväkiset kuskit kuten tiedän heidän olevan. Enkä tässä nyt uolustele, esitän vain oman kapean näkemyksen asiasta ja yleisesti avasin ”peesausta”, joka ei aina ole siis väärin, vaikka siltä voi joistakin näyttää siltä. 

Tietysti toivon, että tuomareilla on pokkaa puuttua vääryyksiin sääntöihin kirjauin menetelmin. Sormen heristelyt, vihellykset tmv huomautuksia ei pitäisi edes tulla, jos niistä ei ole sääntöihin kirjattu. Monissa kisoissa on suoraan kortti, ei huomautuksia.

Onhan niissä väliajoissa se sekunti vähintään joka kerta eroa, ja sekunnissa pyörä kulkee juuri tuon vaadittavan peesausrajan verran eteenpäin. 71 km väliajan kohdalla on järjestys näköjään vaihtunut.

2 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

En tiedä pitäisikö tähän tarttua, kun en ollut paikalla itse edes katsomassa kisaa. Paikallaan katsoessa toki näkee vain sen yhden hetken. Tästä kaksikosta useamman valokuvan olen yhtälailla nähnyt netissä kisasta, ja väli on enemmän kuin legit. Myös tuomarimoottoripyörä ajoi pitkiä matkoja kaksikon kanssa, ja kuulemma kehui siistiä ajoa, vaikka vuorovetoa tekivätkin (saa ohittaa 25s aikana (silloin saa olla alle 12m päässä), ja ohitetuksi tulevalla on 25s aikaa jättäytyä yli 12m päähän (vai oliko se Lahdessa 10m, en tiedä), eli käytännössä 50s voi jopa mennä alle 12m välillä. Kun ohitetuksi tullut on jättäytynyt yli 12m päähän, saa hän halutessaan tehdä itse ohituksen heti kun haluaa samalla tavalla.).

kyllähän siitä molemmat hyötyy, jos on tasaväkiset kuskit kuten tiedän heidän olevan. Enkä tässä nyt uolustele, esitän vain oman kapean näkemyksen asiasta ja yleisesti avasin ”peesausta”, joka ei aina ole siis väärin, vaikka siltä voi joistakin näyttää siltä. 

Tietysti toivon, että tuomareilla on pokkaa puuttua vääryyksiin sääntöihin kirjauin menetelmin. Sormen heristelyt, vihellykset tmv huomautuksia ei pitäisi edes tulla, jos niistä ei ole sääntöihin kirjattu. Monissa kisoissa on suoraan kortti, ei huomautuksia.

Täh? Vuorovedolla? Eikö ohittaessa pidä siirtyä ns. ohituskaistalle eli eri ajolinjalla kuin ohitettava. Ohitettavalla 25sek aikaa jättäytyä? Ei ainakaan Suomen triathlonliiton sääntöjen mukaan? Alle 10m peesihyötyä ei sääntöjen puitteissa voi saada kuin muutaman sekunnin/ohitus. Ja  jos joku parivaljakko tällaista jatkuvaa toistensa ohittelua kilpailussa harrastaa, niin todennäköisesti siinä myös rikotaan sääntöjä. 

Olen muutaman kerran istunut tuomarina moottoripyörän kyydissä kilpailussa. Suuri ongelma peesauksen suhteen on se, että kilpailijat eivät edes tunne sääntöjä. Suosittelen kaikkien aktiivikilpailijoiden tutustuvan sääntöihin ennen kilpailua, niin ei tarvitse sitten kilpailussa alkaa mussuttamaan tuomareille mitään ylimääräistä. 

Guest Moraali

Suomen triathlon liiton sivuilta kopioitu:

Kilpailijan tulee noudattaa yleisiä eettisiä ohjeita ja käyttäytyä reilun urheiluhengen mukaisesti kanssakilpailijoitaan

ja kaikkia muita urheilutoiminnassa mukana olevia tahoja kohtaan.

Kilpailija tekee kilpailusuorituksensa täysin yksin ja omalla vastuullaan järjestäjän osoittamaa reittiä sekä

annettuja ohjeita ja sääntöjä noudattaen.

Peesikieltoalue on kotimaan kilpailuissa 3 m sivusuuntaan x 10 m edellä ajavan takapyörän takareunasta

takana ajavan etupyörän etureunaan. Kilpailijan ohitus katsotaan tapahtuneeksi, kun ohittavan etupyörän

taso ylittää ohitettavan vastaavan tason. Ohituksen jälkeen ohitetun on 30 metrin matkalla jättäydyttävä 10

metrin päähän ohittajan takapyörän reunasta. Jättäytymisen aikana ajolinjan muuttaminen vasemmalle

katsotaan peesaukseksi.

Kilpailijan aloittaessa edellä ajavan kilpailijan (kilpailijoiden) ohituksen, tulee varmistua ohituksen turvallisuudesta.

Kilpailijan on ohitettava edellä ajava ajoryhmä koko sen matkalta ja vasta lopuksi siirryttävä ajolinjalle

radan oikeaan laitaan. Ohituksen tulee olla vauhdiltaan koko-aikaisesti eteenpäin vievää ja nopeampaa,

kuin ohitettavien. Ohitus ei saa kestää yli 30 sek. Ohitettavan ajoryhmän väliin siirtyminen on kiellettyä.

Tästä sääntörikkomuksesta (= peesirikkomus) seuraamuksena on peesirangaistus.

Rinnakkain ajaminen on kielletty ja se tulkitaan peesaukseksi.

Peesikieltomatka muihin ajoneuvoihin on 35 m.

Peesirangaistukset määritellään kilpailukohtaisesti

Niin suuri ongelma kilpailuissa on juuri että tuota 3x10m boksisääntöä ei tunneta tai ainakin harvoin noudatetaan. Usein ohitukset tapahtuvat nimenomaan niin, että otetaan ilo irti peesistä ja siirrytään vain muutama metri ennen ohitustilannetta ohituskaistalle. Joskus kaiken kukkuraksi ohitetaan kanssa kilpailija vielä sarvet viistäen ohi. 

Joskus ennen vanhaa nämä peesisääntö käytännöt käytiin aina kisainfossa läpi. Nykykäytännöstä ei tietoa? 

Guest Sääntöjä pitäisi muuttaa

Tuo ohituksen jälkeinen tilanne pitäisi mennä niin, että ohittajan vastuulla on repiä riittävä väli ohitettuun ilman, että ohitettu joutuu hidastamaan yhtään. Jos ohittajalla ei ole paukkuja mennä kunnolla ohi, niin pysyköön takana.

Turha ohitella, jos on niin lapanen, että ohitettu pystyy roikkumaan perässä

Guest Drafting
17 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

"yleisesti avasin ”peesausta”, joka ei aina ole siis väärin, vaikka siltä voi joistakin näyttää siltä."

Peesivapaissa kisoissa peesaaminen on väärin. Huomioon pitää ottaa tuo edelläkin mainittu etäisyys sivuttaissuunnassa eli "vuorovedoin ajaminen" ole sääntöjen puitteissa sallittua vaikka ohitellaankin.  

Niin, sääntöjen mukainen ohittamien syö siis enemmän watteja kuin säästää niitä. Toki jos kaksi kaveria ovat sopineet ohituspaikat/toiminnan niin, että ohitus tapahtuu nopeasti, niin silloin tällainen ”vetovuorojen” vaihtamisesta on varmasti etua. Valveutunut peesituomari tällaisen toiminnan kyllä nopeasti tunnistaa.

Jos ohitukset tapahtuvat sääntöjen mukaan, niin homma on ok. Kokemuksen perusteella voin sanoa, että helposti tuossa kyllä mennään sääntöjen rajamailla. Kokonaisuudessaan tämän kaltainen toiminta on mielestäni moraalisesti kyseenalaista, vaikkakaan siinä ei välttämättä sääntöjä rikottaisiinkaan. Pitkien matkojen triathlonkilpailut ovat mielestäni yksilöurheilua ja sellaisena tulisi myös säilyä. Toki onhan näitä ”apukuski” tapauksia nähty 90-luvulta lähtien triathlonkilpailuissa aina silloin tällöin.

19 tuntia sitten, Guest Sääntöjä pitäisi muuttaa kirjoitti:

Tuo ohituksen jälkeinen tilanne pitäisi mennä niin, että ohittajan vastuulla on repiä riittävä väli ohitettuun ilman, että ohitettu joutuu hidastamaan yhtään. Jos ohittajalla ei ole paukkuja mennä kunnolla ohi, niin pysyköön takana.

Turha ohitella, jos on niin lapanen, että ohitettu pystyy roikkumaan perässä

Tätä olen aiemminkin valitellut, kun uinti on minulla selvästi fillaria parempi. Pyöräilyn alkupuolella ohi menee iso joukko varsinkin isommissa kisoissa. Monilla on niin paljon enemmän vauhtia kuin minulla, ettei ongelmaa tule kun ovat hetkessä tuon 10 metriä edellä. Kun takaa tulee kuitenkin jatkuvalla syötöllä myös pyöriä, jotka ajavat vain vähän kovempaa ja palaavat oikeaan reunaan alle 10 metrin päässä edessä, niin käytännössä sääntöjä tarkasti tulkiten minun pitäisi pysähtyä tien laitaan niin kauaksi aikaa kun kaikki nuo ovat menneet ohi. Pahin tilanne on silloin, kun peesijuna menee ohi. Käytännössä olen useimmiten yrittänyt vain keventää vähän paitsi jos ohittaja palaa ihan suoraan eteen, on pakko lopettaa polkeminen hetkeksi. Jarruille en kuitenkaan mene, eli mitä tuo "jättäytyminen" sitten tarkoittaa?

Vuorovetojen ongelma tulee varmaan silloin, jos vetäjän paikkaa vaihdetaan kovin usein jolloin koko ajan sääntöjen rajoilla. Jos 90 km matkalla ohitetaan pari kertaa, voi sääntöjen mukaan silti ajaa. Viestiketjun alkuperäisestä tilanteesta en osaa sanoa, jos kaverit olivat ulkopuolisen silmin peräkkäin.

Eikö pyöriin saataisi jotain tarkkaa satelliittiseurantaa joka kertoisi, että liikaa peesiä kohta tulee sakkoa tai hylky? Tai jotain tunnistinta joka tunnistaa ympäröivät pyörät ja alkaa soittamaan summeria jos on liian kauan peesissä.

32 minuuttia sitten, Kale kirjoitti:

Eikö pyöriin saataisi jotain tarkkaa satelliittiseurantaa joka kertoisi, että liikaa peesiä kohta tulee sakkoa tai hylky? Tai jotain tunnistinta joka tunnistaa ympäröivät pyörät ja alkaa soittamaan summeria jos on liian kauan peesissä.

Onhan kilpailijoilla chippi ja matkalla väliaikapisteitä. Ei pitäisi olla mahdotonta näistä saada lisää tietoa vaikkapa väliaikapisteitä lisäämällä ja niiden dataa paremmin huomioimalla (tarkempi mittaus kuin 1 sek välein). Mallia peltipoliiseista, eli bokseja pitkin reittiä ja joissain niistä satunnaisesti chippitunnistimet?