Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jenniemilia

Missä juoksuappsissa on oikeasti hyvät ohjelmat pitkille matkoille?

Recommended Posts

Haluan, että treeniohjelma kulkee puhelimessa mukana, mutta en meinaa löytää sopivaa juoksuappsia. 

 

Tavoitteena juosta Lidingöloppet eli 30 km maastossa läpi syyskuussa. Moni kännykkäsovellus ei anna edes valita omaa tavoitetta puolimaratonin ja maratonin välissä.

 

MapMyRunissa on tällainen ominaisuus, mutta kun kokeilin syöttää tietoni ja luoda oman 30 km treeniohjelman, lopputulos on aivan älytön - se esimerkiksi pistää juoksemaan n. 3 viimeistä kuukautta ennen kisaa joka ikinen viikko 23 kilometrin pitkän lenkin, vaikka minulla ei ole edes kovaa aikatavoitetta. Vai kuulostaako korvaanne järkevältä? 

 

Hyviä sovellussuosituksia otetaan vastaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllä se ois hyvä vetää muutamia kuukausia ennen kisaa ehkä 1-3 pitkistä joka kk...1 kevyt ..1 joku vk joku 10 -15km ...tai vetoja jos kunto kestää ...ainakin palautuu  jos reenaa vain 3 kertaa viikossa...sekin on jo hyvä määrä hölkkää....nyrkki sääntö on - mitä pitempi matka sen enemmän määrää ja pitempiä vetoja pitemmillä palautuksilla...vk pitempinä ..samoin max juoksut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo sovellukset eivät ole tuttuja, mutta Garminin  kotisivuilla on erilaisia treenausohjelmia, ja nuo on mahdollista ladata Garminin appiin sekä sykemittariin, valmiiksi.

 

..ei siis tarvi tehdä muuta kuin juosta ohjelman mukaan.. 

 

Noista pitkistä.

 

Kerta viikkoon sellainen on ok. Tuntematta ohjelmaasi, juoksisin nuo viikottaiset ns. pitkät nousujohteisesti. Matkaa kerta kerran jälkeen kasvattaen. 23 km on sinänsä matkana ihan ok. Saisi olla jopa hieman pidempikin ennen Lidingöä. Se matkan pituus totuttaa elimistöä tulevaan koitokseen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

23 km pitkis on varmaan aika normaali. Itse juoksen sen viikottain, vaikka juoksen lähinnä puolimaratoneja en täysiä maratoneja.

Mutta jenniemilian tarkoitus lienee lähinnä vain läpäistä syksyn kisa, kuten itsekin sanoo. Itse olen samaa mieltä kuin joukor, eli kannattaa lähteä kasvattamaan pitkistä vaikka 10 km:stä siten, että joku 3 viikkoa ennen kisaa juoksisi ainakin 23 km pitkiksen. Muuten voi tulla aika kova koitos tuosta 30 km kisasta. Toki sen voi pääosin vaikka kävellä.

Varmaankin nuo valmiit treeniohjelmat lähtevät siitä, että juoksija lähtee juoksemaan koko matkan. En tiedä onko sellaisia treeniohjelmia, joiden avulla kykenee osin kävellen lähinnä läpäisemään jonkin tietyn matkan.

Koska aikatavoitetta ei ole, tuo pitkis voi mennä viikon "kovasta treenistä" ja loput viikon lenkit vain  sopivan kevyttä juoksua. Jos ei ole pitkiä matkoja juossut, keskeitä lienee vain juosta riittävästi. 40 km/vko ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy