Jump to content
Juoksufoorumi.fi


eve82

Vhh dieetti/juoksu

Recommended Posts

Mä taas kyselen täällä tyhmiä.. :D

 

Kokeilen vähähiilarista dieettiä tarkoituksena saada rasvoja alemmas.

Käyn salilla ja nyt kevättä kohden lisään juoksua mukaan (kesällä sitten enimmäkseen juoksua ja pari kertaa viikos sali).

 

syön hiilareita normaalisti paljon ja ne tulee lähinnä kaurapuurosta, pastasta/riisistä/perunasta, parista leipäpalasta ja vähän salaatista tms rehuista. 

Ajattelin nyt syödä siten että syön  noita kaikkia mutta paljon vähemmän. Esim entisen n.4 perunan tilalla yks peruna ja puuroo meni ennen n.3-4dl niin nyt vain 1dl.. ja lenkki- salipäivinä välipalalla vois syödä pari leipää koska välipalasta parin tunnin päästä olis sali/juoksu.

Riittääkö nämä hiillarimäärät juoksutreeneihin?

 

Juoksen tällä hetkellä viikossa 2 kertaa: toinen 60min kestävä treeni jossa vaihdellaan sykealuetta niin että eka matalalalla sykkeellä ja siitä nostetaan sykettä ja lopuks syke taas alemmas. Toinen treeni pk-lenkki.

Tuohon sykelenkkiin tarvii enemmän hiilareita niin riittääkö jos lenkkiä edeltävänä päivänä syöö enemmän hiilareita TAI ottaa energiageeliä/urheilujuomaa ennen lenkkiä ja sen aikana?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilemallahan tuo selviää. Jos energia ei riitä, niin hyvin nopeasti se näkyy vauhdissa ja jaksamisessa.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ihan varma onko siitä pari tuntia ennen syödystä leivästä apua jos energiat tippuu liian alas pidemmällä aikavälillä (eli ollaan jatkuvasti liian matalilla kaloreilla). Oman kokemuksen mukaan enemmän ratkaisee kokonaiskalorit, jos ne tippuu liikaa niin kroppa leipoo itsensä tukkoon eikä siinä auta mikään. Toki kyllähän lenkin alle kannattaa syödä, olipa sitä dietillä tai ei. Mutta jos kroppa on tyhjä niin se ei välttämättä auta ollenkaan. Yksi ongelma on se että hermosto ei palaudu kunnolla jos kehossa ei ole hiilaria tarpeeksi, olo muuttuu flegmaattiseksi. Ongelmana ei siis välttämättä ole sen hetkinen hiilarin puute vaan se että hermosto ei jaksa nostaa kierroksia... Toki tuohon löytyy rasvanpolttajaa yms stimulanttia (esim punaiset turkinpippurit tuntuu toimivan ihan kohtuudella), mutta en suosittele: kohta on kroppa semmoisessa tinassa että siitä ei irtoa mitään.

 

Tämä on aika monimutkainen asia, eli kokeilun kautta viisaammaksi. En ole vhh:tä koittanut joten sikäli olen jäävi sanomaan, voihan se kroppa reagoida terävämmin ylimääräiseen hiilariin. En tiedä.

 

Voihan se olla että etenkin alussa voi olla takkuista jos ruokavalio muuttuu radikaalisti etenkin hiilareiden suhteen, mutta käsittääkseni kroppa tottuu vhh-ruokavalioon, joten kärsivällisyyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat kokemukseni eivät kyllä puolla vhh ruokavaliota ja kestävyys tai voimaharjoittelua samaan aikaan. Olin vhh-ruokavaliolla pitkään tai 1.5 vuotta. Painoa sain putoamaan ihan kivasti, mutta urheilu piti pitää todella lyhyinä setteinä. Yli tunnin mittaiset raskaat suoritukset imivät mehut miehestä ihan totaalisesti ja palautuminen oli hidasta. Ja jos hiilareita nautti ennen suoritusta, niin seurauksena oli enempikin hiilarikooma, kuin suorituksen parantaminen. Tämä hiilarien välttely loppui omalla kohdallani todella ikävään autoimmuuni sairauteen, joka saatiin kuriin vasta, kun ruokavalio normalisoitui. Toki olemme yksilöitä ja se mikä sopii jollekin toiselle ei välttämättä sovi toiselle. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vhh toimii hyvin yhdessä harjoittelun kanssa. Vatsa pysyy kunnossa eikä aikaa kulu turhaan tankkailuun ja bamajuiluun kesken kisan tai harjoituksen. Kirjallisuus varoittelee elimistön sopeutumisvaikeuksista, jos aloittaa uuden elämänvaiheen ruokailussa liian nopeasti. Itse en sellaista ole huomannut.

 

Koska minulla ei ole hiilihydraatti-intoleranssia eli tyypin 2 diabetestä, sovellan diettiä vapaasti tarjolla olevan ravinnon mukaan. Pitkis menee parhaiten aamukahvin voimin 16 h paaston jälkeen.

 

Kirjallisuuden mukaan elimistön sopeuttamisessa vhh-ruokavalioon menee muutama päivä tai viikko. Aikaa tarvitaan, jos kroppa ei ole koskaan polttanut rasvaa koska verenkierto on aina sokeria täynnä. (Osapäivä)paaston ottaminen mukaan saman tien taisi tehdä oman kokemukseni niin helpoksi

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis onko nyt oikeana tavoitteena laihduttaa vai koitella jotain enemmän tai vähemmän trendikästä ruokavaliota? Ilmeisesti kummassakin kohdassa tavoitteena on lopulta laihduttaminen. Kai sitä salilla jaksaa istua vähilläkin kaloreilla, mutta juoksusta ei tahdo tulla kyllä mitään jos vetää kalorit liian alas. Siinä ei paljon geeli tai puoli litraa urheilujuomaa auta ennen lenkkiä. Kuten Hatapa tuossa alussa sanoi niin kokeilun kautta se oikea taso selviää. 

 

Oon itte koittanu pudottaa kaloreita reippaasti harjoittelun ohessa. Se johtaa vain tienposkessa seisoskeluun kun ei jaksa juosta ja pilalle menneisiin harjoituksiin

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Siis onko nyt oikeana tavoitteena laihduttaa vai koitella jotain enemmän tai vähemmän trendikästä ruokavaliota? Ilmeisesti kummassakin kohdassa tavoitteena on lopulta laihduttaminen. Kai sitä salilla jaksaa istua vähilläkin kaloreilla, mutta juoksusta ei tahdo tulla kyllä mitään jos vetää kalorit liian alas. Siinä ei paljon geeli tai puoli litraa urheilujuomaa auta ennen lenkkiä. Kuten Hatapa tuossa alussa sanoi niin kokeilun kautta se oikea taso selviää. 

 

Oon itte koittanu pudottaa kaloreita reippaasti harjoittelun ohessa. Se johtaa vain tienposkessa seisoskeluun kun ei jaksa juosta ja pilalle menneisiin harjoituksiin

 

Tavoitteena on polttaa rasvaa kestävyysurheilussa. Laihdutus on jo tehty. https://www.mensfitness.com/training/endurance/zach-bitter-100-mile-american-record-holder-he-also-eats-almost-no-carbs

 

Hiilihydraattitankkauksen edelläkävijä Tim Noakes on muuttanut mielensä: https://thenoakesfoundation.org/nutrition-network/fat-adapted-do-you-need-carbohydrates-if-running-on-the-lchf-diet ja urheiluravinteiden myyjät ovat raivoissaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuolla tuota on puitu melko perusteellisesti. Kokeilemallahan tuo selviää, mikä käy kenellekin. Kuntoilijalla ei suorituskyky ole niin tärkeää, jos ei kilpaile. Itse en kisatreenien aikana välttelisi hiilareita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, second kirjoitti:

En ole ihan varma onko siitä pari tuntia ennen syödystä leivästä apua jos energiat tippuu liian alas pidemmällä aikavälillä (eli ollaan jatkuvasti liian matalilla kaloreilla). Oman kokemuksen mukaan enemmän ratkaisee kokonaiskalorit, jos ne tippuu liikaa niin kroppa leipoo itsensä tukkoon eikä siinä auta mikään. 

Tuota mä tässä mietinkin. Jos pystyisi syömään proteiinia ja rasvoja vastaavasti enemmän ettei kokonaiskalorit tipu liian alas. Mutta riittäneekö se siltikään, se pitää vaan kokeilla..

 

7 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Siis onko nyt oikeana tavoitteena laihduttaa vai koitella jotain enemmän tai vähemmän trendikästä ruokavaliota? Ilmeisesti kummassakin kohdassa tavoitteena on lopulta laihduttaminen. Kai sitä salilla jaksaa istua vähilläkin kaloreilla, mutta juoksusta ei tahdo tulla kyllä mitään jos vetää kalorit liian alas. Siinä ei paljon geeli tai puoli litraa urheilujuomaa auta ennen lenkkiä. Kuten Hatapa tuossa alussa sanoi niin kokeilun kautta se oikea taso selviää. 

 

Oon itte koittanu pudottaa kaloreita reippaasti harjoittelun ohessa. Se johtaa vain tienposkessa seisoskeluun kun ei jaksa juosta ja pilalle menneisiin harjoituksiin

Ruokatrendeistä en tiedä paljoakaan. Mulla kyseessä ei ole edes varsinaisesti laihduttaminen vaan saada rasva% alemmas ja kiinteytyä. 

 

Mun pt teki mulle 2kk sitten ruokaohjelman jossa syödään ihan helvetisti. Ok, jaksaa paremmin salilla ja juostessa mutta jotain siinä on pielessä kun rasva% vaan nousee ja lihas% junnaa paikallaan. Ja on vähän sellainen tukala olo tuosta syömisestä.

SIKSI ajattelisin että jos jonkun verran hiilareita ottaa pois niin mun kohdalla se ei vaikuttaisi kun syön niitä nyt niin paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sulla on asiansa osaava pt niin se varmaan tekee oikeat johtopäätökset ja laskee ruokamäärät uusiksi. Ottaisin siitä kyllä ensimmäisenä vaikka neljänneksen pois ja katsoisin mitä tapahtuu. Tuo että ottaa 3/4 pois kuulostaa siltä että haetaan oikotietä onneen joka ei kauaa kestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuuttia sitten, p358 kirjoitti:

 

Hiilihydraattitankkauksen edelläkävijä Tim Noakes on muuttanut mielensä: https://thenoakesfoundation.org/nutrition-network/fat-adapted-do-you-need-carbohydrates-if-running-on-the-lchf-diet ja urheiluravinteiden myyjät ovat raivoissaan.

Sen mitä tuota englantia osaan niin mun mielestä tuossa ei sanota että HH tankkaus on ihan turhaa hommaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkein alkaa itseäkin houkuttelemaan vhh-dieetti kun maha vain kasvaa vaikka kuinka urheilee. Toki energiat varmaan olisivat dieetin aikana alhaalla ja se vaikuttaisi urheiluun, mutta toisaalta juoksu kyllä nopeutuisi huomattavasti jos saisi muutaman kilon pois painosta. 

 

Vhh:ssa vastustaa se, että sen kannattajat vaikuttavat yleensä vähän daijuilta ja ovat melko fanaattisia. Toisaalta järkevätkään ihmiset eivät sinänsä taida kieltää vhh:n laihduttavaa vaikutusta, vaan kritiikki kohdistuu ruokavalion muihin ongelmiin. Minä alan olla sellaisessa tilanteessa että haluan laihtua seurauksista välittämättä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Melkein alkaa itseäkin houkuttelemaan vhh-dieetti kun maha vain kasvaa vaikka kuinka urheilee. Toki energiat varmaan olisivat dieetin aikana alhaalla ja se vaikuttaisi urheiluun, mutta toisaalta juoksu kyllä nopeutuisi huomattavasti jos saisi muutaman kilon pois painosta. 

 

Vhh:ssa vastustaa se, että sen kannattajat vaikuttavat yleensä vähän daijuilta ja ovat melko fanaattisia. Toisaalta järkevätkään ihmiset eivät sinänsä taida kieltää vhh:n laihduttavaa vaikutusta, vaan kritiikki kohdistuu ruokavalion muihin ongelmiin. Minä alan olla sellaisessa tilanteessa että haluan laihtua seurauksista välittämättä...

 

 

Sama mullakin, että syön keveästi ja terveellisesti, mutta mahaläskit on ja pysyy. Tsekatkaa youtubesta Dr Bergin ravitsemusvideoita. Sieltähän se löytyi vastaus miksi itsellä menee noin. Insuliinit on kokoajan tapissa kun syön pitkin päivää, parin kolmen tunnin välein, kuten on opetettu. Pari päivää sitten aloitin paastosysteemin, jossa en säästä kaloreita, mutta syön vain kaksi kertaa päivässä. Ton pitäis auttaa merkittävästi. Saa nähdä. Jos kroppa on täynnö insuliinia niin rasva ei voi silloin palaa. Tai jotenkin noin se meni.

 

Tämä EI OLE dieetti, koska ruokia ei ole rajattu mitä saa syödä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy