Jump to content
Juoksufoorumi.fi

marika_

Tukholman maraton 2.6.2018

Recommended Posts

Lämpötilasta huolimatta lähdin matkaan oman kuntotasoni ylärajoilla, eli aivan liian kovaa. Puolivälissä 1:55 ja päin seinäähän siinä sitten törmättiin kramppien merkeissä, mutta tulipahan kokeiltua! Loppuaika päälle 4 tuntia. Mitä tästä opin? Itseni tuntien en yhtään mitään.😀

Tunnelma oli fantastinen, kiitos hyvien järjestelyiden ja yleisön kannustuksen!

• Like 4
  • Thanks 1
  • Haha 4
  • Confused 1

Itse pääsin kelistä huolimatta tavoitteiseeni (5h alitus). Kertooko se sitten enemmän hyvästä lämmönsietokyvystä vai liian kevyestä tavoitteesta? Ainakin paluulennolla sain kanssamatkustajalta tiukkaa analyysia siitä, kuinka puolet viileämmässä kelissä juoksisin 4:20-4:30. Ehkä kokeillaan sitä ensivuonna.

Mutta hyvin järjestetty tapahtuma kaikkineen. Miinusta ainoastaan siitä, että maalissa olisi heti kaivannut jotain energiaa ja että ilmeisesti ne parhaat tarjoilut oli siellä urheilukentän toisessa päässä, johon en enää pystynyt kävelemään. 

• Like 6
  • Thanks 1

tunti sitten, marika_ kirjoitti:

Mutta hyvin järjestetty tapahtuma kaikkineen. Miinusta ainoastaan siitä, että maalissa olisi heti kaivannut jotain energiaa ja että ilmeisesti ne parhaat tarjoilut oli siellä urheilukentän toisessa päässä, johon en enää pystynyt kävelemään. 

Joku kerta Tukholmassa oli puolestaan niin kylmä, että en kyennyt juomaan kahvia siellä huoltoalueella, kun käteni vapisivat niin,  ettei kahvi pysynyt kupissa. Jätin huollon tarjoamiset väliin ja lähdin laivalle kuumaan suihkuun ja sen jälkeen nauttimaan palautusjuomia.

Onnittelut kaikille maaliin pääseille! Oli aikamoinen lämpötila.

Minä en käytä, enkä ole koskaan käyttänyt minkään valtakunnan mittareita joista vauhdin näkisi, vaan olen juossut ainoastaan "omaa vauhtia" ja tarkkaillut vauhtia aina viiden kilometrin väliaikojen perusteella. Niin tein myös tänä vuonna. Mutta nyt jätin kelin vuoksi kaikki aikatavoitteet ja jänikset omaan arvoonsa ja lähdin vain turistina katselemaan uuden reitin maisemia. Tätä reissua varten hommasin myös elämäni ensimmäisen vaimonhakkaajapaidan joka oli oikea valinta hellejuoksuun. Rasvasin itseni niin huolella 50 suojakerroin aurinkorasvalla hotellissa, ettei mitään palamistakaan päässyt tapahtumaan.

Lähdön jälkeen päästin tuhansia selkiä ohitseni ja vain nautiskelin hitaasta lönköttelystä. Uudesta reitistä tykkäsin, sehän oli nousujen suhteen selvästi mukavampi kuin vanha reitti. En tiedä oliko nousuja yhtään vähempää, mutta nyt suurin osa oli pitkiä loivia nousuja joita on mukavampi naputella kuin jyrkää raastavaa kiipeämistä. Kannustus oli alusta loppuun huikeaa, kuten Tukholmassa aina. Huoltokin tosiaan toimi Tukholman tavalla, eli kaikki pelasi kuin sveitsiläinen mekaaninen kello. Juotavaa oli tarpeeksi ja suihkujakin oli mukavan usein. Jouduin kyllä itse käymään bajamajassa varikolla 17 km kohdalla, kun tyhjennys ei ollut aamulla onnistunut hotellilla kunnolla. Mutta ei se mitään, maisemiahan tänne oltiin tultu katselemaan. Vauhtini oli todella hidasta. Alle neljän tunnin miehenä hieman kyrsi kun 4:15 jänöt painoivat ohitse. En kuitenkaan antanut asian häiritä millään tavalla, vaan kipittelin edelleen "kunhan tässä katselen nähtävyyksiä" -taktiikalla. Juoksu maistui ja kilometrit etenivät.

Hornsgatanilla olisi tehnyt mieli mennä juoksemaan varjoon lippusiiman vasemmalle puolelle, mutta järjestäjät huutelivat että pitää pysyä oikealla. Ilta-Sanomien mukaan tässä kohdassa oli kuulema 200 juoksijaa juossut vasenta kaistaa suoraan tajuamatta kääntyä oikealta kaistalta alas rantaan. Mielestäni siitä on ihan turha syyttää järjestäjiä. Vaikka tuossa nyt pieni harhautumisen riski olikin, niin kyllä se reitti pitää joka tapauksessa kartalta sen verran käydä läpi ennen kisaa, että on jotain käryä mihin mennään vaikkei kaupunkia ja reittiä yksityiskohtaisesti tuntisikaan. Siitä käytiin sitten tarkastamassa MS Birger Jarl, joku cruiseri ja Mariella ennen kääntymistä takaisin Söderille. Jossain täällä tuli vastaan se tunneliosuus autojen kanssa. Se oli ehkä ainoa pätkä josta en niin suuresti pitänyt. Tunnelit sinällään on kivoja, mutta se autojen läsnäolo toi vähän pakokaasuisen meiningin ainakin itselle mieleen. No tunnelistakin selvittiin ja höyry jatkoi valitsemallaan taktiikalla munaravia kohti maalia. Västerbro meni leikitellen ylitse kun vauhti oli ollut niin hidas, että voimia oli mukavasti jäljella. Tokaisin ennen sillan ylitystä "So mr. Västerbro. We meet again, but this time advantage is mine!" ja jatkoin matkaani. En muista menivätkö 4:30 jänöt ohitseni ennen vai jälkeen siltaa, mutta se kyrsi kun katseli heidän olevan vielä 12:10 matkaan lähteneitä (itse starttasin 12:00). Hetken aikaa lähdin peesaamaan näiden jänöjen kyytiin, mutta sitten ajattelin, että paskat! Mun taktiikka on tänään vain olla turistina 😄 niinpä annoin niidenkin jänöjen mennä menojaan ja jatkoin hidasta juoksemistani.

Huollosta muuten sen verran, että kaikki mitä tarjoiltiin otettiin. Vettä meni suun lisäksi aika paljon päähän. Otin yleensä pari mukia vettä vesipisteeltä josita toisen join ja toisen kaadoin päähän. Lisäksi viilensin itseäni suihkuissa ja vesiränneistä kauhoin vettä lippikseen sekä sieneen. Olen jo näillä vuosilla myös oppinut pitämään puljongista ja odottelinkin sitä kolmenkympin paikkeilla ja mietin onko se lämmintä tänäkin vuonna. Kyllä oli. Join herkullisen puljongin ja naureskelin kun joku aasialainen juoksija ekan huikan otettuaan sanoi "What a fuck!" ja meni räkimään puljonkia roskikseen. Kasvisliemi on vaarallinen vastustaja! Mutta oli minullakin oma taisteluni huollon tarjoamien "herkkuejn" kanssa. En muista sitäkään missä sitä geeliä jaettiin, mutta se oli kamalan makuista. Imin kuitenkin vesipisteellä kiukulla kaiken sisääni, vaikka tavara maistui ihan vehkeelle. Ja taas kelpasi juosta eteenpäin.

Keli ei ollut mikään helppo ja jo puolikkaan jälkeen olinkin alkanut kerätä selkiä. Nyt lopussa tuntui siltä kuin olisin melkein ainoa joka ohittelee muita (kyllä muut ohittelivat minuakin, mutta piti vähän psyykata itseä). 35km, 36km, 37km, jne jne. Vasen oikea, vasen oikea. Lopulta päästiin Strandvägenin tokalle kierrokselle ja siitä sitten Narvavägenille kohti neljänkympin tolppaa. Vielä yhdet huikat vettä ja pari mukillista päähän ja siitä maalin. Maaliin saavuin lopulta ajassa 4:47:58.

Olen viimeksi juossut näin hitaasti vuonna 2011 tokalla marallani. En kuitenkaan ole harmissani, sillä ideana tänä vuonna olikin vain katsella maisemia. Lisäksi harjoittelu keväällä oli rikkonaista nilkan nyrjähtämisen, flunssan ja työmatkojen vuoksi, mutta silti olisin varmasti päässyt 4:00 - 4:30 välille jos olisin lähtenyt juoksemaan sillä tasolla missä kunnossa olin. Olosuhteista täytyy kuitenkin sanoa sen verran, että minun mielestäni tuota kuumaa keliä hieman ylireagoitiin. Kuumassa voi kuitenkin jäähdytellä itseään vedellä, mennä suihkujen kautta, kävellä, mennä varjoon, vaikka istua hetken! Mutta jos on kylmä, kuten vuonna 2012 oli, niin silloin ei mikään auta. Jos saan tulevaisuudessa valita kahden pahan väliltä, niin minun valintani on ehdottomasti helle ennen kylmää!

Kai sitä pitää ensi vuonnakin itsensä lähtöviivalta löytää. Tulisi kymmenes perälkkäinen Tukholma täyteen ja sen taktiikkana voisikin olla oman ennätyksen (3:51:16) rikkominen :)

Höyry kiittää ja kuittaa ja toivottaa vielä kerran onnea kaikille maaliin pääseille.

PS. Ja olitte tekin kovia jotka starttasitte, mutta jouduitte syystä tai toisesta keskeyttämään!

• Like 7

On 1.6.2018 at 10.42, SteadyRunner64 kirjoitti:

Ihan vaan mielenkiinnosta, onko tietoa tämän maratonin nousumetreistä tai edellisen vuoden. Muutama töyssy näköjään odottaa varsinkin loppupuolella. Västerbron sillalle tullaan vauhdilla😬.  Näyttää kuitenkin paremmalta kuin viime vuosi, ehkä.

Klikkaa kuvaa niin näkyy kokonaan profiili.

banprofil.png

228 metriä garminin mukaan.

10 minuuttia sitten, juhajussi kirjoitti:

Oli kuuma mutta lähdin normivauhtia liikkeelle, ajatuksena kokeilla... Päädyin opiskelemaan maratonnöyryyttä, mikä onkin erittäin hyödyllinen oppi. Puoleen väliin mentiin suunnitelmien mukaan, sitten nestehukka alkoi tehdä työtään. Jos tehotasot on omaan suorituskykyyn nähden korkealla, imeytyminen hidastuu ja jos haihtuminen on samaan aikaan tätä luokkaa, yhtälö on mahdoton. Lopun tulin henkinen kantti katkenneena ja fyysisesti uupuneena, km vauhti romahti 20s. Ihmettelin jo siinä, miksi selät edellä eivät kuitenkaan katoa kaukaisuuteen eikä ohimarssia tapahdu. Loppuaika 3h2min. Tulokset olivatkin mielenkiintoisia tuon hyytymisen takia. Sijoitus 185 on minun paras Tukholmassa, vaikka nyt oli aiempaa enemmän juoksijoita, jolloin olen myös juossut jonkin verran nopeamipia aikoija. Täydellisestä hyytymisestä huolimatta sijoitus on loppupuolella parantunut! ainoastaan viimeisillä 2km on muutama mennyt ohi. Muut katkesivat näissä olosuhteissa vielä enemmän.

Erikoisolosuhteet ovat ongelmallisia kuntojuoksijan kannalta kun kisaillaan vain itseä vastaan ja ainoa helppo vertailukohta on edelliset omat juoksut. Käytännössä silloin ei voi kuin vain lähteä juoksemaan pitkää lenkkiä ja samalla menettää tulosmotivaatio.

Tapahtuma oli tututun mukava, ensi vuonna uudestaan taas lisää oppineena!

Olihan kova aika ja sijoitus, vaikka tapahtui tuo fysiikan uupuminen. Ensivuonna tärähtää taas alle 3 tuntia.

• Like 1

Täytyy vielä sanoa että ylivoimaisesti paras tapahtuma tähän mennessä. Menee kirkkaasti Pariisin edelle omassa luettelossa. Vanhasta reitistä en tiedä mutta tämä uusi kyllä näyttää parasta Tukholmaa. Yllätti myös se että tuolla tosiaan tapahtuma on iso ja se näkyi ainakin liikenteen osalta merkittävästi kun autoja ja julkisia ei ollut seassa pyörimässä. Tänne pitää tulla uudestaan!

• Like 1

On 3.6.2018 at 17.35, marika_ kirjoitti:

Itse pääsin kelistä huolimatta tavoitteiseeni (5h alitus). Kertooko se sitten enemmän hyvästä lämmönsietokyvystä vai liian kevyestä tavoitteesta? Ainakin paluulennolla sain kanssamatkustajalta tiukkaa analyysia siitä, kuinka puolet viileämmässä kelissä juoksisin 4:20-4:30. Ehkä kokeillaan sitä ensivuonna.

Onneksi olkoon hienosta juoksusta!   

Olen juossut kolme maratonia +30 C lämpötilassa  ja veikkaisin että itselläni vaikutus loppuaikaan oli noin 15 min + 15 C lämpöön verrattuna.  Tämä siis 3.30 ajoilla. 

Olin itse laskeskellut olevani jossain 3.45-4.00 kunnossa. Olin ajatellut juoksevani jotain 5.30 tempoa, mutta helleuutisten jälkeen päätin lähteä 4.00 jänön matkaan ja katsoa miten kroppa toimii. Alkumatkasta sykket olivat yllättävän korkealla, ekalla kympillä avg varmaan jotain 155 (max 190). Juoksu tuntui kuitenkin kevyeltä, eikä helle tuntunut mitenkään pahalta. Jänön matkassa mentiin 35km aivan helposti, eikä missään vaiheessa tuntunut pahalta. 30+ jälkeen alkoi kuitenkin tulla olo, ettei vatsa ota enää muuta kuin vettä vastaan. Olisi varmaan pitänyt väkisin yrittää geeliä (jota oli matkassa). Nakuttelin västerbron vielä ylös kevyesti selkiä napsien, mutta seuraavan alamäen jälkeen (36km?) tuli aivan totaaliseinä. Vikat kilsat laahustin jotain 7.00 tempolla, ja loppuaika 4.09. Ennätys tuli (vanha 4.12), mutta 4h alitus jäi haaveeksi.

vähän jäi hampaankoloon, sillä koin olevani ”helposti” 4h kunnossa. Takana keväällä 600+ km, kymppi 44 min ja lukuisia 25km pitkiä 6-6.15 tempolla. Varmaan tossa kisan aikaisessa tankkauksessa olisi mietittävää 😔

• Like 3

Meni hyvin tai niinkuin olin ajatellut maratonini. Pelkäsin kuumuutta ku luulen etten osaa hölkätä ollenkaan lämpösessä mut kyl se menee ja hiljaisella vauhdilla viel tosi mallikkaasti. Omaa luonnollista vauhtia jos olisin mennyt niin olisi ollut aika helvettiä. Olin saanut itseni vähän väärään ryhmään ku kuvittelin et oisin voinut treenata talven tosi hyvin ja olla jopa ennätyskunnossa niin ryhmäni oli C. Menin karsinaan ja ajattelin et jään siihen niin perälle ku pystyn. No lähtö läheni ja takaryhmä laskettiin liikkeelle ja otettiin lippusiima pois. Meninkin rauhassa seinän viereen seisoskelemaan ja ajattelin päästää ohi kaikki siihen asti kun 4.30jänikset tulee, en malttanut. Sit ku tuli 3.45 ja 4jänikset lähin ryhmän mukaan ja vähän ajan päästä starttas. Sykemittari päälle ja menoks.

Aluks en saanut vauhtia mieluisaks, alun ruuhkan takia meni melkein 8min eka kilsa sen jälkeen 7ja jotain, ajattelin et jo on saatana. No sen jälkeen meni sen 6.30mikä oli tavoite puoleen väliin saakka ja syke ja tuntuma matalalla jossain loivassa ylämäessä 140neen nous ja ennen puolikasta kanssa. Jatkuu myöhemmin ku kone temppuilee,..

Jossain ennen kymmentä kilometriä tuntui et olin päästäny kaikki ohi kun oli tosi väljää hölköttää. Sit tulikin 3.45jänikset ja muut ohi mitkä oli lähteny 10yli. Puolessa välissä ajattelin et nyt saan mennä 6-6:15 kilometrejä ja loppua kohden viel hurjempaa vauhtia jos on rahkeita, no ei ollu mut ihan hyvin jaksoin, ehkä voi sanoa et pari viimeistä kilsaa hyydyin jos ei vauhti ni tuntuma. Stadionilla hullu loppukiri. Kyllä tankkasin huolella joka pisteellä ja menin vesisuihkuista ym ja kaadoin vettä päälleni. Ajattelin et noin se on fiksua hölkätä jos ei ennätystä yritä tai anna kaikkeansa. Eipä oo jalat oikein moksiskaan. Yleensä ne on juntturassa 3päivää. Paljon parempi mieli jäi ku monista huonoista maratoneista mis en oo päässy tavoitteeseen. 

Siellä Hornskatanilla olin niin koomassa vissiin etten huomannut siellä vasemmassa reunassa juoksijoita mitkä oli siis nopeampia, käännyin oikein. Myö kun tultiin sielt takas joku nainen meinas mennä kai toista kertaa sinne viking linelle ja järkkäri sano et jatka suoraan. Tuntui et ne 4.30jänikset meni kovaa ja ajattelin et jos ne on jääny sumppuun ja korjaa kovemmalla vauhdilla tilanteen, otin väkisin kiinni 12.10lähteneet jänikset ja ajattelin huonolla matikkapäällä et ne saattaa ruveta hölläämään vauhtia jos on liian ajoissa maalin tuntumassa, menin ohi ja olisin halunnu oman ryhmän 4.30 jänikset saada kiinni. Siinäkin melkoista koomaa etten huomannu et ne ois ohittanu minua. Jotkut jänöt jätti pallot tien sivuun. Tolla ryhmällä oli vielä pallot ja viirejä ja jäniksiä oli varmaan 6ainakin. Oli kyllä hieno Tukholman matka. 

• Like 1

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy