Jump to content
Juoksufoorumi.fi

rifish

Juoksutapahtumien ruokatarjoilut - Kuraa vai skeidaa?

Recommended Posts

rifish   

Myönnän, rahtusen provosoiva otsikko ja sinänsä kyse on juoksutapahtumien suhteen mitättömästä asiasta, mutta onhan noi Suomessa juoksujen jälkeen tarjottavat ruuat lähes poikkeuksetta kaikkea muuta kuin makunautintoja.

Kyllä, tapahtumien järjestäjät menevät tiukalla taloudella ja harva osallistujakaan lähtee hakemaan juoksutapahtumasta kulinaarista nautintoa, mutta ainakin itse tykkäisin palkita itseni kisan jälkeen hyvällä ruualla. Pääosin tarjolla on kuitenkin jotain kuivaa ruikkaria juustosiivulla tai laihaa keittoa. Varmasti poikkeuksiakin on, itselle ei vaan tule yhtään mieleen. Näin ollen hyvän ruuan joutuu oikeastaan aina hankkia tapahtuma-alueen ulkopuolelta. 

Heitänkin tässä vähän täkyä tapahtumien järjestäjille, jahka joku uskaltaisi panostaa tähänkin osa-alueeseen tapahtumassa ja viedä juoksutapahtuman kokonaisvaltasena kokemuksena uudelle tasolle. Kenties tässä olisi myös mahdollisuus kasvattaa tapahtumasta saatavaa katetta. Mitä muut ootte asiasta mieltä?

• Like 1

hatapa   

Jos juoksee äärirajoillaan, niin eihän ruoka edes maistu moneen tuntiin juoksun jälkeen. Keitto on useimmiten pudonnut, vaikka olisi juossut vähän kovempaa. Ja olut tietysti menee aina.

Itse en ainakaan lähtisi sisällyttämään ruokaa osallistumismaksuun. 

ErAh   

Ainakaan KK53 jälkeen ei olisi uponnut juuri muu, kuin leipä ja soppa, vaikka en mitenkään kovaa sitä juossutkaan. jos olisi ollut tarjolla vaikka pastaa, niin olisi voinut hissi nousta ylös aika nopsasti. Sinänsä on hienoa, että jotain on heti tarjolla maaliin tulon jälkeen. Nopeuttaahan tuo palautumista, muutoin tulisi vedetyä hotellihuoneessa vain pari pisseä ja jatkettua siitä hotellin aulaan....

Olen @hatapan kanssa samoilla linjoilla eli minullekaan ei ruoka maistu moneen tuntiin suorituksen jälkeen. Kun jotain kuitenkin pitäisi syödä, niin keitot uppoaa hyvin. Ja erityisesti jauhelihakeitto ja hernekeitto. Mikään kiinteämpi, kuten se kuiva leivänkäntty, ei nielusta mene alas ja (omituista kyllä) suklaakin vähän niin ja näin. Varma nakki on sokeripitoiset juomat kuten cokis.Arvostan kuitenkin sitä, että juoksun jälkeen voi saada sen keittolounaan. Ja ehdoton kuningas on juoksun jälkeen nautittu pullakahvi. Ei petä koskaan.

Ongelmana tässä "kulinarismin maukkaassa maailmassa" taitaa olla se, että tapahtumat kestävät useamman tunnin eli ruoan lämpimänä säilyminen yms. on tietyllä tavalla haasteellinen juttu.

Mutta oikeaan asiaan @rifish tartuit ja mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua.

Tumppi   

Ehkä juoksukisoissa voisi ottaa mallia suunnistuskisoista: https://www.rastiviikko.com/fi/2017/kilpailukeskus-2017/ravintola-ja-kahvilapalvelut-2017

Tuolta sivulta puuttuu ruokalista, mutta se oli broilerpasta, lihapullat, kinkkukiusaus, karjalanpaisti, ja lisäksi kasvisvaihtoehdot, hinta 9-10 euroa. Tietysti kisaravintolan tarjonta riippuu osanottajamäärästä, Rastiviikolla oli parituhatta suunnistajaa.

rifish   

Kyllä, monelle ei uppoa kovan kisan jälkeen muu kuin ehkä keitto, mutta myös sen keiton voisi tehdä laadukkaasti. Laihan tomaattikeiton sijaan esim. kunnon lohikeitto hyvällä ruikkarilla voisi olla hyvä tavaramerkki kisalle ja yksi tapa erottautua muista kisoista. Ja muistetaan, että myös juoksijoiden tukijoukoista voisi löytyä potentiaalisia asiakkaita. Mikäs mukavempaa kuin syödä hyvin samalla, kun seuraa kisaa. 

Eli ei tässä kurmeeta haeta. Hyvällä, laadukkaalla ja simppelillä kotiruualla tai bs. streetfoodilla pääsisi pitkälle. @Tumppiheitti hyvän esimerkin muualta. Jotain tollasta juoksukisoihinkin. Ei muuta kuin yhteistyökuvioita hiomaan alan yrittäjien kanssa.

perttu   

Kyllähän ravitseva ruokailu olisi hyvä lisä moneen kisaan, etenkin puolikkaiden, maratonien ja muiden vähän pidempien kisojen jälkeen. Joku ruokaisa keitto ihan ok.  Mielekäs tapa saattaisi olla kuitenkin laskuttaa ilmoittautumisen yhteydessä vaikka ruokailu ja kisa olisikin erikseen, niin pienemmällä resurssillakin operoiva järjestäjä pystyisi varautumaan ennalta ruokailijoiden määrään. Toki pienimmille vapaaehtoishölkille tuokin voi olla jo raskas homma järjestettäväksi, mutta keskisarjan kisoissa olisi tervetullutta.

rinieme   

Finntriathlonilla kisaruokailu kuuluu osallistuismaksuun. Maksu toki onkin sen verran korkea, että saa siihen jotain kuuluakin. Viikko sitten Tahkolla ruokailu oli hotellin ravintolassa. Ainakin minun makuuni ruoka oli suorastaan hyvää! Kyllä maistui. Kävimme tosin ensin mökillä suihkussa. Sen jälkeen olikin mukava mennä syömään. Täysmatkan jälkeen ei ehkä olisi ruoka maistunut.

marika_   

Jos runsaampi ruoka kuuluu hintaan ja sen varjolla sitä hintaa nostetaan, niin sitten kyllä imho pitäisi pystyä huomioimaan yhtä sun toista erikoisruokavaliota. On suhteellisen pehvasta maksaa siitä ruuasta tapahtuman hinnassa kymppi, jos mitään ei voi syödä. Eli tän takia musta on ihan hyvä vaihtoehto, että kilpailun hintaan kuuluu vaan jotain minimaalista millä vähän saa akuutisti verensokeria ylös (esim. tasoa karkki, pulla, hedelmä tai se kuiva leipä - näitäkään ei kaikki voi syödä, mutta kustannus ei ole kovin suuri per osallistuja) ja jokainen menköön sitten syömään itseään miellyttävään kohteeseen siinä vaiheessa, kun ruoka kisan jälkeen taas maistuu. Toki jos ruoka olisi erikseen ostettava palvelu ja järjestäjä ilmoittaisi, että ruokaa on saatavilla näille erikoisruokavalioille ja näille ei ja jokainen sen perusteella harkitsisi haluaako sen ostaa, niin sitten ihan ok. 

• Like 2

suvi k.   

Samaa mieltä @marika_n kanssa. Esim. viime vuonna Pyhällä pasta party kuului osallistumismaksuun. Ruoka kai oli ollut vähän väliä loppu perusbuffastakin, mutta gluteenittomat (ml. minä) ja yksi vegaani (meidän kaveria) sai eteensä niin heikot annokset, että oli pakko lähteä vielä kauppaan osamaan makaronia hotellihuoneella keiteltäväksi. Toisaalta taas monessa kisassa oon saanu oikein hyvän keittolounaan juoksun jälkeen, ja sehän on yleensä helppo tehdä useimmille sopivaksi.

Guest Baltsu   
Guest Baltsu

Mikkelissä sai vuonna 2013 kisan jälkeen lihakeittoa, mikä oli ihan jees, mutta tarpeetonta. Mieluiten sitä ottaa maalialueella esim. munkin ja cokista sekä oluen. Maalissa ei enää mitään urheilujuomaa, jos sitä on jo kerran kisassa juonut.

Ihan heti maaliintulon jälkeen ei oikein maistu ruoka. Täysmatkan maratonin jälkeen mulle maistuu parhaiten hampurilaisateria. Ei mikään pikaruoka, vaan sellainen kunnollisessa ravintolassa nautittu. Joku raskaampi pihvi olisi liikaa ja pasta/pizza ei maistu sen takia kun pastaa on vedetty jo kuusi kertaa tankkaamisen aikana ja kerran kisa-aamuna. 

Mutta tosiaan, ei heti kisan jälkeen syömään, vaan ensin joku banaani ja jotain makeata naamariin ja ehkä kolmen tunnin päästä syömään.

Guest Oksentelija   
Guest Oksentelija

Minä en pysty syömään enkä juomaan mitään moneen tuntiin täydellä vauhdilla juostujen puolimaratonien tai sitä pitempien matkojen jälkeen. Kisan jälkeiset 3-4 tuntia kuluvat vessan lattialla maaten ja oksentaen. Sen jälkeen pystyn juomaan pari mukia kuumaa sokeri-suolavettä, jonka jälkeen kykenen menemään suihkuun. Sitten keittelen kattilallisen sarvimakaroneja, sitten ehkä kaurapuuroa. Liha tai muu huonosti sulava ruoka ei maistu pariin päivään. 

Luonnollisesti olen sitä mieltä, että ne, jotka haluavat syödä heti juoksun jälkeen, maksakoon siitä erikseen. :lolk:

Mä en kaipaa maratonien jälkeen maalissa mitään heviä ruokaa. Jos maratonin maalissa on sellainen tunne, että ruoka maistuisi, niin tietää, että loppunosto on jäänyt liian kevyeksi :hali_hehe:

Mutta mitä mä kaipaisin maratonin maalialueelle, olisi sokerikokis, ei siis missään nimessä samaa urkkajuomaa mitä on reitillä ollut. Hyvänä ja edullisena kakkosena tulee ihan normaali sekamehu. Tätä oli esimerkiksi Hämeenlinnan maratonin maalialueella.

Juotavan oheen mä kaipaisin sipsejä, suolapähkinöitä, suolakurkkua, juustoa ja jotain hedelmäkarkkia. Ei mua tässä vaiheessa kisaa kiinnosta mitkään terveelliset banaanit ja jugurtit.

OlliL   

Ei ruokatarjoilu ole tarpeellinen, mutta kyllähän sitä arvostaa esimerkiksi jonkun hieman syrjäisessä paikassa järjestetyn polkukisan jälkeen. Jonkun kaupunkimaratonin jälkeen voi lähteä kaupungille syömään.

Omasta puolesta ruokatarjoilua ei tarvitse osallistumismaksuun sisällyttää ja viimeisimmässä kisassani maksoin mielelläni hieman lisää erinomaisesta palautusateriasta.

Lohikeitto toimii aina ja kahvit. Urkkajuomaa ei kiitos. Mieluummin vaikka mehua. Olut myös hyvä. Pienempinä eväinä maistuvat hyvin sipsit ja hedelmät.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...