Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Sign in to follow this  
hardy

Suolaisen himo illalla

Recommended Posts

hardy   

En heti löytänyt vastaavaa ketjua, joten... mistä johtuu kova suolaisen himo illalla? Ja mikä avuksi?

 

Taustastani hieman:

186cm /79kg, keskimäärin juoksen 3-4 krt/vko (30-70km), salilla 2krt/vko, salibandy 1krt/vko.

Juokseminen ehdottomasti lähimpänä sydäntä harrastusten puolesta. 10 maratonia takana, noin 4h keskimäärin loppuaika.

Ei vaivoja, ei vammoja, ei huolia.

Normi ruokarytmi: Noin kello 0800 smoothie, 1200 lounaaksi salaatti/lämmin ruoka, 1700 päivälliseksi lämmin ruoka, 21-22 iltapala.

Syön isoja annoskokoja enkä kärsi nälästäkään, mutta lähes joka ilta on hirmuinen suolaisen himo. Varsinaisesti ei ole nälkä vaan tekee mieli syödä suolaista ja rasvaista (sipsejä, ranskalaisia, pekonia tms). Salaattiannos tai muutama ruisleipä juustolla ei auta asiaan. Tosin lieventää suolaisen himoa, mutta leipiäkin pitäisi syödä varmaan 6 kpl himon taltuttamiseksi.

 

Kiitos jo etukäteen vinkeistä.

 

OT. näköjään 2011 viimeksi kirjoitellut foorumille ja TAAS ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarkki   

Veikkaan sen johtuvan siitä, että liikunnasta johtuen verenpaine laskee huomattavasti alemmas.

 

Suola, lakritsi, kokis nostaa verenpainetta, ja elimistö kertoo sen "suolasen himolla".

 

Itse kärsin kroonisesta migreenistä, ja olen huomannut että pitkän lenkin jälkeinen päänsärky tulee juuri silloin kun verenpaine on alimmillaan. Tankkausta, nesteytystä ym on kokeiltu tuloksetta tuohon päänsärkyyn. Paras selitys tuli kuitenkin mittaamalla verenpaine. Yläpaine saattaa laskea n 140:stä esim 115:een, ja silloin päässä kivistelee (n 4 h lenkin jälkeen). Tuota olen nyt pyrkinyt tasaamaan lakritsijuurojauheella, joka tuntuu nostavan sopivasti painetta, ja on terveellisempää kuin suola.

 

Migreenikoille on yleistä tuo suolasen ja makean himo, joilla elimistö yrittää selvitä tulevasta kipukohtauksesta.

 

Joku saattaa sanoa, että johtuu nesteiden laimenemisesta elimistössä urheilun aikaisen kovan juomisen takia. Mutta tosiaan oon kovasti yrittänyt tankkailla elektrolyyteillä ja suolalla ym. Itselläni se ei ole auttanut, mutta kannattaa kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poil   

Itselläni ainakin iltaisin tekee mieli suolaista ja rasvaista aina kun päivän ateriat jäävät kolmeen tai neljään (aamiainen, välipala ja iltapala mukaan laskettuna). Ruoka-annokset ovat isoja (500-700g), mutta syömällä 4 kertaa päivässä pitäisi keskiarvon olla 750kcal per ateria saadakseen edes 3000kcal per päivä täyteen.

Sipsit yms. pysyvät varmemmin piilossa päivinä jolloin tulee syötyä tasaisemmin pitkin päivää 5 tai 6 kertaa.

 

Toki syitä voi olla monimutkaisempiakin, mutta itselläni noin yksinkertainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rinieme   

Ei meillä pysy sipsit piilossa. Niitä ei koskaan laitetakaan piiloon. Eikäpä juuri ostetakaan.

 

Ketjun aloittaja syö kyllä kovin harvakseltaan. Miten liikkuva ihminen jaksaa puolille päivin pelkällä smoothiella? 
Mainittu alhainen verenapaine voi olla selitys suolaisen himolle. Voi se silti johtua myös energian puutteesta. Suolainen on usein myös rasvaista eli tehokas tapa paikata energivajetta. Kroppa osaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites
hardy   

Täysin samaa mieltä, että kroppa osaa ja sitä yritänkin alkaa kuuntelemaan entistä paremmin. Ja tietysti teidän, kokeneempien, vinkkejä ravintopuolesta. Mulla tuo liikuntapuoli on yleensä ollut itselleni sopivassa kunnossa, mutta ravintopuoli hieman retuperällä...

 

Hyviä pointteja edellä. Mulla on mitattu melko alhainen verenpaine (en muista nyt lukemia ulkoa), että se voi siis olla yksi syyllinen. Päänsärystä en kärsi kuin joskus harvoin sunnuntaiaamuisin :rolleyes_(2):

Toiseksi en koskaan syö 5-6 ateriaa päivässä vaan kuten edellä mainitsin niin yleensä 4 (aamu- ja iltapala mukaan lukien) ja isot annoskoot. Aamupalasmoothie sisältää 250g rahkaa, joten ei ihan hennoin smoothie ole kyseessä. Silti kyllä yleensä lounaaseen mennessä on jo kova nälkä.

 

Pitäisi varmaan kokeilla tuota aterioiden lisäämistä. Tuntuu vaan kovin vaivalloiselta, kun liikkuvien lasten kanssa tuo arjen ruokailuprosessi on muutenkin hieman työläs. En halua (enkä usko tarvitsevani) lisää kaloreita, mutta ehkä tasaisempi energian saanti päivän aikana voisi auttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa, mieltä että energiapuolelta jää kiinni. Ehkä vain miellät nälän "suolanhimoksi"? 

 

Olen ymmärtänyt, että nyrkkisääntönä yli puolet kulutetuista kaloreista olisi hyvä saada jo ennen kello kolmea. Smoothie aamupalaksi plus salaatti ei varmasti täytä tuota vaatimusta. Esim lifesum olisi hyvä äppi seuraamaan kulutusta. Seuraa muutama viikko kulutustasi niin pääset jyvälle energiakulutuksestasi ja syöntimääristä. 

 

Itselle tuo lifesum applikaatio suosittelee 700-1000kcal aamupalalle, joka ei ihan rahkapurkilla vielä täyty. Smoothieen saa helposti lisäkaloreita vaikka lorauttamalla 20g oliiviöljyä, kanamunia ja/tai vaikka proteeinijauhetta. Jos tulee liian täyteläistä niin sen voi jakaa aamupalaksi tai vaikka aamu+välipalaksi, joka mukaan töihin nautittavaksi myöhemmin. Lounaalla vaan samoten reippahasti niitä kaloreita sisään niin todennäköisesti rupeaa ruokahimot illasta auttamaan. Päivällisellä voikin sitten jo syödä mahdollisesti jopa vähän kevyemmin ja illalla ennen nukkumaanmenoa hyvä saada vielä vähän hiilaria koneeseen niin rupeaa mukavasti unettamaan ja jaksaa kroppa palautua. Parinkympin lenkki tietysti nostaa vaadittua energiamäärää huomattavasti.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  







×