Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Milloin ostat uudet lenkkarit?

Kuinka usein vaihdat lenkkareita?  

27 ääntä

1. 1. Kuinka usein vaihdat lenkkareita?

• 0-500km
      0
    • 501-750km
      8
    • 751-1000km
      11
    • 1001-1500km
      5
    • 1501-2000km
      1
    • Niin kauan kuin kaapissa riittää ilmastointiteippiä jolla voi teipata kengät juoksukuntoon.
      3

Recommended Posts

sk   

Sitten kun pohja on kulunut ja iskunvaimennus kärsinyt. Teippailuja ei tarvitse, kun reikiä ei tule, paitsi kerran tuli noin 200 km jälkeen ja sillon merkkinä oli Feet. Juuri meni vaihtoon NB Zante, joilla juoksin noin 1000 km. 

Odster   

Kun tarvitsen, tai joskus vaikken tarvitsekaan. Tekee vain mieli vaihtelua joskus. Äkkiä sitä löytää jotain vikaa vanhoista. Kyllä se jalka yleensä kertoo, että nyt on kengällä tullut kilsat täyteen. Mitään kiinteätä kilsamäärää ei voi millään asettaa. Sen vain tietää. Toki asiaa helpottaa se, että on eri kengät lyhkäsisille lenkeille, pitkiksille ja talvikeleille. Saa vaihtaa kolme kertaa tiheämmin kuin yksiä kenkiä käyttäessä ;)

rinieme   

Tossukuume iskee yleensä keväällä, kun aurinko sulattelee asvaltin esiin. Silloin menevät yleistossut vaihtoon. Niille on siinä vaiheessa kertynyt tuhatkunta kilometriä, joskus vähemmänkin, ja pohja alkaa olla niin sileä, että märällä kadulla suojatiemaalin kohdalla ei meinaa tossu pitää. 

Osa vuodesta juosta nastareilla ja ne tuntuvat kestävän ikuisesti. Maastotossut vaihdetaan myös harvemmin.

jklaukka   

Erilaisia kenkiä erilaiseen käyttöön. Treenikenkiä kolme paria, joista yhdet matolle lisäksi nastalenkkarit, varvaskengät ja ultrakengät. Siinäpä nuo taitaa kaikki ollakin. Kulumisen takia ei vielä kolmeen vuoteen ole tarvinnut vaihtaa, juoksua 1500-2500/vuosi. Yhdet toistakymmentä vuotta vanhat kävelemiseen käytetyt laitoin roskiin, kun pohja alkoi irrota kantapäästä. Yksillä kolme vuotta vanhoilla treenikengillä juostu jo yli 2000 km ja vielä ihan hyvät, kun näissä on vain Eva -pohjat, ei mitään boosteja ja jotain Continental -kumia kulutuspinta, joka sekin vielä ehjä, joskin paikoin kulunut. Päällisessä verkkokankaassa pari pientä reikää, joista toista on tarvinnut vähän ommella, ettei repeä lisää.

Tarkki   

Ostaisin heti kun tietäisin minkälaiset ;)

Pegasus 33:sta "puhkesi rengas" - eiku ilmatyyny. Terävä kivi lävisti ja pihisee jos astuu kannalle. Ei haittaa ku kävellessä, mutta vaimennus voi silti olla vähä toispuoleinen.

Jotkut on kestäneet joustavina vaan 150 km, kun on ostanu halvalla jäännöseriä.

Seuraavat ostan tuoreena.

Guest Baltsu   
Guest Baltsu

Kysymykseen "milloin ostat uudet lenkkarit?" vastaan: koska tahansa. Voi olla vaikka keskellä yötä. Jos näen mielenkiintoiset tossun, saatan ne ostaa. Varsinkin jos hinta miellyttää tai malli/väritys on erityisen himoittava. Minulla ei ole sellaista varsinaista rutiinia, että toukokuun ensimmäisenä viikonvaihteena laitetaan pyhäpuku päälle ja lähdetään Inter Sportiin, ostetaan lenkkarit ja mennään sen jälkeen Hesburgeriin.

Paljonko sitten tossu kestää kilometrejä, niin se vaihtelee hirveästi. 1000km olen itsekin kaikilla juossut, mutta jotkut ovat olleet kyllä kovat kuin tiilet viimeiset 300km ja joissain on ollut päälikangas riakaleina. Toisaalta esim. Lunarglideissa kun tuli 1000km täyteen niin vaimennusta oli niin hyvin jäljellä, että olen käyttänyt niitä vielä joku kolme vuotta sellaisessa käytössä, kun käyn vkl lähikaupassa tai rannassa grillailemassa. Mulla on aina joku 10-15 paria rotaatiossa ja yritän saada joka vuosi jokusen parin "eläkkeelle". Määrä elää kun välillä ostaa enemmän ja välillä vähemmän. Sauconyn Guideilla on nyt yli 1000km juostu, kun en malttanutkaan luopua niistä, muilla vähemmän, mutta enköhän mä 3-4 paria saa nyt loppuun juostuksi ennenkuin lumet tulevat.

Hieman olen harkinnut sitä, jos jatkossa vähentäisin pikkaisen tossujen kestoa. Vaikkapa kasisataan. Ainakin jos siirryn yksinomaan kevyempiin kenkiin. Clayton 2:t ovat nyt koekaniineina, haluan nähdä kauanko vaimennus kestää. 

MikaV   

Olen satakiloinen juoksija, joten kenkäni joutuvat melko koville. Juoksen kengillä kunnes niissä alkaa olemaan jotain sellaista vikaa joka haittaa niiden käyttöä.

Polkujuoksukengät (Inov-8 X-talon 212) menivät vaihtoon parin vuoden käytön jälkeen kun pohja päkiän alla oli kulunut niin sileäksi, etteivät kengät enää pitäneet pehmeissä ylämäissä. Tämä tapahtui 660km kohdalla. Muuta vikaa kengissä ei ollut.

Keväällä ostetut katukengät (Altra One 2.5) alkoivat revetä sivusaumoistaan 500km kohdalla. Ne alkoivat myös tuntua juostessa jotenkin kummallisille. Hommasin uudet samanlaiset ja äsken ensimmäisellä lenkillä huomasin kuin paljon kimmoisampi uusilla oli juosta. Vanhoissa pohjat olivat selvästi pehmenneet kilometrien myötä ja jälkiviisaasti keho osasi sen aistia.

Feelmax Osma 4:lla olen juossut kolme vuotta ja 520 km, vaikka niistä irtosivat liimatut pohjalliset jo hyvän aikaa sitten ja sivusaumatkin alkavat ratketa. Ovat edelleen käytössä. Ostan uudet kun löydän kokoani jostain. :)

Vaikeinta kenkien uusimisessa on se, kun kenkämallit vaihtuvat koko ajan. Vaikka haluaisin uusiksi kengiksi prikulleen samanlaiset kuin edellisetkin, niin sellaisiapa ei enää parin vuoden päästä saakkaan mistään.

juhanahm   

Just oli tänään lenkillä pojan treenien aikaan. Juoksi himaan vaihtamaan pegasukset pois heräteostos brooks launch:t alle. Olihan se ero selvä kun pegasus oli alkanut lyömään läpi. Pegasus kestää mulla luokkaa 800km. Ulospäin kenkä näyttää kyllä ihan uudelta. Acikseissa oli aikoinaan sama ominaisuus. Launch:t on ostettu kai vuosi sitten alesta. Ihan juostavat nekin

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...