Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Masa9

Miten hyödyntäisit työmatkaa?

Recommended Posts

Masa9   

Kiitos kommenteista. Itse teen vuorotyötä ja olen jaloillani vielä melkeinpä koko työvuoron. Tämä hitusen tuppaa syömään palautumista, mikä on siis ainut ongelma itsellä näissä juoksuissa. Tänään alkaa perus putki iltavuorolla joka on 13-21, tästä huomenna aamuun 7-14.30, seuraava taas ilta, ja taas aamu. Eli jos juoksen kaikki matkat niin ensimmäisen neljän pätkän huiliaika jää n. 8 tuntiin sisältäen yöunet :). Puolessa välissä saan paremman huilin ja sitten taas sama uusiks. Itse teenä tätä juurikin väsymyksen sietokykyä kasvattaakseni, sillä ei tässä palautua kiiaksi ehdi. Sitten taas esim. pelkällä aamuvuoroviikolla pystyy vähän juoksuja varioimaankin..

parek   
24 minuuttia sitten, Masa9 kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Itse teen vuorotyötä ja olen jaloillani vielä melkeinpä koko työvuoron. Tämä hitusen tuppaa syömään palautumista, mikä on siis ainut ongelma itsellä näissä juoksuissa. Tänään alkaa perus putki iltavuorolla joka on 13-21, tästä huomenna aamuun 7-14.30, seuraava taas ilta, ja taas aamu. Eli jos juoksen kaikki matkat niin ensimmäisen neljän pätkän huiliaika jää n. 8 tuntiin sisältäen yöunet :). Puolessa välissä saan paremman huilin ja sitten taas sama uusiks. Itse teenä tätä juurikin väsymyksen sietokykyä kasvattaakseni, sillä ei tässä palautua kiiaksi ehdi. Sitten taas esim. pelkällä aamuvuoroviikolla pystyy vähän juoksuja varioimaankin..

Ei kuulosta hyvältä juosta iltavuorosta kotiin ja juosta aamulla takaisin töihin noilla aikatauluilla. Etenkin jos olet päivän jaloillaan. Lepoaika jää kyllä olemattomiin. Tai siis nukkuminen. Pitkällä tähtäimellä ei ole terveellistä. Eikä välttämättä edes lyhyemmälläkään tähtäimellä.

Taidan tietää millä alalla olet. Ei noin epäergonomisia työaikoja kovin monella alalla ole. Itsellä on juuri samalailla. Iltavuorosta jos on aamuun meno, niin itse menen noina päivinä autolla töihin vaikka matkaa on puolet sinun työmatkasta ja vaikka autolla ajaminen tuntuukin typerältä. Arvostan nukkumista ja palautumista niin paljon, että haluan säästää kroppaani ja saada mahdollisimman paljon unta yö- ja aamuvuorojen välissä. Eli käytännössä max. 8 h kun laskee peseytymiset, syömiset, heräämiset yms. vuorojen välillä. Näin säilyy virtaa ja voi treenata hyvin aamuvuorojen jälkeen yms.

Masa9   
1 tunti sitten, parek kirjoitti:

Ei kuulosta hyvältä juosta iltavuorosta kotiin ja juosta aamulla takaisin töihin noilla aikatauluilla. Etenkin jos olet päivän jaloillaan. Lepoaika jää kyllä olemattomiin. Tai siis nukkuminen. Pitkällä tähtäimellä ei ole terveellistä. Eikä välttämättä edes lyhyemmälläkään tähtäimellä.

Taidan tietää millä alalla olet. Ei noin epäergonomisia työaikoja kovin monella alalla ole. Itsellä on juuri samalailla. Iltavuorosta jos on aamuun meno, niin itse menen noina päivinä autolla töihin vaikka matkaa on puolet sinun työmatkasta ja vaikka autolla ajaminen tuntuukin typerältä. Arvostan nukkumista ja palautumista niin paljon, että haluan säästää kroppaani ja saada mahdollisimman paljon unta yö- ja aamuvuorojen välissä. Eli käytännössä max. 8 h kun laskee peseytymiset, syömiset, heräämiset yms. vuorojen välillä. Näin säilyy virtaa ja voi treenata hyvin aamuvuorojen jälkeen yms.

Joo ihan totta puhut. En juokse näitä ilta/aamuja jatkuvasti mutta välillä juoksen ihan juurikin tuosta edellisessä mainitsemastani syystä.

Ja kyllä, tällänen vuorotyö on melko hanurista levon kannalta!

On 4.7.2017 at 21.05, Prefontane kirjoitti:

Olen mennyt kauramoottorilla työmatkat kohta lähes kolmekymmentä vuotta. Se on helppo tapa saada riittävästi määräliikuntaa.

Työmatkani on 11,5 km yhteen suuntaan. Ennen pääsääntöisesti juoksin ja pyöräilyä tuli kevennetyillä päivillä.

Nykyään, kun ikää on yli 50v eikä pohkeet kestä päivittäistä juoksua, liikun pääsääntöisesti pyörällä ja Skikeillä, kesällä myös rullaluistimilla, ja juoksua tulee kerran tai pari viikolla ja samoin kerran tai pari viikonloppuna.

Syksyllä työmatka pitenee 25 kilsaan yhteen suuntaan ja homma menee vähän vaikeammaksi. Tässä iässä en haluaisi vielä alkaa autossa istumaan, mutta toisaalta yksi 25 kilsainen lenkki päivittäin pyörällä, Skikeillä tai juosten kehittää varmasti yhtä  hyvin kestävyyttä, tai jopa paremmin, kuin kaksi 11,5 kilsan lenkkiä. Täytyyköhän tässä siirtyä maratonia pidemmille matkoille ? :)

Itse en mitenkään olisi voinut "urheilla"  vuosikymmeniä kahdesti päivässä ilman työmatkojen hyväksikäyttöä.

Eikös kauramoottori ole hevonen? :D

• Like 1

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...