Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Masa9

Miten hyödyntäisit työmatkaa?

Recommended Posts

joskus kun auto oli rikki enkää jaksanut sitä heti korjaa niin  hyödynsin 8 km työmatkaa niin että juoksin toiseen suuntaan ja fillarilla toiseen suuntaan mutta siinä menee niin paljon aikaa varusteitten kanssa säätämiseen että mun mielestä helpompi mennä autolla duuniin ja treenit erikseen

Mulla 10 km työmatka. Olen hyödyntänyt sitä yli 15 v harjoittelussa (niin, mulla ei ole autoa, onneksi). Yleensä juoksen vain yhteen suuntaan (töistä kotiin) mutkan kautta, niin tulee kunnon treeni. Kesäisin usein myös molempiin suuntiin (töihin kevyt aamulenkki, iltapäivällä sitten reipasta tai pidempi lenkki).  Koska töissä on  hyvät sosiaalitilat niin aikaa ei paljon mene säätämisiin. Tästä harjoitustavasta on jo tullut rutiini.

Nyt kun olen juoksusta telakalla, niin hyödynnän työmatkan molempiin suuntiin pyöräilemällä (yleensä mutkan kautta). Myös sauvakävely töistä kotiin on tullut kokeiltua.

• Like 1

5 tuntia sitten, tanikutsi kirjoitti:

Mulla 10 km työmatka. Olen hyödyntänyt sitä yli 15 v harjoittelussa (niin, mulla ei ole autoa, onneksi). Yleensä juoksen vain yhteen suuntaan (töistä kotiin) mutkan kautta, niin tulee kunnon treeni. Kesäisin usein myös molempiin suuntiin (töihin kevyt aamulenkki, iltapäivällä sitten reipasta tai pidempi lenkki).  Koska töissä on  hyvät sosiaalitilat niin aikaa ei paljon mene säätämisiin. Tästä harjoitustavasta on jo tullut rutiini.

Nyt kun olen juoksusta telakalla, niin hyödynnän työmatkan molempiin suuntiin pyöräilemällä (yleensä mutkan kautta). Myös sauvakävely töistä kotiin on tullut kokeiltua.

Millasia juoksuviikkoja sulle näin tulee? Pidätkö välipäiviä työmatkoissa ja juoksetko vapaapäivisin pidempiä?

Itse olen juossut max.  4 päivän putkia mennen tullen. Tällöin pystyn vielä vapaana pitkän juoksemaan. Lähinnä mietinkin tälläisen tasapaksun jurnutuksen mahdollista hyötyä..

Olen mennyt kauramoottorilla työmatkat kohta lähes kolmekymmentä vuotta. Se on helppo tapa saada riittävästi määräliikuntaa.

Työmatkani on 11,5 km yhteen suuntaan. Ennen pääsääntöisesti juoksin ja pyöräilyä tuli kevennetyillä päivillä.

Nykyään, kun ikää on yli 50v eikä pohkeet kestä päivittäistä juoksua, liikun pääsääntöisesti pyörällä ja Skikeillä, kesällä myös rullaluistimilla, ja juoksua tulee kerran tai pari viikolla ja samoin kerran tai pari viikonloppuna.

Syksyllä työmatka pitenee 25 kilsaan yhteen suuntaan ja homma menee vähän vaikeammaksi. Tässä iässä en haluaisi vielä alkaa autossa istumaan, mutta toisaalta yksi 25 kilsainen lenkki päivittäin pyörällä, Skikeillä tai juosten kehittää varmasti yhtä  hyvin kestävyyttä, tai jopa paremmin, kuin kaksi 11,5 kilsan lenkkiä. Täytyyköhän tässä siirtyä maratonia pidemmille matkoille ? :)

Itse en mitenkään olisi voinut "urheilla"  vuosikymmeniä kahdesti päivässä ilman työmatkojen hyväksikäyttöä.

Kyllähän tuossa kysymyksessä ja tavoitteessa näyttää ikään kuin olevan jo vastauskin, eli juoksemalla kannattaa hyödyntää. Jos ei tarvitse raskasta reppua mukaan, niin noihinhan saa sisällytettyä eri vauhtistakin juoksua, vetoja tai lisää matkaa.

Ei noita matkoja varmaan kannata autossa istuen hyödyntää vaikka samalla voisi kuunnella äänikirjoja auton kasettisoittimesta.

Onhan tuossa mahdollisuus tehdä tietysti vaikka kaikki mittavatkin harjoitteet työmatkoilla jos on viitseliäisyyttä ja suihkufasiliteetit töissä. Riippuu niin paljon omasta harjoittelusta. Muistuu mieleen yhden pitkäaikaisen kotimaisen kärkijuoksijan treenit jotka oli viikolla 2xpv yleensä niin että aamulla muutama kilsa verryttelyksi ja iltapäivällä pääharjoitus. Toki pitää olla suht hyvä pohja juoksuun ennenkuin kahdesti päivässä kannattaa juosten treenata, hänellä se oli >> 100km/vko kun teki 2x/pv. Jos juoksee ip suoraan töistä niin siinä on se hyvä että seuraavaan päivään on keholla aikaa palautua paremmin kuin jos menisi ensin kotiin syömään ja sulattelee ja sitten iltamyöhään iskee. Mikä nyt sopii kullekin. Ammattilaisilla se taas on usein niin päin että aamulla kovemmin ja sitten ip väsyneempänä lähinnä mailinkerrytystä/palauttavaa ja juurikin kohtuullisen aikaisin. Voisi sinänsä sopia hyvin työmiehellekin jos vaan ei ole sitten liian väsyneenä duuniin. Itselle taas ei työmatkojen juoksu ole koskaan oikein innostanut mutta olen kävellyt niitä osittain jotta tulee hieman palauttavaa / hyötyliikuntaa.

Hei! Tämä on mielenkiintoinen keskustelu ja ajattelin myös kommentoida ajatukseni. Itse olen juossut repun kanssa töihin ja takaisin päivittäin kevyttä hölkkää n.5.20-5.40 min/km tahtia (3km työmatka Helsingin sisällä). Kokeilin aluksi myös bussilla ja omalla autolla menemistä ja ruuhkien vuoksi hölkäten pääsee useimmiten autoa nopeammin (pyörä on toki nopein). Töissä on käytössä hyvät suihkufasiliteetit. Teen aika usein niin että pidennän lenkkiä mahdollisuuksien mukaan 5-15km mittaiseksi (jolloin jätän osaksi matkaa repun autoon ja juoksen ilman reppua kovempaa). Rutiinista on tullut toimiva sillä viikkokilsat on saanut määräviikoilla helposti yli sadan (kovin viikko meni nyt kesäkuussa 151 km 12km/h keskivauhdilla) ja ei tarvitse ottaa erillistä aamusuihkua kotona. Työpaikka suhtautuu myönteisesti harrastukseen ja usein olen tehnyt myös lounasaikaan 10-15km lenkkejä yrityksen juoksukerhon kanssa (syöden nopean lounaan lenkin jälkeen). Työlenkkeilyssä on ehkä se parasta että sillä saa hyödynnettyä tehokkaasti siirtymäajat, jolloin harjoitteluun löytyykin yllättävän paljon aikaa erityisesti peruskunnon kasvattamiseen. Jos työmatka olisi pidempi (yli 10km), hyödyntäisin pyörää useammin. Nyt lomalla ollessa juoksulenkeille on yllättäen muiden velvoitteiden vuoksi ollutkin vähemmän aikaa, onneksi nyt on menossa keventelyjakso ensi viikon lauantain maratonia varten. Hauskaa kesää kaikille :)

• Like 2

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...