Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Recommended Posts

pto   

Uusin hiljattain kynnystestin reilu vuosi edellisestä identtisestä testistä. Testistä kävi ilmi muutamia kiinnostavia asioita:

 

1. Sykkeeni eri juoksuvauhdeilla ovat pudonneet noin 10 bpm. Esimerkiksi juoksunopeudella 12 kmh syke on pudonnut 155 --> 146, 14 kmh 172 --> 162. Tämä siis varmaan hyvä uutinen

2. Vastaavasti laktaattitasot eri juoksuvaihdeilla eivät ole kehittyneet yhtä suotuisasti. Tasot ovat suunnilleen samat kuin aikaisemmin, mutta kovemmilla vauhdeilla muutosta on tapahtunut parempaan suuntaan. Esimerkiksi 14 kmh laktaatti on pudonnut 8,2 --> 6,7. (anaerobinen kynnys määrittyi tasoon 13,5 kmh, syke 155 ja laktaatti 4,7).

3. Sitten 16 kmh nopeudella syke ei enää noussutkaan, vain laktaatti nousi > 12, ja meno hyytyi siihen. Aikaisemmassa testissä sain maksimisykkeeksi 178, nyt 170. Myös muissa testeissa näyttäisi siltä, että en saa sykettä nousemaan > 170.

 

Millaisia johtopäätöksiä tästä voisi vetää? mitä tarkoittaa se, että syketasot ovat pudonneet, vaikka laktaatit eivät niinkään? miksi syke ei saavuta samaa maksimia? (vuodessa tuskin olen menettänyt maksimista noin paljon).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pasi_P   

Mitä testaaja kommentoi, mikä hänen ajatuksensa oli?

 

Ettei sulla ole ylirasitusta kropassa?  Miten treenit sujuvat? Suorituskyky (parempi/huonompi)?

Ylirasitustilassa maksimisyke ja kynnyssykkeet voivat jäädä alemmaksi,  Laktaatit submaksimaalisilla kuormilla ovat normaalit, tai vähän laskeneet ja maksimaalinen laktaatti pienenee.

Mikä sun maksimilaktaatti ja kuorma oli edellisessä testissä?

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pto   
6 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Mitä testaaja kommentoi, mikä hänen ajatuksensa oli?

 

Ettei sulla ole ylirasitusta kropassa?  Miten treenit sujuvat? Suorituskyky (parempi/huonompi)?

Ylirasitustilassa maksimisyke ja kynnyssykkeet voivat jäädä alemmaksi,  Laktaatit submaksimaalisilla kuormilla ovat normaalit, tai vähän laskeneet ja maksimaalinen laktaatti pienenee.

Mikä sun maksimilaktaatti ja kuorma oli edellisessä testissä?

 

 

 

Testistä tuli kaksi tulkintaa, eli tosiaan ylirasituksen mahdollisuus (parasympaattinen) tai kovien treenien puute. Olen toisaalta tehnyt intervallitreenejä koko talven, eli tuo ylirasitus on houkuttelevampi tulkinta. Laktaatti edelliseen testiin verrattuna oli hiukan alempi ed testin maksimikuormalla (15 kmh)  (11,3 --> 10,9), mutta sitten uuden testin viimeisellä kuormalla (16 kmh) lopetin 12,4 laktaattitasolla.

Ja muutenkin suorituskyky on jostain vuodenvaiheesta selkeästi heikentynyt, esim 5km 20:30 --> 21:30.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pasi_P   

En ole lääkäri, mutta kyllä tää aika selvältä näyttää. En tiedä mikä liiallisen  kuorman aiheuttaa (taustalla voi olla jotain muutakin kuin pelkkä kova treenaus), eikä sun tartte sitä tietenkään tässä kertoakaan, jos et halua.

Suosittelisin, että menisit jonkun erikoislekurin juttusille, joka selvittää sylttytehtaan osoitteen.

Älä vaan vedä itseäsi pahempaan solmuun.

T nim. Kokemusta on, eikä se ollut niin kivaa

Share this post


Link to post
Share on other sites
pto   
50 minuuttia sitten, Pasi_P kirjoitti:

En ole lääkäri, mutta kyllä tää aika selvältä näyttää. En tiedä mikä liiallisen  kuorman aiheuttaa (taustalla voi olla jotain muutakin kuin pelkkä kova treenaus), eikä sun tartte sitä tietenkään tässä kertoakaan, jos et halua.

Suosittelisin, että menisit jonkun erikoislekurin juttusille, joka selvittää sylttytehtaan osoitteen.

Älä vaan vedä itseäsi pahempaan solmuun.

T nim. Kokemusta on, eikä se ollut niin kivaa

 

Kiitos, luulen että olet oikeassa.

 

Toinen yleisemmin kiinnostava kysymys on tuo sykkeen ja laktaattien suhde juoksuvauhtiin. Kumpi on "oikea" kehityksen mittari? nythän näyttäisi käyvän niin, että treeni pudottaa syketasoja, esimerkiksi parantuneen taloudellisuuden ja verenkierron kehittymisen takia. Mutta mitä tarkoittaa se, että laktaatit eivät olekaan (matalammilla) vauhdeilla pudonneet? nyt sekä aerobinen että anaerobinen kynnys määriteltiin aikaisempaa alhaisemmille syketasoille. Vai liittyykö myös tuohon ylirasitukseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä vaikuttaisi olevan juurikin ylirasitukseen viittaavia seikkoja, eikä kehitystä treenin myötä sykkeisiinkään. Suorituskyky kun on selvästi laskenut tuon vitosenkin perusteella. Siksikään en lähtisi nyt syke-laktaattisuhteita miettimään, vaan suosittelisin Pasin tavoin sylttytehdasta etsimään erikoislääkärin avustuksella. Laktaattiahan muodostuu, kun vety sitoutuu glykolyysin jälkeen puryvaattiin eikä happeen, minkä vuoksi ei enää edetä aerobiseen energiantuottoon. Tässä koko kuviossa on muutama muuttuja.

 

Missä vika? Miten on treenattu? Onko hematokriitti (punasolujen osuus koko veren tilavuudesta) romahtanut? Lääkäri vois jeesata, tai sit omatoimista huilia riittävästi ja hiljakseltaan kevyesti taas liikkeelle.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pasi_P   

Treeni pudottaa syketasoja, mutta voi myös olla merkki ylirasituksesta. Kynnysarvojen heikentyminen voi myös olla merkki ylirasituksesta.

 

En ole asiantuntija näiiusä, mutta tässä on hyvä dokumentti aiheeseen

http://www.terveurheilija.fi/materiaalit/iltaseminaarienmateriaalit/getfile.php?file=328

 

Myös palstalaisista @ruiskarhu tietää näistä. Olisko sulla kommenttia?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pto   
2 tuntia sitten, ruiskarhu kirjoitti:

Tässä vaikuttaisi olevan juurikin ylirasitukseen viittaavia seikkoja, eikä kehitystä treenin myötä sykkeisiinkään. Suorituskyky kun on selvästi laskenut tuon vitosenkin perusteella. Siksikään en lähtisi nyt syke-laktaattisuhteita miettimään, vaan suosittelisin Pasin tavoin sylttytehdasta etsimään erikoislääkärin avustuksella. Laktaattiahan muodostuu, kun vety sitoutuu glykolyysin jälkeen puryvaattiin eikä happeen, minkä vuoksi ei enää edetä aerobiseen energiantuottoon. Tässä koko kuviossa on muutama muuttuja.

 

Missä vika? Miten on treenattu? Onko hematokriitti (punasolujen osuus koko veren tilavuudesta) romahtanut? Lääkäri vois jeesata, tai sit omatoimista huilia riittävästi ja hiljakseltaan kevyesti taas liikkeelle.

 

 

2 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Treeni pudottaa syketasoja, mutta voi myös olla merkki ylirasituksesta. Kynnysarvojen heikentyminen voi myös olla merkki ylirasituksesta.

 

En ole asiantuntija näiiusä, mutta tässä on hyvä dokumentti aiheeseen

http://www.terveurheilija.fi/materiaalit/iltaseminaarienmateriaalit/getfile.php?file=328

 

Myös palstalaisista @ruiskarhu tietää näistä. Olisko sulla kommenttia?

 

 

Mulla on veriarvot 2kk sitten mitattu, ja ne näyttäisi olevan normaalit. Treeniä tulee varmaankin kohtuullisen paljon, jakautuu tasan uinti/juoksu/fillari, tyypillisesti 8-10H / viikko, ja varmaankin tässä on kuormitusta kumuloitunut kevään aikana. Rasitus ei vain erityisesti tunnu muuten kuin vauhdikkaammassa juoksussa, tosin uinti ja pyörä eivät stressaa sydäntä aivan yhtä paljon. Kiitos linkistä, ryhdyn perehtymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×