Helpota elämääsi ja kirjaudu sivustolle

Hei, 
luet sivustoa nyt vieraana. Avaamalla sivulle omat tunnukset pystyt seuraamaan haluamiasi keskusteluja helpommin. Voit osallistua keskusteluun myös vieraana. Silloin kommenttisi menee moderointijonon kautta. Sisäänkirjautuneena se näkyy heti kaikille. Tunnusten luonnin yhteydessä voit käyttää keksittyä sähköpostiosoitetta jos et halua ilmoituksia sinulle tulleisiin kommentteihin yms.

Vieraana löydät uudet viestit valikosta Uudet viestit -> Juuri nyt. 

Guest Untamo

1/2-maraton 2 viikkoa ennen?

Tässä ketjussa on 7 viestiä

Aloitin juoksuharjoittelun huhtikuun viimeisellä viikolla ja heinäkuun alussa olisi tarkoitus juosta maraton. Talvi on ahkerasti hiihdetty ja kuntopohja sinänsä hyvä, mutta jalat pitää saada tottumaan pitkään juoksuun. Tarkoitus on vetää joka viikko yksi pitkä lenkki 27-30 km ja yksi tv kova 10-14 km (hieman alle maratonvauhdin, ei siis täysillä) ja siinä välissä keveitä peruslenkkejä ja ehkä jotain kilometrin vetoja. Tällainen muutaman viikon ohjelma on tiukka. Ajattelin 2 viikkoa ennen maratonia juosta puolikkaan, mutta onko se järkevää. Puolikasta varten pitäisi muutamaksi päiväksi keventää ja palautuminenkin vie pari päivää. Olisiko kuitenkin parempi juosta 3. viimeinen viikko vielä määrää ja viikonloppuna pitkä lenkki lopussa kiihdyttäen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysillä juostu puolikas kaksi viikkoa ennen maratonia voi olla turhan kova urakka palautumisen kannalta. Reippaana pitkänä lenkkinä sen voi hyvin tehdä. 

Tilanteeseen vaikuttaa tietysti todella paljon se, millaisella kestävyysharjoittelutaustalla olet tähän projektiin ryhtynyt. Aloittelevalle kestävyyslajin harrastajalle en suosittelisi. Sen sijaan voi sopia hyvinkin, jos olet kerran ahkerasti hiihtänyt ennen tätä juoksuprojektia ja ehkä juossutkin, vaikket sitä juoksuharjoitteluna mainitse. 

Pitkikset ovat maratontreenin ydintä. Silti suosittelisin hiukan tinkimään esittämästäsi suunnitelmasta. Joka viikko 27-30 km pitkis on jaloille kova rasitus. Joku 20-24-27 rytmitys esimerkiksi voisi olla parempi ja muutenkin treenivikoista noin kolmas selvästi kevyempänä.

Nyt kannattaa kuunnella jalkoja herkällä korvalla ja reagoida heti, jos ilmenee jotain rasitusvammaan viittaavaa. Sellaisessa tapauksessa korvaavaa juoksun tilalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 tuntia sitten, rinieme kirjoitti:

Täysillä juostu puolikas kaksi viikkoa ennen maratonia voi olla turhan kova urakka palautumisen kannalta. Reippaana pitkänä lenkkinä sen voi hyvin tehdä. 

Tilanteeseen vaikuttaa tietysti todella paljon se, millaisella kestävyysharjoittelutaustalla olet tähän projektiin ryhtynyt. Aloittelevalle kestävyyslajin harrastajalle en suosittelisi. Sen sijaan voi sopia hyvinkin, jos olet kerran ahkerasti hiihtänyt ennen tätä juoksuprojektia ja ehkä juossutkin, vaikket sitä juoksuharjoitteluna mainitse. 

Pitkikset ovat maratontreenin ydintä. Silti suosittelisin hiukan tinkimään esittämästäsi suunnitelmasta. Joka viikko 27-30 km pitkis on jaloille kova rasitus. Joku 20-24-27 rytmitys esimerkiksi voisi olla parempi ja muutenkin treenivikoista noin kolmas selvästi kevyempänä.

Nyt kannattaa kuunnella jalkoja herkällä korvalla ja reagoida heti, jos ilmenee jotain rasitusvammaan viittaavaa. Sellaisessa tapauksessa korvaavaa juoksun tilalle.

Joo, olen tosiaan juossut ennenkin. Ehkä tuon puolikkaan voisi juosta jo kesäkuun alussa kevyen harjoitteluviikon päätteeksi. On totta, että harjoitusviikkoja kannattaa hieman rytmittää. Minulla on nyt takana kolme ja puoli viikkoa, ja pitkät lenkit 29-16-27-27. Kaikki lenkit on joutunut juoksemaan asfaltilla, koska täälläpäin ei ole vielä lumet sulaneet. En aio härkäpäisesti juosta väkisin maratonia heinäkuun alussa, vaan kehoa pitää myös kuunnella. Jos jalat rupeaa oireilemaan, on otettava ohjelmaan korvaavaa harjoittelua tai jopa puhdasta lepoa. Siinä tapauksessa maraton siirtyy loppukesään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolme viikkoa ennen maratonia olen itse mielelläni juossut puolikkaan kisassa ja se on toiminut hyvin. Siitä ainakin ehtii palautua. Seuraavana viikonloppuna olen tehnyt vielä lyhyemmän pitkiksen.
Hyväkuntoisella kaksi viikkoa ennenkin voi toimia. Juokset niin pitkiä lenkkejä, että reipas puolikas on aika lyhyt rykäisy. Ajattelisin, että suurin riski liian myöhään juostun puolikkaan kanssa olisi mahdolliset pienet rasitusvammat, jotka eivät enää kahdessa viikossa ehtisi parantua. Noilla juoksumäärillä se ei ehkä ole niin suuri riski, jos jalat eivät ole moksiskaan 30 km pitkiksistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, rinieme kirjoitti:

Hyväkuntoisella kaksi viikkoa ennenkin voi toimia.

 

Ei välttämättä. Hyväkuntoinen saa sitten itsestään myös enemmän irti ja palautuminen voi olla hitaampaa sen myötä ja kaksi viikkoa ei riitä.

 

Aloittajalla aika hurjat määrät (joka viikko 27-30km ja tv-kova 10-14km!) ja kyllä toi mielestäni riskin sisältää. En yhtään epäile kunnon puolesta, mutta kestääkö jalat tota rynkytystä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta puolikkaasta saa maratonin kannalta parhaan treenihyödyn, kun sen juokseen viisi viikkoa ennen maraa. Sitten voi sen jälkeen käyttää yhden viikon palautumiseen, tehdä vielä kaksi laadukasta kovaa harjoitusviikkoa ja kevennellä kaksi viikkoa maralle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

 

Ei välttämättä. Hyväkuntoinen saa sitten itsestään myös enemmän irti ja palautuminen voi olla hitaampaa sen myötä ja kaksi viikkoa ei riitä.

 

Aloittajalla aika hurjat määrät (joka viikko 27-30km ja tv-kova 10-14km!) ja kyllä toi mielestäni riskin sisältää. En yhtään epäile kunnon puolesta, mutta kestääkö jalat tota rynkytystä.

 

Aikaisempina vuosina jalkojen kestäminen on ollut ongelma, varsinkin keväällä kun polut ja sorapätkät on vielä lumen peitossa ja joutuu juoksemaan asfaltilla. Nyt on jostakin syystä mennyt paremmin. Ehkä se johtuu siitä, että talven aikana on kuitenkin tullut edes vähän juostua, usein luisteluhiihtolenkin jälkeen olen käynyt hölkkäämässä verrytellen pari kilsaa. Kerta viikkoon on tullut ihan juoksulenkkikin, ei tosin ihan joka viikko. Tai ehkä enemmän vaikuttaa nämä Adidaksen uudet Boost-materiaalilla tehdyt juoksutossut. Tuntuma on kuin soratiellä juoksisi. Mulla on 4 paria uusia tossuja joita vaihtelen usein. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

Loading...