Jump to content
Juoksufoorumi.fi

j--l

Hoka One One

Recommended Posts

Guest Baltsu   
Guest Baltsu

Jokainen kenkä ei sovi jokaiselle jalalle. Jos minun pitäisi seistä tai kävellä koko päivä ja voisi valita ns. lenkkarin/tennarin, niin käyttäisin varmaan kenkiä, joissa on kohtalainen vaimennus, muttei överisti, koska ei sitä tarvitse seisomiseen liikaakaan. Ja valitsisin vähän enemmän droppia, niin akillesjänne ei esim. rasitu. Joku NB 574 tms. Jos haluaa enemmän niin sitten joku Niken Air Max ja tai adidas Ultra Boost.

Clayton 2 on yksi parhaista pitkiskengistä kyllä ikinä. Ainakin tässä vaiheessa kun niissä on vasta 172 km juostuna. Kevyt, hitosti vaimennusta ja pitää erinomaisesti asfaltilla. Nyt taisin löytää sukankin, joka sopii niihin täydellisesti. Valkoiset Inter Sportista hankitut melko ohuet varrelliset Pro Touch -sukat. Eivät ole ihan mielettömän ohuet, mutta eivät todellakaan paksutkaan, joten kategorioin ne ohuiksi. Ne eivät ole liukkaatkaan. Ainoa huono noissa sukissa on se, että ne kestävät moniin muihin sukkiini verrattuna huonosti, ts. ukkovarvas menee läpi päädystä. Ostin niitä HCM:n exposta 2 paria ja jostain Inter Sportista 2 paria ja varmaan puolet ovat jo reiällisiä.

parek   
tunti sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Mielenkiintoinen verrokkitesti tässä tilanteessa olisi toki se, että sellainen ihminen joka seisoo koko päivän säännöllisesti Hokissa, seisoisikin yllättäen koko päivän minimalistikengissä. Veikkaan, että jotain tapahtuisi.

Itse en omista Hokia, enkä minimalistikenkiä, joten ihan puhtaasta mielenkiinnosta tätä pohdin.

Monesti olen ollut koko päivän pelkillä minimalistikengillä töissä ja Cliftoneilla taisin olla 3-4 päivänä. Minimalistikengillä rasittuu tasaisesti joka paikka jalkapohjasta lantioon asti. Välillä paljonkin, mutta kipuja en ole kokenut. Ne pari päivää kun olin levänneenä ja en ollut käynyt lenkillä (muutenkin lihakset kunnossa ja rennot) niin Cliftonit oli töissä oikein mukavat. Ei lainkaan kipuja ja toi kokonaisvaltainen jalkojen ja keskivartalon rasitus/särky oli huomattavasti lievempää kuin minimalistikengillä. 

Lenkinjälkeisinä päivinä (tai muuten vaan rasittuneilla/kipeillä jaloilla) Cliftonit tuntuu korostavan niitä kipuja ja vaivoja kun taas minimalistikengät tuntuu neutralisoivan niitä. Esim. eilen oli tunne koko päivän ihan kuin oikea jalkaterä kääntyisi kokoajan sisäänpäin. Rasitti pohkeita yms. Korostui mitä pidemmälle päivä eteni. Minimalistikengällä tuntui parinkymmenen minuutin jälkeen ihan kuin se jalkaterän sisäänpäinkääntyminen olisi neutralisoitunut ja askel palasi normaaliksi.

Tämä pehmusteteoria tuli mieleen siitä kun itse en voi nukkua lainkaan liian pehmustetulla patjalla. Jos kropassa on jotain ongelmia niin pehmeällä patjalla nukkuessa aamulla olo on entistä kivuliaampi. Kovahkolla/ohuella patjalla ei ongelmaa ole.

7 minuuttia sitten, parek kirjoitti:

Tämä pehmusteteoria tuli mieleen siitä kun itse en voi nukkua lainkaan liian pehmustetulla patjalla. Jos kropassa on jotain ongelmia niin pehmeällä patjalla nukkuessa aamulla olo on entistä kivuliaampi. Kovahkolla/ohuella patjalla ei ongelmaa ole.

Mulla on aika sama juttu. Mielummin jämäkkä patja ja ohut tyyny, kuin pumpulivaahto, mihin hanuri uppoaa metrin syvyyteen ja niska tönöttää kohti kattoa.

Toinen on mun työtuoli. Kun teen hommia kotitoimistolla, niin käytän työtuolina keittiöpöydän puista tuolia. Siis sellaista missä ei ole mitään pehmusteita ja se on absoluuttisen jämäkkä. Ainoa tuoli missä mä voin istua vaikka kahdeksan tuntia putkeen.

Guest Baltsu   
Guest Baltsu
5 tuntia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Toinen on mun työtuoli. Kun teen hommia kotitoimistolla, niin käytän työtuolina keittiöpöydän puista tuolia. Siis sellaista missä ei ole mitään pehmusteita ja se on absoluuttisen jämäkkä. Ainoa tuoli missä mä voin istua vaikka kahdeksan tuntia putkeen.

useimmilla juoksijoilla on niin luiseva takapuoli, ettei meinaa edes normaalikonttorituolien pehmuste riittää. Varsinkin jos on treenannut kovempaa tai on muuten pakaravammaa, niin tarttee hyvin pehmustetun tuolin. Ei voisi kuvitellakaan, että istuisi puisella pinnalla pitkään. 

Patjoissa ratkaisee rakenne. Jos on kunnollinen joustinpatja, niin kyllähän se saa joustaakin, vaikkei ole mikään vetelä. Jossain hotelleissa on niin kovia patjoja, että tuntuisi makaavan kiven päällä, eikä se ole jees yhtään. Samaten monissa paikoissa tyynyt ovat monesti ihan liian pieniä ja veteliä. Esim. Ruotsinlaivoilla on niin onnettomat tyynyt, että joudun aina tunkemaan niitä kaksi saman tyynyliinan sisään.

Guest Baltsu   
Guest Baltsu

Niin se voi olla, että Hoka kerää kävelijöitä asiakkaiksi, vaikka onkin Juoksufoorumi niminen paikka kyseessä. Entisaikaan polkukävelijöitä kutsuttiin marjastajiksi. Silloin eivät hifistelleet jalkineilla, vaan laittoivat kumisaappaat jalkaan.

Matafe Speed 2 vai Speedgoat 2 Suomen polkujuoksukisoihin? Tarkoitus olisi Kolilla osallistua ehkäpä 86K:lle ja ensi vuonna sitten Karhunkierroksella 80K:lle ja Ylläs Pallaksella pisimmälle matkalle. Haluaisin kengän, jolla voisi hyvin juosta näissä kaikissa kisoissa. Matafea olen koittanut jalkaan ja se istui varsin mukavasti. Eroaako Speedgoat 2 istuvuudeltaan miten? Entä onko kenkien ominaisuuksia huomionarvoisia eroja?

4 tuntia sitten, Mattfield kirjoitti:

Matafe Speed 2 vai Speedgoat 2 Suomen polkujuoksukisoihin? Tarkoitus olisi Kolilla osallistua ehkäpä 86K:lle ja ensi vuonna sitten Karhunkierroksella 80K:lle ja Ylläs Pallaksella pisimmälle matkalle. Haluaisin kengän, jolla voisi hyvin juosta näissä kaikissa kisoissa. Matafea olen koittanut jalkaan ja se istui varsin mukavasti. Eroaako Speedgoat 2 istuvuudeltaan miten? Entä onko kenkien ominaisuuksia huomionarvoisia eroja?

Speedgoat2:seen olen ollut erittäin tyytyväinen sen mitä olen ehtinyt niitä testaamaan. Huomattavasti Speedgoat 1:stä parempi. Varmasti sellainen kenkä, jolla voi juosta kaikki nuo mainitsemasi kisat. Mutu-tuntumalta sanoisin näin että mafatessa on hieman leveämpi lesti kuin Speedgoat 2:ssa.

Ginger runner hyvin avaa Speedgoat 2:sia:

Speedgoatista minulla ei ole kokemusta, mutta Mafatella olen juossut n. 400 kilometriä sekä Pallaksen 55 km:n kilpailun.

Mielestäni Mafate on erinomainen kenkä erityisesti monipuolisuutensa ansiosta. Mafate toimi hyvin niin kivikoissa, mudassa kuin myös asfaltilla. Itselläni on kapea jalkaterä, mutta Mafate istuu jalkaan todella hyvin. Ehkä "vedenpoisto" voisi olla aavistuksen parempi, mutta isompaa valittamista ei nyttenkään ole.

Juoksen seuraavan kilpailun syyskuussa Vuokatissa (100 km) ja ihmeitä saa tapahtua, jos jalassani ei ole punaista väriä.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...