Jump to content
Juoksufoorumi.fi

j--l

Hoka One One

Recommended Posts

j--l   

Ja tietty heti kyssäriä konkareille. @vmaksi voisi tietää?

Eli kiinnostaisi tuo Challenger ATR 3, vaan miten on lesti muoto ja koko muuttunut? 2 versio on mainio kenkä, mutta itsellä tuo kengän kieli (iltti?) ei pysy paikallaan vaan painuu aina sivuun. Varmaan kiero askellus.. olen sen saanut pysymään about kohdallaan erikoisella nauhoituksella, mutta jospa uusi versio olisi parempi?

Löysin muutaman arvostelun v3'sta, jotka indikoisivat uuden olevan kooltaan pieniä - ehdotuksena ottaa jopa kokonaisen konainen koko (44->45) isompi kuin aiemmin. Samoin, että kärki olisi kapeampi (varvasosasto). Mahtaako tosiaan olla näin?

Tähän mennessä sopiviksi on testattu Challenger ATR 2 (44) ja Mafate Speed 2 (44.5). Onkohan nyt sitten CATR3 sitten 44,44.5 vai jopa 45? Menee ulkomailta tilaamiseksi, jos nyt haluaa. 

vmaksi   
Just now, j--l kirjoitti:

Ja tietty heti kyssäriä konkareille. @vmaksi voisi tietää?

Eli kiinnostaisi tuo Challenger ATR 3, vaan miten on lesti muoto ja koko muuttunut? 2 versio on mainio kenkä, mutta itsellä tuo kengän kieli (iltti?) ei pysy paikallaan vaan painuu aina sivuun. Varmaan kiero askellus.. olen sen saanut pysymään about kohdallaan erikoisella nauhoituksella, mutta jospa uusi versio olisi parempi?

Löysin muutaman arvostelun v3'sta, jotka indikoisivat uuden olevan kooltaan pieniä - ehdotuksena ottaa jopa kokonaisen konainen koko (44->45) isompi kuin aiemmin. Samoin, että kärki olisi kapeampi (varvasosasto). Mahtaako tosiaan olla näin?

Tähän mennessä sopiviksi on testattu Challenger ATR 2 (44) ja Mafate Speed 2 (44.5). Onkohan nyt sitten CATR3 sitten 44,44.5 vai jopa 45? Menee ulkomailta tilaamiseksi, jos nyt haluaa. 

En ole itse valitettavasti päässyt tuota kenkää (ATR 3) kokeilemaan, mutta sisarmallin (Clifton) muutoksessa (2 ->3) tuota varvastilaa tuli nimenomaan lisää. Tuntuisi siis oudolta, jos se tuossa maastomallissa olisi eri tavalla. Iltti on vähän paksumpi, mutta ei mulla ollut kakkosenkaan kanssa tuollaista ongelmaa. Koko pysyi myös ihan samana. Mulle käy sama koko (44) kaikissa Hokan malleissa, Mafate Speed 2:ssa se tuntuu vähän reilulta, mutta ultrakenkä saa sitä ollakin. 

Helpoimmallahan tuossa selviää jos odottelet ~kuukauden ja pääset kokeilemaan kenkiä ihan Suomessa.

• Like 1

Tupu   

Joku aika takaperin olin hankkimassa Hokan maastotossuja ja arvoin lestien sekä kokojen kanssa eikä mistään löytynyt tietoa eri mallien lesteistä, toeboxeista eikä mistään eroavaisuuksista, niin kyselin sähköpostilla valmistajaltakin mutta parista postista huolimatta vastausta ei ole tullut.

Ostin sitten kaksi paria Asicsin katukenkiä ja maastopuoli sakkaa.

vmaksi   
25 minuuttia sitten, Tupu kirjoitti:

Joku aika takaperin olin hankkimassa Hokan maastotossuja ja arvoin lestien sekä kokojen kanssa eikä mistään löytynyt tietoa eri mallien lesteistä, toeboxeista eikä mistään eroavaisuuksista, niin kyselin sähköpostilla valmistajaltakin mutta parista postista huolimatta vastausta ei ole tullut.

Ostin sitten kaksi paria Asicsin katukenkiä ja maastopuoli sakkaa.

Olisit kysynyt täällä ;) 

vmaksi   
10 tuntia sitten, Tupu kirjoitti:

Sulta mä sittemmin niitä tietoja onginkin ja tietoa valmistajan tossuista tuntuu löytyvän.

Koeajopäiviä odotellessa.

Joo muistan kyllä =) Odottavan aika on kieltämättä ollut vähän pitkä, mutta nyt on valoa tunnelin päässä näkyvissä.

Mä menin lopulta oikoreittiä ja olen kohta viidennen Hoka-parin onnellinen omistaja (toivotaan että sovittamatta arvioitu koko ei tuota pettymystä). Laitetaanpa pikakommentit tämänhetkisistä kokemuksista tähän saman tien

Challenger ATR2: Näillä menin (2 paria) läpi Karhunkierroksen 80km ja YPH 134km. Oikein positiivinen kokemus matkan varrella. Ainoa miinus tosiaan siitä että molempien pohjat sain rikki noissa pidemmissä kisoissa mutta suutarilla ja sittemmin pikaliimaamalla olen saanut pidettyä niitä vielä treenikenkinä. ATR3n pohja ei käsittääkseni isommin tule muuttumaan ATR2sta? Yhtä kaikki mainio maastokenkä pitkään matkaan mutta kestävyys tuossa mallissa ei ollut odotetulla tasolla.

Clifton2: Tätä kenkää en vaihtaisi pitkässä maantiejuoksussa mihinkään (paitsi ehkä Clifton kolmoseen :-) ). Kertakaikkisen hyvä tossu nylkkyyn. Paras. Loistava.

MS2: Palataan tähän viimeistään kesällä :-)

Tämän vuoden maastoultrat mennään MS2 ja ATR2 (uusi pari hyllyssä odottamassa) kombolla. Jos MS2 osoittautuu hyväksi niin kernaasti hommaan toisenkin parin.

• Like 1

vmaksi   

Tässä vielä kootusti omia empiirisiä kokemuksia niistä Hokan malleista, millä olen aktiivisesti juossut. Toivottavasti auttaa vähän kartoittamaan itselle sopivaa kenkää, jos Hokan leiriin siirtymistä on miettinyt. Mainittakoon tässä yhteydessä vielä se, että toimin tällä hetkellä yhtenä Hoka One One:n lähettiläistä Suomessa, joten multa saa kysellä muutoinkin kengistä ja antaa palautetta. Pystyn välittämään asioita maahantuojalle ja sitä kautta eteenpäinkin. 

Sileän kengät:

Clifton 3: Tällä hetkellä oma suosikkini sileän harjoituslenkeille. Toimii hyvin niin hiekkateillä kuin asfaltilla. Vaimennus sopivan napakka ja kenkä rullaa hyvin. Jos joskus sileän maratonille/-ultralle erehdyn, niin hyvin todennäköinen vaihtoehto kisakengäksi. Lesti suhteellisen leveä, kolmosversiossa tuli lisää varvastilaa.

Clayton: Aavistuksen vähemmän vaimennettu kenkä kuin Clifton ja sitä myötä myös kevyempi. Lesti päkiän kohdalta aavistuksen leveämpi kuin Cliftonissa. Itse käytän mattojuoksussa ja lyhemmillä sileän lenkeillä. Kevyemmille juoksijoille sopiva kenkä maramatkoille ja pidemmillekin.

Polkukengät:

Challenger ATR 2: Cliftonin sisarversio maastoon. Hokan paras allrounder, pystyy juoksemaan mitä vaan alustaa asfaltista tekniseen polkuun. Näillä kengillä juoksin esim. 2016 kesän NUTS Pallaksen pitkän matkan läpi. Kaudelle 2017 malli saa uuden kolmosversion, jossa parannettu kestävyyttä ja lisätty varvastilaa. Parhaimmillaan nopeilla kovilla poluilla, mutaisissa oloissa pohja voi mennä tukkoon ja olla vähän liukas.

Speedgoat: Oma suosikkini Hokan mallistosta nopeampaan polkujuoksuun teknisillä poluilla. Kengän lesti muita malleja kapeampi, joten kannattaa sovittaa miten mahtuu omaan jalkaan. Parannusta varvastilaan tulossa kauden 2017 aikana kakkosversiossa. Vibramin Megagrip-pohja tuo pitoa haastaviinkin olosuhteisiin. Tällä kengällä juoksin mm. viime keväänä Transgrancanarian pitkän matkan läpi.

Mafate Speed 2: Oma kisakenkäni polku-ultrille, vaikka en vielä yhtään virallista kisaa ole tällä juossutkaan. Hyvä vaimennus, tilava lesti ja erittäin pitävä pohja (Megagrip) luovat hyvän kokonaisuuden pitkiin kisoihin. Kenkä on myös erittäin kestävä, harjoitusparilla juostu nyt yli 500 km polkuja ilman isompia vaurioita. Asfalttijuoksussa pehmeä pohja kuluu kyllä varmaan nopeammin.

Lisätkää muut Hoka-juoksijat kuvauksia niistä malleista mitkä tästä listasta puuttuu =)

45 minuuttia sitten, kiljander kirjoitti:

Challenger ATR2: Näillä menin (2 paria) läpi Karhunkierroksen 80km ja YPH 134km. Oikein positiivinen kokemus matkan varrella. Ainoa miinus tosiaan siitä että molempien pohjat sain rikki noissa pidemmissä kisoissa mutta suutarilla ja sittemmin pikaliimaamalla olen saanut pidettyä niitä vielä treenikenkinä. ATR3n pohja ei käsittääkseni isommin tule muuttumaan ATR2sta? Yhtä kaikki mainio maastokenkä pitkään matkaan mutta kestävyys tuossa mallissa ei ollut odotetulla tasolla.

Käsittääkseni ATR3:ssa on vähän kasvatettu kuvioinnin väliä, että toimii paremmin mudassa. Tuo pohjan kestävyys oli ATR2:ssa vähän hauska, mullakin oli yksi pari jossa pohja otti iskua mutta toisessa ei sitten millään. Samanlaisia kokemuksia on ollut muuallakin, joten olisikohan ollut joku ns. maanataierä kenkiä liikkeellä. Mutta eihän tuon kengän kestävyys muutoinkaan ole paras mahdollinen Suomen risukkoon/kivikkoon. SG ja MS2 on niihin sopivampia.

• Like 1

Clifton: Ensimmäinen kokemukseni Hoka One One -kengistä. Kengät ostin syksyllä 2014 ja vain parin viikon ja muutaman lyhyen testilenkin jälkeen uskalsin startata niillä Sparathloniin. 246 km kilpailu sujui kenkien puolesta ilman mitään ongelmia. Uskomaton yhdistelmä keveyttä (230 g / US 9.5), vaimennusta ja rullaavuutta. Näitä oli käytössäni muutama pari ja treenikäyttöä ne kestivät minulla rapiat 1000 km, mutta siinä vaiheessa vaimennus alkoi olla aika loppu.

Nykyisin olen Hokan leirissä yhtenä merkin Suomen lähettiläistä. Voitte huomioida tämän lukiessanne kommenttejani.  Voitte luonnollisesti esittää kommentteja ja kysymyksiä Hokan kengistä, pystyn välittämään palautetta ja toivomuksia imaahantuojan suuntaan. Koska kenkien saatavuus maahantuojallakin on ollut  toistaiseksi varsin rajallinen niin melkoisen määrän Hokan kenkiä olen itse ostanut ulkomailta.

Tällä hetkellä käytössäni olevat Hoka One One -mallit:

Bondi 5: Hokan vaimennetuin kenkä, paino 284 g / US 9.5. Painosta huolimatta rullaavuus ja juostavuus ovat erinomaista luokkaa. Erinomainen valinta todella koville alustoille ja vähän vantterammille juoksijoille. Jos olisin menossa Endurance 24h -kilpailuun juoksemaan niin tämä olisi valintani Esport Arenalle.  Muutamille juoksijoille kengän iltti on tuottanut ongelmia, se on varsin kovaa materiaalia ja saattaa painaa nilkan etuosaa. Jos nauhoituksen säätö ei auta niin ongelma on helposti korjattavissa saksilla.

Clifton 2: Vähän painavampi kuin ykkösmalli (248 g / US 9.5), mutta kengän juostavuus onneksi säilyi lähes yhtä hyvänä kuin edeltävässä mallissa. Clifton 2:lla juoksin joulukuussa 2016 Barcelonan 24 h -ratakilpailussa 238 km, ilman mitään ongelmia jalkojen kanssa. Maailman paras kenkä pitkiin asfaltti- ja ratajuoksuihin? Tiedä häntä, mutta ainakin omaan makuuni likipitäen täydellinen kenkä.

Clifton 3: Taas on painoa tullut lisää - keittiövaa'alla punnittuna kolmonen on yhden gramman kakkosta painavampi. Varvasosasto on kolmosessa hieman tilavampi, mutta muuten kovin suuria eroja mallien välillä ei ole, joskaan kovin paljon en kolmosella ole vielä ehtinyt juoksemaan.  Todennäköinen kenkävalintani tämän vuoden 24 h MM-kilpailuun. 

Huaka 2: Paino 264 g / US 9.5, aavistuksen Cliftonia ohuempipohjaisempi ja vähemmän vaimennettu, hyvin rullaava all-round -kenkä, joka on omimmillaan asfaltilla, mutta toimii kohtalaisen hyvin myös pehmeämmillä alustoilla. Dan Lawson voitti syksylllä Huakalla 24 h Euroopan mestaruuden. 

Challenger ATR2:  Paino 266 g / US 9.5. Vmaksi jo tämän mallin kuvaili aika kattavasti, mutta lisätään sen verran, että tämä on nykyisin nastattomista kengistä suosikkini talviolosuhteisiin - nimenomaan tielenkeille. Pohjassa on todella hyvä pito talvikelillä.

Tämän vuoden tulevista uutuuksista eniten kiinnostaa Clifton 4, joka on tulossa markkinoille loppukesästä.

• Like 3

Guest Baltsu   
Guest Baltsu
tunti sitten, X-Caliber kirjoitti:

Tämän vuoden tulevista uutuuksista eniten kiinnostaa Clifton 4, joka on tulossa markkinoille loppukesästä.

Rumemman näköinen. painoa tulee parikymmentä grammaa lisää. Mukamas sen takia että välipohjan foami tiiviimpää ja vaimennus kestäisi paremmin. Hokan ongelma ollut nopeasti hiipuva vaimennus.  Ulkomateriaali muuttuu kanssa.

Minusta Hupana on mielenkiintoinen uutuus. Jos kenkä on hyvä niin voisi ajatella monelle maratonkengäksi. Tosin vaikea sanoa kun ei ole sitä livenä missään nähnyt.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...