Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jampe

Helsinki City Marathon 12.8.2017

Recommended Posts

hatapa   
1 tunti sitten, suppaa kirjoitti:

Ärsyttävästi viime perjantaina iski päälle pieni flunssa, kuumetta ei onneksi ole. Toivottavasti lauantaina ei enää ole tukkoisuutta. Onko kenelläkään kokemusta maratonin juoksemisesta jos maraton viikon on ollut flunssassa?

Ei kokonaisen, mutta puolikkaan. Tuossa profiilikuvassani olen juuri flunssaisena tekemässä puolikkaan ennätystäni vaikka olin koko viikon pienen flunssan kourissa. Mutta kun kyseessä olivat veteraanien MM-kisat, joihin olin treenannut pari vuotta, niin eihän sitä voinut väliinkään jättää. Viikolla jätin toisen kisan väliin tuon flunssan vuoksi.

Suropati   
On 31.7.2017 at 13.03, elina69 kirjoitti:

meillä on suolakurkut, mitä en muualla juostessa ole saanut :) Tekee hyvää siinä vaiheessa, kun tuntuu, että suolat alkaa olla kaikki mennyttä ja odottelee vaan ensimmäistä kramppiaan...

Mitä muuten pitää tehdä, jos suonenveto iskee? Itselleni ei ole näin käynyt koskaan juostessa, mutta hyvä kai tämäkin on tietää etukäteen, että osaa valmistautua, tarvittaessa.

Sääennusteet lauantaille ovat muuttuneet eilisestä. Vielä eilen luvattiin melko reipasta itätuulta, mutta tänään ennustetaan hyvin kevyttä länsituulta. Ajottaista sadetta on luvassa iltapäivälle, mutta ennusteissa on eroa. Kaksi ennustetta kolmesta (luotettavimmasta) veikkaa sateen ajoittuvan ennen maratonia. Lämpötila on jotain 17 ja 20:n välillä. 

13 tuntia sitten, suppaa kirjoitti:

Ärsyttävästi viime perjantaina iski päälle pieni flunssa, kuumetta ei onneksi ole. Toivottavasti lauantaina ei enää ole tukkoisuutta. Onko kenelläkään kokemusta maratonin juoksemisesta jos maraton viikon on ollut flunssassa?

Kerran alkoi aika kova kurkkukipu 5-6 päivää ennen maratonia. Oli alkuun muutakin pientä flunssan oiretta pari päivää. Päivää ennen h-hetkeä olin muuten OK, mutta kurkku oli vieläkin hieman kipeä. Lähdin epävarmana viivalle. Kuitenkin Saksaan maran takia lennetty. En ollut juossut käytännössä yhtään noina edeltävinä päivänä. Eka kymppi oli tukkoista ja aloin jäädä tavoitevauhdista heti. Pulssi korkealla. Arvelin, että tulee pitkä ja paska reissu. Ihme taikaiskusta kympin jälkeen hengitys selvästi aukesi, pulssi laski ja sain nostettua vauhtia. Outo juttu, mutta en valita. Tuloksena oli lopulta oma enkka, tismalleen silloiseen tavoitteeseen. Loput kurkkukivutkin jäivät matkalle.

Varmaankin menin tuossa veitsenterällä. Päivää/kahta aiemmin olisi luultavasti tullut selvästi huonompi tulos, jos nyt olisin uskaltanut edes viivalle. Kurkku ei ole varmaan koskaan ollut niin kipeä, ainakaan noin montaa päivää.

Suropati   
On 8.8.2017 at 07.59, suppaa kirjoitti:

Oletko jo toipunut flunssasta?

Mielenkiintoisia nämä raportit, joissa on juostu ennätysaikoja juuri flunssasta toipuneena. Onko hyvän suorituksen takana hyvä ennakkovalmistautuminen, tahdonvoima vai totaalilepo, jota flunssa on vaatinut?

Itsekään en valitettavasti pääse ihan täysissä fyysissä voimissa radalle. Olen ollut flunssan partaalla jo pari viikkoa. Välillä tukkoista nenää, aivastelua ja öistä hikoilua (jonka epäilin jo olevan ylikuntoa), mutta onneksi varsinainen flunssa ei ole vielä päässyt iskemään. Hyvä puoli tässä on se, että saan hieman huterasta olosta hyvän syyn lähteä juoksemaan ekaa maratonia ilman kilpailullisia tavoitteita. Pyrin meditatiiviseen kokemukseen, juoksuun hymy huulilla.

Säästä vielä: Sääennusteet näyttävät nyt kauttaaltaan lämmintä puolipilvistä säätä, kosteaa ja vähätuulista. Ilmatieteenlaitos veikkaa reaalilämpötilaksi ("tuntuu kuin") 25 astetta! Lauantaista tullee kesän toiseksi lämpimin päivän Helsingissä. 

• Like 1

elina69   
On 8/8/2017 at 09.57, Suropati kirjoitti:

Mitä muuten pitää tehdä, jos suonenveto iskee? Itselleni ei ole näin käynyt koskaan juostessa, mutta hyvä kai tämäkin on tietää etukäteen, että osaa valmistautua, tarvittaessa.

En itseasiassa tiedä mitä tossa enää voi siinä vaiheessa tehdä kun kramppi iskee. Itse tein viimeksi niin, että pysäytin juoksun (luonnollisesti, kun ei yksinkertaisesti pysty saamaan jalkaa liikutetuksi :)), hieroin jalkaa ja yritin venyttää sitä kevyesti. Sitten jatkoin taas juoksua niin kauan kunnes seuraava kramppi iski. Näin meni sellainen 7 viimeistä kilometria HCM : llä vuonna 2014. Ihan horrori maraton !

Sen jälkeen olen valmistautunut maratonille aina niin, että olen vetänyt 2 viimeisintä viikkoa vichyä (ihan sitä oikeaa suolalla), vetänyt matkalla kaikki suolakurkut mitä olen saanut, yrittänyt juoda tarpeeksi matkan aikana ja käyttänyt kompressiosukkia. Extra suolat olen vetänyt ennen 30 km (merisuolaa). Sen jälkeen olen välttänyt krampit, mutta katotaan nyt miten käy. Ovat luvanneet ihan sairaan lämmintä keliä, vaikka ei kai sitäkään ole todistettu, että lämpötila tai suolatasapaino jotenkin vaikuttaisi kramppeihin. 

Suurimmalle osalle magnesium auttaa kramppeihin. Mulla taas ihan päinvastoin.

Guest Baltsu   
Guest Baltsu

Mulla oli hirveä räkätauti kerran melkein kolme viikkoa ennen maraa (alkoi 39C kuumeella). Nuhaa oli vielä jonkun verran kisassakin, mutta muuten parantunut. Olin luonnollisesti joutunut jättämään sen vikan 3 vkoa lähes treenaamatta. Enkka parani silti 15 minuuttia. Eihän sitä tiedä kuinka käy, jos ei kokeile.

Mitä tulee kramppeihin, niin kerran on tullut kramppi, kun oli sadekeli ja oli seisty siellä lähtökarsinassa ahtaasti kylmässä pitkään. Silloin alkoi tuntumaan omituiselta takareidessä 5km jälkeen ja n. 18km kohdalla, kun tuli mutka vasemmalle, niin yksi nainen tuuppasi minua sillä seurauksella, että jalka osui mukulakivikadulla olevaan kuoppaan ja silloin takareisi kramppasi. Mietin kanssa mitä tehdä, kun tuntui, etten voi juosta. Menin reitiltä sivuun puun juureen kuselle, pohdin asiaa, venyttelin vähän puuta vasten ja jatkoin matkaa. Se muuttui jotenkin kovaksi se takareisi, eikä enää estänyt juoksua. Mitään suoloja tms. en ole ikinä ottanut. Sen sijaan urheilujuomaa ja geelejä.

suppaa   
4 tuntia sitten, Suropati kirjoitti:

Oletko jo toipunut flunssasta?

Mielenkiintoisia nämä raportit, joissa on juostu ennätysaikoja juuri flunssasta toipuneena. Onko hyvän suorituksen takana hyvä ennakkovalmistautuminen, tahdonvoima vai totaalilepo, jota flunssa on vaatinut?

Itsekään en valitettavasti pääse ihan täysissä fyysissä voimissa radalle. Olen ollut flunssan partaalla jo pari viikkoa. Välillä tukkoista nenää, aivastelua ja öistä hikoilua (jonka epäilin jo olevan ylikuntoa), mutta onneksi varsinainen flunssa ei ole vielä päässyt iskemään. Hyvä puoli tässä on se, että saan hieman huterasta olosta hyvän syyn lähteä juoksemaan ekaa maratonia ilman kilpailullisia tavoitteita. Pyrin meditatiiviseen kokemukseen, juoksuun hymy huulilla.

Säästä vielä: Sääennusteet näyttävät nyt kauttaaltaan lämmintä puolipilvistä säätä, kosteaa ja vähätuulista. Ilmatieteenlaitos veikkaa reaalilämpötilaksi ("tuntuu kuin") 25 astetta! Lauantaista tullee kesän toiseksi lämpimin päivän Helsingissä. 

Ihan OK olo nyt. Kurkku ei ole enää kipeä eikä nokka ole tukossakaan pahemmin.

6 tuntia sitten, Suropati kirjoitti:

Kyllä tuo ensimmäinen on varmastikin selvästi tärkein - vaikka muillakin on hieman osuutta asiaan. Esim. normaalitilanteessa usein ei malta kevennellä kunnolla. Tahdonvoima on hyvä ominaisuus tässä lajissa, kunhan ei mene jääräpäisyyteen & liialliseen riskinottoon. Mulla on juoksuharrastuksen aloittamisen jälkeen (9v sitten) flunssat selvästi heikentyneet ja harventuneet. Samoin niistä toipuminen on nopeutunut. Poikkeuksena yksi paha influenssa. Sen jälkeen en olisi kyllä startannut viikkoon.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...