Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jampe

Helsinki City Marathon 12.8.2017

Recommended Posts

hj   

1 tunti sitten, Guest Baltsu kirjoitti:

Siitä pitää saada happeningi.

Pitää siis päätää mitä haluaa olla miten siihen päästään. Suunnitelma pitää olla olemassa. Haastava, mutta realistinen. Esim. kuinka saadaan 7000 juoksijaa ja siitä eteenpäin 10000. Kun tapahtuma saa kriittistä massaa, niin siitä muodostuu itseään toteuttava positiivinen kierre. Nykymenolla sinnitellään vain kunnes joskus kuollaan. Hyvin tuo ei tule päättymään, koska porukka on siellä homekorvaeläkeläisiä. 

Heh, joo tuolla tapaa se vamaan meneekin, jos tavotteet haluaa tollasiksi. Mut mä ainakin kauhulla tollasta ajattelisin. En todellakaan ainakaan tässä vaiheessa haluaisi Citymarasta mitään turistipyydystä. Ei missään tapauksessa. Ei mitään erikoista happeningia niin kuin hengailumielessä myöskään.

Mun mielestä tällä menolla juoksuhappeningia on riittävästi. Pieni lisä ei toki ole pahasta. Mutta ei mitään jonkun eurooppalaisen massamaran kaltaista. Mulle riittää ja on riittänyt nykyisenkaltainen. Vanha reittikin olisi kyllä kelvannut. Mutta tämä uusikin on kutakuinkin ok. Jotain näin aattelen, mutta toki vain omasta puolestani. Ei muuta kuin mukaan vaan. (huom. kannattaa nyt kuitenkin katsoa jo mitä siellä on ollut erilaista happeningia)

Jampe   
On 23/07/2017 at 08.34, esan kirjoitti:

Omalta osaltani olen kiitollinen kaikille niille vapaaehtoisille jotka menneistä 21 HCM:stä osaltani ovat tehneet onnistuneen tapahtuman joka vuosi. Kiitos! (Olen ilmoittautunut mukaan tänäkin vuonna.)

HCM on mielestäni hyvin järjestetty. Iso joukko vapaahehtoisia tekee hymyssä suin töitä tapahtuman onnistumisen eteen. Itse en ole törmännyt Guest Baltsun mainitsemiin homekorvaeläkeläisiin, eri ikäisiin ihmisiin toki. Hyvin on aina palveltu ja kaikki on sujunut tapahtumassa oikein mainiosti. Kiitokset myös minulta kaikille talkoolaisille, jotka vuodesta toiseen jaksavat palvella meitä maratoonareita!

Minulle tuleva HCM-startti on 12. jos nyt oikein laskin. Osallistuin ekan kerran vuonna 2001 ja muutama tapahtuma on sen jälkeen jäänyt muista kiireistä johtuen väliin. Jos tapahtumassa olisi jotain vikaa, en vuodesta toiseen lähtisi mukaan. Mielestäni HCM on erinomaisen hieno tapahtuma, ja on todella hienoa juosta kotikaupungin kaduilla. Ilmapiiri ja fiilis on todella hyvä. Huolto pelaa mainiosti sekä reitin varrella että maalissa. Ja vaikka osallistujamäärä on ollut laskussa, on tapahtumassa edelleen todella suuren urheilujuhlan tuntua, onhan viivalla liki 3000 juoksijaa.

Markkinoinnissa voidaan varmasti aina onnistua paremmin ja sen eteen kannattaa tehdä työtä. Kuten sanottu, kansainvälisten juoksijoiden määrä säilyy tänäkin vuonna hyvällä tasolla. Sen sijaan suomalaisten juoksijoiden lukumäärä on laskussa. Sama kehitys näkyy vielä vahvemmin mm. Tukholman Marathonilla, jossa suomalaisten osuus on suorastaan romahtanut. Tähän on varmasti monia syitä: Suurten ikäluokkien edustajat eivät enää juurikaan juokse maratoneja. Muut lajit (triathlon, pyöräily, polkujuoksu) ja laaja tapahtumatarjonta lisäävät kilpailua ja saattavat näkyä osallistujamäärissä. Ehkä maratonjuoksu ei ole nyt niin kovassa kurssissa ja muodissa kuin aiemmin.

Tilanne on haastava, kun eri yhteyksissä kuitenkin kerrotaan juoksuharrastuksen jatkavan kasvuaan aikuisväestön keskuudessa. Ilmeisesti juoksua harrastetaan yksin ja kaveriporukoissa, mutta ei niinkään tähdätä tapahtumiin kuin vaikkapa 70- ja 80-lukujen hölkkäbuumin aikoihin.

Vahva suositus täältäkin HCM:lle. Vielä ehtii mukaan! Kieltämättä hinta on tässä vaiheessa suhteellisen rouhea. Toisaalta tapahtuman tuotto menee tapahtumaa järjestäville seuroille ja SUL:lle, joten hyvällä asialla ollaan tässäkin mielessä.

On 22.7.2017 at 21.49, Guest Baltsu kirjoitti:

Elokuu on huonoaika järjestää kisa, koska voi olla lämmintä ja se osuu huonosti monen juoksijan suunnitelmiin, mutta silloin on toisaalta vähemmän kilpailua ja varsinkin keski-eurooppalaiset ovat lomalla, joten voisivat muutenkin matkustaa Suomeen, jos asia paketoidaan järkevästi.

Jos mahdollisen helteen unohtaa, niin HCM on mun mielestä just optimaaliseen aikaan. Koulut ovat alkaneet, joten moni on lopettanut kesälomat ja on ollut koko kesä aikaa treenata. Tavishölkkääjälle +20 on kuitenkin parempi sää, kuin syksyn +10, mikä on taas oikeille juoksijoille se unelmasää. Ja lauantai on just oikea päivä kaupunkimaralle, jotta voi mennä illalla ottaa palautusjuomaa kaupungin yöhön.

Mua aina jotenkin jurpii nämä sunnuntain klo 9:00 lähdöt, kun on typerää herätä väkisin aamulla starttiin ja jos maanantaina on normaali työpäivä, niin viitsi oikein palautusjuomienkaan pariin siirtyä kisan jälkeen.

hatapa   
30 minuuttia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Mua aina jotenkin jurpii nämä sunnuntain klo 9:00 lähdöt, kun on typerää herätä väkisin aamulla starttiin ja jos maanantaina on normaali työpäivä, niin viitsi oikein palautusjuomienkaan pariin siirtyä kisan jälkeen.

Nuo aikaiset aamulähdöt taitavat olla pakon sanelemia isoissa kaupungeissa, joissa muu liikenne pysäytetään maratonreitiltä ja risteäviltä kaduilta. Helsingissähän on ollut tapana päästää autoja ja busseja juoksijoiden sekaan, kun lähtö on parhaaseen kauppa-aikaan lauantaina iltapäivällä eikä liikennettä ole tapana kokonaan sulkea.

veimu   

Muistaakseni itselleni 8. Hcm ja näyttää että jää tämän vuoden ainoaksi. Kun suomessa juoksee yhden maran niin minulle se on Hcm.Hinta syksyllä oli alle 60,- eli ok.Tunnelma hyvä ja juoksijoita sopivasti. Ajankohta hyvä kun on voinut treenata kesäkeleissä.Kansainvälinen meininki!

elina69   

Mulle tää on kotikisa, vaikka en enää stadissa asukkaan. Tykkäsin enemmän vanhasta reitistä, mutta kyllä tämä uusikin kelpaa. Larun ylämäkiosuus on hanurista ja sellaisia pikku nyppylöitä vähän siellä täällä, mutta muuten hyvä.

Oon ollut mukana joka vuosi sen jälkeen kun aloitin maraton harrastuksen. Oon just sellainen "homekorva". Aloitin 44v.

Nyt lähtee 5. HCM ja mä en meinaa pysyä pöksyissäni, ku jännittää taas niin sikana !

Oon ollut juoksemassa Euroopassa ja siellä on kyllä ihan erilainen meininki. On soittokulkuetta, bändejä ja yleisöä ihan eri malliin. Mutta täällä on oma rauha juosta, kaunis reitti ja sitä paitsi meillä on suolakurkut, mitä en muualla juostessa ole saanut :) Tekee hyvää siinä vaiheessa, kun tuntuu, että suolat alkaa olla kaikki mennyttä ja odottelee vaan ensimmäistä kramppiaan...

• Like 1

Guest Baltsu   
Guest Baltsu
On 25.7.2017 at 14.48, HelppoHeikki kirjoitti:

Näinhän se on. Ja tämä on varmasti yksi syy myös sille, miksi isot massamaratonit on sunnuntaisin.

Se on syy. Toinen syy on se, että ihmisillä on vapaapäivä, jolloin saadaan yleisöä reitin varteen. Saadaan myös ihmiset ottamaan hotellihuone koko viikonlopuksi, jolloin se on turismin kannalta parempi juttu.

Se on myöskin juoksijan kannalta todella paljon parempi juttu. Syitä ovat mm. se, että kaikille ei sovi matkustaminen kisaa edeltävänä päivänä. Jos istuu useita tunteja lentokoneessa, junassa, autossa tai missä hyvänsä, niin se rasittaa jalkoja. Voi olla parempi matkustaa kaksi päivää ennen ja levätä kisaa edeltävä päivä. Myöskin henkinen latautuminen on helpompaa, jos matkalaukku on pakattu jo aiemmin, eikä viimeiseen pariin vuorokauteen ole mielessä enää mitään muuta kuin se suoritus. Jos kisa olisi lauantaina, tulisi turhaan vaatimus ottaa töistä paljon vapaata. Ainakin perjantai ja monesti torstaikin pitäisi ottaa vapaaksi. Toinen syy on se, että kun kisa on aamulla, henkilö ei ole vielä rasittunut ja energiaakin on. Ei se haittaa, jos viimeisen yön unet jäävät lyhyiksi, mutta se haittaa jos tuhlaa energiaa tekemällä jotain sinä päivänä ennen kisaa. Se on tyhmää maata hotellihuoneessa puoli päivää ja odotella starttia. Parempi juosta kisa läpi ja sen jälkeen nauttia, kun on lähes koko päivä jäljellä. Varsinkin perheelliset arvostavat sitä, ettei tuhraudu se koko päivä siihen kisaan, vaan voi lähteä vaikka sightseeingille vielä. Puhumattakaan nyt siitä, ettei aamulla ole kuuma, jolloin ajat muodostuvat paremmiksi kuin silloin, kun juostaan iltapäivän auringonpaisteessa. Jos kisa on yhdeksältä niin vähintään ensimmäinen tunti on usein hyvinkin kohtuullisissa olosuhteissa.

Suropati   

Kaksi tarkentavaa kysymystä koskien lähtöryhmittelyä ja tavarasäilytystä.

Miten juoksijat on ryhmitelty lähtöalueelle? Lähtevätkö kaikki juoksijat matkaan samalla kellonlyömällä? Saako oman juoksupaikan valita vapaasti vai sitooko ilmoittautumislomakkeessa ilmoitettu tavoiteaika? Mitä jos tavoittelee aikaa, joka on virallisten jänisten juokseman ajan välissä, mihin silloin mennään?

Ja: Kuinka paljon aikaisemmin kannattaa mennä seisoskelemaan lähtöpaikalle?

Ja: Kuinka paljon aikaa on varattava säilytystavaroiden jonoon?

Tarkoituksenani on hakea kisanumero jo edellisenä päivänä.

Mietin myös sitä, etten käyttäisi tavarasäilöä ollenkaan (enkä arvotavarasäilöä missään tapauksessa). Asun neljän kilometrin päässä stadionilta, voisin ehkä mennä juostuani suoraan kotiin ilman vaatteiden vaihtoa yms.

pjk   
10 tuntia sitten, Suropati kirjoitti:

Kaksi tarkentavaa kysymystä koskien lähtöryhmittelyä ja tavarasäilytystä.

Miten juoksijat on ryhmitelty lähtöalueelle? Lähtevätkö kaikki juoksijat matkaan samalla kellonlyömällä? Saako oman juoksupaikan valita vapaasti vai sitooko ilmoittautumislomakkeessa ilmoitettu tavoiteaika? Mitä jos tavoittelee aikaa, joka on virallisten jänisten juokseman ajan välissä, mihin silloin mennään?

Ja: Kuinka paljon aikaa on varattava säilytystavaroiden jonoon?

Tarkoituksenani on hakea kisanumero jo edellisenä päivänä.

Mietin myös sitä, etten käyttäisi tavarasäilöä ollenkaan (enkä arvotavarasäilöä missään tapauksessa). Asun neljän kilometrin päässä stadionilta, voisin ehkä mennä juostuani suoraan kotiin ilman vaatteiden vaihtoa yms.

Lähtöalueella on tavoiteaikojen mukaisia kylttejä. Ihan omantunnon mukaan voi valita paikan lähtöalueelta. Kaikki lähtevät samasta laukauksesta matkaan. Jos noin 30min ennen starttia on lähtöalueella niin varmasti saa valita paikan haluamastaan kohdasta. Eipä ole ikinä mitään ruuhkaa ollut mulla tavarasäilytyksessä. Arvotavarasäilytystä en ole käyttänyt.

elina69   
23 tuntia sitten, Suropati kirjoitti:

Mä tuun autolla sellainen 30-40 min aikaisemmin paikalle. Viimeisten tossut ja juoksen parkkikselta lähtöpaikalle. Käyn vessassa ja veryttelen loppuajan. 10 min aikaisemmin menen omalle paikalle. Riittää hyvin. Sen verran vähän porukkaa on HCM : ssä, ettei minään vuonna ole tullut ongelmia. Vessajonotkin liikkuvat hyvin, eikä ole mitään järkyttävän suuria jonoja.

Tavarasäilytystä en ole tarvinut, mutta luulen, että siinä on sama homma.

Mä inhoon sitä, että joudun kököömään ja odottelemaan (usein vielä oltu vesisateessa :)), niin sen takia tulen niin myöhään paikalle kuin mahdollista.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...