Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Recommended Posts

tb2   

No niin, ensimmäinen varsinainen vlogi on ilmestynyt. Siinä Toni puhuu mm. määräintervalleista. Niitä on Riitta-Liisa tehnyt, jotta hän pysyisi porukoissa, kun mennään ns. ylikovaa. Yhteislähtökisoissa ei hiihtäjä itse voi valita vauhtiaan, kuten väliaikalähdöissä.

 

http://www.kestavyysurheilu.fi/hiihto/14204-toni-roponen-avaa-vlogissa-riitta-liisa-roposen-kesaharjoittelua

Share this post


Link to post
Share on other sites
tb2   

Mielenkiintoista on, että teho- ja peruskuntoharjoittelun suhde ns. lukittu. Eli kun tehoja nostetaan, niin myös määriä on nostettava, jotta suhde (esim. 20/80) säilyy muuttumattomana.

 

Usein puhutaan, että toiset painottavat tehoja harjoittelussaan, kun taas toiset vannovat määrien nimeen. Roposen ideologiassa nämä ovat aina vakiosuhteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinähän se tuli suomalaisen kestävyysurheilijan yksi perisynti mainittua, rakastetaan pitkiä hitaita ja esim. tässä määräintervalleja tehdään vain leireillä. No ainakin Heikkinen on rakastanut kovia treenejä, onhan siellä sitten meriititkin välillä maailman huipulla.  Toivon että Riitta-Liisa nousee nyt ihan uudelle tasolle.

 

Voin kuvitella kuinka Norjassa maajoukkueen kesken tehdään kovia treenejä ja tsempataan ja kilvoitellaan harjoituksissa. Maajoukkue kaverien terve kilpailu ja tsemppaaminen kohti parempia suorituksia ei luonnistu ainakaan Suomen naisilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
perttu   

Tosiaan kiva nähdä miten tällainen muutos vaikuttaa ja näkyy tuloksissa jos sitä noinkin pitkällä jaksolla on nyt treenattu. Ajattelisi, että tuo nopeuskestävyys on nykyhiihdossa varsin arvokas ominaisuus, mikäli se ei tule liikaa muiden ominaisuuksien kustannuksella. Riitta-Liisa aina ollut sellainen tasavauhtinen menijä, toisiko tämä sitten jotain lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tb2   

Lahden maastot kuokkanousuineen sopivat hyvin Riitta-Liisalle. Yhdistelmä kisa on päämatka. Perinteinen osuus on ratkaiseva. On pysyttävä porukoissa. Esikisoissa se onnistui hienosti ja tuloksena oli 5. sija. Toivotaan, että määräintervallit ovat tuoneet pari napsua lisää ja siten podium kutsuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
X66   

Ovatko VK1:et pannassa kun ne eivät ole selkeästi määrä- eivätkä tehoharjoittelua?

 

Itse kehitän dieseliä, ja parhaat harjoitukset tuntuvat olevan pitkähköjä vk1:iä kun lihaksisto on hyvin palautunut. Kilpahiihtoon kehitetään turbokonetta ja siinä taas polarisointi ja kuntohuiput taitavat olla tavoite.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
perttu   

Joku massa- tai maratonhiihto omaa parasta tavoitellen onkin aika erilaista kuin tuo MC-hiihto, vähän niinkuin eri laji, paitsi tietysti teknisesti varmasti muistuttavat paljonkin toisiaan. Vk1-tehoinen diesel-harjoittelu on edelleen täsmäharjoittelua vaikka 4+h tasavauhtiseen hiihtoon.

 

Tuosta 80/20 suhteesta niin kevyt määrä mahdollistaa paremman palautumisen/kunnon nousun kovavauhtisessa (kestävyys)harjoituksessa kunhan siihen on tottunut ja se on tarpeeksi kevyttä. Joku sanoo sitä peruskunnoksi ja joku ihan suoraan palautteluksi, mutta se on pohjaa josta on apua. Rajansa tietysti silläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rauhallista on tullut itsekin tehtyä joskus. Saattoi olla hölkkävaelluksella sykkeet välillä alle 80. Tosin leposykekin oli vain 34. Vastapainoksi kovat lenkit pystyy tekemään palautuneena, kun ei pk-lenkeillä hurjastele. Jos huippujuoksijalla on aerobinen kynnys 3,30 min/km, järkikin sanoo että sitä vauhtia kun tahkoaa pitkään, niin kyllähän se kuluttaa, sama se on tietysti hiihtäjillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
arskav   
Rauhallista on tullut itsekin tehtyä joskus. Saattoi olla hölkkävaelluksella sykkeet välillä alle 80. Tosin leposykekin oli vain 34. Vastapainoksi kovat lenkit pystyy tekemään palautuneena, kun ei pk-lenkeillä hurjastele. Jos huippujuoksijalla on aerobinen kynnys 3,30 min/km, järkikin sanoo että sitä vauhtia kun tahkoaa pitkään, niin kyllähän se kuluttaa, sama se on tietysti hiihtäjillä.

Olen myös tehnyt kesäkuun alusta asti hirveesti pk:ta maastopyörällä. viikolla pari tunnin lenkkiä ja viikonloppuna 2-3 tunnin lenkki. Noin kerran viikkoon juossut! Tähtäin on talven massahiihdoissa! Leposyke tippunu 45 noin 37. Mietityttää vaan milloin kannattaa oikeesti alkaa tehoja ottaan kunnolla mukaan.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä kun on noista leposykkeistä puhuttu, muistan nuorempana, kun juoksin melkein kaikki lenkkini kovilla tehoilla, koska ei ollut tällaisia valistavia sivustoja tms, joilla neuvotaan tekemään myös hitaita. Tehokkaan juoksun ansiosta mittasin leposykkeeksi alimmillaan 32 kun se nykyään on ehkä jotain vähän alle 40. Juoksukunto tuntui hyvältä, maastossa nousut kulkivat kepeästi, koska painoakin oli vähemmän kuin nykyään, mutta sitten tulikin ylirasitus.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×