Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest Ihmettelevä

Tasatyöntöharjoittelu

Recommended Posts

Guest Ihmettelevä   
Guest Ihmettelevä

Hiihdossa näyttävät suosittelevan laturetkiretkelle harjoittelevia tekemään tasatyöntöharjoituksia sekä rullilla että lumella, jopa 30-60 minuuttia yhtä soittoa. Työnnättekö te ylämäetkin tasurilla? Ainakin täällä missä minä asun maasto on niin mäkistä, että yhtämittaista tasaista pätkää ei löydy juuri muutamaa sataa metriä enemmän. Olipa alla sitten rullasukset tai oikeat sukset niin sama juttu. Pitääkö työnnellä edestakaisin niillä tasaisilla pätkillä jotka onnistuu löytämään? Varsinkin talvella osa mäistä on aika jyrkkiäkin, meikäläinen ei jaksa niitä mitenkään pasurilla. Miten siis käytännössä pitää tehdä tasatyöntöharjoituksia?

Kyllä ne ylämäetkin tulee nykyään lykittyä tasatyönnöllä, jos siltä tuntuu. Ei meilläkään ole noita tasaisia pätkiä oikein missään. Aina mennään joko ylös tai alas. Eipähän pääse pitkästymään.

Noita rulliahan on erilaisia: jotkin ovat hitaita ja jotkin nopeampia. Jollain nopeilla luistelurullilla ylämäet ovat aika helppoja lykätä tasurilla, mutta sitten kun hommaan tottuu, menevät nousut myös hitailla rullilla.

Aluksi vedä ne helpot nousut tasurilla. Sitten kun kunto kehittyy ja lihakset tottuvat, pääset luultavasti myös vaikeammat mäet tasatyöntöä ylös. Ihan seinänousuja ei sitten kannatakaan mennä tasurilla.

juhelmi   

Taitaa aika monellakin olla kotikulmillaan sama ongelma, että tasaista latupohjaa ei putkeen 100 metriä pidempää ole. Itse olen tasatyöntöharjoittelua varten koittanut kuitenkin valita helpomman profiilin pätkää ja useimmiten sitten luistellut tai noussut haarakäynnillä jyrkemmät nousut. 

Pro-hiihtäjien puheista olen ymmärtänyt, että tasatyöntöä kuuluu aina tehdä reippaalla vauhdilla, ei koskaan löysästi lykkien. Tasatyöntötreenit tehdään vahvalla ja terävällä työnnöllä ja mieluummin niin päin, että matkaa taitetaan tasurilla alkuun sen verran kun kuntoa on, ja kun kehitystä tapahtuu, niin sitten matkaa kasvatetaan.

Itse olen myös silloin tällöin tehnyt intervallina tasuritreeniä siten, että loivaan ylämäkeen olen iskenyt kovaa tasuria ja palautellut sitten mäen alas. 

Alkuunhan tasatyöntöhiihto tuntui masentavalta, kun ehkä pari sataa metriä pystyi vetämään ettei ollut kädet ihan hapoilla. Kehitystä kuitenkin tapahtui yllättävän nopeasti ja sittemmin tasaisessa maastossa olen hyvinkin voinut tasurilla edetä kolme varttia ilman yhtään luistelupotkua.

tb2   

Tasurilla pääsee aika helposti ihan seinätkin ylös. Jopa minä pääsin Hakunilan kilpaladun läpi tasatyönnöllä. Toki vauhti pysähtyi seinissä, mutta kun lipsauttauttaa vähän toisella suksella (näin näyttävät tekevän prootkin seinänousuissa), niin taas mennään eteenpäin. 

Ja voimaa minulla ei ole käsissä oikeastaan yhtään. Etenkin nyt kesällä, kun en ole hiihtänyt, niin kädet ovat suunnilleen surkastuneet pois. Keväällä oli kyllä hiihtokauden jälkeen aikamoiset patikat haubereiden kohdalla.

Ensi talven luistelen hyvät kelit (= kaikki pl. vitikeli) ja sitten kun on vitikeli, niin sitten tasatyönnän, koska latu on liukas vitikelilläkin.

VL4   

Tasurilla taittuu kyllä melkein reitti kuin reitti. Rullilla pitäisi jaksaa 2-3 tunnin tasatyöntölenkkejäkin kerran viikossa jos mielii esimerkiksi Vasaloppetin hiihtää tasurilla läpi. Tasatyönnössä kannattaa kiinnittää tekniikkaan huomiota, jos ei ota vatsalihaksiin niin tekniikka on väärä.

levox   

Samaa mieltä edellisen kanssa. Ja meille vanhemman polven hiihtoniiloille se tarkoittaa pois-oppimista vahasta, miedon/myllylän aikuisesta tasuritekniikasta. Vanhalla tasurityylillä ei ole mahdollista vetää pitempiä ja jyrkempiä mäkiä tai pitkän matkan perinteisen hiihtoja. Ylämäet alkavat sujua yllättävänkin helposti kunhan pomppu-tekniikan oppii  riittävässä määrin ja kaluston laatu riittävällä tasolla (savojen jäykkyys tärkeää, ongelma etenkin isomman kaliiberin lykkijöille).

Olen kuullut jopa väitettävän, että Tour de skin Alpe Cermis loppunousu tullaa vielä vetämään tasurilla! Toki Eliassen yms. huippu-tasurit menisivät jo nytkin heittämällä moisen mäen ylös ;) mutta miten paljon tulisi takkiin vastaaviin luisteluhiihtäjiin?

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this