Jump to content
Juoksufoorumi.fi

henkka

Vauhdinjako maratonilla

Recommended Posts

8 tuntia sitten, joukor kirjoitti:

Alussa reippaasti, mutta sykkeet selvästi alla AnK. 22 km jälkeen sitten niin lujaa kuin perse kestää. Tähän asti tuo on toiminut. En ole tokikaan vertaillut puolikkaiden aikoja keskenään. 

Komppaan tätä vaikkakin lähes olemattomalla vain 2 asfalttimaran kokemuksella. Moni ei uskalla ajatella että puristaisi lisää vauhtia. Voi olla että vauhdit ei kasva, mutta ei putoakaan. Tuo on kuitenkin hyvä strategia. Itse olen ajatellut sen niin että "alussa helppoa kovaa, ja sitten puoli välin jälkeen saa mennä niin paljon ku uskaltaa." Jos ei alussa vähän jarruttelisi, niin sykkeet nousisi ainakin minulla liian kovaksi. Puolivälin jälkeen alkaa energiatasot olla jo heikommat, ja vaikka yrittäisi niin sykkeet ei enää nouse liikaa ja saa juosta "rajoitinta vastaan".

8 tuntia sitten, marika_ kirjoitti:

Oma kokemus yo. metodista ihan puhdas nolla, eli ihan vaan "kaverilta kuulin". Konkarit osaa varmaan kertoa omia kokemuksiaan yassojen ennustuskyvystä.

En nyt ihan konkarina itseäni pidä ja yassojakin olen juossut vain kerran tai kaksi. Ei niillä maratonin loppuaikaa kyllä ennusteta, mutta niiden perusteella voi arvioida löytyykö juoksijalla riittävästi vauhtireserviä johonkin tiettyyn maratonvauhtiin. Kestävyys pitää sitten hankkia erikseen ja onhan nuo ihan kelvollisia treenejä maksimikestävyyden ja hapenottokyvyn treenaukseen.

• Like 1

Suurin osa juoksijoista hiipuu selvästi toisella puolikkaalla. Itse pyrin aina täysin tasaiseen juoksuun. Ei se juuri koskaan ihan nappiin onnistu, mutta pieni (~1 min) hiipuminen on onnistunut muutaman kerran. Uskoisin, että hyvin lähellä kunnon mukaista max onnistumista olen silloin käynyt. Tuollainen vaatii selvää jarruttelua alussa ja tosiaan tietämistä mikä on se päivän kunto. Lisäksi hetki jolloin oikeasti hyppää "minkä /se kestää" puolelle voi olla hankala määrittää.

Itse testaan kuntoni esim. muutamaa viikkoa ennen puolikkaalla. Maraennusteena olen käyttänyt 2 x puolikkaan aika + 9-10 minuuttia. Kompensoin ennustetta, jos on joku selvä puolikkaan aikaan vaikuttava tekijä: sää, reitti, tms. Varmasti kympille löytyy joku vastaava kaava. Kokemuksen myötä seuraavilla maratoneilla voi vertailla omia tasavauhtisia kovia tai kiihtyvän pitkiksen loppuvauhteja. Jälkimmäisestä olen joskus saanut masentavan huonoja ennusteita. Luultavasti olen vaan ollut niin harjoitusjäkissä, että loppunosto ei ole irronnut hyvin. Kisaan levätessä tilanne on sitten parantunut. Ennustan joskus myös radalla maratonsykkeellä juostun tunnin tuloksien perusteella: siis vertailemalla edelliskertoihin. Toki tiedän, että syke voi vaihdella päivän/sään mukaan. Joka tapauksessa on ihan hauskaa haarukoida ennustetta eri tavoin.

Yassot ovat mulla ennustaneet oikein hyvin ainakin "uran" alkuvaiheessa. Ennätysaikoina en ihan pystynyt Yasson ennusteeseen, mutta aika lähelle silloinkin. Ajattelin vetääkin tauon jälkeen tänä keväänä Yassot niin saan taas uuden kokemuksen. Olen silti samaa mieltä, että Yassojen ennustuskyvyllä on enemmän viihde- tai henkistä arvoa, kuin kovaa totuutta. Esim. keskittymällä vetotreeneihin voi saada kovan tuloksen Yassoista ja ennuste maratonille ei sitten pädekään.

Tasavauhtisessa maratonissa on henkisesti iso asia, että saa paljon selkiä ohiteltavaksi. Varjopuolena, että peesihyötyä ei juurikaan ole.

On 10.4.2018 at 22.18, forrest_42195 kirjoitti:

Yassot ovat mulla ennustaneet oikein hyvin ainakin "uran" alkuvaiheessa. Ennätysaikoina en ihan pystynyt Yasson ennusteeseen, mutta aika lähelle silloinkin. Ajattelin vetääkin tauon jälkeen tänä keväänä Yassot niin saan taas uuden kokemuksen. Olen silti samaa mieltä, että Yassojen ennustuskyvyllä on enemmän viihde- tai henkistä arvoa, kuin kovaa totuutta. Esim. keskittymällä vetotreeneihin voi saada kovan tuloksen Yassoista ja ennuste maratonille ei sitten pädekään.

Olipa tiukka treeni Yassot pitkästä aikaa. Vähäkseltään lyhyitä vetoja tullut suoritettua muutenkin, kun tuntuvat niin ikäviltä. Jaksa itseänsä kiusata määräänsä enempää enää. Tulos oli 2:47 keskari. Pientä jossittelua voisi harrastaa navakan tuulen takia, mutta toisaalta eipä ollut kuuma. Yasso-tulos on aiemmin hieman paremmilla keskareilla osunut 2-3 napsun ylöspäin korjauksella maratonaikaan -> haarukka olisi 2:49-2:50.

Puolikkaan perusteella estimaatti on 2:47. 2,5 viikon päästä nähdään kumpi on oikeassa, vai tuleeko Musta Pekka käteen.

• Like 1

On 12.8.2016 at 13.58, lare85 kirjoitti:

Jos juoksee paljon ja pitkiä lenkkejä niin ei varmasti pitäisi olla ongelma aloittaa reippaammin.

Jos juoksee niin kuin itse, eli vähän ja vielä vähemmän pitkiä niin se on vaan kädet ristiin ja toivotaan että seinä ei tule 20 km kohdalla.

Täytyy ihmetellä ihan ääneen: Miten yllä kuvatulla vähällä juoksemisella pystyy juokseman maratonin aikaan 2.52?

Villea:

Lainaa

Usein haaste tavallisilla tallaajilla (ainakin minulla) taitaa olla siinä, ettei tiedä tarpeeksi tarkkaan minkälaisessa kunnossa on. 

Juu, näin on.

Itselläni ei ole lenkeillä mukana mitään mittareita, kun en sellaisia omista; olen luomujuoksija. Joskus lenkille lähtiessäni katson keittiön uunin kellosta ajan ja palatessani uudestaan. Tiedän siis, että peruslenkkini (se jonka olen heinä-elokuussa juossut joka toinen päivä) on mennyt parhaimmillaan aikaan 1.44. Ongelma on vain se, että en tiedä tarkalleen kuinka monta kilometriä on kyseessä. Google maps ei esimerkiksi tunnista polkuja Uutelan metsässä.  Jotain 20 kilometriä, kai, vähintään.

Ajattelin lähteä yrittämään neljän tunnin alitusta maratonilla. Eka se tuntui hurjalta tavoitteelta, mutta nyt taas tuntuu, että näillä juostuilla kilometreillä pitäisi olla varaa kovempaan tulokseen.

Millaisella vauhdinjaolla kannattaa lähteä juoksemaan, siitä ei ole tietoa. Onko niin, että koska olen tottunut juoksemaan pitkiä lenkkejä, kannattaisi lähteä matkaan reippaasti?

Miten jänikset juoksevat? Tasaisesti vai jonkun osuuden nopeammin vetäen?

7 tuntia sitten, Suropati kirjoitti:

Millaisella vauhdinjaolla kannattaa lähteä juoksemaan, siitä ei ole tietoa. Onko niin, että koska olen tottunut juoksemaan pitkiä lenkkejä, kannattaisi lähteä matkaan reippaasti?

Ei kannata lähteä reippaasti. Alun liian kova vauhti voi kostautua lopun energiavajeena. ( kun ei ole mittaria, niin koita seurata vaikka hengitysrytmiä ja varoa liikaa hengästymistä ekalla puolikkaalla )

Jänöt ovat kohtalaisen tasavauhtisia menijöitä. 

16 tuntia sitten, Suropati kirjoitti:

Täytyy ihmetellä ihan ääneen: Miten yllä kuvatulla vähällä juoksemisella pystyy juokseman maratonin aikaan 2.52?

Siellä taitaa olla taustalla vähän muutakin kestävyysliikuntaa. Jollain muulla menee samalla treenillä 2.30 tai 4.30. Taustat ja ominaisuudet ovat erilaisia.

Onko niin, että koska olen tottunut juoksemaan pitkiä lenkkejä, kannattaisi lähteä matkaan reippaasti?

Jos olet tottunut juoksemaan myös reippaasti, voit kokeilla reipasta vauhtia. Jos et ole, lähdet vain helppoa lenkkivauhtia. Sen reippaankin vauhdin pitää tuntua helpolta.

13 tuntia sitten, Suropati kirjoitti:

Ongelma on vain se, että en tiedä tarkalleen kuinka monta kilometriä on kyseessä. Google maps ei esimerkiksi tunnista polkuja Uutelan metsässä.  Jotain 20 kilometriä, kai, vähintään.

Juoksupolkujen pituuksia voi arvioida esimerkiksi tältä sivulta löytyvällä laskurilla.

on tottunut juoksemaan pitkiä lenkkejä, kannattaisi lähteä matkaan reippaasti?

Jos olet tottunut juoksemaan pitkiä lenkkejä niin on (ehkä) hieman todennäköisempää että alimatkojen tulokset ja maratontulos korreloivat keskenään ts. ettei yllättävää voimien lopahtamista tule (ainakaan kävelyä). Tosin tämänkin lausunnon kanssa kannattaisi ehkä olla vähän varovaisempi, aika monet muutkin asiat varmasti tuossa vaikuttavat kuin yksittäisten lenkkien pituus.. Eli juokse maltillisesti 30km ja jos voimia on sen jälkeen niin kiihdytä.

Jänikset juoksevat vaihtelevasti, monesti niin että bruttoaika on hieman alle tavoitteen jolloin isoissa tapahtumissa nettoaika voi olla jo aika selkeästi alle. Mutta he saattavat esim. varata aikaa juomiseen reilusti ja juosta sitten juottojen välit hieman ylivauhtia (tai sitten eivät varaa juomiseen ollenkaan aikaa). Jänis voi myös reagoida nousuun yms. eri tavoin kuin sinä. Jäniskin on siis vain ihminen 😮 

Jos viitsit itse kellottaa kisassa kilometriaikoja ja tolpat ovat suht kohdillaan niin saat kaikkein tasaisimman tavoitevauhdin, mutta jänis voi olla vaivattomampi ratkaisu.