Jump to content
Juoksufoorumi.fi

mannaniemi

Juoksuvalmentaja?

Recommended Posts

Onko monella täällä valmentajaa? Mistä sellaisen löytäisi tai löytyykö hyviä suosituksia?

Alkaisin kaipailla hieman apua juoksuohjelmien suunnitteluun ja ylipäätään kaikenlaista vinkkiä niin ruuan, kehonhuollon kuin lepomääränkin suhteen. 

Tähän asti on menty vahvasti oman vaiston varassa sekä netistä tietoa ammentaen. On mennyt ihan hyvin, mutta jotain apuja voisi pikkuhiljaa ruveta käyttämään:) 

Itse valmennan itseäni, mutta vaikutteita ja uusia juttuja poimin monesta eri lähteestä (netti, kirjat, tuttavat, opinnot, jne.).

Ks. esim. täältä http://www.runhigh.fi . On juoksukouluja ja henkilökohtaista valmennusta, josta myös etävalmennusvaihtoehto. Suurinpiirtein tiedän nuo valmentajat ja ovat itsekin jonkinmoisia tuloksia juosseet. Lisäksi kerran RH:n juoksukoulun treenissä ilmaislipulla käyneenä tiedän minkälaista toiminta suurinpiirtein on. En tiedä minkälaista tietopakettia tuolta on tarjolla ja että konsultoivatko esim. ravitsemuspuolen asiantuntijoita osana valmennuksiaan, mutta uskoisin että treeni, kehonhuolto, lepo ja ravintokin jollain tasolla ovat kyllä ohjelmissa mukana.

En mainosta em. toimijaa, mutta muitakaan en oikeastaan tiedä. Tietysti on urheiluseuroja, joista voisi valmennustakin löytyä ja vähintäänkin juoksututtuja, joilta voi jotain oppia. Hieman riippuu missä päin "liikut" tai sitten jos etävalmennuksen valitset, niin silloin on aika sama missä olet :).

OlliL   
8 tuntia sitten, suvi k. kirjoitti:

Mikä teidän kokemus yleensäkin on, onko valmentajista hyötyä "huvikseen" (mutta enemmän tai vähemmän tavoitteellisesti) juokseville? Tietääkö kukaan ketään jolla olisi kokemusta polkujuoksusta ja sen valmentamisesta?

Varmasti valmentajasta on hyötyä ihan kaikentasoisille juoksijoille. Polkujuoksu on juoksua siinä missä mikä tahansa muukin juoksu ja kaikki perusperiaatteet harjoitteluun toimivat siinäkin. Toki poluilla liikkumisessa auttaa hyvä polkujuoksutekniikka. Olit muistaakseni Suomeen muuttamassa. Minne päin? Yksi mahdollisuus on liittyä johonkin polkujuoksuseuraan. Ainakin itse edustamani seura järjestää aktiivisesti harjoituksia jäsenilleen, joista osa on maastossa ratatreenejä kuitenkaan unohtamatta.

OlliL   
5 tuntia sitten, suvi k. kirjoitti:

Oikein muistat, Joensuuhun muutan ainakin siihen asti että saan paperit ulos yliopistosta toivonmukaan ensi talvena. :)

Enpä tiedä onko Joensuussa mitenkään järjestäytyneitä polkujuoksijoita. Tämän ketjun ollessa ultrajuoksujen alla voihan tässä kuitenkin mainostaa joensuulaista Ultrajuoksuseura Sisua, vaikka en sen jäsen olekaan.

• Like 1

Jos ei ole valmentajaan varaa tai haluja niin kirjoista saa myös paljon irti. Tässä uusi kirja, joka näin alusta selattuna vaikuttaa erinomaiselta ja tuonut jo nyt uusia näkökulmia ainakin itselleni varsinkin ultrajuoksuharjoitteluun saralle.. http://www.adlibris.com/fi/kirja/training-essentials-for-ultrarunning-9781937715458

Seppo   

En tiedä paljonkos nuo runhigh:n valmentajat tietää ultra jutuista, mutta pätevää on ollu toiminta maraton treeneissä. Mulla on nyt Simo Wannas valmentajana ja oon kyllä ollu tyytyväinen. En oo kyllä vielä haastanu sitä kuin vähän vaan ;) Kieltämättä paljon helpompaa kun ei tarvi itte pohtia harjoittelua. Eikä näissä tuloksissakaan ole toistaiseksi moittimista. 

• Like 4

On 8.6.2016 at 23.37, suvi k. kirjoitti:

Mikä teidän kokemus yleensäkin on, onko valmentajista hyötyä "huvikseen" (mutta enemmän tai vähemmän tavoitteellisesti) juokseville? Tietääkö kukaan ketään jolla olisi kokemusta polkujuoksusta ja sen valmentamisesta?

Itsehän en vielä kokemusta asiasta juuri omaa, mutta ainakin se on heti helpottanut, ettei tarvitse itse miettiä ja kehitellä harjoitusohjelmia. Vaikka sellaiseen keskiverto 80-100km ultraajakuntoon itseni sainkin ihan omilla viritelmillä, teki sitä varmaan monta virhettä tai ainakin luulin tekeväni (harjoittelenko liikaa/ liian vähän/ pitäisikö harrastaa muuta liikuntaa / pitäisikö levätä tai palautella....) Onnellisena olen nyt ulkoistanut tuollaiset ajatukset:D

Kyllähän se oli helppoa sanoa jollekin tavoitteensa ja lopettaa itse miettiminen siihen.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...