Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jarbo87

Kengät Karhunkierrokselle

Recommended Posts

parek   

Kysytäänpä vaikka tässä ketjussa kun veikkaan k.o. maastojen olevan osittain samalaista kuin missä itse treenaan: miten ihmeessä kukaan voi juosta vaikeita polkuja maastokengillä joissa on edes muutama milli droppia ja ylipäänsä pehmusteita yms. koroketta? Eikö niissä ole nilkat kokoajan kovassa vaarassa?

Itse juoksen pääasiassa enduro maastopyöräreittejä, eli kivikkoa, juurakkoa, kallioita yms. on tosi paljon. Ihan ekat pari lenkkiä treenasin joskus tavalliset lenkkarit jalassa, mutta sen jälkeen piti laittaa 2mm mm dropilla olevat minimalistiset normilenkkarit, koska normilenkkareilla nilkka meinasi lenkkien aikana muljahdella moneen kertaan sinne ja tänne. Parin minimalistinormilenkkarilenkin jäljeen ostin Inov-8 Mudclawit joissa on muistaakseni pari milliä droppia, mutta pehmusteita ei taida olla nimeksikään. Kertaakaan ei ole nilkka muljahdellut (koputan puuta), koska tatsi maahan on niin hyvä. Tunnen alustan jaloillani.

Viikko sitten kiersin liikkeissä kenkiä läpi ja kokeilin paria Salomonin maastokenkää ja pelkästään jo siinä kaupan lattialla sain melkein nilkan hajalle! Astuin vähän jalka vinossa lattialle ja kontrolli katosi heti ja nilkka muljahti. Kyllä mä nyt normaalikengilläkin osaan kävellä, mutta en vois kuvitellakaan, että uskaltaisin tollaisilla lenkkareilla mennä maastoon. Hyvin äkkiä meni kenkä takaisin hyllyyn.

1 tunti sitten, parek kirjoitti:

Kysytäänpä vaikka tässä ketjussa kun veikkaan k.o. maastojen olevan osittain samalaista kuin missä itse treenaan: miten ihmeessä kukaan voi juosta vaikeita polkuja maastokengillä joissa on edes muutama milli droppia ja ylipäänsä pehmusteita yms. koroketta?

No pidemmillä matkoilla (+100km) monet kävelevät reippaasti teknisesti vaikeimmat pätkät. Ohutpohjainen popo on luonnollisesti pitkillä reiteillä hillitön haaste jalkapohjille. Ja samalla tavalla nolladroppi pohkeille. Lyhyemmillä matkoilla vauhtia on enemmän ja matalia kenkiä näkee paljon enemmän.

Mutta isoin pointti on siis se, että 15km treenilenkki kotimetsän poluilla on vauhdiltaan aivan eri planeetalta, kuin vaikkapa Karhunkierroksen 80/160km. 10-15 kilsan nopealle & tekniselle lenkille läskipohjat ovat varmasti huono vaihtoehto, kun taas 160 kilsan reitille ne ovat yhtä varmasti kerrassaan loistava vaihtoehto ;)

vmaksi   
5 minuuttia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

10-15 kilsan nopealle & tekniselle lenkille läskipohjat ovat varmasti huono vaihtoehto, kun taas 160 kilsan reitille ne ovat yhtä varmasti kerrassaan loistava vaihtoehto ;)

Jaa on vai. Haluutko tulla kattoo?-)

Ts. ei se pohjan paksuus aina korreloi siihen, että se olisi tunnoton juosta kovempaakaan. Kovin isodroppista ja samalla kapeaa kenkää en kyllä kovempaan vauhtiin polulle laittaisi.

21 minuuttia sitten, vmaksi kirjoitti:

Jaa on vai. Haluutko tulla kattoo?-)

Ei pysy vaudissa mukana, joten jäisin katselemaan lähinnä omia kenkiäni :hali_hehe:

Mutta aika selkeä juttuhan se on, että tässä ollaan hyvin vahvasti makuasioiden partaalla. Kun käy itse kokeilemassa mikä tuntuu omaan makuun hyvältä, niin sehän se tärkeintä on.

• Like 1

parek   
tunti sitten, vmaksi kirjoitti:

. Kovin isodroppista ja samalla kapeaa kenkää en kyllä kovempaan vauhtiin polulle laittaisi.

Ne Salomonit tuntui kyllä tosi kapeilta. Jalka ihan puristuksissa vaikka kengän pituus oli OK. Mun Merreilleissä ja Inov8eissa jalka möllöttää kengässä koko leveydeltään mukavasti.

OlliL   
23 minuuttia sitten, parek kirjoitti:

Ne Salomonit tuntui kyllä tosi kapeilta. Jalka ihan puristuksissa vaikka kengän pituus oli OK. Mun Merreilleissä ja Inov8eissa jalka möllöttää kengässä koko leveydeltään mukavasti.

La Sportivalla on myös mukavan leveitä kenkiä. Niissä tosin pitää valita yhtä numeroa isompi koko kuin esimerkiksi Inoveissa. La Sportiva Helioksilla olen juossut pari yli 50 km kisaa/lenkkiä ja laitan ne varmaan jalkaan myös Nuuksion 70 km ultralle.

Tarkki   

Tämä vastakkainasettelu on siinä mielessä mielenkiintoinen, että asiassa on selvästikin kaksi vaihtoehtoista faktaa! :)
Karhunkierroksen kärkipäässäkin näytti menevän aika tasan inovit ja hokat, vai kuinka?
Oma askellukseni on lievästi alipronatoiva, ja tarvitsen tunnokkaan ja kiertolöysän kengän. En voi kehua kokemuksella, mutta ainakaan Karhunkierroksen 55 tai Nuuksion 43 kilometreillä ei ole ollut ongelmia jalkapohjien kanssa vaikka painoa on yli 90 ja olen tampannut ne x-talon 212. En sitten tiedä pidemmistä. Jonnekin Lapin kivirakkapoluille valitsisin ehkä Inovilta jotain vaimennetumpaa.
Mutta minun puolestani kaikki hiihtäkööt omalla tyylillään, kunhan ei pidä omaa vaihtoehtoista faktaa ainoana oikeana ;)

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...