Jump to content
Juoksufoorumi.fi


RistoT

RistoT. Loppuelämän juoksutavoitteet;5 km/20 min, 10 km /40min, 1/2 Mara 1.30 h

Recommended Posts

 Tälle viikolle tarkoitus johonkin väliin ottaa vähän reippaampi lenkki, jollakin n. 5 km/min vauhdilla.

Varmaan 5 min/km? :) Hyvältä kyllä kuulosti muuten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä Tiitu; olipa sattunut pikku moka. Nimittäin minun ilmoittamani nopeus tarkottaisi 300 km/ h.

Eipä tuo niin vaarallista ole. Haluan samalla kiittää sinua siitä, että olet neuvonut minua omassa päiväkirjassani erittäin paljon järkevämpään suuntaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivän kuntoilut suoritettu suunnitelmasta poiketen. Alkuperäinen suunnitelma oli tälle päivälle edelleen PK jyystöä, mutta tuntui tarvitsevan hieman vaihtelua ja hieman lyhemmän lenkin. Niinpä päätin pitkästä aikaa kokeilla mille se VK tuntuu ja tuntuihan se; "pahalle". Sitä täytyy tässä pikkuhiljaa sisällyttää se yksi VK viikossa.. Päivän lenkki oli  8 km VK1/ VK2. Ensin juoksin kotoa poispäin 4 km VK1 vauhtia, jossa 1 min tauko ja katsoin sykemittarista mitä se näyttää verrattuna tuntemuksiin. Juoksu oli 5,27 min/km syke 147 (Aerk n. 140). Sen jälkeen samoja jälkiä kotiin ja ihmettelemään mittarin tietoja. Paluumatka oli VK 2 ( Anaerk 163 ) j Vauhti oli 4,56 min/km j syke 159. Siinä jälleen oma tasotesti, johon voi jatkossa verrata , että mihin suuntaan kehitys menee.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulikin puolitoistaviikkoa hölkkäiltyä ilman lepopäiviä, mutta koska tuli pysyttyä keskisykkeissä PK alueella, niin sen kummempaa palautumisongelmaa ei ole tullut. Ainut reippaampi oli toissapäiväinen VK kokeilu. Tänään on lepopäivä ja eilen  kävin lönköttelemässä palauttavan lenkin 8.5 km@6.46min/km syke 124. Syke pysyi kohtuullisna. Nyt juoksun aloittelun jälkeen olen pyrkinyt juoksemaan sykkeiden en vauhtien mukaan. Tarkoituksena on, että rasittavuus pysyy hallinnassa. Kyllä se on vaan niin, että palautuminen ei ole samanlaista kuin 20 vuotiaana ja lisäksi tarkoitus saada pysymään paikat kunnossa. Itselläni on taipumusta herkästi juosta liiian kovaa ja harjoituksesta ei tule semmoinen,kuin tarkoitus olisi( PK)  ja niin harjoitukset puuroontuu. Tällaisessa milestäni on hyötyä sykemittarista. Toisaalta aikana ennen sykemittareita Suomessa kestävyyysjuoksun taso huipulla oli aivan toinen kuin nykyään ( surkea). Silloin melkein jokaisessa pitäjänmestaruuskilpailuissa juoksivat 10 000 m alle 30 min. Nykyään se on Suomalaisille jo kova aika.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pienessä pakkasessa tuli käytyä heittämässä päivän juoksulenkki. Siitä tulikin hetken mielijohteesta aika vaihteleva versio vauhtileikittelystä, mutta vaihtelu tasaiseen puurtamiseen tekee hyvää ja elimistö saa uusia ärsykkeitä. Ensimmäinen 7 km meni vauhdilla 6.15min/km syke 146. Matkalla oli pari n. 300 m aika jyrkkää nousua jotka kävelin.Sitten vaihdoin PK vauhtiseksi 4 km matkalle, sykkeellä 122. Loppuun otin 2 x 1000 m vetoa 3 min palautuksella. Eipä ole niitäkään pitkiin aikoihin tullut kokeiltua ja arvasin etukäteen, että henki ei varmasti kulje, mutta jostakin täytyy aloittaa. Ensimmäinen veto oli 4min 27 sek ja syke 155 sekä toinen veto 3min 56 sek ja syke 163. Hapenotto ei tosiaankaan kulkenut, mutta tulipahan juostua ja tarkoitus oli ottaa ne suht rennosti eikä täysillä puristaen.Nämä tonnin vedot on varmaankin sellaisia, että jos vähän treenaisi, niin aikoja saisi hyvin parannettua. Huomenna ja sunnuntaina olisi sitten ohjelmassa perinteistä peruskestävyyttä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen tuli suunnitelman mukainen kevyt 8 km juostua matalilla sykkeillä, mutta tänään jää pitkis väliin, koska eilen illalla oli 6 h PK(pullo kädessä) ja otetaan tänään rennommin. Viikon saldo jäi siten alakanttin ja yhteensä kuntoilua n. 50 km. Ensi viikko olisikin kevyt viikko ja tarkoitus olisi ottaa 3 PK lenkkiä, sekä käydä radalla ottamassa rentoja vetoja;400 m/200m/100m.En ole kellon kanssa juossut yläasteen( 80- luvun) jälkeen 100 m, joten muistaakseni silloin juoksin jotakin 18 sek, joten täytyy se näin vanhempana ainakin yrittää alittaa.

Pakko myöntää, että olen monelle teistä kateellinen, kun teillä riittää aikaa/virtaa käydä salilla juoksun lisäksi. Mielessä olisi aloittaa uudelleen saliharrastus, mutta vielä se antaa odottaa. Nuorempana se oli mullakin ykkösharrastus ja salilla tuli käytyä 5- 6  krt/vk. Treenasin 10- 15 vuotta kohtuullisen ahkerasti ja silloin taisi olla lihasmassaa ehkä n. 15 kg enemmän eli kroppa oli vähän toisen mallinen kuin nykyään. Kolmisen vuotta sitten talvella kävin vähän aikaa treenailemassa ja se jäi. Kunto oli sillä saralla heikko, koska esim. penkistä taisi mennä n. 80 kg, kun nuorena se oli jotakin 140 kg. Penkissä en koskaan ole hyvä ollut, kun kaverit nostivat silloin 180 - 200 kg, Siskoni mies täyttää 50 v. talvella ja on käynyt treenailemassa, koska haluaa synttäripäivänä nostaa 150 kg penkistä ja ennätys hänelläkin on joku 190 kg kisoissa. Ja eikun relax ja ehkä pieni kävelylenkki tänään.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan "väkisin" mäkin siellä salilla käyn. Nihkeesti kerran viikossa tulee mentyä vain sen takia kun sali on samassa paikassa missä mies käy sählyssä. Vaikken vielä nyt ikäloppu olekaan niin alkaa väkisin tulla mieleen että noista lihaksista on pakko yrittää pitää huolta että jaksaa. Ja tokihan niistä olis hyötyä tässä juoksussakin ja varsinkin kun tämä juokseminen ei taida tosiaan varsinaisesti hyvää tehdä lihasmassalle...

En voi tosiaan syyttää haluttomuudesta salille, mutta toivottavasti säkin jostain löydät motivaation poikasen sinne lähteä :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä usealla palstalla on ollut keskusteluita juoksukouluista ja niiden hyödyistä tähän harrastaukseen. Kolmen juoksukoulu kurssisn kokemuksella voin sanoa, että ei niistä ainakaan ole haittaa.Se on selvää, että monelle siitä ei ole paljoakaan hyötyä vaan pystyy harjoittelemaan itsenäisesti ja tavoitteelisesti sekä pääsee hyviin tuloksiin. Itse olen päässyt tustustumaan useisiin kymmeniin juoksunharrastajiin juoksukouluissa ja tulokset ovat olleet heillä kehityksen kannalta positiivisia. Juoksijoita on ollut lähes kilpatason juoksjioista  aivan aloittelijoihin ja kaikilla kehitys on mennyt eteenpäin. Kouluissa on ollut useita juoksijoita, jotka ovat käyneet useita juoksukouluja.peräkkäin ja se rytmittää heidän harjoitteluaan.Tietenkään niissä ei ole aivan huippuja jotka juoksee esim.puolimaratonin alle 1h 10 min, mutta kuitenkin esim.yksi kaveri veti  lähelle 1h 15 min.Heidän harjoittelusta ja omista kokemuksista kirjoittelen tänne tositarinoita  oikeasta elämästä. Ne juoksukoulut, joissa olen mukana ollut, niin olen päässyt harjoittelemaan hyvien valmentajien kanssa. Laktaattitestit ja sykeohjatut tasotestit ovat hyviä mittareita oikein suoritettuna ja  antavat pohjaa harjoittelun suunnittelulle..Valitettavasti itse olen kärsinyt terveysongelmista ja en ole pystynyt harjoittelemaan täysipainoisesti. Intoa kyllä olisi, mutta kun ikää tulee, niin tavoitteet tulee suhteuttaa siihen. Oma juoksu-ura tosin on lyhyt ( 4 - 5v), mutta ikäni olen urheillut ja kestävyysurheilu mielestäni sopii hyvin keski ikäiselle(48 v. ) tavoitteliselle aktiivi urheilijalle, niin kuin myön teille kaikille!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että olet saanut reeni intoa jkoulusta. Hyvän reenirytmin aikaansaanti ruokkii jatkoakin. 

Ja tuohon salihommaan niin alota pienin askelin, eli otat lenkin päälle lihasryhmän kerrallaan. Ja tyyliin esim se rinta niin 2×10 läm + 3×12-8 penkki. Aikaa menee noin 10min. 

Ei miunkaan sali käynnit ole kuin max 30min ja yleensä 15-20min kerralla. Kun huomaat tulosten nousevan ruokkii se jatkoa. Ja mikä parasta puntti reeni nostaa testotasoja ropassa joka lisää energisyyttä muuhun elämään.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommentista SaSa. Se aloittelu on lajissa kuin lajissa juuri noin eli rauhallisesti ja kehittyminen ruokkii itseään. Olen SaSa katsonut sinun salitreeneistä kirjoittamia juttuja ja pakko myöntää, että Isätä on aika hyvässä hapessa( pientä kateutta). Kokemuksesta tiedän , että 99.99 %  on itsestä kiinni miten homma etenee!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevyt viikko tuli aloiteltua Pk hölkällä. Matkaa kertyi 8 km, keskivauhti 6.20min/km keskisyke 139. Matkalla otin pieniä vauhdinostoja max. 4.45 min/km. Huomenna lepopäivä ja keskiviikkona joko radalle vetoja kokeilemaan tai Pk hölkkää.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevyt viikko edennyt suunnitelmien mukaan, joten eilen oli lepopäivä ja tänään ensimmäistä kertaa elämässä kävin radalla ottamassa eri mittaisia vetoja.Hirvitti hieman etukäteen mitä siitä tulee, mutta täytyy ottaa ehdottamasti ohjelmaan mukaan. Treenit aloitin kevyellä lämmittelyhölkällä radalla. Tarkoituksena oli juosta vedot rennosti ja kiinnittää huomiota juoksuasentoon, käsien käyttöön, askellukseen ja askeleen loppuunsaattamiseen. Tarkoitus ei ollut vetää hampaat irvessä ja yrittää pelkästään juosta kelloa vastaan. Ensin oli vuorossa 5 x 400 m vedot 3 min. palautuksella ja ajat oli 1.30 min ja siitä ylöspäin. Seuraavana oli 8 x 200 m vedot 200m palautuksella kävellen. Ajat olivat 36 - 42 sekuntia. Viimeisenä oli 5 x 100 m vedot ja palautusta n. 3 min. Tässä oli tarkoitus parantaa omaa ennätystä, joka oli 80-luvun alusta yläasteella, joka oli jotakin 18 sek. Ajat olivat tänääh haarukassa 15.5 - 17 sekuntia, joten ennätys parantui.  Ajat ovat tietenkin suuntaa antavia, mutta kuintenkin sinne päin. Viimeiset 100 m  vedot tuntui jo menevän hieman hapoille, vaikka mitään maksimia ei tullut juostuakaan. Näistä olisi kyllä helppo ottaa sekunteja pois, kunhan mukaan tulee MK treenejä ja saa hapen kulkemaan, mutta jostakinhan on lähdettävä liikkeelle. Eipä ollut radalla muita juoksemassa ja sää oli hyvä pientä tuulta lukuunottamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×