Jump to content
Juoksufoorumi.fi


RistoT

RistoT. Loppuelämän juoksutavoitteet;5 km/20 min, 10 km /40min, 1/2 Mara 1.30 h

Recommended Posts

Näin rutiininomaisesti heti sunnuntaiaamuna kahvikupponen eteen ja lukemaan iltapäivälehdistä uutiset ja sen jälkeen tänne juoksufoorumille. Mulle tästä foorumista on tullut lyhyessä ajassa tapa ja kiitos teille muille kirjoittelijoille. Täällä on mukava seurata muiden harjoitusten etenemistä sekä tavoitteiden saavuttamisia tai saavuttamatta jäämisiä. Kaikilla näyttää kuitenkin nenä nousevan pinnalle ongelmien jälkeen.

Ensin vastauksia maahiselle. Juoksijoiden tasoa ei kyllä juoksukoulussa tarvitse pelätä. Siellä niinkuin myös näissä maratontapahtumissa mielestäni me enemmän tai vähemmän aktiivikuntolijat kilpailemme vain itseämme vastaan. Tasoamme vertaamme käsittääkseni aikaisempiin suorituksiin ja siitä voimme päätellä kehitystämme, jos kenellä tavoitteena on aikojen parantaminen( itsellä on ). Juoksukoulussa kurssien välillä on suuria eroja osallistujien tasossa ja nämä n. 3 h juoksijat ovat poikkeus. Suurin osa on aloittelijoista pidemmälle edenneisiin. Tasotesti Kuopion Reippaan juoksukoulussa on 5 x 1000 m . Ne juostaan sykkeiden mukaan; 120,130,140,150-160, ja viimeinen jos mahdollista, niin max. Niistä otetaan ajat ja siitä lähtee homma etenemään. Näiden aikojen perusteella saat harjoitusvauhdit eri alueille . Tasotestejä tulee tietyin välein ja niiden mukaan muutetaan harjoitusvahteja.Toivottavasti selven edes vähn asiaa.

Huomenta rimminen. Kiitokset viestistä..Olisipa hienoa , jos täältä löytyisi kohtalotoveri samoilla tavoitteilla, niin voisimme seurata toistemme projektin etenemistä kohti tavoitteita. Minkälaisella aikataululla olet mahdollisesti tavoittelemassa kyseisiä aikoja? Juoksukoulusta olen huomannut, että muiden kehittyminen motivoi myös itseä treenaamaan, koska ei ikäänkuin halua jäädä muista jälkeen. Samaa toivon tältä projektilta rimminen ja jos täältä foorumilta löytyy muita about samoilla tavoitteella olevia, niin ei muuta kuin kimppaan mukaan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomenta rimminen. Kiitokset viestistä..Olisipa hienoa , jos täältä löytyisi kohtalotoveri samoilla tavoitteilla, niin voisimme seurata toistemme projektin etenemistä kohti tavoitteita. Minkälaisella aikataululla olet mahdollisesti tavoittelemassa kyseisiä aikoja? Juoksukoulusta olen huomannut, että muiden kehittyminen motivoi myös itseä treenaamaan, koska ei ikäänkuin halua jäädä muista jälkeen. Samaa toivon tältä projektilta rimminen ja jos täältä foorumilta löytyy muita about samoilla tavoitteella olevia, niin ei muuta kuin kimppaan mukaan.

Ensi keväänä/kesällä tuo olisi tavoitteena. Tämän kesäinen testikymppi meni silloin sellaiseen aikaan, että tuota olisi ollut realistista lähteä tavoittelemaan jo nyt syksyllä. Jalkavaivat pakottivat säännöllisen juoksemisen tauollle melkein pariksi kuukaudeksi ja nyt aloitellut syksyn mittaan uudestaan. Keväällä olisi itselläkin tarkoitus aloittaa juoksukoulu!

 

Muokattu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensi viikolla olisi taas tarkoitus aloittaa juokseminen keuhkokuumeen jälkeen. Jälleen kerran terveysongelmien jälkeen aloitus toivottavasti rauhallisesti( usein vaikeaa). Edessä kuitenkin talvikausi ja tarkoitus panostaa hyvin pitkälle PK alueeseen. Täällä maaseudulla jäätikköisillä teillä onkin hankala juoksennella muuta. Tässä laitan teille luvettavaksi millaista on ollut harjoittelu talvikaudella aikansa huippu kestävyysjuoksijoilla eli Paavo Nurmella ja Hannes Kolehmaisella. 

AAMULLA

voimistelu/venyttely 5 min

kävely 10- 25 km vauhti 7min/km viikonloppuisin 48 km vauhti 8min/km

voimistelu/venyttely  10 min

PÄIVÄLLÄ

Juoksu min. 5 km, tavallisesti 10km, vauhti 3.30 min/km

ILLALLA

jaloittelua kaupungilla

Keväällä tullut mukaan 80 - 400 m vedot, yhteensä 3500-4000 m, täyttä vauhtia

Kuten nähdään sieltä löytyy selkeästi PK/VK/MK

Ei muuta kuin näillä opeilla treenaamaan ja keväällä huippu tuloksiin!!!!!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi alku!!  Keuhkokuumeen lääkekuurista jäljellä 4 päivää, joten ajattelin, että voinee käydä vähän ulkoiluttamassa uusia kenkiä( Asics Nimbus 17) Hommattu PK läpsyttelyä varten ja täytyyhän niille työt käydä näyttämässä. Tässä pari kuukautta mennyt enemmän tai vähemmän perseelleen terveysongelmien takia, mutta nyt täytyy aloitella erittäin kevyesti, ettei vaan paikat mene kipeäksi liiasta innostuksesta. Tänään kävin mahtavalla "vauhtileikittelyllä" , joka tapahtui kävellen vauhtiskaala 7.00min/km- 8.30min/km. ja suorituksen kesto oli 1h 20 min...siitä se lähtee. Mietiskelin lenkillä, että ainakin minulle vauhdit 7 min/km tai yli on mielekkäämpää suorittaa kävellen kuin hölkkäämällä. Siinä vauhdissa kävely on reipasta, mutta hölkkääminen vähän "epätaloudellista". Jatkossa varmaankin otan sauvat mukaan, niin saa vähän työtä myös yläkropalle.Alkuvaiheessa tulen pitkikset suorittamaan sauvakävelynä, kuten tein myös viime syksynä. Lenkkien pituudet 2- 4 h.

Täältä palstalta olen lukenut, että moni on menossa juoksemaan Vantaalle, joten kaikille tasapuolisesti onnea ja menestystä, paitsi naisille vähän enemmän!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä laitan teille luvettavaksi millaista on ollut harjoittelu talvikaudella aikansa huippu kestävyysjuoksijoilla eli Paavo Nurmella ja Hannes Kolehmaisella. 

AAMULLA

voimistelu/venyttely 5 min

kävely 10- 25 km vauhti 7min/km viikonloppuisin 48 km vauhti 8min/km

voimistelu/venyttely  10 min

PÄIVÄLLÄ

Juoksu min. 5 km, tavallisesti 10km, vauhti 3.30 min/km

ILLALLA

jaloittelua kaupungilla

Keväällä tullut mukaan 80 - 400 m vedot, yhteensä 3500-4000 m, täyttä vauhtia

Kuten nähdään sieltä löytyy selkeästi PK/VK/MK

Ei muuta kuin näillä opeilla treenaamaan ja keväällä huippu tuloksiin!!!!!

Nuo miehet ovatkin saaneet lähteä varsinkin viikonloppuisin aamulenkille ajoissa, jotta ovat ehtineet takaisin ennen kun on ollut jo päivälenkin vuoro. Epäilemättä ja todistetusti tulosta näin tulee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä välillä käydä täällä jotakin päivittämässä, kun viime kerrasta on viikko vierähtänyt. Toisten kirjoituksia on sitäkin enemmän tullut käytyä lueskelemassa ja täytyy sanoa, että osa jaksaa todella aktiivisesti tänne kirjoitella.... hyvä niin. Viime viikonloppu meni Mikkelissä serkun perheen luona vieraillessa ja kylläpä harjoitukset oli jotakin muuta kuin juoksemista!!!!!!!!!!

Maanantaina se sitten alkoi eli PK harjoittelu pitkän sairastelun jälkeen( toivottavasti ). Tarkoituksena on yrittää keskittyä peruskestävyyteen , että jos sen nyt saisi jollekin tolalle, niin sitten voisi ottaa muuta ohjelmaan mukaan. Meinasin seurailla lähinnä sykkeitä, että varmasti pysyvät pääasiassa PK aluella. Alkuvaiheessa olen kävellyt, sauvakävellyt ja pientä hölkkäilyä väliin, sekä lyhyitä vetoja, että jalat oppisivat tietämään mitä juoksu on.

Alkuviikon ohjelma ollut seuraava:

MA    1 h 30 min syke 120

TI      1 h 22 min syke 136

KE     2 h 10 min syke 131

TO    1 h 08 min syke 128

Kaikkiaan alkuviikosta reilut 6 h ja kilometrejä kertynyt 42, joten tasaisen vauhdin taulukolla voisi tälle viikolle kertyä yli 10 h ja 70 - 80 km. Tämän päivän treenistä sen verran, että siihen liittyi hieman lajinomaista voimaharjoittelua. Tässä itsellä hieman omaa maata, jolla on hyvä mäki ja siinä voi harjoitella. Ensin talolta vajaa kilometri suht tasaista ja sitten alkaa jyrkkä nousu, jossa meillä rinnettäpitkin mutkittelee polku mäen päälle. Mittasin tänään matkan ja korkeuseron. Mäen juurelta oli matkaa n. 900m mäen päälle polkua pitkin ja korkeusero 205 m. Hyvin nousi sykkeet kävellessäkin. Näissä merkeissä aloitellaan treenit kohti uusia haasteita.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen huomannut täällä keskusteluja vitamiineistä ja muista lisäaineesta, sekä niiden vaikutuksista flunssaan jne. Ajattelin itsekin hämmentää hieman soppaa. Oma mielipiteeni on, että jos syöt riittävän monipuolisesti peruskamaa, niin vitamiinejä ja muita nappeja ei tarvitse. Tietenkin jos sattuu olemaan ruoka-allergioita yms, niin silloin ehkä täydennyksenä lienee paikallaan, mutta perusterve ihminen niitä ei tarvitse, mutta niiden myyjä tarvitsee bisneksen takia. Itse en ole koskaan niitä syönyt ja en varmasti ole yhtään kipeämpi ollut kuin henkilöt tuttavapiirissä,jotka niitä mussuttavat. Vaikka juuri lopetin antibioottikuurin  keuhkokuumeeseen, niin edellinen kerta oli 80-luvun lopulla aika paljon nuorempana. Kuitenkin edellisestä kerrasta on aikaa yli 25 vuotta. Lisäksi luulen, että vastustuskyky on se mikä vaikuttaa sairastumiseen ja se vaihtelee ihmisten välillä. Vastustuskyky kyllä syntyy niin paljon muustakin kuin vitamiinien syönnistä, vaikkapa juoksuharrastuksesta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko tulossa/ilmoittautunut Reippaan juoksukouluun (muistelen, että mietit sitä ainakin). Ensi viikolla se kai alkaisi, mutta mitään viestiä hyväksytystä ilmoittautumisesta tms en ole saanut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos maahinen, että herätit. Tässä sairastellessa koko juoksukoulu ei ole ollut mielessä. Nyt täytyy lähiaikoina tehdä päätös, mutta joko Reippaan tai RRR:n kouluun lähden. Reippaan koulu tosiaan alkaisi nyt ja RRR joulukuussa.Todennäköisesti sieltä ei tule mitään ilmoitusta vaan menet oikeana ajankohtana Kuopio hallin aulaan, niin siitä se lähtee.

Muutama sana tämän päivän touhuilusta. Aamulla klo.4.30 ylös ja aamutoimien(mm. foorumin sivuilla käynti) jälkeen valmistelemaan päivän töitä ja vähän paperin pyöritystä. Työtekijät tulevat klo. 6.00 ja siitä töihin. Aamupäivällä suunnittelin päivän juoksuohjelmaa ja tuli mieleen, että käynpä päivällä vetäisemässä pienen lenkin. Kävin hölkkäämässä 8 km 6.29min/km syke 143. Tuli testattua mille keuhkokuumeen jälkeen keuhkot tuntuvat... tuntuivat paskalle. Ei henki kulkenut,sykkeet koholla ja hieman outo tunne kehhkoissa, joten täytyy tarkkailla. Viime viikolla keuhkokuvissa oli jotakin ylimääräistä siellä( limaa) . Lenkin jälkeen pariksi tunniksi takaisin töihin. Sitten pari tuntia huilia ja ajattelin, että taidanpa käydä vielä pienen PK vetäisyn , josta juuri tulin.Aikaa kului 1h 26 min ja syke 126. Niin kuin olen aiemmin kirjoitellut, niin juoksen kuin on opetettu eli matalilla sykkeillä pohjat kuntoon ja aiemmin se on minulla toiminut. Huomenna pitäisi yrittää pinnistellä joku 2-3 h PK kävely/hölkkäily, niin saisi vielä viikonlopulle rasvanaineenvaihto harjoituksen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

JEEESSS... Viikon viimeinen lenkki tullut heitettyä ja nyt takana pitkästäaikaa ehjä viikko ilman terveysongelmia. Kuntoilu sujui hyvin sunnitellun mukaiseksi. Teemanahan on tällä ja tulevilla viikoilla peruskestävyyden parantaminen matalilla sykkeillä. Tämän aamun suoritus oli vanhojen mestareiden( Paavo Nurmi ja Hannes Kolehmainen ) ohjeiden mukainen eli pitkä lenkki kävellen. Tarkoituksena että vauhti/sykkeeet riittävän matalat, jotta energianaineenvaihdunta saadaan kunnolla käyntiin ja elimistö käyttää rasvoja energianlähteenään. Tämän aamuinen om energia tankkaus oli 2 kuppia kahvia ja mukaan ei mitään syömistä eikä juomista. Juomista tietenkin voisi olla, mutta kun ei ollut niin kuuma aamu, niin ajattelin pärjätä ilman juomista. Mielestäni pitkiksille ei kuulu mitkään geelit, jos tarkoituksena on edetä rasvoilla. Jos elimistön opettaa saamaan 10 km välein lounaan, niin aina 10 km jälkeen maha murisee.

Tämän päivän pitkis oli 3 h 32 min ja 25,6 km sekä sykkeet 125, joten aivan tavoitteiden mukainen lenkki tuli. Tämä viikko oli siis alku uuden... eli lähtö laukaus tuleville tavoitteille. Omasta mielestä se meni hyvin suunnitelmien mukaan, jopa hiemen yläkanttiin. Koko viikon saldoksi tuli 85.1 km ja 12 h.

Maahinen muistutteli eilen juoksukoulu asiasta ja sitä olen eilisestä miettinyt. Äsken juostessa tein valinnan ja lähden kahdesta vaihtoehdosta toiseen eli Rauhanlahti Road Runnersien juoksukouluun.

Seuraavana perustelut:

1.Pitkän ollut terveysongelmia, ja täytyy yrittää ensi peruskuntoa vähän kohottaa , niin RRR koulu 2 kk myöhemmin alkavana soveltuu paremmin.

2.RRR koulu tähtää syyskuussa Kuopion Maratoniin, jossa itsellä tavoitteena se 4 h alitus.

3. RRR kuntoilijoiden valmennuksista hyviä tuloksia. Esimerkiksi eilen juostussa Kankaanpään maratonilla sarjassa miehet yli 70 v. voittaja oli seurasta ajalla 4.07 h. Ja varsinkin kesän juoksukoulussa mukana ollut nuori kaveri paransi kevään maraton aikaansa 15 min ja hänen aikansa oli 2.41,xx., joka on mielestäni harrastelijalle todella hyvä aika.

Huomenna uusi viikko, mutta homma jatkuu peruskestävyyden parissa.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeeeee!!! Osa 2. Toinen viikko putkeen ilman ongelmia ja harjoitukset suunnitelmien mukaan. Matalalta tasolta kun lähtee, niin alussa tapahtuu jopa jotakin kehitystä. Tämän viikon suoritteet suunnitelmien mukaan pääasiassa peruskestävyys höttöä. Viikon saldona 82 km ja suoritustenkesto n. 10 h. Verrattuna edelliseen viikkoon kilometrimäärät melkein samat, mutta harjoitusten kesto n. 2 h vähemmän eli vauhdit olleet kovempia, mutta keskisykkeet matalampia Tänään tein itselle tasotestin  etenemällä puolimaratonin, josta myöhemmin.

Viikon harjoitukset:

MA    Lepo

TI     PK 2h 08 min 7,42km/h 16,6 km syke 116

KE    Mäkitreeni, jossa nousua 350 m 1h 13 min 7,7 km  syke 119

TO   PK 50min 8 km 6,23min/km syke142

PE    PK   58min 6,49min/km syke 136

LA    päivä PK 1h 33min 6,49min/km 13,43 km syke 131

        ilta    PK 54 min 6,42 km syke 112

SU    1/2 M( 21,1 km) 2h 18 min 6,36min/km syke 147

Tämän päivän harjoituksena kävelin /hölkkäsin puolimaratonin, jotta saan jonkin lähtökohdan. Lenkillä kävelin reippaasti(8min/km) ja väliin otin eripituisia VK1/VK2 juoksupätkiä tavoitteena tunnustella maraton /puolimaraton vauhdeilla tuntumaa. Samalla yritin kiinnittää huomiota juoksuasentoon ja askellukseen.Nyt tulleesta ajasta pitäisi ensikevääseen mennessä pudottaa n. 35 min pois eli 5- 6 min/kuukausi, että Joensuun puolikkaalla voisi juosta sen alle 1.45. Uskoisin, että pitäisi mennä jos terveenä voi treenata. Nyt tulee siis ihmiskoe, että paljonko aika paranee ensi kevääseen lähinnä PK juoksentelulla. Alkuvaiheessa tarkoitus ottaa 1 VK viikossa ja pari kuukautta ennen suoritusta  lisätä VK/MK suorituksia. Ensi viikolla yllätys,yllätys  peruskestävyys harjoittelua!  

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli käytyä vielä viikon lopuksi karate treeneissä. Ensimmäinen tunti ohjaustehtävissä alemmille vyöarvoille ja sitten toinen tunti mustien vöiden harjoittelua. Tälle viikolle kertyi sitten kuntoilua 12 h. Tulipahan vaihtelua pelkkiin juoksuhommiin ja hieman venyttely ja lihashuoltohommia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivän kävely/hölkkälenkki tuli heitettyä . Viikonloppuna tuli edettyä reilut 40 km, joka tuntui hieman jaloissa, vaikka vauhdit ei ollut kummoisia. Tänään ajattelin heittää pienen palauttavan lenkin, mutta sitten päätin laittaa tämän viikon tavoitteeksi 100 km ja jatkoin hieman matkaa. Ilmeisesti en ole yli 100 km koskaan viikossa kuntoillut, mutta kokeillaan onnistuisiko sen sovittelemaan muuhun ohjelmaan. Näillä vauhdeilla siihen joutuu varaamaan jonkinverran aikaa, mutta sehän sopii PK kaudelle. Tämän päivän lenkki oli 14 km@ 6.36min/km syke 135. Keskivauhdit jää hitaiksi, koska joutuu kävelemään(=huono kunto), kun tavoiteenani on saada pysymään keskisykkeet alle aerobisen kynnyksen.Uskon kyllä, että pikku hiljaa sykkeet laskee ja kävelyt voi jättää pois.Tämä viikko olisi kolmas määrä viikko ja ensi viikko olisi kevyempi palauttelu viikko. Tälle viikolle tarkoitus johonkin väliin ottaa vähän reippaampi lenkki, jollakin n. 5 km/min vauhdilla.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×