Jump to content
Juoksufoorumi.fi


RistoT

RistoT. Loppuelämän juoksutavoitteet;5 km/20 min, 10 km /40min, 1/2 Mara 1.30 h

Recommended Posts

Kiitokset tiedustelusta maahinen. Itse olen pitänyt molemmista. Juoksuhan sinällään taitaa olla yksi maailman yksinkertaisimmista urheilulajeista, mutta monella tapaa myös erittäin vaativa, minkä takia itse olen osallistunut juoksukouluihin.Molemmissa juoksukouluissa on ollut ammattitaitoiset valmentajat, hyvät harjoitukset ja monipuolinen osallistujajoukko. Itsekin olen vertaillut noita molempia ensitalven juoksukouluja, koska näillä näkymin olen itsekin lähdössä toiseen niistä... en vaan ole vielä varma kumpaan.

Kuopion Reippaan juoksukoulun hyviä puolia ovat: yhteisharjoitukset on talvella viikoittain ja usein kuopiohallissa, jossa talvikelissä on parempi harjoitella teknikkaa ja kovempia vetoja esim 5 x 1000 m. ja joiden perusteella valmentaja tekee henkilökohtaiset ohjelmat. Kuopion Reippaan juoksukoulun hintaan sisältyy oallistuminen johonkin juoksutapahtumaan. Viime keväänä se oli Joensuun maraton. Reippaan juoksukoululaiset voivat myös käydä muulloin Reippaan harjoitusvuoroilla Kuopiohallissa juoksemassa.

RRR:n juoksukoulu on pidempi kestoinen ja päättyy Kuopion maratoniin syyskuussa. Siellä harjoitukset ovat talvella harvemmin, mutta voi osallistua viikoittain yhteislenkille. Kesällä harjoituksia on viikottain. RRR on pelkästään kestävyysjuoksuun erikoistunut seura. Tasotestit ovat laktaattitestit, jonka mukaan valmentaja laskee harjoitusvauhdit ja sykkeet. Ohjelmat saa tehdä itse, koska eihän valmentaja voi tietää milloin kullekin juoksu käy esim töiden yms... puolesta, mutta saa rungon minkälaisia harjoituksia viikkoon tulisi sisältyä.

Suosittelen osallistumista jompaan kumpaan juoksukouluun, niin säilyy tietty rytmi juoksemiseen myös talvikauden yli.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen valittelin, että perseelleen meni juoksut, Nyt tulee osa 2. Meinasin juosta n. 7-8 km puolimaraton vauhtia (5 min/ km /, mutta 3 km jälkeen tuntui, että ei kulje. Harjoitus muuttui ja otin 100- 300 m pyrähdyksiä, joiden välissä vaihtelevan pituisia kävelypätkiä minulle reippaasti( 7.45- 8.15 min/km).Juoksupätkät juoksin 2.47-4.30 min/km.

Olettaisin , että tukkoisuus johtuu reilun kuukauden tauon jälkeen juostusta 3 viikosta, kun ei ole paljon ollut lepopäiviä. Tämä viikko tarkoitus juosta loppuun ja ensi viikko on kevyempää. Aika näyttää onko parin viikon päästä kevyempää juosta. Se vaan täytynee hyväksyä, että vanhemmiten palautuminen ottaa enemmän aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palaan eiliseen ja tämän päivän huonosti menneisiin juoksuihin, koska luulen osasyyn löytyneen. Toissa iltana oli kuumetta 38 astetta ja ei kun buranaa naamaan. Eilen en mittaillut kuumetta, vaan kävin juoksemassa(voimaton olo). Äskeisen juoksun jälkeen rupesi paleltamaan, niin mittasin kuumeen. Saatana!! Kuume oli noussut taas 38 C.  Ei kun taas buranaa. Täytyy katsoa olisiko huomenna lepopäivä tai Buranaa naamaan ja lyhempi askel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palaan eiliseen ja tämän päivän huonosti menneisiin juoksuihin, koska luulen osasyyn löytyneen. Toissa iltana oli kuumetta 38 astetta ja ei kun buranaa naamaan. Eilen en mittaillut kuumetta, vaan kävin juoksemassa(voimaton olo). Äskeisen juoksun jälkeen rupesi paleltamaan, niin mittasin kuumeen. Saatana!! Kuume oli noussut taas 38 C.  Ei kun taas buranaa. Täytyy katsoa olisiko huomenna lepopäivä tai Buranaa naamaan ja lyhempi askel.

Eiköhän se lepo ole paremminkin paikallaan...toipumisia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommentista juoksukouluihin liittyen. Vielä yksi kysymys heräsi. Muistatko oliko toinen noista selvästi toista "ruuhkaisempi", tai saiko toisessa enemmän yksilöllistäkin apua? Kommentoiko kukaan koskaan esim sinun juoksutekniikkaasi, tai antoiko vinkkejä miten sitä voisi kehittää. Minä haluaisin tuon suhteen kommentteja. Tänä vuonna Reippaan valmennusporukka voi osallistua Itsenäisyysmaratonille, sinne meinasin puolikkaalle mennä muutenkin... ehkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä pari vastausta maahiselle. Reippaan juoksukoulun harjoituksissa oli koko ajan sama porukka, kun taas RRR:n harjoituksissa porukka vaihteli, kun saattoi oll eri juoksukoulujen porukoita samoissa treeneissä. Reippaan porukka pysyi yhtenäisenä alusta loppuun mikä oli minusta hyvä. Reippaan ohjelmassa oli enemmän teoriaa ja niiden soveltamista itse kullekkin. Johtuu siitä että Kuopion hallin vuoroja oli talvella enemmän. Valmentajat ohjaavat yksilöllisesti ja kiinnittävät jokaisen tekniikkaan,asentoon ja askellukseen huomiota, sekä korjaavat niiitä. Viime talvenakin Reippaan juoksukoululaiset saivat osallistua Itsenäisyyspäivän maratoniin maksutta. Todennäköisessti juoksukouluun sisältyy ensi keväänä osallistminen jonnekkin, koska treenit loppuvat siihen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa ilmoittauduttua nyt tuohon. On kuitenkin aika kiva juttu jo päästä joskus sisähalliin juoksemaan talvella, epäilen, että yksin ei tulisi lähdettyä. Kiitos kommenteista! Katsoin, että valmentajalla on hallussaan seuran puolimaran ennätys, joten mikään pelkkä kirjaoppinut sohvaperuna hän ei ole. :)

Muokattu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päätinpä jonkun sanan kirjoittaa ajankulukseni tänne foorumille. Viime viikko oli  kolmas kovempi viikko ja tämä viikko on kevyempi. Viime viikolla oli kuumetta ja juoksu ei kulkenutkaan, joten pidin 3 lepopäivää. Sunnuntaina kävin kokeilemassa matalasykkeisen 10.5 km lenkin keskisykkeellä 122. Silti tuntui raskaalle. Eilen kävin lyhyen lenkin: lämmittely 2 km + 2x 1000 rentoa vetoa + 2 km kevyttä. Kylläpä edelleen tuntui vaikealle, koska oli tarkoitus ottaa 6x 1000m vedot, mutta kesken jäi. Tänään on lepopäivä. Mutta ,mutta äsken rupesi uudestaan paleltamaan ja kuume näyttää olevan nousussa. Pitänee huomenna soitella lekurille, koska nyt on yli vikko ekasta kuumeilusta. Lisäksi vetämätön olo ja ei meinaa saada happea kunnolla.

 

Viime viikonloppuna oli Berliinin maraton, jossa oli juoksemassa juoksukoulustamme yksi kaveri veljensä kanssa. Kaverin tavoitteena oli alittaa 3 h( hänen ennätys 16 v. takaa 3.00.01 ). Tuloksia katsoessa hänen vauhtinsa oli 35 km:iin tavoiteajassa, mutta näytti ilmeisesti tulleen väsymys ja kilometriajat laskivat ja hänen aikansa oli 3.08. Lisäksi hänen veljensä näytti juosseen ajan 3.03. Mielestäni  ajat ovat kyllä aivan hyviä, mutta kun tavoitteeseen ei pääse, niin ottaahan se pattiin.

Tääytyypä yrittää parannella itseä töiden merkeissä(yrittäjä ei voi oikein sairaslomaa pitää) ja toivottavasti terveys paranee, niin pääsee hienoihin syyskeleihin juoksemaan!!

Ai niin; maahiselle intoa juoksukouluun ja ensi kesänä hyvien juoksujen kimppuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kävin tutkiskelemaan käyttämääni sykemittaria, Polar RC3 Gps. Ominaisuuksia tutkiessani jäin miettimään juoksuindeksi lukemia. En ole kovinkaan tarkasti niitä seuraillut. Näyttivät lähimenneisyydessä olleen pääasiassa välillä 50- 58. Osaisiko joku kertoa tarkemmin kertooko ne oikeasti jostakin vai ei. Jos kertoo, niin voiko tietoa jotenkin hyödyntää ja seuraako joku teistä niitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä foorumilla toisten harjoituspäiväkirjoja lukiessa huomaa, että harva pääsee tai pystyy harjoittelemaan tavoitteiden mukaisesti. Hyvin moni liittyy jossakin vaiheessa telakka osastoon ja monella on juoksusta johtuvia ongelmia( rasitus) tai muita terveydestä johtuvia taukoja juoksuharrastuksesta. Mutta näyttää siltä, että porukat täällä ovat niin koukussa juoksemiseen, että palaavat lajin pariin kun tervehtyvät.Vaihteeksi itse vaihtelevan kuumeilun takia juoksut ovat jääneet vähemmälle, mutta onneksi on kevyempi viikko kyseessä. Tässä alkaa tulla vuosi täyteen, kun aloittelin juoksut uudelleen n. 1.5 v jälkeen. Olen mietiskellyt mennyttä juoksu vuotta ja onhan se ollut rikkonainen....kaukana siitä mitä alunperin suunnittelin. Keväällä 2014 tehtiin sydänvaltimon pallolaajennus ja todettiin sepelvaltimotauti. Lääkärin mielestä ei se potentiaalisin potilas: Kohtuukuntoinen ; ei vielä hirmu vanha  ei ylipainoinen 181 cm / 75 kg. en tupakoi ja syön välillä "heiniäkin ".

 Viime talvi juoksukouluineen meni hyvin ja kunto kehittyi, mutta keväällä taas hengenahdistusta ja sairaalaan sydänmen varjoaine kuvaukseen. Onneksi ei löytynyt mitään erikoista. Paussia juoksusta muutama viikko. Kevät ja alkukesä ihan ok treeniä ja näytti, että pääsisi ensimmäisen puolikkaan juoksemaan jossakin. Juoksukoulun joku harjoitus oli 10 km testi ja se meni n. 48 min sen kummemmin aikaa yrittämättä. Loppukesällä tuli lonkan ongelmat ja taukoa vähän reilu kuukausi. Sitten juoksentelemaan ja 2.5 viikon jälkeen tuli tämä kuumeilu, josta yritetään nyt parantua. Tämä nyt oli tämmöinen sairaskertomus, mutta näin se eka vuosi juoksua on mennyt. Tämä vuosi alkaa olla taputeltu siltä osin, että lappua ei rintaan tule. Nyt katse olisi ensi kevään Joensuun maratonilla ja siellä puolikas. Ja vittu, jos terveenä olen,. niin siellä se eka puolikas alle 1.45.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä ollut parin päivän paussi tänne kirjoittelussa, kun ei ole tullut juoksenneltua kuumeilun takia. Sitä on kestänyt puolitoista viikkoa ja aina kun on ollut parempi päivä, niin olen yrittänyt käydä kävely/hölkkälenkillä. Yhtään kun on vauhtia kiristänyt, niin on henkeä ahdistanut ja ´muutenkaan juoksu ei ole kulkenut. Eilen otin itseä niskasta kiinni ja varasin ajan Kuopioon Terveystalolle. Illalla kävin ja hyvä niin, koska diagnoosina oli Keuhkokuume. Lääkäri määräsi jytäkän antibiootti kuurin 10 päiväksi 3x 2 tab/pv.. Toivotaan että lääkitys auttaa. Maanantaina olisi meno keuhkokuvaan. Lääkäri tarjosi sairaslomaa, mutta mitäpä sillä tekee. Täytyy yrittää rasittaa työhommissa vähän vähemmän fyysisesti. Pakko myöntää, että mieli tekisi läheteä juoksemaan terveenä. Lionel olit känyt jättämässä kynän merkin tänne sivuille ja kävin lukemassa päiväkirjaasi ja olen hyvin pitkälle samaa mieltä kanssasi loukkaantumisasioissa.

Eilen myös kävin hieman optimistisena( jos vielä päässee juoksemaan ) hankkimassa uusia juoksukamoja. Paitaa , sukkaa ja lisäksi ostin kokeeksi peruslenkkeilyyn kengät. Tällä kertaa aion kokeilla Asics Nimbus 17 kenkiä. En tiedä tekeekö mitään. Onko kellään kokemuksia? Näillä ajatuksilla kohti loistavaa juoksutulevaisuutta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaista paranemista!

Ajattelin vielä kysyä täällä, muistatko millainen se ensimmäisellä juoksukoulukerralla tehtävä tasotesti on, osaisin henkisesti orientoitua... :) Melko kovatasoista porukkaa siellä juoksukoulussa vissiin, jos tuommoisia 3h-maratoonareita "opiskelee". Taidan jäädä luokalleni. :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko näitä hyvä huudella ääneen, kun on puolikas ja maratooni vielä kokonaan juoksematta, mutta aikatavoitteet on tismalleen samat, joten laitetaan ketju seurantaan! :)

Paranemisia ja tsemppiä harjoitteluun!

Muokattu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy