Helpota elämääsi ja kirjaudu sivustolle

Hei, 
luet sivustoa nyt vieraana. Avaamalla sivulle omat tunnukset pystyt seuraamaan haluamiasi keskusteluja helpommin. Voit osallistua keskusteluun myös vieraana. Silloin kommenttisi menee moderointijonon kautta. Sisäänkirjautuneena se näkyy heti kaikille. Tunnusten luonnin yhteydessä voit käyttää keksittyä sähköpostiosoitetta jos et halua ilmoituksia sinulle tulleisiin kommentteihin yms.

Vieraana löydät uudet viestit valikosta Uudet viestit -> Juuri nyt. 

KooTee

Balanssi ravinnon ja harjoittelun suhteen

Tässä ketjussa on 161 viestiä

2 tuntia sitten, KooTee kirjoitti:

Voisiko suvi olla,että jalkoihin on tullut lihasta tuon parin kilon edestä,eikä välttämättä sitä turhaa toista.Itse en ole koskaan laskenut noita kaloreita,vaan kroppa ilmoittaa,jos mennään liian alhaisilla hiilareilla jaksamattomuutena.

Epäilen, koska harrastin ennen juoksun alottamista enemmän lihaskuntoliikuntaa. Ja peilin perusteella kyllä se massa hakeutuu ihan vaan keskelle. :'D

1 person tykkää tästä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syötkö nälän mukaan vai sellasella "otanpa varmuuden vuoksi vielä vähän hiilaria että varmasti jaksan" -meiningillä? Jos jälkimmäisellä, vaihda ensimmäiseen. Peruskuntoilija pärjää varmasti usein aika hyvin sillä. Kestävyysliikunnoinnin ja painonhallinnan yhdistäminen ei kyllä aina ole helppoa, koska liikunta tuntuu monilla lisäävän nälkää enemmän kuin kulutettujen kalorien verran. Sitten pitää vaan puntaroida, että jos haluaa oikeasti laihtua, niin onko valmis siihen että tilapäisesti treeni ei ehkä kuljekaan niin hyvin kuin se voisi kulkea enemmillä sapuskoilla. Toisaalta itsestä tuntuu että kroppa tottuu. Se ruokamäärän pieni vähentäminen ei ehkä tunnukaan kuukauden päästä missään, vaikka alkuun tuntuiskin että voimat on vähempiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, marika_ kirjoitti:

Syötkö nälän mukaan vai sellasella "otanpa varmuuden vuoksi vielä vähän hiilaria että varmasti jaksan" -meiningillä? Jos jälkimmäisellä, vaihda ensimmäiseen.

Hyvä pointti. Syön periaatteessa nälän mukaan, mutta siihen päälle ehkä turhan paljon kaikenlaista huonon kylläisyysvasteen antavaa makeaa, koska "kyllähän mä sen oon varmaan kuluttanut". Oon nyt yrittänyt tietoisesti ottaa ruoka-annoksiin suhteessa enemmän kasviksia ja valita mahdollisuuksien mukaan välipaloiksi vähemmän sokeria sisältäviä vaihtoehtoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin. Kävin kehonkoostumusmittauksessa. Tulokset hätkähdytti. En muista olenko tässä ketjussa kirjoittanut että olen yrittänyt lähes epätoivon vimmalla jossain sykleissä päästä eroon "ylimääräisistä kiloistani" kun juoksijaksi olen melko...painava ja raskasrakenteinen. Pituutta 163 cm ja paino huitelee 64 kg:n paikkeilla. Olen ajatellut että joku 59-60 kg olis mulle se paras paino, silloin juoksu kulkisi jne. Ja että mun rasvaprosentti on jotain niin suurta että jos vain saisin sitä alemmaksi...

 

mutta mutta. Mun rasvaprosentti oli 17...lihasprosentti 29.5...että se siitä. Keskivertoa huomattavasti enemmän lihasta ja vähemmän rasvaa, painoindeksi oli toki korkeahko mutta sisäelinrasva ja kokonaisrasvat olivat jopa alakanttiin. Olen nyt toipumassa ylirasituksesta hyvää vauhtia kun lisäsin syömistä ja pidän kaksi lepopäivää, vähensin aerobista liikuntaa ja syön hiilareita enemmän. Vuosi sitten päiväkirjamerkinnät kertovat että olen syönyt pitkispäivinäkin ehkä n. 2000 kcal ja tosiaan juoksulenkki kuluttanut siitä jopa yli puolet. Olin tosi usein kipeä ja ihmettelin kun paino vaan junnaa.

 

Nyt lisäsin syömistä tuonne 2200 kcal paikkeille ja hiilarit tuli mukaan kuvioon oikein runsaalla kädellä. Mun peruskulutuksen arvoksi tuli n. 1600 kcal joten kertoo jotain siitä miten aliravittu olin. Vieläkin tuo 2000-2500 kcal/vrk on ehkä treenipäiviniä (kulutus 500-800 kcal) vähänlaisesti mutta syön saman verran myös lepopäivinä joten viikkotasolla ero tasoittuu sitä kautta. Vointi on hyvä ja ennenkaikkea sain eräänlaisen mielenrauhan. Ei mun kropassa olekaan läskiä... Olen monelle kaverille toitottanut että lihas painaa enemmän kuin läski mutta omalla kohdallani en sitä sitten osannut ajatella noin. Yritin pitää itsepintaisesti kiinni jostain vaakalukemasta. Nyt en ole käynyt vaa´alla pariin viikkoon, ei tunnu enää ollenkaan tärkeältä. Ennen analysoin jokaista muutosta suuntaan tai toiseen, masennuin jos ja kun nousi ja ilakoin kun putosi. Nyt on sellainen " ihan sama paljonko painan kunhan treeni kulkee " -fiilis ja tuon inbody-mittauksen myötä oman kropan arvostus kun mittaaja sanoi sen ääneen "sun kroppa on oikea malliesimerkki" -ajatuksella niin joku napsahdus mun päässä kävi. Sain fitness-pisteiksi 89/100 eli tällaiseksi 40-vuotiaaksi naiseksi varsin kelpo tulos.

 

Ruoka-treeni-lepo...siinä on nyt joku tasapainotila saavutettu selväsi. Treenaan innolla, lepopäivät tuntuvat tarpeellisilta kun treenit on intensiivisempiä kuin ennen ja lopetin jatkuvan ruokien punnitsemisen ja kalorien laskemisen. Yritän tehdä järkeviä valintoja. Kerran kuussa otan painolukeman ja seuraan sitä. Selvästi joudun tekemään töitä että tuo yli 2000 kcal täyttyy kasvisruokapäivinä (lepopäivät =kasvisruokapäiviä), helposti jää hiilarit vähäisiksi.

 

3 people tykkää tästä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä kun tasapaino löytyi. Rasvaprosentti on hyvä, jos kroppa toimii. Itse joudun vähän miettimään millä toimii parhaiten ja mikä on terveellistä mikä ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nälkä kasvoi kaksinkertaiseksi kun jatkoi juoksemista, mutta sitten tulee vähä "kyllä nää tästä kuluu"- mupellettua jotai suklaata :D ja taas saa juosta tuplasti niiden eteen :D 

No ei vaa, mutta sopii vaa toivoo, että tää tästä tasaantuu, kun lenkkeily vaa jatkuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

Loading...