Jump to content
Juoksufoorumi.fi






KooTee

Balanssi ravinnon ja harjoittelun suhteen

Recommended Posts

KooTee   

Harrastuksen alussa paino tippui 6kg n.1/2 vuodessa ja pysyi tuossa aika hyvin.Sen jälkeen sitten määrien kasvaessa huomasin meneväni liian vähillä hiilihydraateilla,kun ravinto ei lisääntynyt suhteesssa harjoitteluun.Tämä ilmenikin äkkiä jaksamattomuutena ja palautumisessa.Tämän huomattuani lisäsin sitten syömistäni ja aloin käyttämään palkkareita(kaupan).Viimeisen vuoden aikana sitten

 

olen mielestäni löytänyt tasapainon tuon ravinnon ja tämänhetkisen harjoittelun välillä ja paino pysyy n.2kg sisällä,sekä tunnen itseni hyvävoimaiseksi harjoituksissa.Tuon oikean suhteen löytäminen/säilyttäminen rasitukseen on kuitenkin aika työlästä..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä, olet päässyt energiatasapainoon takaisin. Keho auttaa asiassa vaikket sitä "tajuaisi", mutta aikaa siinä tosiaan menee, jos energiankulutus kasvaa huomattavasti. Ittellä nyt ollut paino 71-73 luultavasti 1,5 vuotta, mutta aika-ajoin vielä määrien myötä kumuloituu energiavajetta minkä huomaa hyvänä ruokahaluna. Onkin tärkeää syödä laadukkaasti, koska ainakaan minä en jaksa kokoajan olla syömässä suuria määriä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
rinieme   

Hienoa, kerrankin löytyy muita, jotka pohtivat syömisen riittävyyttä! Olen itse muutaman kerran saanut aika pahaa karppausröykytystä, kun olen valitellut nälkää ja painonhallinnan haastavuutta.

Valitettavasti joudun ajattelemaan ruokaa ja syömisiä paljon enemmän, kuin haluaisin. Olisi mukava vain syödä jotain ja jättää pohtiminen joutilaammille. Karppaus ei todellakaan ole ratkaisu minun nälkääni. Ongelma on saada riittävästi energiaa koneeseen kohtuullisen sutjakasti sulavassa muodossa, jotta ehtii joskus lenkillekin eikä kaikki aika mene ruoan sulamisen odotteluun. 

Paino on nykyisen juoksuhullutuksen kuluessa pudonnut kymmenisen kiloa. Aivan alussa suunta oli toivottu ja myöhemmin enemmänkin todettu. Nykytilanteeseen olen aika tyytyväinen enkä välittäisi enempää laihtua. Laihtumisen estäminen vaatii kuitenkin henkistä valppautta.

Energiavaje tuntuu kyltymättömänä nälkänä viimeistään muutaman päivän kuluttua. Silloin ei ole kivaa.

Ymmärrän tavallaan, enkä kuitenkaan oikein, kuinka vaikeaa ja kurjaa monen on ymmärtää, että painonhallinta voi tässäkin mielessä olla haastavaa ilman, että on mistään anoreksiasta kyse. Kahvipöytäkeskusteluissa on luvallista pohtia, mikä dieetti laihduttaisi. Kieroon katsotaan sitä, joka pohtii, mitä vielä söisi laihtumisen välttämiseksi. 

Tiedän minäkin toki varman painonhallintakeinon. Munkkia ja viineriä nassuun päivittäin. Noin äärimmäisiin tekoihin en kuitenkaan halua mennä, koska terveellisempiäkin eväitä löytyy.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
KooTee   

Jep.Hyviä kommentteja.Tuo ruokapuoli,kun on tärkeässä osassa myös juoksuharrastuksessa,jotta jaksaa touhuta.Tuo tasapainon löytäminen on tosiaan aika haastavaa.jos ei Ole tarkoitus pudottaa painoa tai vastaavasti kasvattaa massaa.mikä nyt juoksun kannalta ei olekaan varmaan tarpeellista.Itse olen "kaikkiruokainen",kuitenkin pyrin syömään terveellisesti,enkä sen suuremmin "kikkaile",tosin noita höttöhiilareita en juurikaan syö,kun harvoin.Aamulla kunnon aamupala,lounas jää yleensä vähäiseksi.välipala sitten iltapäivästä ja päivillinen on sitten pääateria,jonka jälkeen vielä sitten iltapalaa.Tällainen toimii mulla tällä hetkellä.Joku voi iihmetellä tuota vähäistä lounasta,mutta jos syön tuohon aikaan tuhdisti,niin olen iltapäivästä.kuin "nukkuneen rukous" ja useamman tunnin pelistä pois.Paino mulla pyörii samoissa.kuin ruiskarhulla.Tuossa 72kg tietämillä,eli normipainoissa.Saa nähdä,miten käy sitten,kun harjoitusmäärät mahd.kasvaa.Alkaako taas tuo tasapainon hakeminen...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä keskustelu. Itsellä ei kilometrimäärät edes huitele vielä teidän omiin silmiin konkareiden tasolla, mutta juoksuharrastus on kyllä nostanut ihan selvästi kaloritarvetta. Muutenkin olen ollut kokooni nähden (bmi 19-20) aina melko suuriruokainen, ja paino lähtee todella helposti laskusuuntaan, jos kalorit jää miinukselle. Lisäksi olen ilman varsinaisia liikuntaharrastuksiakin kohtalaisen fyysisesti aktiivinen, niin kulutus on varmaan korkeaa. Nyt tuntuu, että itselläkin on hommaan löytynyt systeemi. Olennaista on se, että syön oikeasti säännöllisesti, vaikka ei edes olisi nälkä. Eli suunilleen kellotetusti 4 tunnin välein tankkausta. Päivän tukevimmat ateriat on aamianen ja päivällinen. Lounas KooTeen tapaan hieman kevyempänä. Yleensä aterioita tulee sellainen 4-5. Kalorivajeen huomaan helposti siitä, että herään öisin nälkään. Tuota oli alkukesästä aika paljon. Nyt tuota ei juuri ole ollut.

Itse olen syönyt jo useamman vuoden vhh-tyylisesti, melko rennoilla hiilarirajoilla. Se sopii monessa suhteessa parhaiten. Ruoan laatuun pyrin panostamaan, ja riniemen tapaan en pidä höttösapuskan syömista kilojen kartuttamiseksi vaihtoehtona. Fazerin sinistä ja jätskiä kyllä syön melko surutta ilman virallisia herkkupäiviä, mutta eipä niidenkään määrät nyt valtaisia ole.  Itse olen myös kokenut palkkaripirtelöt näppäräksi tavakasi saada kiskottua niitä tarvittavia ekstrakaloreita. Perussetti on laittaa blenderiin maustamatonta heraa, avokadoa, banaania ja marjoja, nesteeksi vettä. Tuollaa saa jo kohtalaisen helposti kivan määrän kaloreita järkevistä lähteistä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
rinieme   

Fazerin sinistä ja jätskiä kyllä syön melko surutta ilman virallisia herkkupäiviä, mutta eipä niidenkään määrät nyt valtaisia ole. 

Pitäähän naisella painonhallintasuklaata olla aina varastossa!

Minä myös syön kesällä surutta jäätelöä sen, mitä nyt maistuu ja kauppareissuilla haaviin tarttuu. Välillä käyn Lidlissä ihan vartavasten ostamassa mieluista tummaa suklaata muutaman levyn. Ne kyllä kestävät viikkotolkulla eli kulutus ei ole mitään tyyliin levy tai pari kerralla.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaverini ja minun kesän suuria projekteja on ollut erään Turun italiaista jätskiä tarjoavan jätskipaikan eri jäätelömakujen testaaminen, ja parhaan makuyhdistelmän löytäminen. Viikon aikana olen käynyt siellä 3 kertaa. :D Vahvaa sijaa pitää kirsikka ja stracciatella. Eilinen kahvi ja creme brule sekin oli erinomainen yhdistelmä. :)

Itsellä Fazerin sininen on enemmän "nälkäsuklaata", eli menee hyvin juuri Ruiskarhun mainitsemiin heikotusfiiliksiiin. Otan usein myös evääksi uimareissuille. 200 g levyn tuhoamisessa menee kuitenkin helposti parikin viikkoa. Kahvin kanssa sitten makustelusuklaana tummempia laatuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hj   

Tieten toi, että jos harjoittelee paljon, ruokaakin silloin kuluu paljon. Sehän nyt on selvä ja luonnollinen asia. Luulen, että jos keventää, voi sitten onnistua menemään pienemmällä määrällä. Pääasiahan on se, että jos tosiaan on kulutusta, silloin muistaa syödä riittävästi. Aika harvoilla varmaan, jotka juoksee esim. kilpaa, ja menestyvät, on suurempia paino-ongelmia. Mutta palanssihan on se, että syö riittävästi ja monipuolisesti. Pitää olla vähän kaikensorttista, rasvaakin jonkunverran, jotta vitamiinit imeytyvät.

Mulla oli viimeviikolla parina päivänä kaksi harjoitusta päivässä. Ja kun oli kuuma, niin tuntui siltä, että paino hivenen putosi, voi olla, että oli nestehukkaakin. Niinpä niin, olinhan saunassakin, ja vihdoin vastalla kunnolla. Joo, pitää elämästä osata nauttiakin. Jos tuntuu siltä, että palanssi (B) antaa myöten vähän suklaatellakin, niin siitä nauttimaan. Mää en oikein uskalla ostaa suklaatia levykaupalla yhdellä kertaa, kun ne menevätkin sitten yhdellä kertaa.

Tänään esim. olen taas syönyt pienemiä annoksia, no laitoin riisiä kattilaan ja hain sillä väliin sekaan purkkikalaa öljyssä, mutta tullessani takaisin kaupasta, koko talo haisi palaneelta. Pirkules, äkkiä vaan satsi toiseen kattilaan, olivat vielä syöntikelpoisia -meinasi balanssi mennä :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hj   

Miten heikkij sinulla,kun muistaakseni suosit tuota rasvapuolta,niin oletko huomannut eroa polttoaineena rasvan/hiilareiden välillä,kun sulla nuo juoksu km on kovia.Meinaan,että oletko kokeillut jommasta kummasta olevan hyötyä enemmän ja helpommin?

No oikeastaan en kallistu tuonne rasvapuolelle ikään kuin se olisi pointtini. Mulla oikeasti on hivenen liikaa painoa, mutta se on, lieneekö sitten väärissä paikoissa :D

Joo, en siis ole fanaatikko kummankaan, en rasvan enkä h.hydraattien suuntaan. Mutta käytännössä toki h.hydraatteja kuluu runsaasti. No, sehän on ihan tavallista varmaan kaikilla, jotka juoksevat normaalilenkkelilyö jonkunvarran enemmän, ja välillä hiukka kovempaakin. Siis, jos joskus aina on välillä rivakampia lenkkejä (jääneet vaan turkasen vähiin) niin pitää olla tuota hiilihydraattia. Kaikki muut väitteet toiseensuuntaan ovat pötypuhetta ja fanaattisuutta (ei tarkoitus loukata ketään :D).

Siis joo, maralla kuten itse tänävuonna olen juosssut (4 kpl) n. alle 3.20 tarvitaan siis sellasta energiaa, joka tulee hiilihydraateista, rasva ei yksin enää ole näihinkään vauhteihin (monta maraa täysillä) kelvollinen aine.

Itse asiassa hivenen siis varon rasvoja. Mutta laitan niitä einekkseen siis sapuskaan aina, esim. puuron sekaan tuikaus öljyä.

Eli ruokani on siis pääosin hiilihydraattia, lihaskunnon takia pitää olla proteiinia, ja tuikaus rasvaa, ja leivän päälle maargariinia.

Nyt olen tänäänkin kykkinyt mustikassa. laitoin ison pakastimen päälle. Ajattelen, että ehtisin vielä saada sinne talven mittaan puuron sekaan mustikkaa :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
rinieme   

Meille "painonhallintaongelmaisille" taitaa olla aika tyypillistä esimerkiksi suklaalevyn kestäminen päivä- tai jopa viikkotolkulla. Monellahan käy niin, että yksi pala johtaa toiseen ja levy katoaa. Silloin painonhallintanäkökulmakin on toinen. Suklaa on aika tehokas energiapakkaus.

Kyseessä ei ainakaan minulla ole vain terveysruokavimma tai syömisen ja lihomisen pelko. Ei vain maistu paljon kerrallaan suklaa tai mikään muukaan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
KooTee   

Ok heikkij ja rinieme.Kysyin tuota rasva asiaa lähinnä sen tähden,kun mulla aikoinaan korkeat kolesterolit ja olen pyrkinyt noita kovia rasvoja välttämään.Rasvaa siis syön minäkin,mutta valitsen aina sen vähärasvaisen version,sillä keho tarvitsee kuitenkin jonkun verran noita rasvojakin.Hiilareita suosin minäkin polttoaineena,eikä ole sellaista minullakaan,mitä en voisi syödä.Kasviksia olen tosin lisännyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×