Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Muusa

Muusa (Pidemmillä poluilla 2018)

Recommended Posts

^Joo yllättävän hyvin jaksaa, kun malttaa pitää sykkeet <140.

Tänään pk-lenkki 7km, avHR140 ja 7:02min/km. Muuten mukavaa, mutta nyt muistin, miksi kesällä ei ole niin kiva lenkkeillä. Ötököt! Yksi lensi alkulenkistä suuhun ja tietysti vetäisin sen niin syvälle, että en saanut pois kurkusta. Maistui pahalle, yyyh :). Ei voi suuta pitää lenkillä koko aikaa kiinni, kun pitäis välillä hengittää kunnolla. Osa lenkistä kulki polkuja pitkin metsässä, mukavaa vaihtelua nilkoille.

Voihan video! Ainut päivä, kun olisin päässyt salille tällä viikolla, niin eiköhän uimahallilla ole akuutti otsonivuoto! Ja samalla auto jäi hallin pihalle muutaman paloauton piirittämäksi kun ei startannut ja piti kävellä kotiin. Ja kotona huomasin, että uimakortti ja ajokorttikin olivat rytäkässä hävinneet... Ei oo mun päivä.

No tälle treeniviikolle tuli siis 4 juoksulenkkiä ja 1 uintikerta. Jospa ensi viikolla sitten pääsisi salillekin. Ja toivottavasti auto käynnistyy ja kortitkin löytyisi jostain. Menin vissiin niin sekaisin niistä kaikista palomiehistä :P

Tänään aamulla pk-lenkki 8 km, 6:46 min/km ja avHR 141. Oli ihana ilma, ei yhtään tuulta ja aamuaurinko paistoi. Kokeilin viimeisellä kilometrillä, kuinka nopeasti sitä pääsisikään pinkomaan ja vauhti kasvoi 3:29 min/km. Yritin juosta yhtä edelläajanutta polkupyöräilijää kiinni, en saanut :/. Mutta ihan älytöntä, että jotkut jaksaa vetää kokonaisia maratoneja tuolla vauhdilla :O.

Muoks. Pitää vielä lisätä, että ihmeen kevyeltä tuntui tuo aamulenkki ja sitten tajusin, että söin eilen aika paljon suklaata ja sokeria synttäreillä. Tais aamulenkin energiat tulla niistä hiilareista.

Muoks.2. Merkkaan nyt aamupainon tänne kuitenkin ylös, jos se sattuisi tässä kilometrien kasvaessa vaikka putoamaan. Tänään 67,9 kg, 172 cm ja ei olisi pahitteeksi, jos syksyyn mennessä olisi pari kiloa vähemmän.

Muokattu

Tänään oli hyvät treenit! Eka salilla reilu 1h, jonka jälkeen uimassa 1050m aikaan 17:30 min, avHR 154. Kerrankin v800 laski jokaisen uidun kierroksen mielestäni oikein. Radalla oli koko ajan 2-3 muuta uimaria, mikä oli vähän yllättävää, että kesäkuussa keskellä päivää riittää vielä uijia. Rullailin vielä kotona jalat läpi. Huomenna olisi vauhtilenkki tiedossa, toivottavasti jalat ei ole kovin tönköt salin jäljiltä.

Vk-lenkki tänään aamulla 7km, avHR 153 ja vauhtia 5:47 min/km. Pääasiassa siis VK1-alueella pysyttelin. Perjantaina on laktaattitestit edessä, niin saan tarkemmat sykeraja-arvot juoksuun, kun aiemmin on määritetty vaan epäsuorasti pyöräergolla. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon rajat eroaa noissa kahdessa eri menetelmässä. Polarin juoksuindeksi on nyt viime aikoina tupannut olemaan >50 eli juoksukunto on ainakin sen mukaan tässä 1,5kk harjoittelun aikana jo kasvanut. Mukavaa, kun kehitystä tuntuu tapahtuvan.

• Like 1

Tänään on laktaattimittaukset iltapäivällä. Oon valmistautunut hyvin pitämällä eilen lepopäivän ja syömällä hyvin :). Ainut mikä askarruttaa on se, että saakohan ne otettua multa verta? Ilmeisesti sormenpäästä otetaan sokerimittauksen tapaisella testiliuskalla? Mulla on niin kylmät kädet, että veren saamiseksi käsiä pitää lämmittää vedessä aina ennen tollasia pistoksia, että verta tulisi ees se tippa. Mut voisko olettaa, että juoksu saisi veren liikkeelle myös sormenpäissä? Tyhmää, jos testi menee pieleen tälläsen pikkuseikan takia.

Tänään on laktaattimittaukset iltapäivällä. Oon valmistautunut hyvin pitämällä eilen lepopäivän ja syömällä hyvin :). Ainut mikä askarruttaa on se, että saakohan ne otettua multa verta? Ilmeisesti sormenpäästä otetaan sokerimittauksen tapaisella testiliuskalla? Mulla on niin kylmät kädet, että veren saamiseksi käsiä pitää lämmittää vedessä aina ennen tollasia pistoksia, että verta tulisi ees se tippa. Mut voisko olettaa, että juoksu saisi veren liikkeelle myös sormenpäissä? Tyhmää, jos testi menee pieleen tälläsen pikkuseikan takia.

​jos epäilet asiaa, laita hanskat käteen, luulen että 3 tonnin alkaessa heität ne pois :)

• Like 2

Mitä tuollanen Laktaattimittaus maksaa? Täytyis ehkäpä itsekkin tuollanen mittaus joskus ottaa.

​Hinta näyttää vaihtelevan paikoittain ja jossain tehdään matolla juosten ja toisaalla radalla. Kirkkonummella näyttäisi olevan Inbodyn kanssa 110€ http://www.kuntosyke.fi/21, Pasilassa 115€ http://runhigh.fi/valmennus/juoksijan-tasotestaus/ ja Alppilassa 200€ http://asema.hula.fi/Kuntotestaus/Kestävyystestit.aspx. Muitakin testipaikkoja varmaan löytyy, näihin itse oon törmännyt.

• Like 1

Pelkoni verettömyydestä osoittautui täysin vääräksi. Loppujen lopuksi verta tuli välillä ilman lansettipistostakin vanhasta reiästä :D. Ja paperitupon kanssa sai koko testin juosta, ettei sormi ois vuotanut. Nyt tuossa keskisormen päässä on mustelma, mutta eiköhän se parane pian.

Testi lähti aika löysästi liikkeelle, ja jouduttiin tekemään yhteensä 8 vetoa, kun olin odotettua paremmassa kunnossa ilmeisesti :P. Vaikea tietysti lähtötasoa arvioida, kun tuollaista testiä ei ole aiemmin tehty. Laktaatit mitattiin ennen rasitusta ja jokaisen 4min vedon jälkeen. Alussa laktaatit madaltuivat lähtötasosta ja pysyivät matalina aika monta mittausta. Tarkat tulokset saan myöhemmin. Mutta tässä oman mittarin sykekäyrää. Maksimiksi oma mittari antoi 188, mutta en ole varma, onko se sitten laskennallinen maksimi. Tuossa viimeisessä vedossa lisättiin vielä vauhtia vähän 4 min jälkeen, mutta multa loppui  juoksuinto siinä kohtaa juuri. Vauhtia oli lopussa muistaakseni jotain 12-13km/h. Lopussa näkyy hoiperteluni uimahallille kävellen keskisykkeellä 140 :D. Palauttavat 20 min uintia ja eiköhän se riitä tämän päivän liikunnoiksi. Nyt on lonkankoukistajat kipeinä, plääh.

Kunto.jpg

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...