Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Muusa

Muusa (Juoksua ilman rasitusvammoja 2017?)

Recommended Posts

Muusa   

Minä olen niin mielissäni, että tuli käytyä testeissä. Mun testi muuten maksoi 70e. :O Mulla aloitettiin suoraan 130 tavoitesykkeillä, niin ei tarttenut lönkötellä ihan niin kauan. :D‌

​Sulla on ollut halpa testi! Joo jos kunto/syketaso on paremmin tiedossa etukäteen, niin voi aloittaa nopeammista vauhdeista ja vetoja tarvitsee vähemmän. Meitä oli tänään kaksi testattavaa, ja kuulemma molemmat yllätimme kunnollamme, eli nostoja tarvittiin aiottuja useampi ja viimeisiin vielä kiihdytykset. Sain vielä kuntotestin kaupanpäälliksiksi HHM:lta ylimääräiseksi jäänyttä urheilujuomaa :).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

6-8 pätkää siellä juostaan :) joten ihan  oot oikean määrän tallustanut! Hyvä jos sait jotain uutta irti juosten tehdystä mittauksesta!

​Musta tuntuu, että juoksussa noi kynnysarvot on pikkasen korkeemmat, kuin pyöräillessä. Pyörässä kun paino on siinä satulalla suurimmaksi osaksi. Mielenkiintoista olis saada myös omat sykerajat uintiin!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
maahinen   

Mulla ei ole pääkaupunkilisää hinnoissa. :) Ja tosiaan ensi kerralla minäkin toivon vähän tiukempaa haarukointia tuonne loppupuolelle, koska nyt laktaatit antoivat ensin odottaa itseään tosi pitkään, ja sitten rysähtivät ihan kunnolla. Siellä 163 sykkeellä laktaatit olivat nousseet vain 0.3pykälää lähdöstä ja 180 sykkeellä nousua olikin jo yli 7mittayksikköä. Luulen siis, että siinä missä aerobinen kynnys löytyi hyvin niin anakynnys saattoi jäädä karkeammaksi arvioksi.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

^Oho, olipa iso hyppäys arvoissa! Mutta tosiaan seuraavalla kerralla on helpompi arvioida vauhtien nostotarvetta, kun on yksi testi taustalla, mistä ottaa mallia. Tietysti kunto kehittyy meillä molemmilla varmasti hurjasti testien välissä :P. Mun käsittääkseni tämän tason juoksijoille aerobisen kynnyksen tarkempi tietäminen on tärkeempää, kuin anaerobisen, kun suurin osa harjoittelusta keskittyy sinne sykerekisterin alapäähän. Että sikäli hyvä, että ainakin se aerobinen kynnys tuli sulla hyvin selville.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
maahinen   

Pitää vielä korjata tuo laktaattitestin hinta, kun tuli lasku. Olikin 60e, eli on aikamoinen hinnan lasku, kun lähtee pohjoiseen. En muistanut tarkasti kun kyselin asiaa jo viime syksynä, mutta sairastelun vuoksi jätin käymättä. Mutta tuo hintaero katoaa sitten siinä, kun meikäläinen ajelee juoksukisoihin pääkaupunkiseudulle ja yöpyy hotellissa pari yötä. ;)

Muokattu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

^Kuulostaa jo puoli-ilmaiselta! Piätisköhän ensi kerralla lähteä jonnekkin pohjoisempaan testeihin, pääsisi halvemmalla. Ja mieti mikä säästö kertyy asumalla muualla kuin pk-seudulla! Kyllä siinä muutamat hotelliyöt on nopeasti säästettynä ja ehkä parit uudet lenkkaritkin.

 

Tänään aamulla kevyt lenkki 5.8 km, avHR 128. Huomenna olisi pitkispäivä, mutta sadetta on luvattu koko pävälle. Pieni tihku ei menoa haittaa, mutta kaatosateessa lenkkeily ei ole niin mukavaa :/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

Tänään aamulla lähdin pisimmälle pitkikiselle ikinä ja tarkoitus oli juosta 15 km. Mutta 15 km kohdalla meno tuntui niin helpolta, että ajattelin päästää samantien kakki möröt kaapista ja juoksinkin 21,51 km. En ollut ihan varma puolimaratonin pituudesta, niin vedin varmuudeksi vähän yli. Hyvältä tuntui koko matkan ajan. Tuossa 15 km kohdalla lisäsin vähän vauhtia, kun siihen mennessä olin juossut avHR138 7min/km. Kokonaisuudessaan avHR 144 ja 6:49 min/km, 2h 26min. Olin varautunut matkaan vaan yhdellä geelillä ja 2,5 desillä vettä, kun tosiaan tarkoituksena ei ollut juosta ihan noin pitkään. Ekat 15 km satoi vielä vettä, eli olin läpimärkä. Ehkä siksi juoksu kulki niin hyvin kun keli oli niin viileä. Nyt siis tiedän pystyväni juoksemaan puolimaran alle 2,5 tuntiin helposti. Ihmeempiä tankkauksia matka ei näytä vaativan, aamupalaksi banaani ja kahvia :)

  • Like 11

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

Kiitos tsempeistä ja kommenteista! Nyt tuntuu, että voi alkaa treenaamaan vähän nopeampaa aikaa varten, kun on varmuus siitä, että hitaalla tempolla tuo matka ainakin taittuu. Odottelen noita kuntotestin tuloksia, jos niistä saisi osviittaa siihen, mihin tulisi jatkossa panostaa. Vauhtikestävyyttä ainakin mielisin saada lisää. Nyt on siis takana puolimaratonharjoittelua 1,5kk. En uskonut ihan näin lyhyessä ajassa tuollaista matkaa juoksevani, kun tuo ohjelma alkoi vielä jostain 3 kilometrin lenkeistä. Syyskuussa on varmaan jo mukavan viileetä (toivottavasti!) juosta puolikas sitten kisaolosuhteissa. Mietin lenkillä, että jos ottaisin kisaan mukaan pari omaa geeliä ja 2x2,5 dl vettä noihin Salomonin s-lab hydrohanskoihin, niin ei tarttis edes juottopisteillä pysähdellä.

Nyt on palautumisen aika ja aloitin palauttelun syömällä jäätelöä :). Polar antaa palautumisajaksi keskiviikon klo 5:00 aamulla. Eli ehkä silloin sitten vasta seuraavalle lenkille. Muutenkin ensi viikko tulee otettua juoksullisesi iisisti ja loppuviikolla on sitten saleilua ja kylpylässä lillumista luvassa.

Nyt tuntuu etureisissä ja nivusissa, että on tullut juostua. Joskus voisi varmaan kokeilla urheiluhierontaa, oliskohan se palauttavaa ja mukavaa? Tietääkö muuten kukaan, voiko lonkankoukistajia/nivusia hierotuttaa jotenkin, vai meneekö liian intiimitouhuksi tuollaisen alueen käsittely? Mulla nuo lonkankoukistajat tuntuu olevan eniten juoksusta jumiutuva kohta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×